Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Itsellä ei ole oikein tietoa tästä, mutta sen osaan sanoa että tästä ollaan kyllä todellakin montaa mieltä.

Jotkut vastaa että "Eikä mitää haittaa reenaa menemään vaan!"
Ja toiset vastaa "No saattaa raskaissa liikkeissä haitata, kun tekee esim. mave/kyykky"
Ja toiset taas että "Omg jos astutkaan salille niin pituuskasvu loppuu, tee korkeintaan punnerruksia."

Onhan tuosta ihan tutkittua hommaa epifyysilinjojen kautta. Eli siis epifyysilinjat on pitkien luiden päässä oleva "rako" johon luu kasvaa vielä pituutta. Jos epifyysilinja vaurioituu, loppuu siltä kohtaa kasvu. Jos epifyysilinja vaurioituu toiselta puolelta, voi luu kasvaa kieroon.

Eli siis puntille ehdottomasti, mutta kaikki selkärankaan kohdistuvat liikkeet LÄHELLÄKÄÄN maximipainoja jättäisin tekemättä.

Mitkähän pitäisi suunnilleen olla maksimit mavessa ja kyykyssä, jos penkistä nostaa 120kg? Kiinnostaa tietää kuinka perseellään on nuo suhteet itsellä :D

Miten penkkipunnerrus nousuun.olen 14 vuotias ja omapaino 65kg ja penkis ykkönen on siin 87.5-90kg välillä ollut jo hetken.salilla teen yleensä penkkiä,ojentajia ja rintaa ja kokeilen maksimeja aika usein.salilla käyn joka toinen päivä ja otan kreatiiniä ja proteiiniä.
Kertokaa millasta ohjelmaa kannattas tehä et sais ton maksimin nousemaan!
Minkälaisesti oot tähän asti sitä tehny?

Alko tässä vähän treeni mietityttämään.. Tällä hetkellä käyn lenkillä 3-4krt viikossa + 2krt sali. Ja -kcal mennään, eli "dieetillä". Sopiiko tuo salitreeni yhtään tähän mun läskien poistoon? Ja varsinkaan kun teen siellä pääasiassa keskivartalon ja ylävartalon, eli ei jalkoja ollenkaa, jotta lenkillä pysyisi hengissä. Mitat 178/72 ja 10 vuoden urheilijan ura takana, mutta pikkasen on tässä vyörtärön ja reisien ympärillä tota rasvaa. Eli millasta salitreeniä kannattais tehä vaiko ei ollenkaan? Nykyisin vaan ns. eristäviä liikkeitä teen, massaliikkeet kuten kyykky,mave,kulmasoutu jää tekemättä. Tarkotus siis saada packkia näkyviin ja säästää edes hiukan näitä lihaksia..

Melkein vastasit itse omaan kysymykseesi, mutta käänteisesti.:D Ala tekemään juuri noita sun listaamia liikkeitä ja jalkoja päälle. Nostat salikerrat viikossa sinne 3-4 kertaan. Ihmiskehon suurimmat lihakset on jaloissa, joten jos lihaksia haluat säästää niin ala pumppaamaan niitä jalkoja myös. Päälle tietty lenkit sitte. Punttitreeni on paljon tehokkaampaa kehonkoostumuksen muokkauksessa kun aerobinen.

Millasilla toistomäärillä sitä lähtis noita tekemään, kun olen lukenut vähä sitä sun tätä.. 8x3 ja 3x8 jnejne, itestä parhaalta kuulostais 5x10 mut onko toi 10 toistoa nyt niitä hyviä voiman kannalta vai lihaskasvun vai miten??

Varmaan aika perussetti alkuun olis, että 2-3 lämppäsarjaa (esim. 8-12) ja pari kovaa sarjaa per liike (esim.6-8). Lämppäsarjoissa ensin vähän tunnustelee mikä on päivän kunto/voimataso ja samalla lämmittelee lihaksia ja niveliä kevyillä painoilla. Siitä sitten painoissa ylöspäin nousten ja parissa vikassa sarjassa iskee sitte kaikki voimat tiskiin. Kirjottele painot ylös vihkoon, jotta tiedät eteneekö voimien kehitys minnekään.

Joo, oon yleensä kirjottanut kaikki treenit mitä teen niin paperille ylös, että muistaa millasta on ollut. Eiköhän tästä ala jotain järkevää tulemaan dieetin yhteydessä.

Miten penkkipunnerrus nousuun.olen 14 vuotias ja omapaino 65kg ja penkis ykkönen on siin 87.5-90kg välillä ollut jo hetken.salilla teen yleensä penkkiä,ojentajia ja rintaa ja kokeilen maksimeja aika usein.salilla käyn joka toinen päivä ja otan kreatiiniä ja proteiiniä.
Kertokaa millasta ohjelmaa kannattas tehä et sais ton maksimin nousemaan!

Sä mitään 90kg nosta sekalaisella ohjelmalla koko ajan maksimia kokeillen 14v:nä vetämällä proteiiniä.

Vedä vaikka starting strengthiä ja opettele huolella kaikki liikkeet.

Treenaan yksijakoisella ohjelmalla ma, ke ja pe. Käyn välillä salilla jossa ei voi vetää leukoja. Kannattaako vetää leuat treenin jälkeen kotona, vai esim. ti,to ja la eli välipäivinä?

mikä neuvoksi kun penkkitulokset junnaa paikallaan ja jopa tuntuu että melkein laskevat? reenaan 4-jakoisella ohjelmalla koko kropan kerran viikkoon läpi ja rintaa oon reenannu ny penkissä kohta vuoden vaihtelevasti 4x4 ja 4x10 sarjoilla + vinopenkki päälle. Kymmenen toiston sarjat menee kohtuu kevyesti 80:llä ja neljän toiston sarjoja tehny 90:llä mutta nyt tuntuu todella tukkoselta noi neloset. Neuvoja siis kaivataan kuinka tästä eteenpäin?

Ihan eka postaus, here we go!

1) Bodari vs. Malli. Tällä tarkoitan sitä, että miten saa treenaamalla lihakset lähemmäs miesmallien vartaloita kuin bodaajien vartaloita? En halua missää nimessä rinta- tai hauislihaksia jotka ovat pallomaiset ja suonikkaat. Mieluummin hyvin linjakkaat ja kauniisti piirtyvät. Erityisesti rintalihakset saisivat muodostua laattamaisiksi, jos tämä nyt yhtään selventää mitä tarkoitan. Millaisia toistoja, missä laitteissa, millä vastuksilla?

2) Olen 183/103, eli minulla on noin 20kg ylimääräistä. Jos tavoitteena on hyvän näköinen lihaksikas vartalo, niin kannattaako ensin keskittyä laihduttamiseen ja sitten vasta lihaksiin? Vai toisinpäin, ensin keskittyä lihaksiin ja sitten vasta laihduttamiseen? Kummalla saa parempia tuloksia? Äkkiä ajateltuna, jos eka treenaa lihaksia, niin ehkä on helpompi pudottaa painoa isommalla kuormalla? Tai sitten taas, jos eka laihduttaa, niin lihakset näkyvät nopeammin ja se voi auttaa motivoimaan.

En tiedä, sanokaa nyt jotain tuohon :D

1. Lihakset joko kasvavat tai eivät kasva. Miesmalleilla on pienet lihakset ja bodarilla suuret. Muotoon on lähes mahdoton itse vaikuttaa vaan määräytyy geenien mukaan. Suonet näkyy kun rasvaprosentti on riittävän alhainen.

2. Käy salilla ja laihduta ruokavaliolla ja aerobisella. Lihakset aloittelijalla voivat kasvaa jopa laihduttaessa, ja dietillä kannattaa treenata siinä missä muutenkin.

Googleen vaan hakuun kengän "malli" ni eiköhän noita löydy. Riippuu haluatko painonnostokenkää, painitossua vai perus lenkkitossua. Itse tykkään käyttää painikenkiä, kova ja matala pohja jotka ei jousta ja kiiku.

Back
Ylös Bottom