Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sen olen huomannut, että kädet lähtee seikkailee penkkiä tehdessä mut en osaa sitä korjata.

Sulla pääsee paketti löystymään. Pidät kunnolla vaan lapaluut yhdessä ja puristat niitä yhteen koko ajan. Ota vielä sellanen mielikuva käyttöön, että väännät sen tangon solmuun

Hölmöhkö kysymys, mutta mistä johtuu ettei lihakset aina kipeydy/mene juntturaan treenin jälkeiseksi päiväksi? Onko silloin treeni mennyt huonommin perille lihakseen?

Jos treenin taso on vakio, niin johtuu siitä, että lihas tottuu nopeasti ärsykkeeseen, eli säännöllinen vaihtelu esim. sarjamääriin pakottaa lihakset arvailemaan. Aloittelevalle n. 6 viikkoa on riittävä aika ennen muutoksia.

(oikeata vastausta ei ole, mutta edes lähelle?)
Kun ei ole kiinnostusta maximeja kokeilla, mikä olisi 3x6 95kg (1.30palautuksil) tämän hetkinen maximi.. Tilastollisesti?
Osaako joku sanoa edes hieman lähelle?

2x6 90kg niin max oli 112,5kg.
Itellä tosin toi sarjakestävyys ollut suhteellisen paska.

Jos treenin taso on vakio, niin johtuu siitä, että lihas tottuu nopeasti ärsykkeeseen, eli säännöllinen vaihtelu esim. sarjamääriin pakottaa lihakset arvailemaan. Aloittelevalle n. 6 viikkoa on riittävä aika ennen muutoksia.
6 viikkoa samoilla liikkeillä ja sarjamäärillä?

110 tai 112,5kg

Ei todellakaan ole noin vähää, jos 95kg:lla 8 toistoo tarkoittaisi 118kg:n tulosta. Ja 3x6 on paljon pahempi kun on enemmän sarjoja, kun ottaa huomioon palautusaikani, (1.30). Helposti otan sillä 95 8-10 toistoa ensimmäisellä, jos en yritä jättää muihin sarjoihin puhtia.. Joten jos otan vaikka ton laskurin mukaan sen 9 toistoa 95kg:lla, maximi olisi 122kg.. (laskurin mukaan)

Moro!

On tässä alkanut ihmetyttää nopea painon nouseminen suhteessa kaloreihin. elikkäs olen 178cm pitkä ja paino oli alkuvaiheessa 69kg nyt päälle 5vk treenaamisen jälkeen paino on noussut tuonne 75kg kohdille.

nyt olen 4viikkoa hakenut tuntumaa treenaamiseen 1-jakoisella ohjelmalla 3 kertaa viikossa, jonka vaihdoin juuri 2-jakoiseen, jonka vedän 2 kertaa viikossa läpi. kalorit ollu tämän ajan siinä 2900-3200kcal tuntumassa. päivän kalorit koostuu mm. tällä tavalla: 300 P 300 H 50-60 R

Kreatiinia olen käyttänyt nyt 2vk (ensimmäinen viikko latausjakso). Sarjapainot ovat nousseet tasaisesti (aikaisempaa salitaustaa 2 vuotta, mutta nyt ollut n. puolen vuoden tauko, jonka aikana olen päässyt täysin kuihtumaan ja olen vain kuin varjo entisestä) :D ennen tätä treenin alottamista menty todella pienillä kaloreilla arviolta 1200-1500pv :/ eli onkohan lihasmuistilla tekemistä tämän painon nousun kanssa, ja kuinka paljon tästä on nesteitä ja kuinka paljon läskiä?

- kysymys pitemmän kaavan kautta, mutta vastaus luultavasti simppeli tähän kysymykseen. :)

Moro!

On tässä alkanut ihmetyttää nopea painon nouseminen suhteessa kaloreihin. elikkäs olen 178cm pitkä ja paino oli alkuvaiheessa 69kg nyt päälle 5vk treenaamisen jälkeen paino on noussut tuonne 75kg kohdille.

nyt olen 4viikkoa hakenut tuntumaa treenaamiseen 1-jakoisella ohjelmalla 3 kertaa viikossa, jonka vaihdoin juuri 2-jakoiseen, jonka vedän 2 kertaa viikossa läpi. kalorit ollu tämän ajan siinä 2900-3200kcal tuntumassa. päivän kalorit koostuu mm. tällä tavalla: 300 P 300 H 50-60 R

Kreatiinia olen käyttänyt nyt 2vk (ensimmäinen viikko latausjakso). Sarjapainot ovat nousseet tasaisesti (aikaisempaa salitaustaa 2 vuotta, mutta nyt ollut n. puolen vuoden tauko, jonka aikana olen päässyt täysin kuihtumaan ja olen vain kuin varjo entisestä) :D ennen tätä treenin alottamista menty todella pienillä kaloreilla arviolta 1200-1500pv :/ eli onkohan lihasmuistilla tekemistä tämän painon nousun kanssa, ja kuinka paljon tästä on nesteitä ja kuinka paljon läskiä?

- kysymys pitemmän kaavan kautta, mutta vastaus luultavasti simppeli tähän kysymykseen. :)

Kreatiini kerää nestettä, osalla parikin kiloa kevyesti. Olet myös selkeästi plussalla, kulutustasi en osaa tarkkaan sanoa, mutta noilla alun mitoilla tuollainen 24v jantteri kuluttaa sen 2000kcal + aktiviteetit. Pelkkä puntti ei nyt niin hirveästi lisää sitä kulutusta, joten eiköhän osa painosta ole tuotakin kautta tullut.

Pidän tuon kalorimäärän sen takia korkealla, koska työ on sen verran raskasta ja fyysistä, niin oletan että se lisää melko reilusti kulutusta. mutta olisiko sitten 2500kcal parempi vaihtoehto jos haluaa mahd. vähän rasvaa kerryttää lihaksen yhteydessä?

Pidän tuon kalorimäärän sen takia korkealla, koska työ on sen verran raskasta ja fyysistä, niin oletan että se lisää melko reilusti kulutusta. mutta olisiko sitten 2500kcal parempi vaihtoehto jos haluaa mahd. vähän rasvaa kerryttää lihaksen yhteydessä?

No sitä on muiden ihan mahdoton arvioida. Peili, mittanauha ja puntari käyttöön. Peili taitaa kertoa kaikkein parhaiten sen, onko tullut paino sitten rasvaa vai lihasta. Jos et pihtimittauksessa käy säännöllisesti.

Ei todellakaan ole noin vähää, jos 95kg:lla 8 toistoo tarkoittaisi 118kg:n tulosta. Ja 3x6 on paljon pahempi kun on enemmän sarjoja, kun ottaa huomioon palautusaikani, (1.30). Helposti otan sillä 95 8-10 toistoa ensimmäisellä, jos en yritä jättää muihin sarjoihin puhtia.. Joten jos otan vaikka ton laskurin mukaan sen 9 toistoa 95kg:lla, maximi olisi 122kg.. (laskurin mukaan)
Kokeilemalla selviää.
No jos et ole niitä ykkösiä paljoa nostellut niin tuo 110 on aika lähellä.
Sepäse.
Moikka,

Mitä haittoja voi olla jalkojen pitkäaikaisesta treenaamattomuudesta? Ulkonäkö kysymykset sikseen. Kyse siis mahdollisista fyysisistä haitoista.
No ei juuri mitään, ellet kovin äkkinäistä massalisäystä havittele. Sitten voi alkaa esim. polvet kipuileen, nilkat myös.

Miten kannattaisi toimia kun toinen ojentaja on melkein puolet isompi ollut aina kuin toinen (johtuu nuoruusvuosien typerästä tukinnosto treenistä joka otti selkeästi enemmän toiseen käteen)? Toinen käsi näyttää siis hieman ns. pyöreämmältä. Teen G6 ohjelmaa viel n. 1,5kk. Tuli vaan mieleen että oisko tohon kikkaa?

Miten kannattaisi toimia kun toinen ojentaja on melkein puolet isompi ollut aina kuin toinen (johtuu nuoruusvuosien typerästä tukinnosto treenistä joka otti selkeästi enemmän toiseen käteen)? Toinen käsi näyttää siis hieman ns. pyöreämmältä. Teen G6 ohjelmaa viel n. 1,5kk. Tuli vaan mieleen että oisko tohon kikkaa?

Yhdenkäden pushdownia kehiin.

Ajattelin pitää kuukauden mittaisen dieetin, kuulostaako seuraavanlainen makrojakauma järkevältä? P48%, R42%, H10%. Kyseessä siis kunkin makron energiamäärä prosentteina päivän kokonaiskalorimäärästä.

Voisko joku laatia mulle nopeesti esimerkin olkapäätreenistä, jolla haetaan VOIMAA. (Mukaanlukien toisto- ja sarjamäärät) - Rupes tänään niin vituttamaan tuo olkien heikkous et asialle on tehtävä jotain.

Pystypunnerrusta vaan kehiin jollain 5x5, 4x6 tms. Penkissä tiukkoja sarjoja, mitään vipareita tuskin kannattaa lähtee murjomaan 30kg käsipainoilla.

Voisko joku laatia mulle nopeesti esimerkin olkapäätreenistä, jolla haetaan VOIMAA. (Mukaanlukien toisto- ja sarjamäärät) - Rupes tänään niin vituttamaan tuo olkien heikkous et asialle on tehtävä jotain.

1. Rinnalleveto + työntöpunnerrus, 5x5, lepo 4min
2. Pystypunnerrus käsipainoilla, 4x6, lepo 3min
3. Face Pull ylätaljassa köydellä, 4x10, lepo 2min

Sivuviparit on olkapääpunnerrusten voimalle sama kuin pec deck penkkipunnerrukselle... eli ajantuhlausta.
Lisäksi treenaa ojentajia kovaa... kapeata penkkiä ja dippiä, ei taljapushdowneja eikä kickbackeja.

Back
Ylös Bottom