Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

starting strenght....

Viikko 1:
Maanantai - Treeni A + 2x8-12 Dippi + Istumaannousu
Keskiviikko - Treeni B + 2x8-12 Leuanveto + Istumaannousu
Perjantai - Treeni A + 2x8-12 Hauiskääntö + 2x8-12 Ranskalainen punnerrus

Viikko 2:
Maanantai - Treeni B + 2x8-12 Leuanveto + Istumaannousu
Keskiviikko - Treeni A + 2x8-12 Dippi + Istumaannousu
Perjantai - Treeni B + 2x8-12 Hauiskääntö + 2x8-12 Ranskalainen punnerrus

Mietin vain sitä että voiko tästä ohjelmasta olla haittaa kasvulle? Olen vältellyt kyykkyä sun muita koska olen kuullut että nehän vaikuttaa kasvuun kaikkein eniten? Olen siis 15v pituutta 175 - ennuste 181 painoa 66kg

Jos ei niin otan ehdottomasti tän käyttöön! että vastailkaapa te viisaammat ja olen käynyt salilla 4kk että kai tää soveltuu silti mulle?

Saliohjelma !

Tämmönen saliohjelma

Eka päivä.

*Selkä ja haukka*

Selkäkone 4*10
alatalja 4x10
ylätalja 4x10
alaselkä penkissä 4x15

(En oo kokeillu vielä mavea. Kokeilen sitä kunhan kehityn vielä pikkasen)

Hauiskääntö tangolla 4x10
Scottkoneella 4x10
Käsipainoilla 4x10

Toka päivä

*Rinnat ja ojentajat*

Penkki 4x7-10
Vinopenkki käsipainoilla 4x10
Flyerit? 4x10

Ojentajat penkillä kapealla otteella 4x10
Ojentajat ristikkäistaljalla, tangolla 4x10
Käsipainoilla ojentajaliikettä 4x8-10

Kolmas päivä

*Olkapäät ja jalat*

Pystypunnerrus olkapääkoneella 4x10
Kahta eri olkapääliikettä käsipainoilla 4x10

Kyykyt 4x10
Jalkaprässi 4x10
Pohkeet tangolla 4x10
Pohjekoneella 4x10

Vatsat vielä melkeinpä joka treenin päätteeksi.

Toivon, että arvioisitte jotenkin tätä ohjelmaa. Kiitos etukäteen

Viikko 1:
Maanantai - Treeni A + 2x8-12 Dippi + Istumaannousu
Keskiviikko - Treeni B + 2x8-12 Leuanveto + Istumaannousu
Perjantai - Treeni A + 2x8-12 Hauiskääntö + 2x8-12 Ranskalainen punnerrus

Viikko 2:
Maanantai - Treeni B + 2x8-12 Leuanveto + Istumaannousu
Keskiviikko - Treeni A + 2x8-12 Dippi + Istumaannousu
Perjantai - Treeni B + 2x8-12 Hauiskääntö + 2x8-12 Ranskalainen punnerrus

Mietin vain sitä että voiko tästä ohjelmasta olla haittaa kasvulle? Olen vältellyt kyykkyä sun muita koska olen kuullut että nehän vaikuttaa kasvuun kaikkein eniten? Olen siis 15v pituutta 175 - ennuste 181 painoa 66kg

Jos ei niin otan ehdottomasti tän käyttöön! että vastailkaapa te viisaammat ja olen käynyt salilla 4kk että kai tää soveltuu silti mulle?

Puntinnoston vaikutus pituuskasvuun on täysin urbaanilegenda. Sen ovat asiantuntijat todenneet jo monesti. En tiedä mikä on "treeni A" ja "treeni B" joten vaikea kommentoida muuta ohjelmastasi.

Puntinnoston vaikutus pituuskasvuun on täysin urbaanilegenda. Sen ovat asiantuntijat todenneet jo monesti. En tiedä mikä on "treeni A" ja "treeni B" joten vaikea kommentoida muuta ohjelmastasi.

OHOH! anteeks unohdin laittaa...:D
A:kyykky 3x5
penkki 3x5
maastaveto 1x5

B:kyykky 3x5
pystypunnerrus 3x5
soutu levytangolla tai rinnalleveto 3x5

Pahoitteluni :D onko liian yksinkertainen ohjelma tolla pitäis hakee seuraavat 3kk massaa... :)

Toi mun ohjelma on suoraan siis toi starting strenght ohjelma ja noissa muissa threadeissa tota on kehuttu päätinpä laittaa sen siis tännekkin että ollaanko täällä samaa mieltä sen kannattavuudesta....

Onko treenissäni mielestänne mitään muutettavaa?

Ma:
Kyykky 4x6-8
Maastaveto 4x6-8
Vatsat taljassa 4x10-12
Kyljet käsipainoilla 3x10-12

Ti:
Viparit rinnalle 4x6-8
Ylätalja 4x6-8
Viparit sivulle 3x10-12
Kapeapenkki 4x8-10
Hauiskääntö käsipainoilla 4x8-10

To:
Kyykky 4x6-8
Maastaveto 4x6-8
Vatsat taljassa 4x10-12
Kyljet käsipainoilla 3x10-12

Pe:
Viparit rinnalle 4x6-8
Kulmasoutu 4x6-8
Viparit sivulle 3x10-12
Kapeapenkki 4x8-10
Hauiskääntö käsipainoilla 4x8-10

kyykky ja mave peräkkäin? itellä söis ainakin helvetisti mavesta jos tekisin kovan kyykyn ensin, ellet sitten maanantaina kyykkää kevyesti + kova veto ja torstaina kova kyykky + kevyt mave. tai toisin päin

Miksi vain kapea penkki, eikä normaalia?

no juu on peräikäin, ite en oo kyllä huomannut mitään merkittävää väsymistä :D mavessa vielä raskaammat painot ku kyykyssä. mutta siis penkin jätin pois koska se ei ota tarpeeks rintaan, rintalihakset on pahasti jäljessä. Ja ajattelin myös että säästyn sillä ojentajien liialta treenaukselta?

Saisinko nyt jtn kommenttia? (=

Toi mun ohjelma on suoraan siis toi starting strenght ohjelma ja noissa muissa threadeissa tota on kehuttu päätinpä laittaa sen siis tännekkin että ollaanko täällä samaa mieltä sen kannattavuudesta....
Toimii taatusti. Älä tee samaa virhettä kuin sivullekirjautunut, vaan perehdy ravinto- ja palautuspuoleen muutenkin kunnolla heti alkuun äläkä hätäile ja ahnehdi alussa.

Ja kannattaa miettiä, onko tuo lisähälä tarpeen. Alussa vähämmän voi hyvin olla enemmän.

Treenin vaikutus pituuskasvuun on urbaanilegenda. Ehkä sitten kun ollaan aliravittuna ja treenataan 5 tuntia päivässä.

Itse jos tekisin kyykyn ja maven 2x viikkoon niin tekisin sillai kuin "pakkiis" sanoi tai sitten Ma: veto+etukyykky ja To: takakyykky+sjmv

no entäs onko muuta tossa ohjelmassa? esim niinku just ihmeteltiin tota että miks vaan kapea penkki. ja siis yritän sitä ojentajien liika treenausta välttää

no entäs onko muuta tossa ohjelmassa? esim niinku just ihmeteltiin tota että miks vaan kapea penkki. ja siis yritän sitä ojentajien liika treenausta välttää
No kyllä itse tekisin tasapenkkiä/vinopenkkiä ainakin kerran viikkoon tuon vipunoston sijasta, ei ne ojentajat liikaa rasitusta saa.

Perusteluks omalle ehdotukselle, opettelee kyykyn eka ja sitten muutaman kuukauden jälkeen heittää maven sinne selän ojennusten tilalle, jossa vaiheessa noi ojennukset on jo aloittelijalla vahvistanu sitä alaselkää
Kannattaisi aloittaa mavekin jo malttipainoilla. Tekniikassa kuitenkin riittää opettelemista.

Vapaapainoilla treenaamisen alotin tänään :D, ja mun treeniohjelma on vähän vaiheessa. Te viisaammat voisitte ehkä auttaa mua täydentämään sitä ja parannella joitain kohtia?

alkulämppäpainoilla 2x15, treenipainoilla 3x8-12

1. pvä HAUIS, RINTA, HARTIAT (pitäiskö jakaa kahelle päivälle toi yläkroppa?)

-penkkipunnerrus penkissä
-hartiaveto laitteessa
-dippipunnerrus korokkeella (ojentajat)
-hauiskääntö tangolla
-pystypunnerrus tangolla
-tavalliset miesten punnerrukset 2x20

2.pvä JALAT
-jalkaprässi
-kyykky
-pohkeet laitteessa
-askelkyykky levytangolla ja painoilla (onko näitä liian vähän?)

3.pvä SELKÄ ja VATSAT
-selkiä eri selkälaitteilla 3x15
-kaikenlaiset vatsat lähinnä ilman painoja

Tässä on varmasti parantamisen varaa paljonkin. En edes tiiä onko toi jako paras mahollinen tai puuttuuko siitä jtn tosi olennaista.
Muutama kysymys:
1) miten suuret lämmittelypainojen tulis olla verrattuna sarjapainoihin?
2) tehdäänkö sarjat peräkkäin lyhyillä palautuksilla? esim. 3x10 kyykky pienillä tauoilla ja sit seuraavaan liikkeeseen 3x8 prässi?
3)eikö paino pidä kyykyssä olla enemmänki kantapäillä, ettei polvet ylirasitu? Tein niin, mutta tuntuu, että polvet silti rasittuu aika paljon ku sitä painoa on runsaasti tangossa.
4) kuinka paljon aerobista mulla voi ohjelmassa olla ilman, että se haittaa kehitystä?

Kiitos paljon jos joku viittii vastata. Oon tosiaan ihan alottelija, joten saa sanoa suoraan mitä mun pitäis tehä toisin. Ja jos auttaa tieto, ni oon tyttö 18v 160cm/73kg (lihasta mutta sitä rasvaakin löytyy kuten painosta näkee)

Vapaapainoilla treenaamisen alotin tänään :D, ja mun treeniohjelma on vähän vaiheessa. Te viisaammat voisitte ehkä auttaa mua täydentämään sitä ja parannella joitain kohtia?

alkulämppäpainoilla 2x15, treenipainoilla 3x8-12

1. pvä HAUIS, RINTA, HARTIAT (pitäiskö jakaa kahelle päivälle toi yläkroppa?)

-penkkipunnerrus penkissä
-hartiaveto laitteessa
-dippipunnerrus korokkeella (ojentajat)
-hauiskääntö tangolla
-pystypunnerrus tangolla
-tavalliset miesten punnerrukset 2x20

2.pvä JALAT
-jalkaprässi
-kyykky
-pohkeet laitteessa
-askelkyykky levytangolla ja painoilla (onko näitä liian vähän?)

3.pvä SELKÄ ja VATSAT
-selkiä eri selkälaitteilla 3x15
-kaikenlaiset vatsat lähinnä ilman painoja

Tässä on varmasti parantamisen varaa paljonkin. En edes tiiä onko toi jako paras mahollinen tai puuttuuko siitä jtn tosi olennaista.
Muutama kysymys:
1) miten suuret lämmittelypainojen tulis olla verrattuna sarjapainoihin?
2) tehdäänkö sarjat peräkkäin lyhyillä palautuksilla? esim. 3x10 kyykky pienillä tauoilla ja sit seuraavaan liikkeeseen 3x8 prässi?
3)eikö paino pidä kyykyssä olla enemmänki kantapäillä, ettei polvet ylirasitu? Tein niin, mutta tuntuu, että polvet silti rasittuu aika paljon ku sitä painoa on runsaasti tangossa.
4) kuinka paljon aerobista mulla voi ohjelmassa olla ilman, että se haittaa kehitystä?

Kiitos paljon jos joku viittii vastata. Oon tosiaan ihan alottelija, joten saa sanoa suoraan mitä mun pitäis tehä toisin. Ja jos auttaa tieto, ni oon tyttö 18v 160cm/73kg (lihasta mutta sitä rasvaakin löytyy kuten painosta näkee)

Selkäpäivälle vaan rohkeasti mukaan kunnon selkäliikkeitä esim. kulmasoutua tangolla tai käsipainoilla ja vaikkapa leuanvetoja tai ylätaljaa. Mun mielestä tää sun jako näyttää muuten ihan järkevältä (jonku toisen mielestä ei välttämättä), tosin 1.pvä liikejärjestystä voisi muuttaa sen verran, että ensin rintaliikkeet sitten hartioille/olkapäille ja loppuun mehut pois hauiksesta ja ojentajista :) 2.pvä on hyvä, tietenkin jos jaksaa niin voi ottaa vaikkapa pari sarjaa reisikoukistusta takareisille. Sarja- ja toistomäärät hyvät.
vastailen omien mietteiden pohjalta kysymyksiin:
1) Lämmittelyssä on hyvä käyttää joko samaa painomäärää 30-50% 1RM:stä ((oletetusta)maksimista) tai toinen hyvä keino on nostaa painoa aina sarjan jälkeen esim. omasta penkkilämppäreistä 20kg x20, 40kg x15 60kgx 10-15. Tärkeintä on muistaa lämmitellä huolella ja tehdä ennen varsinaisia kovia suorituksia treenattavalle lihakselle myös venytyksiä revähdyksien estämiseksi, venytykset on lyhyitä 3-8sekunnin mittaisia.
2) Sarjojen väliin palautuksia 30-90sec tai sen verran, että hengitys ehtii tasaantua kovan sarjan jälkeen.
3) Paino tosiaankin kyykyssä kantapäille, itse en osaa sanoin tätä kunnolla selittää, mutta youtuben puolelta löydät varmasti tarkoitukseesi sopivia treenivinkkejä :)
4) Tämä on aika henkilökohtaista, että kuinka paljon sitä aerobista voi harrastaa ettei se haittaisi kehitystä. Tärkeintä on huomata se mihin itse tavoittelee, jos haluat laihtua niin miinuskalorit on tärkein tekijä tässä asiassa. Ajatellaan vaikka, että käyt viikossa 3 kertaa tekemässä kovan salitreenin niin mielestäni näkisin, että se 2-3 krt/viikko aerobista salitreenien lisäksi olisi sopiva määrä.

Toivottavasti sait jotain irti tästä ja paljon tsemppiä treenaamiseen!

Puolisen vuotta nyt käyty reenaamassa suhteellisen hyvällä motivaatiolla. Toivoisin palautetta tällaiseen ohjelmaan:

Maanantai - Rinta + hauis
Penkkipunnerrus
Vinopenkki vapailla painoilla
Hauiskääntö
Skottipenkki
Vipunostot
Vatsoja

Tiistai – Jalat + ranteet
Jalkakyykky
Jalkaprässi
Pohkeet
Jalan koukistus
Hauiskääntö vastaotteella
Rannekääntö

Keskiviikko - Selkä + ojentaja
Selänojennus
Maastaveto
Ranskalainen punnerrus
Pystypunnerrus
Taljassa ojentajat
Kulmasoutu
Ylätalja taakse

Torstai
lepo

Perjantai - Rinta + hauis
Penkkipunnerrus
Vinopenkki vapailla painoilla
Hauiskääntö
Skottipenkki
Vipunostot
Vatsoja

Lauantai - Selkä + ojentaja
Selänojennus
Maastaveto
Ranskalainen punnerrus
Pystypunnerrus
Taljassa ojentajat
Kulmasoutu
Ylätalja taakse

Sunnuntai
lepo / lenkki

Saliohjelma !

Tämmönen saliohjelma:

Eka päivä.

*Selkä ja haukka*

Selkäkone 4*10
alatalja 4x10
ylätalja 4x10
alaselkä penkissä 4x15

(En oo kokeillu vielä mavea. Kokeilen sitä kunhan kehityn vielä pikkasen)

Hauiskääntö tangolla 4x10
Scottkoneella 4x10
Käsipainoilla 4x10

Toka päivä

*Rinnat ja ojentajat*

Penkki 4x7-10
Vinopenkki käsipainoilla 4x10
Flyerit? 4x10

Ojentajat penkillä kapealla otteella 4x10
Ojentajat ristikkäistaljalla, tangolla 4x10
Käsipainoilla ojentajaliikettä 4x8-10

Kolmas päivä

*Olkapäät ja jalat*

Pystypunnerrus olkapääkoneella 4x10
Kahta eri olkapääliikettä käsipainoilla 4x10

Kyykyt 4x10
Jalkaprässi 4x10
Pohkeet tangolla 4x10
Pohjekoneella 4x10

Vatsat vielä melkeinpä joka treenin päätteeksi.

Toivon, että arvioisitte jotenkin tätä ohjelmaa. Kiitos etukäteen

Selkäpäivälle vaan rohkeasti mukaan kunnon selkäliikkeitä esim. kulmasoutua tangolla tai käsipainoilla ja vaikkapa leuanvetoja tai ylätaljaa. Mun mielestä tää sun jako näyttää muuten ihan järkevältä (jonku toisen mielestä ei välttämättä), tosin 1.pvä liikejärjestystä voisi muuttaa sen verran, että ensin rintaliikkeet sitten hartioille/olkapäille ja loppuun mehut pois hauiksesta ja ojentajista 2.pvä on hyvä, tietenkin jos jaksaa niin voi ottaa vaikkapa pari sarjaa reisikoukistusta takareisille. Sarja- ja toistomäärät hyvät.
vastailen omien mietteiden pohjalta kysymyksiin:
1) Lämmittelyssä on hyvä käyttää joko samaa painomäärää 30-50% 1RM:stä ((oletetusta)maksimista) tai toinen hyvä keino on nostaa painoa aina sarjan jälkeen esim. omasta penkkilämppäreistä 20kg x20, 40kg x15 60kgx 10-15. Tärkeintä on muistaa lämmitellä huolella ja tehdä ennen varsinaisia kovia suorituksia treenattavalle lihakselle myös venytyksiä revähdyksien estämiseksi, venytykset on lyhyitä 3-8sekunnin mittaisia.
2) Sarjojen väliin palautuksia 30-90sec tai sen verran, että hengitys ehtii tasaantua kovan sarjan jälkeen.
3) Paino tosiaankin kyykyssä kantapäille, itse en osaa sanoin tätä kunnolla selittää, mutta youtuben puolelta löydät varmasti tarkoitukseesi sopivia treenivinkkejä
4) Tämä on aika henkilökohtaista, että kuinka paljon sitä aerobista voi harrastaa ettei se haittaisi kehitystä. Tärkeintä on huomata se mihin itse tavoittelee, jos haluat laihtua niin miinuskalorit on tärkein tekijä tässä asiassa. Ajatellaan vaikka, että käyt viikossa 3 kertaa tekemässä kovan salitreenin niin mielestäni näkisin, että se 2-3 krt/viikko aerobista salitreenien lisäksi olisi sopiva määrä.

Toivottavasti sait jotain irti tästä ja paljon tsemppiä treenaamiseen!

Kiitos paljon Ca$h! Ihana kun täällä on avuliaita ihmisiä :) Mietin vielä, että miten mun kannattais jaksottaa toi ohjelma mun viikolle. Eikö se oo liian vähän jos kolmena päivänä viikossa treenaa aina eri lihasryhmät, niin, että jokaista ryhmää tulee treenattua vaan kerran viikkoon? Vai oisko toi ohjelma ihan jees vaikka ti, ke ja pe plus aerobiset?

Ja leuanvedosta sen verran, että se olis mahtava liike, mutta en jaksa vetää yhtäkään leukaa, ku mun paino on suurempi suhteessa hartiavoimiin ja muutenki alakroppa paljon vahvempi, mutta salilta taitaa löytyä semmonen helpotettu versio (en tiiä oikeeta nimeä) ni sillä vois ehkä alottaa.

Jee huomenna taas salille :)

Eikö se oo liian vähän jos kolmena päivänä viikossa treenaa aina eri lihasryhmät, niin, että jokaista ryhmää tulee treenattua vaan kerran viikkoon?

Kyllä se viikon totaalilepo on aika turhan pitkä aika. 1- ja 2-jakoiset ohjelmat ois sen takia hyviä ratkaisuja aloittelijalle. Jos välttämättä haluat tehdä isojakoisella ohjelmalla, niin kannattaa jaotella lihakset niin että ne saa viikossa yhden kohdistetun treenin sekä yhden epäsuoran treenin jonkun toisen treenin yhteydessä. Toisin sanoen siis toiminalliset lihasparit hajautetaan eri päiville. 3-jakoisessa oman kokemuksen mukaan paras tällainen epäsuoraa rasitusta hyödyntävä jako on

1. Etureidet & kädet (-> epäsuoraan takareidet, rinta, olkapäät ja selkä)
2. Lepo
3. Lepo
4. Selkä & takareidet (-> epäsuoraan hauis ja etureidet)
5. Rinta & olkapäät (-> epäsuoraan ojentaja)
6. Lepo
7. Lepo

Epäsuoraa saa aikaan seuraavilla liikkeillä:

1. treenissä Kyykky -> takareidet, Dippi -> rinta ja olkapäät, Leuanveto/ylätalja vastaotteella -> selkä
4. treenissä Maastaveto -> etureidet, Hauis automaattisesti selän yhteydessä
5. treenissä Penkki ja pystypunnerrus -> ojentajat

Vatsat ja pohkeet 1. ja 4. treenien päälle.

Tämä siis vain siinä tapauksessa että välttämättä haluat vetää isojakoista ohjelmaa, paljon helpompaa (ja melko varmasti myös tuloksellisempaa!) olisi aloittaa perus 1- ja 2-jakoisista ohjelmista :)

Back
Ylös Bottom