Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
No takuulla ei tule rakennustarvikkeiden hinta tippumaan 20-30%, eikä edes 5%.

No takuulla ei tule rakennustarvikkeiden hinta tippumaan 20-30%, eikä edes 5%.

Vuosi sen jälkeen kun itse rakentelin (tai siis kun talopaketin ja värkit hommailin) hinnat oikeasti tuli alas. Muistaakseni asia oli oikein otsikoissakin (2008 - 2009). Silloin tiputus noteerattiin ja muistaakseni puhuttiin että ihan lähihistoriassa eivät olisi näin paljoa tippuneet. 10% laskeskelin että olisin säästänyt värkeissä jos olisin rakentanut reippaan vuoden myöhemmin. No tuostakin 10% inflaatio syö jo osan. 20 - 30% kuullostaa mahdottomalta.

Vuosi sen jälkeen kun itse rakentelin (tai siis kun talopaketin ja värkit hommailin) hinnat oikeasti tuli alas. Muistaakseni asia oli oikein otsikoissakin (2008 - 2009). Silloin tiputus noteerattiin ja muistaakseni puhuttiin että ihan lähihistoriassa eivät olisi näin paljoa tippuneet. 10% laskeskelin että olisin säästänyt värkeissä jos olisin rakentanut reippaan vuoden myöhemmin. No tuostakin 10% inflaatio syö jo osan. 20 - 30% kuullostaa mahdottomalta.

Joo, sehän oli se rakentamisen "lama". Todellisuudessa, kokonaiskustannustason lasku oli reilusti alle 10%. Kuitenkin, nousu pysähtyi, ja hintataso hetkellisesti laski.
Mm. teräksen maailmanmarkkinahintaan ei kaksisia piikkejä syntynyt.

Todellisissa markkinahinnoissa tapahtuva 5% lasku on jo kymppiuutisten kauraa.

Ylipäätään silloinen rakentamisen lama oli vahva mediatempaus.
Ei kai koko valtion rakennusala ole lamassa, jos valtakunnan kolme suurinta grynderiä eivät saakaan enää korotettua
keskineliöhintaa, ja kämpät jäivät hetkeksi käteen. Yhdelläkään näistä yrityksistä ei hetkeäkään ollut minkäänlaista taloudellista hätää.
Tottahan kyllä sekin, että neliömäärissä ja euroissa, nämä kolme näyttelevät suomen mittapuussa merkittävää roolia.
Vaan olipahan sattuva sauma pistää ei-toivottua ainesta pihalle, joita oli tullut jatkuvan nousun huumassa palkattua liian innokkaasti.

Vanhan liiton kaivurikuskit rulettaa! Kyllä meilläkin meni erinäinen määrä betonia eri muodoissaan tontin takakulmalle täytemaaksi, kuten meni myös kantoja. Ja vanhoja tiiliskiviä. Olis kanssa yksi kottikärryllinen kipsilevysilppua, joka pitäisi johonkin sopivaan paikkaan hukata.

Nuori mies, vanha liitto. ;) No meillä kyllä ihan mestarikin sanoi, että kun pihoja sun muuta tehdään, niin kannattaa kaikki kiviainesperäinen silppu upottaa maahan täytteeksi. Ja näinhän se on, melko idioottimaista viedä kipsilevysilppua, harkonpaljoja ja betonijämiä jonnekin kaatopaikalle.

Ja blogissakin nyt vähän juttua viikonlopun pihatalkoista.

http://rakennusprojekti.fi/?p=1720

Rakentaminen kallistui 3,7 prosenttia elokuussa

Rakennuskustannukset nousivat 3,7 prosenttia elokuussa vuotta aiemmasta, ilmenee Tilastokeskuksen tiedoista. Heinäkuussa kustannukset nousivat 3,6 prosenttia.
Rakentamisen työkustannukset kohosivat elokuussa 2,2 prosenttia, tarvikepanosten hinnat neljä prosenttia ja muut panokset 6,5 prosenttia.
Heinäkuusta elokuuhun rakennuskustannukset kohosivat 0,1 prosenttia. Työpanosten hinnat pysyivät ennallaan. Tarvikepanosten hinnat nousivat 0,1 prosenttia ja muiden panosten hinnat 0,2 prosenttia.

http://www.taloussanomat.fi/rakenta...allistui-37-prosenttia-elokuussa/201112818/12

Laitoin linkin jo tuonne sisutusketjuun, kun nämä jutut alkaa nyt olemaan sitä paljon enemmän kuin rakentamista, mutta laitetaan tännekin:

http://rakennusprojekti.fi/?p=1739

Lopussa jo maininta viikonlopun näyttelystä. Eli jos joku haluaa tulla paikanpäälle, niin lauantaina siihen on ihan järjestetty tilaisuus kun tuo näyttely sovittiin talotehtaan kanssa jo silloin kun kauppoja tetehtiin.

EDIT: Ei sitten saanutkaan kuvia laittaa, joten ne on pois ja pistän myöhemmin kun saa otettuu uudet. On tää niin mielenkiintoista välillä...

Vittu saatana, piti laittaa eteisen uudesta hienosta komerosta asennuskuvia, mutta pojat perkeleet ovat JUMALAUTA PURREET KAMERAN JOHDON POIKKI! Ei ne sitten taas muuta keksineet... Molemmat päät purtu littaan ja johdossa n. kymmenet hampaanjäljet. Teki mieli riipasta johdolla persiille kunnolla.

Vittu saatana, piti laittaa eteisen uudesta hienosta komerosta asennuskuvia, mutta pojat perkeleet ovat JUMALAUTA PURREET KAMERAN JOHDON POIKKI! Ei ne sitten taas muuta keksineet... Molemmat päät purtu littaan ja johdossa n. kymmenet hampaanjäljet. Teki mieli riipasta johdolla persiille kunnolla.

Rakentajan jälkimainingit/vitutukset? :D
Pojat? Lapset? Koirat? Kirvesmiehet?
:lol2:

Timba veti kyllä hienosti projektin, kateeksi käy. Ohi meni meistä että hujahti. Mulla on varmasti vielä vuosi kitumista keskentekosessa.

Tuli myös kalliimmaksi mitä ajateltiin. Kun piti sitten hankkia kaikki mitä tarvittiin nyt ja heti jotta sai valmiiksi. Tosin pitkässä juoksussa tuolla ei liene merkistystä.

On tässä vielä sikana hommaa, mutta onneksi ei asuintiloissa paljon.

Ihmeteltiin kaverin kanssa kun komeroa kasattiin, että miten hitossa nuot pikkujäbät kattelee yläkerrassa telkkaria niin kovin rauhallisesti. No ainakin tuo piuhan ne ehti tuhota...mitähän vielä löytyy...

Ja yksin en olisi selvinnyt tästä hommasta ikinä. Appiukot oli molemmat isossa osassa ja pari timpurikaveria, jotka jeesaili eri kohdissa. Siihen olen 101% tyytyväinen että olin itse vuorotteluvapaalla ja mukana KOKO projektin ajan. Taisin kolme päivää olla poissa kun täällä tapahtui. Yhden kuumeessa, yhden työkeikalla ja yhden vitullisessa krapulassa. Pienemmässä krapulassa meni raksalla muutama päivä, mutta ne nyt kuuluu asiaan. Kun on oman itsensä pomo niin voi olla krapulassa työmaalla. ;) Mutta seuraavan talon kun teen/teetän niin olen vaikka palkattomalla mutta mukana koko ajan.

Joo, itse tuli tehtyä duunin ohella, käytännössä yksin, sitä en suosittele kenellekään, en edes pahimmalle vihamiehelle.
Haukkasin liian ison palan paskaa jota valui housuihin saakka. No, loppusuoralla ollaan, kait...

Joo, itse tuli tehtyä duunin ohella, käytännössä yksin, sitä en suosittele kenellekään, en edes pahimmalle vihamiehelle.
Haukkasin liian ison palan paskaa jota valui housuihin saakka. No, loppusuoralla ollaan, kait...

Hyvin tuo on sinullakin mennyt. Tiedän tapauksia jotka ovat rakentaneet 5 vuotta eikä ole mitään valmista.

Ja yksi iso kiitos kuuluu tälle ketjulle, tai siis tänne kirjoittaneille. Vertaistuki on helvetin tärkeetä tällaisissa projekteissa. Samon ja Hupen blogeja ja viestejä tullut erityisesti seurattua, eli kiitokset teille molemmille tähän asti. Elämä jatkuu ja sitten voi aloittaa uuden projektin kun tän nykysen saa joskus valmiiksi. Menee yksi vuosituhat kun saa tuon pihan kuosiin kun ei nyt oikein edes tiedä mitä siihen tekisi...

Tuli myös kalliimmaksi mitä ajateltiin

Budjetissa pysynyt rakennustyömaa? Mikä sellainen on? Taitaa 99% omakotirakentajista ylittää budjettinsa ja pääsääntöisesti vielä aika reippaasti.

Tiedän tapauksia jotka ovat rakentaneet 5 vuotta eikä ole mitään valmista.
Yli kolme vuotta askarreltu täällä ja luvalla sanoen vielä hitusen kesken.:D Jos ja kun pirtti on valmis ensi kesänä, niin sittenkin puuttuu vielä yläkerta ja ulkorakennus.

Ja yksi iso kiitos kuuluu tälle ketjulle, tai siis tänne kirjoittaneille. Vertaistuki on helvetin tärkeetä tällaisissa projekteissa. Samon ja Hupen blogeja ja viestejä tullut erityisesti seurattua, eli kiitokset teille molemmille tähän asti. Elämä jatkuu ja sitten voi aloittaa uuden projektin kun tän nykysen saa joskus valmiiksi. Menee yksi vuosituhat kun saa tuon pihan kuosiin kun ei nyt oikein edes tiedä mitä siihen tekisi...

Timban budjetti kiinnostaisi. Itse nimittäin rakensin kanssa perustusvaiheen jälkeen ns. halvimman tarjouksen mukaan, eli itse. Tai siis itse ja itse, vaan talkooapua oli niin paljon että vieläkin välillä hävettää. Silti tosiaan meni budjetti kohisten yli. Tai siis noin 15 - 20% epärealistisesta tavoitteesta.

Eli jos Timba uskaltaisi jotain suuntaa antavia lukuja laittaa ... ?

Mä tiedän yhden rakentajan jolla on omakotitalossa jo kolmas lupa menossa... :D

Budjeteista, jos ei itsellä rahkeet riitä niin sitten kannattaa suosiolla maksaa kunnollisen kustannusarvion tekemisestä ja myös sen valvomisesta. Ja varautua vaikka 15% ylitykseen koska yleensä ne tavoitehinnat ylittyy kuitenkin. Tietty objektiivisuus kannattaa myös pitää, hinta-arviot voi vaihdella aika kivasti riippuen kysyykö esim. valmistajalta tai rakentajalta jonka talosta kyseinen toteutus löytyy.

Ja se mitä omakotitalorakentaja ei varmana yleensä ota huomioon on suhdanteet.

Tein kustannusarvion osuuspankin laskurilla ja se piti kokolailla tarkasti. Vaikea hommahan tuossa on vain arvioida oman työn osuus. Toisaalta loppukustannus ei paljoa heittänyt siitä perus 3xtalopaketin hinta -perssäännöstä.

Tein kustannusarvion osuuspankin laskurilla ja se piti kokolailla tarkasti. Vaikea hommahan tuossa on vain arvioida oman työn osuus. Toisaalta loppukustannus ei paljoa heittänyt siitä perus 3xtalopaketin hinta -perssäännöstä.

Tarkistin juuri OP:n laskurin arvion. Heittää jotain 3000 euroa. Tarkkaa heittoa ei vielä tiedä kun mökki on hieman kesken. Mutta siis oma lopullinen arvio, sisältäen jo tapahtuneet kustannukset sekä tulevat ja OP:n kahdenvuoden takainen arvio heittää tällä hetkellä tuon.

Aika perkeleen tarkka. 4x talopaketin hinta about.

Tarkistin juuri OP:n laskurin arvion. Heittää jotain 3000 euroa.

Tuon kokoluokan heitto on mun mielestä niin pieni, että ei sitä oikein voi budjetin ylityksenä edes pitää. Ylitystähän se tietysti on, mutta luvalla sanoen helvetin pieni.

usko jumalauta, melkein toteutuneisiin kustannuksiin päästiin op:n laskurilla. laskuri näyttää ~5000e yläkanttiin.

Back
Ylös Bottom