Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Tosta pumpusta mä en merkkiä osaa sanoa. Suora lainaus talo-esitteestä:

...pumpun poistoilmasta keräämä lämpö varastoidaan 170l varaajaan, josta sitä pääasiallisesti käytetään tuloilman lämmittämiseen, märkätilojen lattialämmitykseen ja käyttöveteen. Erillisessä tuloilmalaitteessa on tehokas vesipatteri jolla ilma esilämmitetään hieman tavallista korkeampaan lämpötilaan, jolloin osa huonetilojen lämmityksestä hoituu ilmanvaihdon avustuksella. Eli ei räppänöitä vaan esilämmitys, eikö?

Noihin paaluihin on itseasiassa kiinnitetty suoraan noi lattiapalkit: 140x495mm liimapuut. Rakennuksen alalle on tehty maanvaihto ja routaeristys, salaojitus ja sadevedet on laitettu tuohon vaihdettuun maa-ainekseen.

Tossa vielä noi ilmoitetut rakenteet:

AP
-Lukkoponttikorkki 10mm
-Lattialastulevy 22mm
-Höyrynsulku
-42x496 vaarnapalkit + 140x495 lattiapalkit
-Puhallusselluvilla 470mm
-Runkolevy 25mm
U-arvo 0.08W/m2K

US
-Effex sisustuspaneeli 10mm
-Vital-puukuitueriste 50mm
-Höyrynsulku
-Selluvilla 198mm
-Runkopalkit 48x198
-Runkolevy 25mm
-Tuuletusväli 25mm
-Vaakapaneeli 23mm
U-arvo 0,14W/m2K

YP
-Alakattolevytys, Heradesign 25mm
-Koolaus 48x48
-Höyrynsulku
-OSB-levy 18mm
-Puhallusselluvilla 700mm
U-arvo 0,06W/m2K

Ikkunat, Lammin EKO-Watti: U-arvo 0,67/0,76W/m2K
Ovet, Lammin koeasarjaa: U-arvo n.0,5W/m2K
Ilmatiiveysarvo n50=0,28 l/h (ei mitään hajua tästä arvosta...)

Tuota energiankulutusta mäkin odotan todella suurella mielenkiinnolla! Talossa on joku EBTS-järjestelmä jolla ton seuraaminen pitäisi olla kohtuu vaivatonta. Asuinneliöitä tuossa on kaiken kaikkiaan 144m2, eli ei mikään palatsi mutta jos toinenkin muksu tulee niin ei tarvii heti muuttaa. Hintapyyntö oli 365000€ josta saatiin muutama prosentti viilattua pois. Iso miinus tuossa on se että käytännössä koko tontti on vanhaa peltomaata, eikä kauppaan kuulu mitään pihatöitä. Eli jos nurmikkoa haluaa niin maata pitää vaihtaa/ kaivaa pois jonnin verran. Toisaalta se on sitten vasta ens kesän murheita. Niin ja tietty autokatostakaan tuossa ei ole, ainoastaan pohjat katokselle on tehty ja rakennuslupa haettu.

Mulla on EBTS ja sillä on helppo seurailla kulutusta. Sen saa halutessaan seuraamaan vaikka yksittäisen laitteen kulutusta erikseen. Mutta jo käyrästä pystyy hyvin havaitsemaan miten esim. lämpöpumppu käy ja kuluttaa. Blogissa http://www.rakennusprojekti.fi on tuoretta juttua mm tästä

Meikäläisen blogikin sitten kiinni jonkun päivää. Jotkut haittaohjelmat tunkeutuneet sinne ja sieltä tuli ilmoke että sivut pistetty kiinni. Toivottavasti kaveri saa tuon pelastettua. Joku tärkeä päivitys jäänyt tekemättä. Se on ollut siellä niiden turhien päivitysten joukossa.

Minkä merkinne Pilppi on kyseessä:jahas:
Otetaanko korvausilma seinä"räppänöistä" vai koneen kautta esilämmitettynä?

Tänään käytiin taas talolla ja katoin noi laitteet. Eli "vesivaraajan" kyljessä luki IVT 490 ja tuloilmalaitteen kyljessä ILPO T-10. Onkos noi nyt sitten millaisia vehkitä?

Tänään käytiin taas talolla ja katoin noi laitteet. Eli "vesivaraajan" kyljessä luki IVT 490 ja tuloilmalaitteen kyljessä ILPO T-10. Onkos noi nyt sitten millaisia vehkitä?
Kaverilla on juurikin tuollainen IVT490 Pilppi ja sillä on toi tuloilma hoidettu juurikin noilla "räppänöillä":(
Kaverin laite on vm 2004
Toki on voinut malli kehittyä ja myös toi tuloilma hoidetaan koneellisestin:jahas:
Lämmin vesi on kaverilla aikas usein loppu, kun tuo varaaja on turhan pieni(muistaakseni 170l)
Pitäisi aina mennä tekniseentilaan laittamaan tuota sähkövastusta päälle, kun menevät saunomaan(5hengen talous)

Kaverilla on juurikin tuollainen IVT490 Pilppi ja sillä on toi tuloilma hoidettu juurikin noilla "räppänöillä":(
Kaverin laite on vm 2004
Toki on voinut malli kehittyä ja myös toi tuloilma hoidetaan koneellisestin:jahas:
Toi T-10 on tuloilmakone, eli koneellinen tuloilma. Jossain Älväreissä missä on vakiona PILPpi, jättävät usein ton tuloilmakoneen laittamatta ja hoitavat tuloilman painovoimatyyliin räppäinöillä. Tätä vissiin tarkotitkin?

E: Tuolla Lämpöpumput.info foorumilla on noista vehkeistä enemmän juttua. Mulla on itellä tommonen T-10 Ilton PILPin jatkona. Siellä on sisällä vesipatteri joka lämmittää tuloilmaa ja lisäksi sit vielä vastukset.

Ilmeisestin tuo kone ei ole kehittynyt siinä mielessä, että itessään olisi tuo tuloilma samassa paketissa.
Hyvä homma, kun ei tosiaan ole noita räppänöitä, jotka ei kovilla pakkasilla ole kauhean mukavia:rolleyes:

^Näihin olis toki aina joskus kiva saada perusteluja?
Itsellä nykyinen talo pitkästä sekä puusta tehty ja seuraavaksi olen harkinnut myös "kiveä", myös Lammin tuotteita. Tosin, ei vielä kiire koska alueella vielä kaavakin kesken.

Niin ne asiat vaan etenee, tuli peruutustonttina tarjolle haluttavalta alueelta asiallinen, alueen korkeimmalla kohdalla sijaitseva tontti. Hintaa on muutaman kymppitonnin enemmän kuin olin ajatellut mutta eihän sille mitään voi.

Huomenna olis tarkotus mennä kyselee yksityiskohdat ja palauttaan hakulomake :) Rakennustyöt pitäisi aloittaa 1.7.2012 mennessä joten tässähän on hyvin aikaa viimeistellä nykyinen talo myyntikuntoon samalla.

Tuli eilen ikkunat tontille! Ensimmäiset ikkunat asenneltiin heti illalla paikalleen ja tuli kyllä todistettua että Lammi ikkunat todellakin käyttää karmeissaan jotain ikimetsien sydänpuuta. Porailin karmiruuveille reikiä eikä tahtonut poranterä mennä puuhun sitten millään. Sai painaa niin lujaa kun kropasta irtoaa ja siltikään ei meinannut upota. Ilman lujaa painamista ei terä uponnut käytännössä lainkaan. Poranteräkin oli ihan iskussa, koska se tuli moneen kertaan testattua perus sahatavaraan, mihin se upposi kuin veitsi voihin.

Pari pientä kolhua puitteissa oli, mutta ei suurempaa huomauttamista. Toivottavasti ikkunoiden laatu ja kestävyys yleisesti samaa laatutasoa kuin tuo karmeissa käytetty puu. Ikinä en ole noin kovaa puuta tavannut, vaikka aika monen karahkan kanssa tekemisissä olenkin ollut.

Tommonen siitä nyt sitten tuli:

P1040749.jpg

Paljoko tuohon nyt uppos sitten kaikenkaikkiaan rahhoo, jos ei laske tonttia.

Mä en nyt taas ihan hiffaa tätä nykyajan logiikkaa. Kun pientalorakentamisen määräykset kiristyy ja kiristyy ja passiivitaloja pitää kaikkien tekemän maksaa mitä maksaa, niin silti kaikki toimistot ja mitkä tahansa julkiset rakennukset, koulut, virastot jne jne mitä nykyään rakennetaan on tuollaisia ympärisäteileviä lasipalatseja. Ei ole mikään järki tässä asiassa.

Tontista ja maaperästä:
Mulla on tässä käsillä erään tontin kairauksen tulos. Miten tätä pitäisi lukea, kun kairauspisteen kohdalla lukee:
3,10 Sa
4,30 Mr
4,80 kiMr

Eli onko se pinnasta katsottuna 3,10m syvyyteen asti savea, siitä eteen päin eli 4,3 asti moreenia? Vai moreeni alkaa 4,30? Ja mitä on kiMr?

Mä en nyt taas ihan hiffaa tätä nykyajan logiikkaa. Kun pientalorakentamisen määräykset kiristyy ja kiristyy ja passiivitaloja pitää kaikkien tekemän maksaa mitä maksaa, niin silti kaikki toimistot ja mitkä tahansa julkiset rakennukset, koulut, virastot jne jne mitä nykyään rakennetaan on tuollaisia ympärisäteileviä lasipalatseja. Ei ole mikään järki tässä asiassa.

Samaa olen ihmetellyt. Kellään muuten mitään faktaa, että mitä noilta ylipäätään vaaditaan energiamääräyksissä? Tuntuu taas että tavallista tallaajaa raiskataan kuivalla kakkoseen tässä asiassa.

Ei yllä kaduta yhtään että tuli hankittua keittiöönkiin tulisija. Saattoi tulla astetta liian järeä lämmityslaite, mutta toisaalta kämppä on periaaatteessa yhtä avointa tilaa. On se vaan mukavaa ja helppoa tälläinen rakentaminen jossa vaan maksaa laskun ja valmista tulee. Kerrankin näin.

edit: jaa, ei taas nysisatanen osaa kääntää kuvaa. Olkoot.

"Mulla on tässä käsillä erään tontin kairauksen tulos. Miten tätä pitäisi lukea, kun kairauspisteen kohdalla lukee:
3,10 Sa
4,30 Mr
4,80 kiMr"

3.1 metriin asti savea, 4,3 metrissä tulee vastaan moreeni ja 4,8 metrissä kivinen moreeni, arvaisin, että kallio olisi jossain kuudessa metrissä paikkaa yhtään näkemättä. Paalutettava paikka, jos ei halua reippaita massanvaihtoja tai kikkailla taloa saven kuivakuorikerroksen varaan. Savi jäätyy yhtenä "kakkuna" eli ei roudi, mutta painumisriski on, jota saven mahdollinen kuivakuorikerroskaan ei poista.

"Mulla on tässä käsillä erään tontin kairauksen tulos. Miten tätä pitäisi lukea, kun kairauspisteen kohdalla lukee:
3,10 Sa
4,30 Mr
4,80 kiMr"

3.1 metriin asti savea, 4,3 metrissä tulee vastaan moreeni ja 4,8 metrissä kivinen moreeni, arvaisin, että kallio olisi jossain kuudessa metrissä paikkaa yhtään näkemättä. Paalutettava paikka, jos ei halua reippaita massanvaihtoja tai kikkailla taloa saven kuivakuorikerroksen varaan. Savi jäätyy yhtenä "kakkuna" eli ei roudi, mutta painumisriski on, jota saven mahdollinen kuivakuorikerroskaan ei poista.

Paalutukselta tosiaan haiskahtaa. Paaluperustukset maksaa eikä massojen vaihtaminen 6 metriin ole halpaa leikkiä sekkään. Itse katselisin vielä muitakin tontteja jos vaihtoehtoja on.

Osaako joku viisaampi neuvoa?

-pitäisi sävyttää vaaleaksi/valkoiseksi saunasuojatut kuusipaneelit, millä aineella tämän saisi onnistumaan ???

Back
Ylös Bottom