Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kokeile alkuun jättää gluteeni pois ruokavaliosta.
Kortisolin väärään aikaan erittyminen voi olla yksi syy iltavirkeyteen.

Mitkähän mahtavat olla näitä ruoka-aineita, jotka sisältävät gluteenia ? Nimittäin päivän ruokavalio näyttää seuraavanlaiselta:

Aamupala: 1 banaani
1 dl marjoja
1 prk ehramii
vettä ja tehosekoittimeen

Lounas: Yleensä tulee syötyä lihaa tai kalaa
kasviksia

Välipala ennen salia: ehrami

Treenin jälkeen 30g heraa. Olen jättänyt nyt dietillä malton kokonaan pois.

Illallinen: taas lihaa tai kalaa
kasviksia

Iltapala: 30g heraa
1rkl oliiviöljyä
vettä ja sekaisin koko keissi

Maitoa en pahemmin juo dietillä ainoastaan silloin, jos teen aamulla puuroa niin puuro tulee tehtyä aina maitoon.
Ruokajuomana käytän nykyään vettä, tai kivennäisvettä.

Viljatuotteet, eli se puuro silloin kun teet sitä.

Viimeiseen 3kk ei ole tullut tehtyä puuroa. Voisin jopa vannoa, että syy tohon unettomuuteen taitaa löytyä noista päiväunista. Nimittäin useasti käy sellain, että menen nokosille siinä 15:00 paikkeilla ja 17:00 syömään ja syömisen jälkeen taas nokosille. :hyvä:

Asiasta toiseen minkälaisia venyttelyohjeita mahtaisi löytyä hartijoille, olkapäille, epäkkäille ? Itsellä noi hartiat tuppaa tulemaan aikalailla eteenpäin, vaikka niitten pitäisi pysyä siellä takana. Ilmeisesti tästä johtuen tuntuu aina siltä, että olkapäät ovat kauhean jumissa ja jos heiluttelee käsiä / olkapäitä niin kauhea rutina kuuluu.

Onkohan tässä ylikunnon poikasta tai en vain ehdi palautua? ruokaan on panostettu ja aerobista vain 0-2 kertaa viikossa.

Viime aikoina ehkä tullut välillä nukuttua melko huonosti mutta kuitenkin treenattua kovaa G6:lla.. Treenit ovat alkaneet tuntua tukkoisilta, tänään kaikkien sarjojen toistoja ei meinannut jaksaa tehdä loppuun asti samoilla painoilla kuin viimeksi.. tulokset nousseet hitaasti. pitäisi pitää pari kolme päivää taukoa ja sitten kevyempi treeni, jatkaa taas ensi viikolla?

Onkohan tässä ylikunnon poikasta tai en vain ehdi palautua? ruokaan on panostettu ja aerobista vain 0-2 kertaa viikossa.

Viime aikoina ehkä tullut välillä nukuttua melko huonosti mutta kuitenkin treenattua kovaa G6:lla.. Treenit ovat alkaneet tuntua tukkoisilta, tänään kaikkien sarjojen toistoja ei meinannut jaksaa tehdä loppuun asti samoilla painoilla kuin viimeksi.. tulokset nousseet hitaasti. pitäisi pitää pari kolme päivää taukoa ja sitten kevyempi treeni, jatkaa taas ensi viikolla?

Pari kolme päivää taukoa? Kuin usein teet sitä G6:sta? Muista että 1-jakonen ohjelma on kropalle raskas kun se tehdään useemman kerran viikossa joten, kyllä pitäis pitää taukoa :D Ite en suosittelis edes tekemään G6:sta ilman vähintään 2 päivän palautusta jokasen treenin välissä?

Asiasta toiseen minkälaisia venyttelyohjeita mahtaisi löytyä hartijoille, olkapäille, epäkkäille ? Itsellä noi hartiat tuppaa tulemaan aikalailla eteenpäin, vaikka niitten pitäisi pysyä siellä takana. Ilmeisesti tästä johtuen tuntuu aina siltä, että olkapäät ovat kauhean jumissa ja jos heiluttelee käsiä / olkapäitä niin kauhea rutina kuuluu.

http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/83563-pakkotoiston-venyttelyopas-2009-a/ lataileppa tuo. Hyvien kuvien kanssa näytetty venyttelyliikkeet koko kropalle.

On vähän noitten olkapäiden kans ongelmia että mitä liikkeitä olis joilla vois parantaa niitä?
Nyt oon alottanu tekemään kepillä niin että vetää sen tonne selkään/pakaroihin ja takas naaman eteen.
Ranteetkaan ei mistään parhaimmasta päästä oo että jos niillekkin jotain olis. :)

Toinen asia olis että onko eri lihaksille jokin "paras" määrä sarjoja/toistoja, jos voimaa hakee?
Nyt oon tehny pääliikkeis 3x5 ja apuliikkeis 3x8

Kuis monella dietti aiheuttaa sitä oloa, että ois perseesen ammuttu karhu ? Melkein joka asia pistää vihaksi ja vittua tekee mieli hokea...

Kuis monella dietti aiheuttaa sitä oloa, että ois perseesen ammuttu karhu ? Melkein joka asia pistää vihaksi ja vittua tekee mieli hokea...

Ei kiristä hermoja yhtään. Panettaa vain hirveästi ja unet kärsivät. Onneksi olen väsyneenä vieläkin positiivisempi häseltäjä :D

Mikähän mahtaa olla vikana, kun tulee herättyä keskellä yötä 1-2 krt ilman mitää kummallisempaa syytä ?

Joo itselläni on ilmennyt samaista ongelmaa tässä viime vuosina. Tosin heräilen pahimmillaan 7-9 kertaa yössä. Luulin heräilyn olevan aivan normaalia katkonaista unta mistä kaikki kärsivät, mutta olin pihalla kuin lumiukko. Uneen pääsyssä ei ole suurempia ongelmia, nukahdan kyllä viimeistään tunnin sisään siitä kun silmät suljen. Ja ei unta tarvi odottaa kauaa, kun yöllä heräilen. Kiinnostaisi vain tietää, MIKSI heräilen niin helkkarin useasti.

Olen käyttänyt yhtä luontaistuotetta, kärsimyskukkauutetta, ja se on auttanut hieman. Heräilyt ovat tippuneet n. 3-5 kertaan yössä. Ruokavaliosta en tämän usko johtuvan, alkoholia käytän harvakseltaan (ehkä kerran kahdessa kuussa kunnolla), stressiä tämän ikäisellä nyt ei vielä uskoisi olevan hirvittävästi (20v), joten ihmettelyä riittää.

Jos jollakulla on jotain neuvoja, niin mielellään otan vastaan. Minulle on ehdotettu myös vyöhyketerapiaa -> onko huuhaata vai löytyykö apua eri vaivoihin?

Pari kolme päivää taukoa? Kuin usein teet sitä G6:sta? Muista että 1-jakonen ohjelma on kropalle raskas kun se tehdään useemman kerran viikossa joten, kyllä pitäis pitää taukoa :D Ite en suosittelis edes tekemään G6:sta ilman vähintään 2 päivän palautusta jokasen treenin välissä?
G6 kuuluu tehdä esim. ma, ke, pe. Eli ei peräkkäisinä päivinä, ja näin olen tehnytkin, välillä 2 päivää taukoa (viikonloput).

Maven tekniikasta:

Pitkäraajaisena ja lyhyen ylävartalon omaavana minun on vaikea suorittaa maastavetoa oikeaoppisesti.
Jotta saan selän pysymään suorassa, on alkuasento melkein sama kuin kyykätessä: jalat 60-asteteen koukussa, kunnon pyllistys ja rinta ylhäällä.
Liike myös tuntuu pitkälti kyykyltä, sillä eroavaisuudella, että lantio suoristuu noston aikana.

Progressiosta:

Kuukausia sitten oli semmoinen ongelma tuon ST:n kanssa, että paino kyllä nousi reilusti, mutta kun progressiota ei tapahtunut maksimien saavutuksen jälkeen.

Joo itselläni on ilmennyt samaista ongelmaa tässä viime vuosina. Tosin heräilen pahimmillaan 7-9 kertaa yössä. Luulin heräilyn olevan aivan normaalia katkonaista unta mistä kaikki kärsivät, mutta olin pihalla kuin lumiukko. Uneen pääsyssä ei ole suurempia ongelmia, nukahdan kyllä viimeistään tunnin sisään siitä kun silmät suljen. Ja ei unta tarvi odottaa kauaa, kun yöllä heräilen. Kiinnostaisi vain tietää, MIKSI heräilen niin helkkarin useasti.

Olen käyttänyt yhtä luontaistuotetta, kärsimyskukkauutetta, ja se on auttanut hieman. Heräilyt ovat tippuneet n. 3-5 kertaan yössä. Ruokavaliosta en tämän usko johtuvan, alkoholia käytän harvakseltaan (ehkä kerran kahdessa kuussa kunnolla), stressiä tämän ikäisellä nyt ei vielä uskoisi olevan hirvittävästi (20v), joten ihmettelyä riittää.

Jos jollakulla on jotain neuvoja, niin mielellään otan vastaan. Minulle on ehdotettu myös vyöhyketerapiaa -> onko huuhaata vai löytyykö apua eri vaivoihin?

Itellä on yöunet parantunu ku aloin vetämään magnesiumia ja sinkkiä 30 min ennen nukkumaan menoa. Nyt on nukuttu kuin tukki, paitsi jos on tullu juotua paljon illalla ja sit täytyy raahautua keskellä yötä kuselle.

Back
Ylös Bottom