Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mistä voi johtua että kahdella vastaavilla kypsillä kanan sisäfileillä on näin isot erot ravintoarvoissa?

Kariniemen paistetut sisäfileet

/100g
150kcal
25g prot
3g hh
4g r

Korpelan sisäfileet

/100g
110kcal
10,3g prot
2,2g hh
6,2g r

Vertaappa kilohintaa ja lihapitoisuutta :D

Toimiiko vihreä tee rasvanpolttajana? Kumpi parempi itse normi vihreä tee vai vihreä tee tabuna?

Tuohon sun ekaan kysymykseen löytyy skeidan puhumisen sijasta vastaus linkin takaa löytyvästä tutkimuksesta. Annoskokoja abstractista ei löytynut, mutta muistaakseni ne oli 100 - 200 mg kofeiinia ja EGCG 90 - 400 mg. Kiteytettynä tutkimuksen mukaan tuo kombinaatio kiihdytti aineenvaihduntaa sokkotutkimuksessa ~ 5%/d eli ~ 100 kcal/d

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21366839

Tällästä miettiny...mikähän on proteiinin imeytymisnopeus ihmiskehossa? Noin niinkuin suunnilleen, tietysti proteiininlähteestä yms riippuen.

Tällästä miettiny...mikähän on proteiinin imeytymisnopeus ihmiskehossa? Noin niinkuin suunnilleen, tietysti proteiininlähteestä yms riippuen.

Riippuu niin monesta asiasta, että ei tähän kysymykseen mitään vastausta ole edes olemassa.
Asiaan vaikuttaa mm. proteiinin määrä, proteiinilähde, proteiinin rakenne ja mitä muuta ottaa sen kanssa vai ottaako.
Jos väkisin täytyy joku vastaus antaa, niin sanotaan nyt sitten vaikka 5 minuuttia - 12 tuntia ;)

Mistä voi johtua että kahdella vastaavilla kypsillä kanan sisäfileillä on näin isot erot ravintoarvoissa?

Kariniemen paistetut sisäfileet

/100g
150kcal
25g prot
3g hh
4g r

Korpelan sisäfileet

/100g
110kcal
10,3g prot
2,2g hh
6,2g r

Toisessa on marinaadi ja toisessa ei ole.

Tuota noin.. enpä tiedä onko tämän kysymyksen paikka ihan täällä, mutta uskoisin että parempi näin kuin uusi topic.. no niin asiaan eli siis kysyisin Peruskalorikulutuksesta, kalorilaskuri.fi mukaan kun syötän mittani kulutukseni olisi 2017kcal/d mitoilla 171/70 en tosiaan ole kovin kireässä kunnossa mutta hieman vatsojen erottuvuutta on ja näin, tuli vaan mieleen että tuo paino mikä tuohon tarvitsisi syöttää olisi varmaan syytä olla rasvatonmassa eikä kokonaismassa? no onko lepoaineenvaihdunta ja peruskalorikulutus sama asia? Kun kävin Kehonkoostumusmittauksessa se antoi lepoaineenvaihduntakulutuksekseni 1691kcal, tuo lieneen lähempänä totuutta. sali taustaa on n hieman rapiat vuosi ja lähtö kohta oli että painoin n 50kg.. no nyt kuitenkin kisoja varten olisi tarve saada paino sinne 66kg. 4vko "diettiä" takana aerobista mukana n -500kcal tuosta 2017kcal.. painoa tippunut n. 2kg.. eli ilmeisesti nesteet?
vähän ohjenuoraa nyt kaivattaisiin, ruokailut pitäisi olla kunnossa muuten mutta en tiedä mistä kulutukseni laskisin? :rolleyes:

Kun valmistatte proteiinijuomaa esim maitoon niin minkälaista maito/jauhe suhdetta käytätte? Teettekö ihan niinkuin pussin kyljessä kerrotaan vai sovellatteko omia määriä?

Siis jauhot shakeriin ja niin paljon vettä/maitoa kuin itse haluaa ja sitten sekottaa. Ei kai kukaan niitä ala desimitalla oikeesti mittailemaan. Mut ainakin haukuttais salilla ihan puhki, jos alkaisin jokaiseen palkkariin mittaamaan jollain mitalla sitä vettä treenin lopuksi :D

Tuota noin.. enpä tiedä onko tämän kysymyksen paikka ihan täällä, mutta uskoisin että parempi näin kuin uusi topic.. no niin asiaan eli siis kysyisin Peruskalorikulutuksesta, kalorilaskuri.fi mukaan kun syötän mittani kulutukseni olisi 2017kcal/d mitoilla 171/70 en tosiaan ole kovin kireässä kunnossa mutta hieman vatsojen erottuvuutta on ja näin, tuli vaan mieleen että tuo paino mikä tuohon tarvitsisi syöttää olisi varmaan syytä olla rasvatonmassa eikä kokonaismassa? no onko lepoaineenvaihdunta ja peruskalorikulutus sama asia? Kun kävin Kehonkoostumusmittauksessa se antoi lepoaineenvaihduntakulutuksekseni 1691kcal, tuo lieneen lähempänä totuutta. sali taustaa on n hieman rapiat vuosi ja lähtö kohta oli että painoin n 50kg.. no nyt kuitenkin kisoja varten olisi tarve saada paino sinne 66kg. 4vko "diettiä" takana aerobista mukana n -500kcal tuosta 2017kcal.. painoa tippunut n. 2kg.. eli ilmeisesti nesteet?
vähän ohjenuoraa nyt kaivattaisiin, ruokailut pitäisi olla kunnossa muuten mutta en tiedä mistä kulutukseni laskisin?

Älä tuhlaa aikaasi yrittämällä laskea, että mikä mahtaisi olla kulutus, koska laskuilla saadut arvot ovat aina vaan suuntaa antavia arvioita (laskutavasta ja laitteesta riippumatta).
Johan sinulla tuossa pari arviota oli niin kyllä ne riittää siihen tarkoitukseen mitä niillä tekee... eli on edes jonkinlainen lähtökohta ruokavalion kcal-määrälle.
Sen jälkeen laitat syömiset kuntoon ja noudatat tiettyä ruokamäärää / kcal-määrää ja katsota pari kolme viikkoa, että mitä tapahtuu ja saavutetun tuloksen perusteella antaa olla tai vähentää (tai lisää).
Otat joka viikko muutaman aamupainon ja lasket jokaiselle viikolle painokeskiarvon ja keskiarvoa seuraamalla teet muutoksia jos tarvii.

Peruskalorikulutus ja lepoaineenvaihdunta ei ole yks ja sama asia.
Lepoaineenvaihdunta on se mitä kulutat täydessä vuodelevossa. Peruskulutus on lepoaineenvaihdunta + päivän fyysinen aktiivisuus (oli se sitten sohvalla istumista, töissä seisoskelua tai punttitreeniä).

Tuollainen 1600 - 1700kcal lepoaineenvaihdunta on varmaan aika lähellä totuutta, jos olet salitreeniä aktiivisesti jo jonkin aikaa harrastanut.
Jos harrastat salitreeniä edes jotenkin ahkerasti ja hieman aerobista, niin ne nostanee peruskulutuksen 2400 - 2500kcal / vrk välille.

Älä tuhlaa aikaasi yrittämällä laskea, että mikä mahtaisi olla kulutus, koska laskuilla saadut arvot ovat aina vaan suuntaa antavia arvioita (laskutavasta ja laitteesta riippumatta).
Johan sinulla tuossa pari arviota oli niin kyllä ne riittää siihen tarkoitukseen mitä niillä tekee... eli on edes jonkinlainen lähtökohta ruokavalion kcal-määrälle.
Sen jälkeen laitat syömiset kuntoon ja noudatat tiettyä ruokamäärää / kcal-määrää ja katsota pari kolme viikkoa, että mitä tapahtuu ja saavutetun tuloksen perusteella antaa olla tai vähentää (tai lisää).
Otat joka viikko muutaman aamupainon ja lasket jokaiselle viikolle painokeskiarvon ja keskiarvoa seuraamalla teet muutoksia jos tarvii.

Peruskalorikulutus ja lepoaineenvaihdunta ei ole yks ja sama asia.
Lepoaineenvaihdunta on se mitä kulutat täydessä vuodelevossa. Peruskulutus on lepoaineenvaihdunta + päivän fyysinen aktiivisuus (oli se sitten sohvalla istumista, töissä seisoskelua tai punttitreeniä).

Tuollainen 1600 - 1700kcal lepoaineenvaihdunta on varmaan aika lähellä totuutta, jos olet salitreeniä aktiivisesti jo jonkin aikaa harrastanut.
Jos harrastat salitreeniä edes jotenkin ahkerasti ja hieman aerobista, niin ne nostanee peruskulutuksen 2400 - 2500kcal / vrk välille.

kiitos tyhjentävästä vastauksesta ja ehdotuksista.. kuitenkin haluan hieman kyseenalaistaa vrk kcal kulutuksia jotka lopuksi minulle annoit.. "2400-2500kcal" olettaen että ovat suuntaa antavia niin, vaikea uskoa että sama tilanne olisi minun kohdalla, olen syönyt viimeisen puolen vuoden lähes joka arkipäivä 2200-2600kcal jolla olen painoani roimasti nostanut.. (n 10kg) liiankin nopeasti, uskallan väittää että jos nyt söisin saman verran + aerobiset ei tapahtuisi painon laskussa mitään muutosta.. ja ruuan laatukin itseasiassa pitäisi olla melko hyvin kunnossa, tarkoittaen aamu/ilta/välipalat + kolme lämmintäruokaa lähestulkoon aina kanaa/riisiä /makarooni/jauhelihaa (tietysti tummaa/täysjyvää) nyt pitää siis huomioida että vaikka painoa onkin 70kg. tuosta varmasti ainakin +15kg on ylimäärästä! joten eikai 50kg painavan lihakset voi vaatia noin suuria kulutuksia jos samoilla kaloreilla olen jo painoa reilusti nostanu?

toivottavasti tekstistä saa jotain selkoa mitä koitan itselleni nyt tarkentaa! :)

kiitos tyhjentävästä vastauksesta ja ehdotuksista.. kuitenkin haluan hieman kyseenalaistaa vrk kcal kulutuksia jotka lopuksi minulle annoit.. "2400-2500kcal" olettaen että ovat suuntaa antavia niin, vaikea uskoa että sama tilanne olisi minun kohdalla, olen syönyt viimeisen puolen vuoden lähes joka arkipäivä 2200-2600kcal jolla olen painoani roimasti nostanut.. (n 10kg) liiankin nopeasti, uskallan väittää että jos nyt söisin saman verran + aerobiset ei tapahtuisi painon laskussa mitään muutosta.. ja ruuan laatukin itseasiassa pitäisi olla melko hyvin kunnossa, tarkoittaen aamu/ilta/välipalat + kolme lämmintäruokaa lähestulkoon aina kanaa/riisiä /makarooni/jauhelihaa (tietysti tummaa/täysjyvää) nyt pitää siis huomioida että vaikka painoa onkin 70kg. tuosta varmasti ainakin +15kg on ylimäärästä! joten eikai 50kg painavan lihakset voi vaatia noin suuria kulutuksia jos samoilla kaloreilla olen jo painoa reilusti nostanu?

Keskiarvoisesti (väestöllä keskimäärin) 50kg rasvaton massa vastaa lepoaineenvaihduntaa 1600kcal/vrk.
Kohtuullinen salitreeni + jonkin verran aerobista nostaa kulutusta yleensä noin 50%... mikä 1600kcal lepokulutuksella on peruskulutus 2400kcal.
Korostan sanaa KESKIMÄÄRIN, koska yksilölliset ominaisuudet sitten vaikuttaa suuntaan tai toiseen.

Jos noin on mitä kerrot, niin voihan olla, että sinulla on sitten keskimääräistä hitaaampi aineenvaihdunta / pienempi kulutus ja siitä syystä sinun kohdallasi toimivat kcalorimäärät on pienempiä kuin mitä yleisesti käytetyt laskukaavat antaa. Juuri siitä syystä niitä ei pidä kirjaimellisesti ottaa vaan muokata tekemäänsä tuloksen perusteella :)

Keskiarvoisesti (väestöllä keskimäärin) 50kg rasvaton massa vastaa lepoaineenvaihduntaa 1600kcal/vrk.

Olen nyt syönyt n 2000kcal - sali/aerobinen (sykemittarilla kulutus aerobisessa 45min kevyttähölkkää/kävelyä (550kcal)) + palkkari= n 1700kcal, uskaltaako tuosta vielä mielestäsi lähteä laskemaan vai onko mahdollista että olen jo saanut aineenvaihduntani sekaisin ja tästä syystä paino ei putoa? :rolleyes:
pp/hh/rr arvot ovat tällä hetkellä
180-200p/150-180h/50-70r

niin salilla tehny 3-jakosta (ma,ke,pe) ja lenkillä käyny 3krta viikkossa lepopäivinä

Jokaisen päivän ruokavalion pohjahan on lähes sama

Aamupala 35g neljä vilja puuro +mehukeitto, protskudrinkki
välipala banaani n. 190g punnittu kuorineen +25g casheweita
ruoka1: makaroni tumma torino (keitetty) 40g + 100g kanaa + 100g raejuusto + 50g salaatti +2dl maito (ykkösmaito)
ruoka2: makaroni tumma torino (keitetty) 40g + 100g kanaa + 100g raejuusto + 50g salaatti +2dl maito (ykkösmaito)
ruoka3: makaroni tumma torino (keitetty) 40g + 100g kanaa + 100g raejuusto + 50g salaatti +2dl maito (ykkösmaito)
välipala2: 250g valio pehmeä rahka
iltapala 250g valio pehmeä rahka + 25g cashewit
niin ja vettä juon aterioiden välissäaika paljon
reenipäivinä/lenkkipäivinä palkkari
näyttääkö ihan toivottomalta :(

Ostin tuossa päivä takaperin Klyseiini putelin kun tarjouksessa oli, jauhomuodossa on aines ja tiiviissä sangossa oli. Paska on kuitenkin nähnyt parasta ennen päivänsä heinäkuun vaihteessa, uskaltaako tuota syödä?

Olenhan jo sitä pari päivää tässä syönytkin mutta...

Olen nyt syönyt n 2000kcal - sali/aerobinen (sykemittarilla kulutus aerobisessa 45min kevyttähölkkää/kävelyä (550kcal)) + palkkari= n 1700kcal, uskaltaako tuosta vielä mielestäsi lähteä laskemaan vai onko mahdollista että olen jo saanut aineenvaihduntani sekaisin ja tästä syystä paino ei putoa? :rolleyes:
pp/hh/rr arvot ovat tällä hetkellä
180-200p/150-180h/50-70r

niin salilla tehny 3-jakosta (ma,ke,pe) ja lenkillä käyny 3krta viikkossa lepopäivinä

Jokaisen päivän ruokavalion pohjahan on lähes sama

Aamupala 35g neljä vilja puuro +mehukeitto, protskudrinkki
välipala banaani n. 190g punnittu kuorineen +25g casheweita
ruoka1: makaroni tumma torino (keitetty) 40g + 100g kanaa + 100g raejuusto + 50g salaatti +2dl maito (ykkösmaito)
ruoka2: makaroni tumma torino (keitetty) 40g + 100g kanaa + 100g raejuusto + 50g salaatti +2dl maito (ykkösmaito)
ruoka3: makaroni tumma torino (keitetty) 40g + 100g kanaa + 100g raejuusto + 50g salaatti +2dl maito (ykkösmaito)
välipala2: 250g valio pehmeä rahka
iltapala 250g valio pehmeä rahka + 25g cashewit
niin ja vettä juon aterioiden välissäaika paljon
reenipäivinä/lenkkipäivinä palkkari
näyttääkö ihan toivottomalta :(

Kesti aika kauan tajuta, että mitä tarkoitat, koska tuo on todella "outo" tapa ilmaista diettinsä energiamäärää :)

Pointti siis on, että olet dietillä ja syöt n. 2000kcal / vrk. Eikö? Älä sotke siihen mitään laskuja siitä, että kuinka paljon kulutat liikunnalla.
Ja tuolla 2000 kcal ruokavaliolla sinulla on paino pudonnnut pari kiloa. Eli olet kcalorien suhteen miinuksella.
Joten eikä tämä juuri kerro siitä, että sinulla peruskulutus = ylläpitokalorimäärä on noin 2400kcal... jos koska nyt syöt vain 2000 niin olet n. 400kcal miinuksen puolella.

Ruokavalio näyttäisi makrojen puolesta olevan ihan ok.

Jos 2000kcal / vrk ei pudota painoasi tarpeeksi nopeasti niin voit ihan hyvin pudottaa ruokavalion 1800kcaloriin. Ja sitten kun sillä painon putoaminen hidastuu liikaa niin sitten pudotat ruokavalion energiamäärän 1600kcaloriin. Äläkä vähennä kaloreita heti, kun tulee huono päivä, vaan maltilla seuraa tilannetta viikottaisista painokeskiarvoista. Rasvanpoltto harvoin on tasaista ja suoraviivaista. Pudota energiamäärää pääosin hiilareista ja muista makroista vähemmissä määrin.

Ei sinulla aineenvaihdunta noilla kaloreilla mihinkään sekaisin mene. Olet nyt vaan tehnyt niiden laskemisesta liian monimutkaista ;)

Kesti aika kauan tajuta, että mitä tarkoitat, koska tuo on todella "outo" tapa ilmaista diettinsä energiamäärää :)

Pointti siis on, että olet dietillä ja syöt n. 2000kcal / vrk. Eikö? Älä sotke siihen mitään laskuja siitä, että kuinka paljon kulutat liikunnalla.
Ja tuolla 2000 kcal ruokavaliolla sinulla on paino pudonnnut pari kiloa. Eli olet kcalorien suhteen miinuksella.
Joten eikä tämä juuri kerro siitä, että sinulla peruskulutus = ylläpitokalorimäärä on noin 2400kcal... jos koska nyt syöt vain 2000 niin olet n. 400kcal miinuksen puolella.

Ruokavalio näyttäisi makrojen puolesta olevan ihan ok.

Jos 2000kcal / vrk ei pudota painoasi tarpeeksi nopeasti niin voit ihan hyvin pudottaa ruokavalion 1800kcaloriin. Ja sitten kun sillä painon putoaminen hidastuu liikaa niin sitten pudotat ruokavalion energiamäärän 1600kcaloriin. Äläkä vähennä kaloreita heti, kun tulee huono päivä, vaan maltilla seuraa tilannetta viikottaisista painokeskiarvoista. Rasvanpoltto harvoin on tasaista ja suoraviivaista. Pudota energiamäärää pääosin hiilareista ja muista makroista vähemmissä määrin.

Ei sinulla aineenvaihdunta noilla kaloreilla mihinkään sekaisin mene. Olet nyt vaan tehnyt niiden laskemisesta liian monimutkaista ;)

tuo vastaus vei eteenpäin jo paljon! kiitos oikein kovasti ! olinpas tajunnut vähän väärin nuo kulutus asiat.. no aina oppii uutta :worship:
en vain vieläkään usko että puoli kiloa viikossa pudottaminen olisi mitenkään mahdollista tällä tavalla, toisealta eihän mulla mikään kiire ole :)
vaatii varmaa vähän suoraviivasempaa ja kurinalaisempaa ruokailua vielä toi 0,5kg/vko tahti :rolleyes:

Minua kiinnostaa myös edellisen kyssärin vastaus.

Oma kysymys on seuraavanlainen: Olen kevyehköllä bulkilla eli yritän nostaa painoa sen 2-3kg/kk. Kuinka suuri merkitys iltapalalla on tulosten kasvussa vrt. "ylimääräisiin" yökaloreihin joita sitten saattaa tulla liian tuhdista iltapalasta. Eli kumpi on suositeltavaa; esim. pelkkä proteiinijuoma joskus illalla ~21 aikoihin jos menee siitä 1-3h päästä nukkumaan, vai tämmöinen pirtelö jota olen nyt suosinut: 2-3dl maitoa, 1prk rahkajogurttia, vajaa annos proteiinijauhetta, ripaus kaurahiutaleita ja ruokalusikallinen rypsäriä?

mikä on teidän mielestä isoin määrä proteeinia yhdelle ruokailulle? vai onko edes tälläistä arvoa?

Alkaa olla vähän vanha juttu, mutta ei ole väliä

Olen kevyehköllä bulkilla eli yritän nostaa painoa sen 2-3kg/kk. Kuinka suuri merkitys iltapalalla on tulosten kasvussa vrt. "ylimääräisiin" yökaloreihin joita sitten saattaa tulla liian tuhdista iltapalasta. Eli kumpi on suositeltavaa; esim. pelkkä proteiinijuoma joskus illalla ~21 aikoihin jos menee siitä 1-3h päästä nukkumaan, vai tämmöinen pirtelö jota olen nyt suosinut: 2-3dl maitoa, 1prk rahkajogurttia, vajaa annos proteiinijauhetta, ripaus kaurahiutaleita ja ruokalusikallinen rypsäriä?

Enpä usko että tälläkään on mitään merkitystä kokonaiskuvassa

Back
Ylös Bottom