Alaselkä aivan jumissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gregz
  • Aloitettu Aloitettu
Eli jotain vinkkejä ongelmaan joka vasta lähiaikoina alkanut painaa oikein kunnolla.
Alotin selän "kovaa" treenaamisen noin vuos sitten ja ongelmat lähikuukausina alkaneet painaa suht paljon liittyen juuri alaselkään.
Ohjelma siis 4 jakoinen jossa yhdelle päivälle pyhitetty selkä. Usein alkaa mavella jonka jälkeen kulmasouto leuat ja alatalja.
Treenin aikana kaikki kulkee hyvin, ei oikeastaan satu selkään ja homma toimii. Ongelmat alkavat salin jälkeen himassa kun pahin pumppi ohi;
tuleva yö aivan hirvee, aamu selkä jumissa, ja sama kestää 3-4pv kunnes kipu katoo kokonaan. Kipu siis yhdessä pisteessä ihan alhaalla selässä luun kohalla.
Mave /kulmasoutu tekniikat on kunnossa ja ekana tulikin mieleen että jostain lukenu että selkä voi olla jopa "liian suorassa" jolloin alaselkä joutuu aika isoon stressiin suorituksissa.
Voi olla myös että painot nousseet suhteessa alaselän kuntoon liian nopeesti ja pitäs ottaa iisimmillä painoilla, en kuitenkaan tykkää treenaa lepsusti ja vedän usein loppuun asti.
Onko pakkiksessa kavereita jotka ei pysty tekemään ollenkaan esim kulmasoutua tai mavea selän takia?
Oon miettiny et joku tauko vois auttaa mut sit taas vituttais jos tauko olis turhaa ja selkä ongelmat palais kun taas tekis selkäpäivän kunnolla.
Eihän tää selkäkipu sinänsä maailman hirveintä oo ja voin elää sen kanssa mutta nää 2 päivää salin jälkeen aina tuskaa.
Venyttelen 10min ennen treenii ja pyrin aina venyttelee myös sen jälkeen, mutta tuntuu turhalta kun selkä on heti himassa niin juntturassa että tuntuu ettei autavenytykset.
Mavesta en haluis luopua, onko kulmasoudulle jotain yhtä pätevää vastiketta ? tuskin...

ps. tiedän että searchilla löytyy 4 sivua threadeja selästä, mutta arvostaisin jos joku auttais tähän tarkemmin jotain vinkkejä. :)

Jotenki aika tyypillistä nämä "tekniikka on kunnossa" jutut kun selkäkivut alkaa, vaikka totuus olisikin toinen. Tulee noita itsellekin pari kertaa puolessa vuodessa, että selkä on niin helvetin kipeä nuo muutamat päivät, ettei pysty mitään tekemään. Yleensä nämä on johtuneet hetkellisestä herpaantumisesta ja tekniikka kussu. Salin jälkeen sitte alkanu voimakas kipu.

Loppuun asti vetäminenhän altistaa tuollasille kivuille kun tekniikka hajoaa.

Ihan ensiksi lähtisin korjaamaan ongelmaa juurikin tiputtamalla hieman painoja, ettei tekniikka pääse hajoamaan.
Sitten tee treenin lopuksi vatsalihasrutistuksia. Usein laukasee pahimmat "jumit" selästä.

ota selälle pitkät venytykset , istut maassa ja heität jalat pään yli taakse ja venytä pitkään , 3-5min .... myös pakaroiden ja takareiskojen venyttely on suotavaa ... tai sitten pyydät jotain kävelemään selän päällä varovasti kun makaat lattialla

Kiitos vinkeistä. Ehdottomasti aion kokeilla tuota jalat taakse venytystä ja jos treenaan tän vuoden loppuun silleen että mave / kulmasoutu vedän kevyillä ja pyydän jotain kattoo tekniikkaa vielä kerran.

Kipu siis yhdessä pisteessä ihan alhaalla selässä luun kohalla.

Tuossa voisi olla jotain muutakin kuin pelkkää lihasperäistä särkyä. Joka tapauksessa 3-4pv kivut treenin jälkeen ei vaan ole normaalia. Jossakin mättää pahasti. Alaselkä tulee kyllä usein mukaan esim. alataljassa "huonolla" tekniikalla (sekin on määrittelykysymys onko se huono juttu, joskus voi toimia ihan hyvinkin), mutta ei sen pitäisi kipeytyä noin. Ehkä treeni on vain liian kovaa ja repivää. Voisit kokeilla jaotella niin, että tekisi voimatyyppisiä liikkeitä yhdellä kerralla ja toisella kerralla enemmän kehonrakennustyyliä. Ei tulisi sitä ongelmaa, että pitäisi yrittää ahtaa kaikki mahdolliset liikkeet yhteen treeniin.

Keskity venyttelemään kunnolla varsinkin lonkankoukistajat, etureidet, takareidet, pakarat. Ja vaikka selkä olisi jumissa, älä missään tapauksessa venytä sitä kylmiltään aamulla.

siirrä veto viimeiseksi liikkeeksi tai eri päivälle. jos vedät joka sarjan loppuun asti nykyisellä järjestyksellä alaselästä loppuu voima
ennen yläselkää. ei kestä rasitusta vaan kipeytyy. oisko mahdollista?

siirrä veto viimeiseksi liikkeeksi tai eri päivälle. jos vedät joka sarjan loppuun asti nykyisellä järjestyksellä alaselästä loppuu voima
ennen yläselkää. ei kestä rasitusta vaan kipeytyy. oisko mahdollista?

Juuri tätä samaa itsekkin suosittelen. Kun vedon tekee viimesenä liikkeenä selälle ja vielä vaikka tempausotteella(leveällä) niin painot on aika maltilliset ja tekniikka pysyy paremmin kasassa.

No ei kai nyt massaliikkeeitä viimeiseksi jätetä? Sama siinä vaiheessa sitten istua koneessa veivaamassa takareisiä ja keppiselässä hiiata hyväähuomenta.
tässä eräänlainen lähestymistapa, riippuu siitä hakeeko kovaa vetokuntoa vai isoa selkää
http://www.bodybuilding.com/fun/dorian-yates-blood-guts-2.htm
jos veto ekana liikkeenä ja vedetään loppuun asti, silloin hammer-soutu tai vastaava on parempi
vaihtoehto ku kulmasoutu

Sehän tässä onkin että aina tehnyt treenit isot liikkeet ensin niinkuin pitääkin. Sselkäliikkeitä ei muutenkaan kauheasti ole selkäpäivänä vaan just noi raskaat 3 eli leuat mave soutu. En usko että järjestyksen vaihtamisella pitäisi hirveästi olla merkitystä.

No ei kai nyt massaliikkeeitä viimeiseksi jätetä? Sama siinä vaiheessa sitten istua koneessa veivaamassa takareisiä ja keppiselässä hiiata hyväähuomenta.

Perustele hieman väitettäsi? Asia erikseen on tietysti jos treenaa voimanostoa. Mutta itse näin bodytreeniä tekevänä olen tehnyt vedon lopussa ja on vieläkin aivan riittävästi rautaa tankoon saanut latoa ja saanut koko selkään hirvittävän poltteen ja kasvuakin olen huomaavinani.

Ja itse haen siis massaa jokaisella tekemälläni liikkeellä. :)

Meikäläinen tekee mm. kyykyn aina vikojen liikkeiden joukossa. Ohjelma 2-jakoinen vetävät/työntävät.

En osaa sanoa varsinaisesti miksi mutta näin sujuu mulla loistavasti. On ainakin tarpeeksi lämmin ja kyykyssä kun välillä tuppaa tulemaan vähän huono olo, niin voi sittne tehdä kuolemaa rauhassa eikä mene koko treeni pilalle kuin jos olisi tehnyt ekana liikkeenä :D

Mavesta en voi mennä kokemuksia kertoilemaan kun ei enää pysty vetämään.

Perustele hieman väitettäsi? Asia erikseen on tietysti jos treenaa voimanostoa. Mutta itse näin bodytreeniä tekevänä olen tehnyt vedon lopussa ja on vieläkin aivan riittävästi rautaa tankoon saanut latoa ja saanut koko selkään hirvittävän poltteen ja kasvuakin olen huomaavinani.

Ja itse haen siis massaa jokaisella tekemälläni liikkeellä. :)
Isot moninivel liikkeet vaatii eniten kordinaatiota joten sen takia ne kannattaa tehdä ensin. Jos teet vedon viimeisenä niin todennäköisesti suurin osa lihaksista on sen verran väsyneitä että vedossa jäävät sarjapainot jopa parikymmentä kiloa todellisia sarjapainoja alemmas. Ja koska vedossä kuitenkin käytetään mitä todennäköisemmin isompia painoja verrattuna mihinkään muuhun liikkeeseen niin sillä on myös lihaskasvun kannalta suurempi potentiaali.

Pisti silmään toi että lopussa saattais olla mavea varten kroppa "lämmin".
Mikä olis hyvä liike jolla sais koko kropan hyvin valmiiks mavea ja muita raskaita liikkeitä varten kuluttamatta lihaksia ?
En tiedä auttaisko esim joku pyöräily ennen treeniä ettei tulis paikat nii kipeiks .

tarkennuksena muuten että oon tosi "ei venyvää" sorttia. Jostain kuulin että jos ei taivu selkä hyvin / jäykkä niin rasittuu selkä mavessa enemmän.

Meni ketju vähän ohi mutta edelleenkään en tekisi mavea viimeisenä, ihan kasvun kannalta. Tuosta sun tekstistäsi vois muuttaa sanan lämmin tilalle sanan loppu. Asia tottakai erilainen jos kropassa jotain feelua eikä se oikeasti kestä mavea, tällöin kannattaa jättää koko liike tekemättä.

Back
Ylös Bottom