Niinpä. Ei tuo minua haittaa, mutta jos sillä on ikkunoiden kestoikään vaikuttavia ominaisuuksia, niin sitten tietysti asia kiinnostaa. Tuo huurtuminen, ainakin näillä keleillä, on kovin lyhytaikaista, joten ei siitä nyt mitään oikeaa haittaa pääse syntymään.
Nyt aletaan olla niissä kysymyksissä, joita ainakin itse ajoin takaa.
Huurteen kannalta paras sesonkiaika pitäisi sääolojen suhteen olla vielä edessäpäin.
Olen itse todistanut ikkunoita, jotka ovat normaalilta silmien korkeudelta alkaen umpijäässä.
Siinä on piirimyyjällä niska punainen, kun selittää tilanteen olevan normaali, kun juurivalmistuneen, 400 keuron talon omistaja on aiheesta lievästi toista mieltä.
Kun asunnon/ kiinteistön myyjänä onkin rakennusliike, on yleensä mukana jo korkeampiakin tahoja, mutta edelleen niska punaisena.
Jo muutama vuosi aiemmin on "normaali"-rakenteistenkin ikkunoiden kanssa väännetty aivan saman ongelman kanssa.
Valtaosassa kohteista tarkistettu asennus korjasi useimmiten asian.
Jo tässä vaiheessa heräsivät myös suurten ikkunavalmistajienkin edustajat ongelmaan. Ohimennen, sivulauseessa todettuna tietenkin.
Vaan nyt tilanne ei enää juonnukaan pääsääntöisesti asennuksesta, vaan ikkunarakenteesta itsestään.
Jos tämä nyt saadaan tosiaan käytännöksi, että ikkunat huurtuvat, saadaan mahdollinen vastuu siirrettyä myöhemmäksi.
Siinä vaiheessa vastaus jokaiseen rekkulaan onkin jokaisen arvattavissa.
Eli Suomessa hyvin perinteinen tilanne, jossa teollisuuden aivopierut jäävät myöhemmässä vaiheessa kuluttajan maksettavaksi.
Todellisuudessa yhdelläkään valmistajalla ei ole tietoa miten tuollainen ikkuna toimii 10v päästä, tai missä kunnossa se silloin on.
Jos haluatte toimittajaltanne varmuutta, vaatikaa kirjallinen selvitys/ todistus ikkunan oikeasta toiminnasta, ja materiaalitakuun voimassaolosta näiltä osin.
Olisi mielenkiintoista nähdä minkälaiset sanamuodot siihen keksitään.
Yleisellä tasolla kuluttajathan määräävät, mitä heille myydään, ja mihin laatuun tyytyvät.