Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hei! Olen 17v painoa löytyy 65kg sekä pituutta 178. Oon käynyt jo reippaan vuoden salilla ja reenannut koko kropan monipuolisesti kolme kertaa viikossa. Nyt kehitystä ei kumminkaan tunnu tulevan ja se junnaa paikallaan.
Niinpä uusi reennisuunnitelma olisi hakusessa joka keskittyy voiman ja massan hankkimiseen, olisiko kellään sopivaa reenisuunnitelmaa tälläiselle aloittelijalle?

Ehdottomasti paras liike mikä tuo kaikista eniten massaa ja voimaa on haarukan suuhun vienti jota kannattaa tehdä joka päivä mahdollisimman monta toistoa.

Paljonko olisi (siis noin) normi penkissä sarja painot 4x6 kun vinopenkki olisi kässäreillä 22,5kg 4x6.
Toki riippuu henkilöstä ja niin pois päin, mutta about?

- Aion alkaa käymään salilla koska kotitreenaamisessa loppuu painot ja liikket kesken. MITÄ kannattaa hankkia ennen salille menoa? Sisäkengät jne jne jne?
- Paljonko pidätte sarjojen välissä taukoa? Itse olen pitänyt 2-3min riippuen intesiteetistä. Treenini kestää suunnilleen 60min ja työsarjoja kertyy 15kpl.

Juomapullo, treenivihko ja jonkinmoiset kengät tuntuvat olevan ne oleellisimmat. Toisena listallani tulee vetoremmit, rannesuojat jne.

On helpompi pysyä selvillä kehityksestä, jos palautukset on aina vakio. Itsellä se määräytyy sarjapituuden mukaan seuraavasti:

6 toistoa = 2 min
8 toistoa = 105 sek
10 toistoa = 90 sek
12 toistoa = 60 sek
14 toistoa = 45 sek

Tähän vaikuttaa tietysti tavoitteet mitä varten treenaa. Ylläoleva on lihasmassalle.

Paljonko olisi (siis noin) normi penkissä sarja painot 4x6 kun vinopenkki olisi kässäreillä 22,5kg 4x6.

Tuntuu turhalta vastata, koska joudut muutenkin sen itse kokeilemaan, mutta olisiko n. 26.5kg? Tietysti vaikuttaa myös se, että millaista kulmaa tarkoitat vinopenkillä.

Juomapullo, treenivihko ja jonkinmoiset kengät tuntuvat olevan ne oleellisimmat. Toisena listallani tulee vetoremmit, rannesuojat jne.

On helpompi pysyä selvillä kehityksestä, jos palautukset on aina vakio. Itsellä se määräytyy sarjapituuden mukaan seuraavasti:

6 toistoa = 2 min
8 toistoa = 105 sek
10 toistoa = 90 sek
12 toistoa = 60 sek
14 toistoa = 45 sek

Tähän vaikuttaa tietysti tavoitteet mitä varten treenaa. Ylläoleva on lihasmassalle.

Tuntuu turhalta vastata, koska joudut muutenkin sen itse kokeilemaan, mutta olisiko n. 26.5kg? Tietysti vaikuttaa myös se, että millaista kulmaa tarkoitat vinopenkillä.
Kysyin siis tanko penkin sarja painoista, en suoran kässäri penkin.
Kulma on joku noin 40-30 astetta.

Jos tässä nyt tarkotettiin normipenkkiä tangolla (?) niin ite lähtisin 60kg:sta ylöspäin hakemaan sopivia sarjapainoja, hatusta heitettynä. Voi tosiaan heittää paljonki sarjapainot käsipainovinopena vs. tasapenkki tangolla, kuten täältä pakkikseltakin voi lukea.

Hei! Olen 17v painoa löytyy 65kg sekä pituutta 178. Oon käynyt jo reippaan vuoden salilla ja reenannut koko kropan monipuolisesti kolme kertaa viikossa. Nyt kehitystä ei kumminkaan tunnu tulevan ja se junnaa paikallaan.
Niinpä uusi reennisuunnitelma olisi hakusessa joka keskittyy voiman ja massan hankkimiseen, olisiko kellään sopivaa reenisuunnitelmaa tälläiselle aloittelijalle?

Kiitos jo etukäteen :)

No itse suosittelisin Elaston 2-jakoista ohjelmaa.Löydät sen täältä kun laitat sen hakuun. Jostain syystä linkki ei suostunut tulla tähän, joten joudut ohjelman etsimään itse.

Vaikuttaako puntin nosto kasvavassa iässä pituuskasvuun? jos niin niin minkä verran? kuullut että maastaveto ja kyykky selät ja jalat yleensäkkin voivat hidastaa kasvua?

Aloitin tuossa kuukaus sitten tekemään starting strenght ohjelmalla, onko haitaksi punttireenille jos 2krt viikossa välipäivinä löisi säkkiä tunnin verran?

Noniin, en tiedä luokitellaanko tätä enää peruskysymykseksi, mutta heitänpä silti tänne :D

Minä siis olen huomannut, että tykkään salilla treenata paljon enemmän kyykkyä/penkkiä/mavea/pystypunnerrusta/leukoja/dippejä ja kaikkea muutakin, mieluummin kuin laitevemputuksia. Salilla siis kaikista mukavinta on se voiman hankkiminen, ja kaikki liikkeet joita voi tehdä vapailla painoilla jne.

Tykkään myös tehdä paljon enemmän lyhyitä sarjoja, kuin yhtään pidempiä. Eli siis tämmöistä perus Starting Strength meininkiä, nytkin menossa se Kethnaabin versio siitä.

Kysymy(k)s(eni) kuuluu, että jos treenaan esim. Starting Strengthillä, niin onko se bodaamista, vai mitä? Jos treenaan salilla tavoitteenani saada voimaaa, mutta silti tietenkin samalla parempaa kroppaa, niin olenko 'bodari', vai 'voimailija'?
Ja tuleeko sitä lihasmassaa silti ihan normaalisti, kuin että treenaisi enemmän laitteillakin ja pidempää sarjaa? Olettaen että syö silti ihan normaalisti (bulkki +500kcal, ja makrot ym. kunnossa) ym. asiat kunnossa.

Tulipa taas sekavaa.

Tuotanoin, veljelle opetan salillakäynnin saloja, mutta en voi olla salilla aina näyttämässä esimerkkiä ja ohjaamassa, niin tarvitsisin pari hyvää linkkiä missä olis videolla tärkeimpien liikkeiden esimerkkisuoritukset.
Eli löytääkö joku hyvät videot mavesta, kyykystä ja penkistä? Mitä oon itse youtubesta löytäny, on ollu 1) ammattitaidottoman amerikkalaisen personal trainerin sepustus 2) aivan liian yksityiskohtainen ja pitkä (rippetoen videot) 3) maksiminosto tai maksimisarja paskalla tekniikalla, tai sitten Konsta vetämässä yläselkä pyöreenä.
Pitkiä selityksiä ei tarvita koska mä oon ne selittänyt jo ja näillä videoilla on tarkoitus vain muistuttaa ja näyttää esimerkki. Siksi en mielellään laittais jotain Rippetoen videoita joissa selitetään 10min ja tehdään liikettä 1min.

Tässä esimerkiksi olis mun tarkotukseen täydellinen video raa'asta rinnallevedosta: http://www.youtube.com/watch?v=vXZt4PhdUns
Ja tässä etukyykystä: http://www.youtube.com/watch?v=XkK9-mnDAy4
Harmi vaan, että haen muita liikkeitä nyt.

Tuotanoin, veljelle opetan salillakäynnin saloja, mutta en voi olla salilla aina näyttämässä esimerkkiä ja ohjaamassa, niin tarvitsisin pari hyvää linkkiä missä olis videolla tärkeimpien liikkeiden esimerkkisuoritukset.
Eli löytääkö joku hyvät videot mavesta, kyykystä ja penkistä? Mitä oon itse youtubesta löytäny, on ollu 1) ammattitaidottoman amerikkalaisen personal trainerin sepustus 2) aivan liian yksityiskohtainen ja pitkä (rippetoen videot) 3) maksiminosto tai maksimisarja paskalla tekniikalla, tai sitten Konsta vetämässä yläselkä pyöreenä.
Pitkiä selityksiä ei tarvita koska mä oon ne selittänyt jo ja näillä videoilla on tarkoitus vain muistuttaa ja näyttää esimerkki. Siksi en mielellään laittais jotain Rippetoen videoita joissa selitetään 10min ja tehdään liikettä 1min.

Tässä esimerkiksi olis mun tarkotukseen täydellinen video raa'asta rinnallevedosta: http://www.youtube.com/watch?v=vXZt4PhdUns
Ja tässä etukyykystä: http://www.youtube.com/watch?v=XkK9-mnDAy4
Harmi vaan, että haen muita liikkeitä nyt.

http://www.penkkipunnerrus.fi/ siinä penkistä.
Youtubesta löytyy myös kyykky ja mave vinkkejä Rippetoelta.
Kyykky löytyy myös yhdestä gymlogista.

että tämä ei nyt jäisi ihan huomiotta...

Vaikuttaako puntin nosto kasvavassa iässä pituuskasvuun? jos niin niin minkä verran? kuullut että maastaveto ja kyykky selät ja jalat yleensäkkin voivat hidastaa kasvua? teen nyt starting strenght ohjelmalla jossa vedetään perusliikkeitä lyhyillä toistoilla aika raskaasti...

Vaikuttaako puntin nosto kasvavassa iässä pituuskasvuun? jos niin niin minkä verran? kuullut että maastaveto ja kyykky selät ja jalat yleensäkkin voivat hidastaa kasvua? teen nyt starting strenght ohjelmalla jossa vedetään perusliikkeitä lyhyillä toistoilla aika raskaasti...
Itsellä ei ole oikein tietoa tästä, mutta sen osaan sanoa että tästä ollaan kyllä todellakin montaa mieltä.

Jotkut vastaa että "Eikä mitää haittaa reenaa menemään vaan!"
Ja toiset vastaa "No saattaa raskaissa liikkeissä haitata, kun tekee esim. mave/kyykky"
Ja toiset taas että "Omg jos astutkaan salille niin pituuskasvu loppuu, tee korkeintaan punnerruksia."

Olen aloittamassa tuota Starting Strength ohjelmaa kotona ja tarvitsisin jonkin näköisen penkkipunnerrus laitteen, tangon ja painot. Joten olisiko suositella jotain tiettyä merkkiä joka olisi suht. laadukas? Onko joitain joita kannattaa todella välttää? Olen katsellut [URL="http://www.wrange.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=WRbench_LITE"url]Wrangen kotikuntoilu aloitusettiä[/URL] ja omasta mielestä ainakin vaikuttaa hyvältä, kommenttia?

Edit. en sitten saanut hienoa upotus linkkiä mitenkään toimimaan. http://www.wrange.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=WRbench_LITE

Olen aloittamassa tuota Starting Strength ohjelmaa kotona ja tarvitsisin jonkin näköisen penkkipunnerrus laitteen, tangon ja painot. Joten olisiko suositella jotain tiettyä merkkiä joka olisi suht. laadukas? Onko joitain joita kannattaa todella välttää? Olen katsellut [URL="http://www.wrange.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=WRbench_LITE"url]Wrangen kotikuntoilu aloitusettiä[/URL] ja omasta mielestä ainakin vaikuttaa hyvältä, kommenttia?

Edit. en sitten saanut hienoa upotus linkkiä mitenkään toimimaan. http://www.wrange.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=WRbench_LITE
Jos teet kotona, niin mitä käytät kyykkäämiseen? Saisiko siitä tehtyä sopivan penkkiinkin?

E: Ja tuossa sun linkissä oleva näyttää vähän hämärältä. Itse ostaisin kunnon penkin, sitten oikean 20kg tangon johon saa sitten ostettua niitä levyjä lisää. 50kg ei kauaa riitä.

Onko tässä videossa: http://www.youtube.com/watch?v=WQAEu8FOCHY&feature=related oikea tekniikka Clean & Jerkille (onko nimi suomeksi veto ja työntö vai mikä)?

Ihan hyvä muuten, mutta vetää tangon liian ylös. Siinä on kommenttikin, että se nostaa sen tarpeeks korkeelle raakarinnallevetoa varten ja kyykkää turhaan. Jos tekee riven kyykkyyn niin tankoa ei nosteta noin korkeelle. Koko suorituksen nimi on suomeksi pelkkä työntö, mikä on sikäli hassua että siinä on myös rinnalleveto, mutta näin se vaan on.

Onko hyötyä / mitään järkeä tehdä joskus sarjoja niin, että ensin pumppaa vaikka tiukan 3x5, ja sitten taukoa, ottaa painoa pois sen verran että saa tehtyä vaikka 1x10, ja sen perään taas isommat painot jolla saa tehtyä just ja just vaikka 1x5 ? eli isolla painolla - pienellä painolla - isolla painolla.

Miten penkkipunnerrus nousuun.olen 14 vuotias ja omapaino 65kg ja penkis ykkönen on siin 87.5-90kg välillä ollut jo hetken.salilla teen yleensä penkkiä,ojentajia ja rintaa ja kokeilen maksimeja aika usein.salilla käyn joka toinen päivä ja otan kreatiiniä ja proteiiniä.
Kertokaa millasta ohjelmaa kannattas tehä et sais ton maksimin nousemaan!

Back
Ylös Bottom