Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Siis näin ainakin itse olen asian ymmärtänyt:

Proteiinia kaikilla aterioilla minimissään se 30g
Hiilihydraatteja aamulla ja siitä eteenpäin post-workout ateriaan saakka
Rasvaa sitten lisätään iltaa myöten eli viimeistään niissä iltapaloissa rasvaa ja protskua, eikä oikee enää hiilareita

Onko normaalia, että palautus/proteiinijauhejuomasta menee vatsa löysälle viimeistään tunnin sisällä? Käytän Mass Whey ja Recovery -merkkejä, joissa on sukraloosia, olisiko se ongelmana? Aina ei siis vatsa kärsi, mutta yleensä jos kiireessä juo liian nopeasti tyhjään vatsaan.

Minullakin on tuota Massin heraa, tosin suklaaversiossa taisi olla aspartaamia eikä sukraloosia. Annoksessa on laktoosia suunnilleen yhtä paljon kuin kolmanneslitrassa maitoa. Ensimmäisenä epäilisin, että laktoosinsietosi on sen verran rajoilla, että tyhjään vatsaan et voi tuota ottaa. Ehkä et juo maitoa koskaan vastaavasti, jos esim. juot maidon aina aterialla etkä tee maitokaakaota tms.

Sukraloosia on mm. Coca-Colan light-versiossa. Sillä voinee käyttää, jos haluat tehdä itselläsi ihmiskokeen.

Siis näin ainakin itse olen asian ymmärtänyt:

Proteiinia kaikilla aterioilla minimissään se 30g
Hiilihydraatteja aamulla ja siitä eteenpäin post-workout ateriaan saakka
Rasvaa sitten lisätään iltaa myöten eli viimeistään niissä iltapaloissa rasvaa ja protskua, eikä oikee enää hiilareita

Söisin kyllä mieluummin rasvoja aamullakin aika runsaasti, sillä ne kuitenkin lisäävät kylläisyyttä ja sehän tietää kivaa oloa loppupäivälle

Tyhmä kysymys käytetäänkö proteiinijauhon mittaamiseen mittalusikkaa tai muuta vastaavaa mittaa vai kaadetaanko jauhot suoraan pussista sheikkeriin?

Tyhmä kysymys käytetäänkö proteiinijauhon mittaamiseen mittalusikkaa tai muuta vastaavaa mittaa vai kaadetaanko jauhot suoraan pussista sheikkeriin?

Pusseissa on aikalailla aina mitta mukana, käytä sitä tai sitten ihan tavallista desin mittaa mikä löytyy kaapista. Tuollainen pussista kaatamalla suoritettu toimitus on aika pirun epätarkkaa.

Iski flunssa pirulainen päälle. On menossa bulkkikausi, niin kävin miettimään että kannattaako kipeänä syödä silti +500 kcal vai tipputtaa kalorit +/- ettei liho tai laihdu? Kuitenkaan reenaamaan ei pääse ja ei liikaa rasvaakaa viitsisi kerätä tässä kipeänä :D

Käytä talousvakaa kotona mitatessasi. Kaikista paras. Mittaat sitten proteiinit kaurahiutaleet, riisit, makaroonit what ever you want...

Kuinka kauan kannattaa odottaa, ennenkuin ottaa sinkkitabletin ennen nukkumaanmenoa, jos juo litran maitoa?(Että kalsium ehtii imeytyä, jotta sinkki imeytyisi)

Kuinka kauan kannattaa odottaa, ennenkuin ottaa sinkkitabletin ennen nukkumaanmenoa, jos juo litran maitoa?(Että kalsium ehtii imeytyä, jotta sinkki imeytyisi)
Jos hifistelee vitamiinien kanssa niin samaan syssyyn voi kysyä miksi haluat piikata insuliinit maidolla ennen nukkumaan menoa?

Jos hifistelee vitamiinien kanssa niin samaan syssyyn voi kysyä miksi haluat piikata insuliinit maidolla ennen nukkumaan menoa?

Maidon g.i on 32..ei sillä piikkaa insuliinia, etenkään kun odotan noin 1h-1.5h jotta kalsium imeytyisi..

Mutta joo, onko kellään tietoa tohon mun kysymykseen?

Maidon g.i on 32..ei sillä piikkaa insuliinia, etenkään kun odotan noin 1h-1.5h jotta kalsium imeytyisi..

Meillä on myös g.k ja ii. Laktoosi on diabeetikoille yksi pahimmista. Insuliini-indeksi puhuu puolestaan. Ei pelästään gi.

Viime vuosina maidon komponenttien tutkimus on osoittanut, että matalasta glykeemisestä indeksistään huolimatta maitotuotteet aiheuttavat runsasta insuliinin eritystä, eli ne ovat ”insulinogeenisiä” (engl. insulinogenic).

Toistaiseksi ei tiedetä, miksi näin on, ja yksi selitys on se, että maidon proteiinien tarkoituksena on kiihdyttää nuoren eläimen kasvua. Anabolisena hormonina insuliini varastoi niin glukoosia kuin rasva- ja aminohappoja soluihin, ja maidon proteiinit yhdessä mahdollisesti aiheuttavat enemmän insuliinin eritystä kuin mikä tahansa niistä yksistään.

Myös joillakin muilla ruoka-aineilla, kuten joillakin makeisilla, leivonnaisilla ja mahdollisesti suklaalla on samanlaisia ominaisuuksia. Tästä syystä onkin esitetty kysymys, olisiko mielekkäämpää puhua ruoka-aineiden insuliini-indeksistä kuin glykeemisestä indeksistä.

Eipäs taas kerrota asioita faktoina ennenkuin on selvyyttä niistä.

Maito todellakin nostaa insuliinia nopeasti. Glykeeminen indeksi on eri asia kuin insuliini-indeksi.

Back
Ylös Bottom