Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Ict-konsulttina tulot tällä hetkellä n. 6300 € / kk, mutta tuleva lama vähän jännittää. Asiakasyritys on kysellyt kiinnostusta siirtyä heidän palkkalistoille, jolloin tulot tippuis jonnekin 5000 €:n kieppeille, mutta toisaalta ei olisi huolta huomisesta eikä alle 4000 €:n kuukausia, kuten tässä provikkapohjaisessa konsulttihommassa on riskinä tulla. Vuositulot ollut nyt pari viimeistä vuotta n. 60k€.

Joka suhteessa oli hyvä päätös muuttaa pois stadista - tietty se vaati työpaikan järjestymistä uudelta paikkakunnalta.

Itse IT-alalla ja en kyllä muuttaisi pois stadista. Ellei olisi ihan unelmaduuni jossain isossa talossa joka tuon mahdollistaisi. Pienemmiltä paikkakunnilta aika vaikea löytää IT-alan duuneja, työmatkoihinkaan en halua kuluttaa aikaa.

Reilu 7000e nettona kuukaudessa eikä ole edes asuntokuluja? Herra jumala, mitä sä oikeen teet työksesi ansaitaksesi noin paljon rahaa?

Ihan sama kysymys itsellänikin pyörii mielessä, enkä oikein hyvää vastausta ole keksinyt. Tämä on pykälän verran perusinssiä ylempi positio mutta ei mitenkään erikoinen paikka. Suomessa samoista hommista ei jäisi edes puolta käteen. Kannattaa harkita tarkkaan, että onko Suomessa jotain niin hyvää, että sinne kannattaa jäädä elättämään raskasta koneistoa.

Ketjussa näkyy olevan 177 sivua luettavaa tällä hetkellä. Itselläni ei kyllä riitä aikaa tutkia noita läpi ennen kuin postaan tänne. Kun parilla ensimmäisellä ja viimeisellä sivulla ei lue mitään tuosta bruttotulojen ilmoittamisesta, niin se saattaa helposti jäädä huomaamatta.

Tuo vertailukelpoisuuskin on vähän kyseenalainen juttu. Esimerkiksi tällä on alhainen tasavero. Suhteellista veroa laskee entisestään verottomat päivärahat. Jos vertaan täkäläistä palkkaani suomipalkkoihin, niin nettopalkka toimii mun mielestä paljon paremmin. Suomessa bruttopalkan pitäisi olla melkein kaksinkertainen, ennen kuin käteen jäisi sama määrä rahaa kuin täällä. Palkansaajana minua kiinnostaa lähinnä käteen jäävä summa. Verottajana tai työnantajana tilanne voisi olla toinen.

Vertailuja sotkee myös muut asiat. Saan esimerkiksi asunnon ja työmatkat työnantajani tarjoamina. Ne eivät näy kyllä palkkakuitissa, mutta ihan samalla tavalla ne näkyvät pankkitililläni säästettyinä euroina. nekin voisi ihan hyvin laskea tuohon palkkaan mukaan.

Nojoo sinulla onkin eri tilanne kuin 99,5% tänne vastaavista. Käsittääkseni kuitenkin threadin tarkoitus on tarjota vertailukelpoista infoa eri alojen ja töiden palkoista. Ja Suomessa kun ollaan, niin brutolla pitää mennä, muuten ei ole mitään järkeä. Ulkomaanelävillä toki koko veropohja ja muu kulu- ym. rakenne jotain ihan muuta, jolloin se on sitten hyvä erikseen tehdä selväksi.

..ja hyvän homman olet näköjään itsellesi pedannut!

Ihan sama kysymys itsellänikin pyörii mielessä, enkä oikein hyvää vastausta ole keksinyt. Tämä on pykälän verran perusinssiä ylempi positio mutta ei mitenkään erikoinen paikka. Suomessa samoista hommista ei jäisi edes puolta käteen. Kannattaa harkita tarkkaan, että onko Suomessa jotain niin hyvää, että sinne kannattaa jäädä elättämään raskasta koneistoa.

Tainnut mennä ohi, mutta ihan mielenkiinnosta missä maassa olet nyt töissä?

Sanotaan nyt tähän tälläinen oma kokemus että harva pokeriammattilainen tajuaa sitä mitä se pitkä se pitkä juoksu onnen suhteen voi oikeasti olla. Tietysti löytyy oikeasti hyviä pelaajia, mutta myös niitä keillä se hyvä runi on vaan jatkunut pari vuotta putkeen, Itse pelasin pokeria opiskeluaikoina 4 vuotta joilla rahoitin omat opiskeluni/ryyppäämiseni ja vedin isompaa kuukausipalkkaa kuin monet normiduunarit. Itselläni tyhjästä luotu +20k euron rolli kääntyi lähes nollaan kun onni päätti kääntää selkänsä. Eli hävisin käytännössä kaiken. Pelattua tuli tuona tappion aikoina noin puoli miljoonaa pokerikättä, mutta onnen vaikutuksen voi kuvata vaikka yksinkertaisesti niin, että olisin lyönyt 200 kolikon heitosta joka kerta pari sataa euroa klaavalle, ja olisin hävinnyt noista 200:sta heitoista 185. Jos onni olisi mennyt toiseen suuntaan pankkitili näyttäisi nykyään helposti kuusinumeroisi lukemia. Vituttihan tuo aikansa, ja olihan tuo varmaan yksi niistä pääsyistä miksi onnistuin vajoamaan masennukseen. Nyt alkaa taas tajuamaan, ettei niillä rahoilla olisi loppuelämää elänyt kuitenkaan ja parempi kun tuli lopetettua koko homma ja keskityttyä opiskeluun.

Kuinka isoa peliä pelasit hävitessäsi 20k euroa? Mitä pelimuotoa? Kuulostaa nimittäin harvinaisen karmealle runille.

Kuinka isoa peliä pelasit hävitessäsi 20k euroa? Mitä pelimuotoa? Kuulostaa nimittäin harvinaisen karmealle runille.
shortti PLO200 4-6max lagina 30/22 statseilla eli isoa varianssia. Jotain ihan yksittäisi shotteja PL400 tai NL400/600 pöytiin jos oli superfisuja pöydissä. Ihan "turvallinen" n. 100binin kassa oli siis alussa. Tiputin muistaaksen 5-6k kohdalla PLO100:n. Jotain 85-90bi alle ev:n olin lopussa. Satoja tuhansia käsiä siinä oli. En muista enää tarkkaan ja käyrät oon poistanu koneelta. Jostain 2+2forumeilta löytyis varmaan vielä graph jos jaksais alkaa etsimään.

shortti PLO200 4-6max lagina 30/22 statseilla eli isoa varianssia. Jotain ihan yksittäisi shotteja PL400 tai NL400/600 pöytiin jos oli superfisuja pöydissä. Ihan "turvallinen" n. 100binin kassa oli siis alussa. Tiputin muistaaksen 5-6k kohdalla PLO100:n. Jotain 85-90bi alle ev:n olin lopussa. Satoja tuhansia käsiä siinä oli. En muista enää tarkkaan ja käyrät oon poistanu koneelta. Jostain 2+2forumeilta löytyis varmaan vielä graph jos jaksais alkaa etsimään.

Eli ymmärsinkö oikein että sun olis pitänyt EV:n mukaan olla häviöllä "vain" 15+ BI (koska tiputit tasoja 200 --> 100 niin BI:ssä enemmän)? Eli et pelannut voitollista peliä ollenkaan vaikka olisitkin vedellyt EV "neutraalisti"?

Eli ymmärsinkö oikein että sun olis pitänyt EV:n mukaan olla häviöllä "vain" 15+ BI (koska tiputit tasoja 200 --> 100 niin BI:ssä enemmän)? Eli et pelannut voitollista peliä ollenkaan vaikka olisitkin vedellyt EV "neutraalisti"?
No tää nyt menee aika offtopikiksi mutta, winrate olisi muistaakseni ollut 2,5-3bb/100kättä PLO200:ssa ja PLO100:sta en muista mikä se tuolta ajalta oli, koska database oli yhdessä niiden aikojen kanssa kuin olin pelannut PLO100 voitollisesti pidemmän aikaa. Tuossa lopun huonommassa runissa pelin taso oli kyllä varmasti huonompi kuin aloittaessa, koska paskaa tuli niin paljon niskaan. Lisäksi tietynkin otin jotain pieniä kotiutuksia, ja olihan siellä pelitilillä joku tonni vielä kun otin kaikki ulos ja poistin softat. Ne muutamat shotit mitkä otin ylempänä alkuvaiheessa runnasin myös huonommin. Muutama isompi hävitty potti 400 tai 600:ssa ottaa jo rollista hyvän osan vaikkei se olisi kuin pari biniä -ev:tä. Mutta en kirjoittele mun osalta tästä enää enempää, uskokoon ken tahtoo. Ei ollut helppoa aikaa mun elämässä

3000e/kk brutto pääkaupunkiseudulla. Hommat aloitin 2kk sitten, vaikka en oo saanu vielä edes kandin papereita pihalle :D. Pomo lupasi tämän vuoden aikana reilun korotuksen, mutta saa nyt nähdä mitä sekin tarkoittaa ja puhuiko vaan paskaa. No mutta työ on ainakin ihan unelma.

E. Niin siis työ on suunnittelun tyyppistä tekniikan alalla.

Kone-asentaja 21.30€/h

En haluis väittää vastaan mutta onko toi sun perus tuntiliksa? Mä asun turussa ja useat näistä linksoita voi kyllä pistää trollin piikkiin..oikeesti.

Tietenkin se o eri jos asennat jotain lentokoneita tai muuta spesialialan laitteiata/koneita...

En haluis väittää vastaan mutta onko toi sun perus tuntiliksa? Mä asun turussa ja useat näistä linksoita voi kyllä pistää trollin piikkiin..oikeesti.

Tietenkin se o eri jos asennat jotain lentokoneita tai muuta spesialialan laitteiata/koneita...

Perustuntiliksa, prosessiteollisuuden hommaa mm korkeapaineventtiilien ja pumppujen huoltoa ja korjausta.
On joku euro saatu ns "verirahoina", eli kun useampi äijä lähti eläkkeelle samoihin aikoihin niin porukka melkein puoliintui ja
kun tehdään samat hommat pienemmällä porukalla niin saatiin vinguttua vähän hyviä.

Onko täällä yhtään osaavaa cnc koneistajaa? Missähän palkat pyörii?

Itsenäiseen työhön kykenevän cnc-koneistajan palkka on välillä 13€ - 25€/h. Ei kannata kuitenkaan elätellä toiveita tuosta 25€/h liksasta ellet nyt jotain omakotitalon kokoista portaalia käytä ja ole firman ykköstykki. Tavallisissa konepajoissa palkat ovat yleensä 13-17€/h. Loppupään liksat sitten niille, joiden naama miellyttää ja vaikeinkaan kappale ei jää pöydälle pariksi viikoksi. Huomioi myös aluekohtaiset erot palkassa. Kajaanissa saat 13€/h, kehäkolmosella 16€/h.

Kohta tulee jotain lähemmäs 30 senttiä lisää yleiskorotusten muodossa.

Taas vähän oma toimenkuva muuttuu kun yksi työkaveri jää pois. Pitää kattoo pystytäänkö tekeen sen hommat jakamalla hommat toisin. Jos pystytään, voisi olla hyvä paikka neuvotella omaa liksaa taas ylöspäin.

Back
Ylös Bottom