Kuntoon tai hautaan; epätoivoisen viimeinen joutsenlaulu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -_Tane
  • Aloitettu Aloitettu
Törö! Omat neuvot loppuu, joten ehkä täällä joku osaisi antaa vinkkiä. Tilanne on siis seuraava; ikää 23, pituus 181 ja painoa n.110. Tavoitteena alle 83kg. Urheilutaustaa jalkapalloa 16v, viimeiset pari v säännöllisesti salilla erinäisten jalkavammojen takia. Tavoitteena nyt siis juoksukunto ja normaali paino. Ihan sama lähteekö läskiä ja lihakset, kunhan se reilu 25kg vaan lähtee :hyper: Suurin ongelma on ruokavalio ja sen kuntoon laittaminen nyt on vaan itsestä kiinni. Muutamia kyssäreitä pyörii mielessä, iso käsi jos joku osaa valaista. Ja olen kyllä selannut foorumia läpi, joten turha lässyttää siitä :D

1. Millaista salitreeniä, jotta se rasva palaa? Tähän asti tehnyt liikkeessä yleensä 4 sarjaa 12 toistoa. Olen kokeillut myös crossfit tyylisiä treenejä, niissä ainakin sykkeet nousee.

2. Onkohan tuo ketoosi/vhh ruokavalio hyvä, jos aeroobista tulee paljon? Pyrin pikku hiljaa polvileikkauksen jäljiltä nostamaan juoksumääriä, tällä hetkellä kunto ja jalat kestää vasta 3krt viikossa 30min. Päälle salilla kuntopyörää n. 40min kerrallaan

Kiitos jos jaksoit lukea läpi, arvostan :)

reeni varmaankin ok, kiinitä huomiota ruokavalioon, tässä miten itse mussutin kun pudotin painoa, nykyään syön kuin hevonen tai kaksi hevosta..i: hiilihydraatit alkuun 100g / päivä, tietty riippuen kuinka paljon aiemmin ollut.. itse aloitin ketoosin suoraan 20g hilareita/ pvä.. proteiinipitoista sapuskaa: lihaa, kanaa, kalkkunaa, lisäksi kalaa, kanamunia, paprikaa, rasvatonta maitoa koska siinä ei ole lisättyä rasvaa. Tohon lihan sekaan voi myös heittä juustoa 100g/ pvä, ja tasoittaisin ton ruokailun jos mahdollista 4 krt/ päivä siten että proteiinia saisit kuitenkin noin kaksi grammaa rasvatonta painokiloasi kohden. Viisammat kertokoot paremmin..

Massan putoaminen on kyllä pääasiassa pelkästään ravintokysymys. Kyllähän se liikunta auttaa siinä mielessä, että saadaan päivän kulutusta isommaksi, ja onhan se muutenkin tietysti keholle hyväksi. Itse sain 90kg->78kg vhh-dieetillä ilman näännyttämistä, treeniä kertyi dieettiaikoina 2x sali ja 2-3x aerobinen / viikko. Nykyään 3x sali, 3x aerob, mutta en enää vedäkään vhh'lla.
Tärkeintähän vhh'ssa on imo muistaa jakaa ne vähät hiilarit pitkin päivää (except evening) ja sijoittaa treenin yhteyteen kuitenkin riittävästi. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että fiilis oli niin hyvä, että oli jopa vähän vaikea aloittaa bulkkaus, sillä oli jäänyt tuo vhh-ruokavalio vähän päälle. :) Tsemppiä ja KURIA!

Omia kokemuksia vhh:sta; vireystaso nousi, unenlaatu parani ja nälkä ei ollut oikeastaan koskaan. Painoa sain pudotettua n. 20 kg. Voimatasot ei hirveesti kärsinyt koska mulla oli tosi hidas pudotteluvauhti, n. kilo kuussa. Salitreeniä kolmesti viikossa ja aerobiset kevyitä. Lähinnä että sai ajettuu kuonat kropasta veks. Eli kävelyä ja kevyttä uimista yms. Suosittelen.

Tsemppiä dieetille ja muista; maltti on valttia. Ota sellainen asenne että tää on elämäntapamuutos - joka kestää koko elämän - eikä mikään parin kuukauden projekti. Ole varovainen niitten polvien kanssa.

Tähänkin täytyy toistaa vanhaa tarinaa. Puntti on elämäntaparemontissa hyväksi jo siksikin, ettei kropan toimintakyky heikkene. Voimien ja lihaksien ylläpitämiseen riittää aivan hyvin 2 kertaa viikossa perusliikkeillä 6-10 toistoilla tehty treeni. Eikä tarvitse vetää joka kerta ihan viimeiseen pisaraan asti. Polviongelmissa aerobiset pitäisi tehdä niin, että huononna polvea. Uiminen ja soutaminen ovat hyviä. Kuntopiirit ovat aivan kuin luodut tähän tarkoitukseen, syke nousee, kunto paranee ja kalorit kuluvat. Jos juokseminen on korkealla prioriteetissa, on sitten juostavakin, mutta järjen kanssa kunnes polvi toimii hyvin.

Painon määrittelee aikuisella ihmisellä käytännössä syöminen. Nykyisin on tavattoman muodikasta käyttää vähähiilihydraattista diettiä, mutta ei se kovin hyvin istu juoksuhaluihin. Ihmisen kroppa nyt vaan käyttää polttoaineena pääasiassa hiilareita. Itse pudotin pysyvästi yli 20 kiloa yli 20 vuotta sitten. Temppuna oli roskaruoan rajoittaminen päivään viikossa, annoskoon pienentäminen ja yksi ylikaloripäivä viikossa ylläpitämään elimistön kulutustasoa. Vuosittain olen tähän lisännyt seitsemän viikon tiukemman jakson.

Voimien ja lihaksien ylläpitämiseen riittää aivan hyvin 2 kertaa viikossa perusliikkeillä 6-10 toistoilla tehty treeni.
Eikä tarvitse vetää joka kerta ihan viimeiseen pisaraan asti.

Itse vedän nimenomaan viimeiseen pisaraan, mutta vain sarjan tai pari liikettä kohti ja pari liikettä per lihasryhmä. Korkealla intensiteetillä sekä lihas että hermo joutuvat töihin, kehitystä on helppo seurata, eikä treeni ole kuluttavaa (palautuminen onnistuu). Tosin tredin tapauksessa varmaan volyymitreeni olisi paras vaihtoehto, koska ei ole väliä lähteekö lihasta.

Mitä aerobisiin tulee, niin kovatehoiset rasittavat lihaksistoa ja syövät palautumista. Jälleen sillä ei ole väliä, mikäli lihaskato ei haittaa. Tredin aloittaja on siinä mielessä hyvässä asemassa, että ainut asia, jota tulee tarkkailla, on kalorivaje. Reiluilla miinuksilla vaan eteenpäin, kyllä se paino siitä tippuu

Kiitoksia kommenteista! Tosiaan jossain vaiheessa keväällä sali jää muutenkin pois, kun kortti umpeutuu, eikä ole tarkoitus kesäksi hankkia uutta. Silloin jo toivottavasti pääsee säännöllisesti juoksemaan ja pelaamaan jalkapalloa, polven ehdoilla tietty. Lopultahan tuo pelkkä laihtuminen on idiootti helppoa, sen kuin syö vähemmän kuin kuluttaa. Mutta syömiseenkin on niin monta tapaa. Plus sitten se, että opiskelijana ei ole varaa joka päivä sitä sisäfilettä vedellä :)

Suosittelen että et aloita mitään "dieettiä", vaan teet pysyvän muutoksen ruokavalioon. Syöt säännöllisesti 2-3 tunnin välein, jokaisella kerralla jotain missä on proteiiniä, koska se täyttää paremmin kuin pelkkä hiilihydraatti. Ei kannata kuitenkaan hiilihydraateista luopua kokonaan vaan hieman rajoittaa koska ne on erittäin tärkeitä varsinkin jos harrastaa aerobista. Lihaskuntoa olisi hyvä pitää jatkuvasta yllä, se ei tarkoita aina salilla käymistä vaan sitä voi ylläpitää vaikka kahvakuulalla tai pelkällä omalla kropalla tehdyillä harjoituksilla.

Suosittelen että et aloita mitään "dieettiä", vaan teet pysyvän muutoksen ruokavalioon.

Jos tarvitsee pudottaa yli 25kg, suosittelen dieettiä. Vieläpä aika tiukkaa dieettiä. Puolessa vuodessa tuon saa pois alta. Sen jälkeen voi suunnitella pysyvää muutosta, jotta paino ei tule takaisin. Sen olen huomannut, että paino ei putoa vahingossa. Kun syö alle kulutuksen, jossain vaiheessa on väistämättä nälkä ja jollain tasolla kurjakin olo. Elämäntapamuutos tarkoittaa minulle pysyvää tasapainoa, kun taas painonpudotus tarkoittaa puutostilaa

Jos tarvitsee pudottaa yli 25kg, suosittelen dieettiä. Vieläpä aika tiukkaa dieettiä. Puolessa vuodessa tuon saa pois alta. Sen jälkeen voi suunnitella pysyvää muutosta, jotta paino ei tule takaisin. Sen olen huomannut, että paino ei putoa vahingossa. Kun syö alle kulutuksen, jossain vaiheessa on väistämättä nälkä ja jollain tasolla kurjakin olo. Elämäntapamuutos tarkoittaa minulle pysyvää tasapainoa, kun taas painonpudotus tarkoittaa puutostilaa
Meillä on hieman erillaiset näkemykset, itse ymmärrän dieetin paremmin silloin kun kyse on painoluokka urheilusta/kehonrakennuksesta mutta kun nyt ei haeta väliaikaista muutosta. Ymmärrän kyllä pointtisi mutta näissä tilanteissa yleensä riittää kun "asiakas" pitäisi ruokapäiväkirjaa ja siitä selviää yleensä väärä ateriarytmi, liian suuret annoskoot ja paljon huonoja rasvoja. Ne asiat kun korjataan niin tulosta alkaa tulemaan, silloin seurataan miten painoa putoaa, jos painon putoaminen pysähtyy niin voidaan tarkastaa kaloreiden ja liikunnan määrä.

Olin tuossa jokin aika sitten ravintoluennolla jonka piti PT/ravintotieteiden maisteri, ja oli melko suuri yllätys että hän ei laske ollenkaan kaloreita kun alkaa muuttamaan asiakkaan ruokavaliota. Syy on tietenkin se että jos on ylipainoa niin silloin aina on joko liian suuri annoskoko/väärä aterirytmi tai paljon rasvaistaruokaa. Muutenkin asiakkaille pitäisi tehdä ruokavalio mikä sallii eikä kiellä, sen takia olen hieman vastaan tiukkoja dieettejä, kun niissä onnistumis prosenttikin on melko huono.

Enkä väitä että tuo sinun tapasi olisi väärä, nämä on vain vaihtoehtoja.

Meillä on hieman erillaiset näkemykset, itse ymmärrän dieetin paremmin silloin kun kyse on painoluokka urheilusta/kehonrakennuksesta mutta kun nyt ei haeta väliaikaista muutosta. Ymmärrän kyllä pointtisi mutta näissä tilanteissa yleensä riittää kun "asiakas" pitäisi ruokapäiväkirjaa ja siitä selviää yleensä väärä ateriarytmi, liian suuret annoskoot ja paljon huonoja rasvoja. Ne asiat kun korjataan niin tulosta alkaa tulemaan, silloin seurataan miten painoa putoaa, jos painon putoaminen pysähtyy niin voidaan tarkastaa kaloreiden ja liikunnan määrä.

Olin tuossa jokin aika sitten ravintoluennolla jonka piti PT/ravintotieteiden maisteri, ja oli melko suuri yllätys että hän ei laske ollenkaan kaloreita kun alkaa muuttamaan asiakkaan ruokavaliota. Syy on tietenkin se että jos on ylipainoa niin silloin aina on joko liian suuri annoskoko/väärä aterirytmi tai paljon rasvaistaruokaa. Muutenkin asiakkaille pitäisi tehdä ruokavalio mikä sallii eikä kiellä, sen takia olen hieman vastaan tiukkoja dieettejä, kun niissä onnistumis prosenttikin on melko huono.

Enkä väitä että tuo sinun tapasi olisi väärä, nämä on vain vaihtoehtoja.

mä aloittelen nyt "dieettiä" mutta nimenomaan noin niinkuin airwalk tuossa sanoo. huidon siis hiilareita ja kokonaiskaloreita sivummalle ja protskuja sekä rasvaa tilalle jonkun verran.
itse ainakin tiedän aika tarkkaan olenko plussalla vai miinuksella tämän päivän ravinnoilla ihan päässä miettien.

suht fiksulta tuntuisikin juuri noin.. :) tiedä sitten. kisoihin tämä ei tietysti toimi, sanomattakin selvää :D

niin, ja sitä vielä, että lihaksen saa niin nopeasti takaisin kun tahtoo sitten "dieetin jälkeen" että en ota siitä stressiä. parin viikon homma jos on tullut dieetattua kilo tai pari lihasta vahingossa.

Oon teidän kans samoilla linjoilla ja ymmärrän hyvin molempien pointin. Tiedostan kyllä hyvin sen, että entiseen ruokavalioon ei ole paluuta, siitä tää kaikki ylipaino sai alkunsa. Se on myös totta, että en aio pudotella tasaisesti seuraavaa vuotta, se ei yksinkertaisesti sovi mun mielenlaadulle. Kyllä tässä on totuttava siihen pieneen "kärsimykseenkin", koska liian kauan on vedetty pelkällä mukavuusalueella mielitekojen mukaan.

Ymmärrän kyllä pointtisi mutta näissä tilanteissa yleensä riittää kun "asiakas" pitäisi ruokapäiväkirjaa ja siitä selviää yleensä väärä ateriarytmi, liian suuret annoskoot ja paljon huonoja rasvoja. Ne asiat kun korjataan niin tulosta alkaa tulemaan, silloin seurataan miten painoa putoaa, jos painon putoaminen pysähtyy niin voidaan tarkastaa kaloreiden ja liikunnan määrä.

Ei poista sitä tosiasiaa, että tullakseen 25kg kevyemmäksi täytyy syödä kuten 25kg kevyempi. Kaikki luettelemasi asiat (annoskoot, rasvojen määrä, ateriarytmi) ovat välineitä kokonaisenergiansaannin tiputtamiseen.

Muutenkin asiakkaille pitäisi tehdä ruokavalio mikä sallii eikä kiellä, sen takia olen hieman vastaan tiukkoja dieettejä, kun niissä onnistumis prosenttikin on melko huono.

Jotainhan aina rajoitetaan, kun ruokavaliota muokataan. Oli se sitten rasvojen määrä tai annoskoko. Ammattilaisia tarvittaisiin huomattavasti vähemmän, jos peruskoulussa ihmisille opetettaisiin kaloreiden laskeminen.

beginner; Jotainhan aina rajoitetaan sanoi:
kerta toisensa jälkeen olen hämmästynyt miten uskomattoman pihalla tavallinen tallaaja on näissä asioissa. totta tuo on. pakko kieltää kun eivät muuten tajua.
"ai lihottaaks pizza? ihan tosi täshän on kasviksiikin ja kaikkee"

huoh..

Ei poista sitä tosiasiaa, että tullakseen 25kg kevyemmäksi täytyy syödä kuten 25kg kevyempi. Kaikki luettelemasi asiat (annoskoot, rasvojen määrä, ateriarytmi) ovat välineitä kokonaisenergiansaannin tiputtamiseen.

Jotainhan aina rajoitetaan, kun ruokavaliota muokataan. Oli se sitten rasvojen määrä tai annoskoko. Ammattilaisia tarvittaisiin huomattavasti vähemmän, jos peruskoulussa ihmisille opetettaisiin kaloreiden laskeminen.

Se on selvä että se energiavaje on kaiken a ja o. Täällä kun ihmiset oikeasti on paneutunut siihen treenaamiseen ja oikeanlaisen ravinnon nauttimiseen niin silloin se kaloreiden laskeminen on simppeliä ja vaivatonta. Sitten kun on tyyppii joka ei ole välittänyt ruokavaliosta pätkääkään ja nyt hänen pitäisi punnita ja laskea kalorit kaikesta mitä hän syö. Aluksi homma menee ihan kivasta kun hommassa on uutuuden viehätys mutta hetken päästä hän joko syö aina samalaisesti joka päivä tai unohtaa koko laihdutuksen koska kaloreiden laskeminen on niin työlästä.

Jos ruokavalio olisi kaikinpuolin muuten kunnossa niin siitähän olisi helppo napasasta -500kcal pois ja se olisi siinä. Näin kuitenkaan asia ei ole lähes koskaan ja silloin lähdetään ihan perus jutuista liikkeelle. Tulokset ovat paljon varmemmin pysyviä kun ruokavalio muutetaan järkevästi eikä mitään dieettiä jossa ruokavalio olisi täysin erillainen mitä ennen on ollut.

Pysyvyys on paljon tärkeämpää painonpudotuksessa kuin se että kuinka nopeasti siihen tulokseen on päästy jota ei pystytä ylläpitämään.

Mutta ketjun aloittaja saa tehdä päätökset miten asiassa haluaa edetä.

Sulla on lähes identtiset statsit ku mulla ku lähdin kesällä pudotteleen painoa, itsellä oli 180cm ja 111kiloa, tällä hetkellä sentit on samat ja kilot 89 :D Ite otin alkuun kuukauden velocity dieetin, sillä sai hyvän kickstartin ja motivaatio nousi taivaasen nopeiden tulosten takia. Suosittelen.

Talousvaaka ja kalorilaskuri.
Itsellä paino reilun kuukauden jälkeen 179cm 115kg->103kg tällä hetkellä. En ole laskenut mitään hiilareita, protskuja tai muutakaan. Vain kokonais kalorimäärää. joka pyörii 900-1300 välillä päivässä. Tenu päivänä voi sit mennäkin helposti 4000... :)
Suurin muutos on ollu, juustoa vain 1 siivu, 3-4 sijasta leivälle, ei paria senttiä meetvaria, vaan kinkkua 1 siivu, limpparit pois, olut pois ja viski tilalle, ei karkkia, annos koot puolittanu työoaikkalla ja rehuja, paaljon rehuja leivän päälle, siltänään. Tomaatteja, jäävuorisalaattia, kurkkua, punakaalia, omenoita yms...
Liikuntaa tulee aika minimaalisesti, pyöräilyä noin 25-40km viikko.

Sulla on lähes identtiset statsit ku mulla ku lähdin kesällä pudotteleen painoa, itsellä oli 180cm ja 111kiloa, tällä hetkellä sentit on samat ja kilot 89 :D Ite otin alkuun kuukauden velocity dieetin, sillä sai hyvän kickstartin ja motivaatio nousi taivaasen nopeiden tulosten takia. Suosittelen.

fuck! kuvia!? :puntti:
ja ei tosiaan ole vittuilua vaan puhdasta mielenkiintoa ;)

Sanotaan nyt vielä sen verran, että oma lähtötilanne ei oo ihan nolla. Urheilua oon harrastanu pienen ikäni, ja cooperin tulos on kovempi kun kellään teistä (tosin 30kg sitten :dance2: ) Jotenkin homma ton syömisen suhteen lähti loukkaantumisen jälkeen käsistä. Sit kun samalla väänsi vaan punttia, niin kai siitäkin jotain jäi kroppaan. Mutta kiitos kaikille vinkeistä, suunta on selvä ja motivaatio kova, koska ens toukokuuhun ei ole enää kuin 6kk, siinä ajassa pitää saada paljon aikaan. Vaihtoehtona on tietty jatkaa samalla linjalla kun ähän asti, mutta sit saa heittää hyvästit urheilulle. :)

Syökää ihan mitä haluatte, kunhan pidätte huolen seuraavista asioista: kaloreita tulee päivän aikana maksimissaan noin peruskulutuksen verran (hyyvin karkea laskutapa: paino x 20 = kcal minimi) ja proteiineja tulee tarpeeksi. Olen itse vetänyt epäterveelliseksi luokiteltavaa mättöä kuten limua, jäätelöä ja tällaista muun muassa, ja paino laskee ihan samalla tavalla kuin ns. terveellisillä ruoilla. Monilla ei vaan kestä kantti siinä asiassa, että jos syö heti aamusta sen rasvaisen pekoni-muna-patonki-majoneesi-aamiaisen, päivän kalorit ovat jo täynnä. Reippaassa päivän ateriassa on nimittäin jo tosi helposti se 1000 kilokaloria. Mä vetäisin yhtenä päivänä kalorirajaan asti reilummanpuoleisen aterian, ja loppupäivän olinkin sitten syömättä. :)

Back
Ylös Bottom