Moottoripyörä?

Varusteista vois vielä mainita windstopper kypärähupun(kauluksella), loistava keksintö. Päälaen kohta vielä semmoista verkkoa että estää hikoilua.

Ei mahtunut ala-osa enään housuihin vai kävikö jotain?

Mahtuu alaosa housuihin, toki, mutta housut ei tahdo mahtua kiinni enää sen jälkeen..

Mutta kuten IsoDino huomaa, kaikkea pikkutilpehööriä kertyy. Yksi suosikkini on myös windstopper kerrasto, verraton alkukevään kylminä päivinä, kun tuuli ei mene kalsareiden läpi..ja windstopper kypärähuppu mullakin on, kesällä toki käytössä vain buffi kypärähuppumoodissa.

Allekirjoitan täysin ton selkäpanssarin. Itse testasin lähes kaikki markkinoilla olevat takit ja huomasin, että katu-uskottavimman näköisissa oli monesti tingitty paljon suojista. CE lätkä löytyi, mutta parhaimmillaan ei edes selkäpanssarille taskua ja CE suojat oli puolet pienemmät kun toisella merkillä. Ja toiset katu-uskottavat takit oli sitten niin lyhyitä malleja, että sopii kääp...italialaisille valmistusmaan mukaisesti. Eli verkkokaupat voi unohtaa, jos ei ainakin käy kokeilemassa ensiksi liikkeessä vaatteita.

Kypäristä kannattaa käydä kurkkaa:
http://sharp.direct.gov.uk/

Ennenkun tekee ostopäätöksen. Jotkin kalliit kypärät ei olekaan niin hyviä ja joku halpa voi suojata hyvinkin. Mutta mitä ite testailin niin kyllä hinta ja istuvuus kulki käsi kädessä ainakin. Kaupassa kun pisti aina kalliimman kypärän päähän niin aina vaan tuntui paremmalta. Halvimmat oli tosi kolhon oloisia päässä.

Tullut kyllä lueskeltua motoaiheistakin foorumia, mutta kysellään "tyhmiä" nyt kuitenkin täällä, kun vastauksiakin olen saanut..

Moottoripyörän vakuutus
senhän sä varmaan tiesit, että vakuutus määräytyy teho-painosuhteella. Ts. Voisi raffisti sanoa, että jos 600cc Kyykyn vakuutus on vuodessa 1500 eur, niin vastaava Customi on 750 eur. Ja tietty sitten vakuutuyhtiöissä voi olla satkun-parin eroja. Itse pidin tärkeänä sitä, että vakuutus sisältää tiepalvelun tms. kun matka tyssää jossain niin joku tulee hakemaan minut ja pyörän pois. Ainakin Pohjolassa tämä kuului muistaakseni vakuutukseen.

Ajovarusteita joutuu kanssa hankkimaan paljon. Kypärä, ajoasu (goretex?, kuuma helteellä?), ajosaappaat, hanskat... mitä muuta?

Näitä on nyt hyvä kysellä tyhmänä etukäteen, kun kevääseen on vielä aikaa. Ei tarvi sitten sokkona mietiskellä liikkeessä, kun on vähän ottanut asioista etukäteen selkoa.
kannattaa myös huomioida, että nyt kaikki ajokamat on yleensä tarjouksessa syksyllä, jotta kannattaa ostaa nyt jo pois jos tietää että tarttee. Keväällä maksat täyttä hintaa kun ajokausi on alussa!

Mä myin cebarini pois. Harrastus oli liian kallis kilometreihin nähden. Työmatka-ajo vantaalta-helsinkiin oli aika jurnutusta ja iltaisin ei enää jaksanut yksin lähteä ajeleen. Ittelle reilussa vuodessa kertyi ajokamaksk: Arain-kypärä, pari huppua ja kerrastoa, goretex-ajoasu, ajonahkarotsi, korkeavartiset ajosaappaat ja ajohanskat. Työmatkoja varten hain ton rotsin kylkeen sellasia ajofarkkuja(jotka tosin kuulemma ihan turhia, jos nyt oikeesti sattuu kaatumaan), mutta ne oli niin kauhean tuntuisia jalassa että jäi ostamatta. Kaulaliinoina käytin ihan varustelekasta ostettuja shemag-huiveja. Ne tuntuu hyville ja on muutenkin mukavia käyttää.

Nyt maailmantalous on niin kiikkerällä mallilla, että en pyörää varmaan heti uutta osta. Mutta kun ostan, niin on se varmaankin osastoa custom/enduro. Sopii ehkä mun ajomieltymyksiin paremmin.

Missä mielessä ajofarkut ovat turhia?

Omissa kuitenkin paikat suojille siinä missä STR:n kangashousuissanikin. Tämän lisäksi näiden pitäisi kestää kitkaakin huomattavasti enemmän kuin nahka-/kangashousut. Tästä näin jopa videon kun noilla farkuilla heitettiin perse tonttiin 80km/h nopeudesta ja ei mennyt puhki. Esquadin pöksyt kyseessä.

Jos nyt jotain huonoa itse noista pitäisi keksiä niin alku-/loppukauden keleille turhan viileät ja taskuja on vähän huonosti verrattuna noihin perus kangashousuihin missä on 30 taskua. Sadetta eivät myöskään pidä. Kesähelteille kuitenkin erittäin toimivat pöksyt imo.

kannattaa myös huomioida, että nyt kaikki ajokamat on yleensä tarjouksessa syksyllä, jotta kannattaa ostaa nyt jo pois jos tietää että tarttee. Keväällä maksat täyttä hintaa kun ajokausi on alussa!

Vastaavasti jos ostat pyörän jostain liikkeestä, niin saat yleensä vähintäänkin kohtuulliset alet kaikista ajokamoista, mulle aina luvattu koko kauden tuollanen -20% varusteista pyörän oston yhteydessä.

Kiitos taas vastauksista!!

Takomo... tiedän tuon teho/paino suhteen.

Yleisesti noista ajovarusteista, niin täytyy katsoa syksy/talven/alkukevään aikana jos sattuu jotain poistomyyntejä/alemyyntejä tms. Tosin ajattelin helmikuun mp-messuilla katsastaa millaista kaikkea on tarjolla.

Noista ajofarkuista (ehken itselle osta) tullut eteen dragginin farkut. Ne on neulottua kevlaria, kun yleensä kevlarit on kudottua. Eli tämä neulottu kevlar ei tuo iholle niin paljon lämpöä iholle kaatuessa.

Ja muuten ihmeen paljon myydään väriltään mustia ajovarusteita, mikä on väriltään huonoiten havaittavissa. No, housut varmaan ostankin mustat, mutta yläosaan haluan väriä, jotta erottuu vähän (ehkä valko/musta, enemmän valkoista) Pyörä tulee olemaan väriltään musta tai valkoinen, koska on lempivärejäni, niin mitkään punaiset tms. ajokamppeet ei tuu kysymykseen.

TJJ... luultavasti ostan pyörän osaavasta liikkeestä, koska oma tietämys pyöristä on vielä suppea. Samassa paikassa huollot ja talvisäilytys. Ja tosiaan sieltä kuulemma saa "hyvällä" hinnalla sitten ajovarusteita.

Vielä tuosta selkäpanssarista. Onko sellainen suositeltava ja onko niitä sellaisia suht vähän erottuvia? Millainen sitten olisi ok?

Laskeskelin tuossa koko pakettia kamppeille, niin tonnilla ei vielä paljon juhlita. Menee varmaan lähemmäks kahta tonnia, riippuen kuinka paljon saa kaupanpäällisenä aleja/muita aleja löytää.

Jösses kun aloin himoitsemaan avokin isän ulos "hylättyä" Honda CX 500:sta projektiksi ottamista. Pyörä siis seissyt ulkona pressun alla varmaan 5v. Alunperin jäi ajamatta kun kaasari meni tukkoon tms, ilmeisesti joku tyyppiominaisuus noille. Nyt olisikin varmaan enemmän korjattavaa kun pelkästään kaasari, kun on niin kauan seissyt. :/ Varmaan pitäisi kone viedä avattavaksi ja tsekattavaksi, samoin jarrut ja jousitus, käytännössä koko pyörä. Ellei ottais DIY-projektiksi ja kattois osat kunnolla läpi ja ostais vaikka halvalla kolaroidun tms. pyörän varaosapyöräksi.

Rahaa varmasti uppoaisi enemmän kun käytetyn toimivan pyörän verran, eikä aikaa tai tiloja taida oikein olla tällä opiskelijalla.

Tietenkin voisi juonitella rahoituksen siten että mä korjaan sen sille ja se maksaa kulut ja viulut. ;)

Ja muuten ihmeen paljon myydään väriltään mustia ajovarusteita, mikä on väriltään huonoiten havaittavissa. No, housut varmaan ostankin mustat, mutta yläosaan haluan väriä, jotta erottuu vähän (ehkä valko/musta, enemmän valkoista) Pyörä tulee olemaan väriltään musta tai valkoinen, koska on lempivärejäni, niin mitkään punaiset tms. ajokamppeet ei tuu kysymykseen.

Laskeskelin tuossa koko pakettia kamppeille, niin tonnilla ei vielä paljon juhlita. Menee varmaan lähemmäks kahta tonnia, riippuen kuinka paljon saa kaupanpäällisenä aleja/muita aleja löytää.

Noi ajokamppeet.. Värejä löytyy ainakin Rukan goremallistosta, ja heijastimia piisaa, mutta kyllä se kypärä on joka siellä ylimpänä keikkuu ja se kannattaa olla ehkä joku muukuin musta.

Mulla tais aikoinaan mennä se tonni pyörän oston yhteydessä varusteisiin, sen verta ok alet sai, että sillä sai rukan goret, hanskat ja kypärän, ajoin silloin alkuun maihareilla. Itseasiassa kaikki nuo tuolloin ostetut kamat on edelleen käytössä, kypärä alkaa vain olemaan ehkä vähän vanhan puoleinen. Toinen tonni tai pari on menny sen jälkeen noin 5 pariin hanskoja, toiseen kypärään, kenkiin, nahkatakkiin, housuihin, selkäpanssariin jne..

Selkäpanssarit on käytännössä takin alle puettavia, ei näy juuri päällepäin, pistää vaan selän hikoilemaan niin perkeleesti. Itsellä Forcefield.

Itse en ole vielä oppinut aina vetämään täysillä varusteilla. Jos lähden kaupungille asioille, niin vedän tavallisilla farkuilla, maihareilla, nahka tai goretakilla. Mutta hanskat ja kypärä on aina. Täydet nahkat, saappaat ja selkäpanssari on silloin päällä kun lähden ajamaan "lenkkiä", eli vähän aktiivisempaa ajoa. Matka-ajossa goret ja maiharit.

Vielä tuosta selkäpanssarista. Onko sellainen suositeltava ja onko niitä sellaisia suht vähän erottuvia? Millainen sitten olisi ok?

Moni pitää tuota toiseksi tärkeimpänä varusteena kypärän jälkeen. Käsiä ja jalkoja nyt kestää katkoa, mutta osumat selkärankaan saattavat tehdä häijyä jälkeä selkäytimelle -> halvaannuttaa ja selkäpanssari ainakin pyrkii estämään pahempia osumia selkään taikka jakaa törmäysenergian suuremmalle alueelle. Forcefieldin panssareita nyt ainakin yleisesti pidetään hyvinä (http://www.mc-lifestyle.com/Ajovarusteet/Suojavarusteet/FBPP-2/), itselläni on Dainesen tällainen (http://www.dainese.com/eu_en/motorbike/back-shield-7-8-air.html?cat=41) ja pitäisi hyvä olla tuonkin.

Jos takissa on valmiina "selkäpanssari" eli sellainen telttapatja siellä selkäpuolella taskussa, 1 vaihtoehto on ostaa sen tilalle oikeankokoinen järeämpi aftermarket suoja.
Mun iconin takkiin ei tosin mahtunut mitään kunnollista, niin ommeltiin sinne uusi isompi tasku :)

No tuohon nyt on ihan mahdoton vastata kun pyörät on kuitenkin niin samankaltaisia. Paras niistä on se mikä sopii sinulle parhaiten.

TM:n tonnisten ratavertailun voitti muistaakseni tuona vuonna k5 GSX-R.

Mikä on paras pyörä ajaa radalla 04-05 vuosien 1000 kuutioisista? ZX-10r, cbr 1000rr, GSX-R, R1.
Kokemuksia?

GSX-R sopii radalle ku nyrkki silmään, muista ei ole kokemusta. Älä hyvä mies tonnista osta jos radalla meinaat enemmänkin harrastella. 750 tai 600 radalle, tonninen kadulle.

Siis kadulle oon ostamassa pyörää, mutta tulee varmaan ajeltua joku kymmenen kertaa kesässä radalla. Suomen radat on kyllä niin pieniä että 600 kuutioinen riittäisi kyllä radalla. Ei oo rahaa ostaa kilvetöntä pyörää sekä katupyörää niin tarvii tehdä kompromissi. Ei kiinnostaisi kyllä 600 cc pyörää enään ostaa kadulle. Tonnin olis vähän isompi kooltaankin.

Mulla kanssa henkseli-mallin Forcefield. Ei oo kyllä pahaa sanottavaa, jonkun verran ajanut myös Dainesen vastaavalla ja mulle ainakin Forcefield istuu paremmin.

Siis kadulle oon ostamassa pyörää, mutta tulee varmaan ajeltua joku kymmenen kertaa kesässä radalla. Suomen radat on kyllä niin pieniä että 600 kuutioinen riittäisi kyllä radalla. Ei oo rahaa ostaa kilvetöntä pyörää sekä katupyörää niin tarvii tehdä kompromissi. Ei kiinnostaisi kyllä 600 cc pyörää enään ostaa kadulle. Tonnin olis vähän isompi kooltaankin.
Kannattaa ainakin käydä kokeilemassa tuo välimallin 750 gsxr.

Väännetään vielä vähän rautalangasta noiden mun suosikkipyörien osalta. Vaihtoehtoina olisi siis tällä hetkellä suzukin gsr 750, kawasakin z 750-1000, yamahan fz sarjaa 800-1000 ja hondan cb1000r.

Kuinka paljon noi 750set eroaa 1000sista?? Tiedän, että kaasukahvasta säädetään nopeutta, mutta vääntö ym. ominaisuudet? En hae pyörältä mitään huippunopeuksia, vaan helppoa ajettavuutta ja mukavaa sellaista. Painoeroahan noilla pyörillä ei kauheasti ole toisiinsa nähden. Vaikea selittää mitä yritän kysyä... Jotain millaista eroa noilla on ajaa tms? Koeajaa ne varmaan pitäisi, että osaa sanoa, mutta jos jotain osaisitte vastata.

Eniten jostain syystä tällä hetkellä kiinnostaisi taas tuo Honda. ABSitkin olis varmaan kivat, mutta en 15tonnia laita pyörään, vaan mielummin alle 10tonnia.

Sain sitten aikaistettua A-kortin suorittamista, kun vaihdoin autokoulua. Samalla kortin hintakin laski aika paljon. :)

E: Hondaan saa pitemmän takuunkin, vaikka onko sillä merkitystä sitten

Back
Ylös Bottom