Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Kuulin enoltani, että jos syön puuroa aktiivisesti aamu+iltapalaksi ja samaan aikaan mättään mun proteiinijauhoja ni kun puurohan muodostaa sen suojaavan kalvon vatsalle niin onko se totta että se estää myös proteiinia tehokkaasti imeytymästä. näin enoni kertoi. kannattaako vaihtaa putro johonki muuhun aamupalaan?

Puuron, kuten muidenkin hiilihydraattipitoisten ruokien sekaan olisi hyvä iskeä proteiinia. Pitää nälkää huomattavasti paremmin noin, joten sikäli teet ihan oikein.

Moni bodari puhuu vähähiilarisen ruokavalion puolesta. Mitä tälläisessä ruokavaliossa voi syödä esimerkiksi kanan ja lihan lisukkeena, kun riisi ja pasta on kielletty? Onko peruna ainoa vaihtoehto?

Olen tyypillinen suomalainen, joka on aivopesty uskomaan, että lautasen pitäisi aina koostua:
1/3 liha/kana/kala
1/3 riisi/pasta/peruna/kuskus
1/3 salaatti

Johan tätä propagandaa levitettiin yläasteen kotitaloustunneilla. Täten tarvitsisin teidän vinkkejä, arvoisat kanssakirjoittajat.

Riisissä on hiilihydraatteja on keitettynä toki enemmän kuin perunassa, mutta vähähiilihydraattisella ruokavaliolla syödään sen kanan/lihan lisukkeena yleensä kasviksia. Tästäkin varmaan löytyy aika monta ketjua jo jossa asiaa käsitellään tarkemmin.

Jep. Helppo ja hyvä combo, mikä itsellä tällä hetkellä suosiossa:

700g jauhelihaa, sipuli ja 500g wokvihanneksia. Pannulle vaan ja ääntä kohti. Perunan voit melkein jättää vhh:lla pois. Myös jotkut pystyy syömän jotain bataatti, lanttu, kukkakaali, parsakaalimössöjä lisukkeena.

Kaloreita sinne jalkatreenin jälkeiselle ajalle vaan reilusti. Kovin optimaalista tuosta ei kyllä saa, jos on dieettikaloreilla, mutta lepopäivinä ei pääsääntöisesti tarvitse syödä kovinkaan paljoa, sen verran että kestää pää kasassa.

Muistetaan nyt kuitenkin että keho ei toimi missään 24h jaksoissa.

Vaikka olenkin nyt massankeräyskaudella, niin pitäisikö lepopäivinä (2 viikossa - Torstai ja Perjantai) olla vähemmillä hiilareilla vai pitäisikö juuri silloin syödä paljon niitä? Noina lepopäivinä siis ei tule mitään liikuntaa, jos ei parin kilometrin pyöräilyjä koululle ja takas lasketa.

Kuinka paljon vaikuttaa kun tarkoitus on saada kireä iho (et näkyis palikat yms.) ja ku oon nyt +500kcal "bulkilla" ja makroarvot on n. 30/40/30 ni et vedän esim. 1L sokerimehuu joka päivä ja 100g suolapähkinöitä ni vaikuttaako toi sokeri ja suola mitenkään tohon rasvan tai löysän kertymiseen tai siis tottakai bulkilla tulee vähän rasvaa ja painoa mutta kuinka paljon tämä eroaisi kun korvaisin 1l sokerimehun 1l maidolla ja suolapähkinät maapähkinöillä

Kuinka paljon vaikuttaa kun tarkoitus on saada kireä iho (et näkyis palikat yms.) ja ku oon nyt +500kcal "bulkilla" ja makroarvot on n. 30/40/30 ni et vedän esim. 1L sokerimehuu joka päivä ja 100g suolapähkinöitä ni vaikuttaako toi sokeri ja suola mitenkään tohon rasvan tai löysän kertymiseen tai siis tottakai bulkilla tulee vähän rasvaa ja painoa mutta kuinka paljon tämä eroaisi kun korvaisin 1l sokerimehun 1l maidolla ja suolapähkinät maapähkinöillä
Ensinnänkin jos tavoitteesi on saada ne palikat näkymään niin +500kcal kaloreilla/pvä se ei tule onnistumaan. Vatsalihakset alkaa näkymään, kun rasvaprosentti laskee ollessasi miinuskaloreilla. Se etta syötkö saman verran mehua/suolapähkinöitä tai maitoa/maapähkinöitä ei suuresti vaikuta siihen kuinka paljon ylimääräistä rasvaa keräät bulkilla. Toisaalta hiilarit ja suola kerää nestettä kehoon ja aiheuttavat sitä myötä löysemmän näköisen kondiksen. Maito ja maapähkinät ovat myös ravintoarvoiltaan paljon parempi vaihtoehto, joten mielummin niitä naamariin.

Kireä keho, joojoo... Jos nyt kumminki vaan keskitys tossa iässä siihen treenaamiseen ja odotat että kasvu on loppunut kunnolla, niin ei ainakaan jää sitte harmittamaan että prkl, kun piti silloin piti dietata... ? Hanki sitä massaa pikkuhiljaa ja älä ota vielä kaikkea niin vakavasti. Koko nuoruus kummiskin vielä edessä. Ja siihen mehu asiaan nyt sen verran, että varmaan se maito olisi parempi vaihtoehto, mutta jos tykkäät siitä mehusta niin juo pois vaan.

Kunhan myös muistetaan, että anabolinen ja katabolinen ovat eriaikaisia tiloja. Itse olen saanut juurikin tuolla systeemillä hyviä tuloksia aikaan kehonkoostumuksen ja voimatasojen suhteen

Mutta miksi ihmeessä lepopäivinä pitäisi syödä niin minimaalisesti? Juuri silloin kudosten uusiutuminen on parhaimmillaan, joten hölmöä vähentää ruokamäärää vain sen takia että ei treenaa samana päivänä.

Ja nuo kaksi tilaa vaihtelevat pitkin päivää muutenkin, niin miten se merkitsee mitään? Ideahan on minimoida kataboliaa.

Ensinnänkin jos tavoitteesi on saada ne palikat näkymään niin +500kcal kaloreilla/pvä se ei tule onnistumaan. Vatsalihakset alkaa näkymään, kun rasvaprosentti laskee ollessasi miinuskaloreilla. Se etta syötkö saman verran mehua/suolapähkinöitä tai maitoa/maapähkinöitä ei suuresti vaikuta siihen kuinka paljon ylimääräistä rasvaa keräät bulkilla. Toisaalta hiilarit ja suola kerää nestettä kehoon ja aiheuttavat sitä myötä löysemmän näköisen kondiksen. Maito ja maapähkinät ovat myös ravintoarvoiltaan paljon parempi vaihtoehto, joten mielummin niitä naamariin.
+500kcal kasvatan lihasta ja sit diettaan ennen kesää

Mutta miksi ihmeessä lepopäivinä pitäisi syödä niin minimaalisesti? Juuri silloin kudosten uusiutuminen on parhaimmillaan, joten hölmöä vähentää ruokamäärää vain sen takia että ei treenaa samana päivänä.

Ja nuo kaksi tilaa vaihtelevat pitkin päivää muutenkin, niin miten se merkitsee mitään? Ideahan on minimoida kataboliaa.

Mikäli kudosten uusiutuminen on parhaimmillaan lepopäivänä, niin eikö ravinto siihen saada aiemmilta kuin saman päivän aterioilta?

Öö.. Siis että maanantaina syödyt pihvit aiheuttaisivat anaboliaa vasta tiistaina?

En ole asiantuntija, joten tämä on tosiaan aika vahvasti mutuilua meikän puolelta. Kuinkas kauan tuossa syödyn ruuan kulkeutumisessa hyötykäyttöön/kudosten uusiutumiseen sitten menee? Onko mielestäsi kalorisyklittelyssä ylipäänsä mitään järkeä?

Jellou.

Tietääkö kukaan onko merkitystä jos magnesium kapselin "rikkoo" (avaa) ja kaataa jauheen esim. sheikkeriin ja juo siitä veden kera.
Vai pitääkö välttämättä nauttia kapselin muodossa?

Jellou.

Tietääkö kukaan onko merkitystä jos magnesium kapselin "rikkoo" (avaa) ja kaataa jauheen esim. sheikkeriin ja juo siitä veden kera.
Vai pitääkö välttämättä nauttia kapselin muodossa?
Itse oon jauhanut joskus magnesium kapselin shakeriin...ei kannattanut :x mutta jos sulla ei oo ongelmia ton kanssa, niin kai sen voi vetästä niinkin

Jeps eli ei mulla tavallaan ton kapselin nielemisessä mitään ongelmia oo, ajattelin vaa et helpompi lyödä kaikki jauhot (proteiinit, glutamiinit, magnesiumit jne..) samaan sheikkerii ja juoda alas :)

Back
Ylös Bottom