Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Lisääkö aamulenkki tyhjällä vatsalla päivän kalorikulutusta?

Kaikki liikunta lisää kulutusta... Tyhjällä vatsalla vedetyt aamulenkit joidenkin mukaan polttaa enemmän kehoon varastoitunutta rasvaa, mutta tästäkin ollaan taas montaa mieltä. Osa suosittelee, osa ei. Haulla löytyy taatusti enemmän asiaa käsitteleviä posteja.

Eli nyt aloin kiinnittämään huomiota kiertäjäkalvosimen treenaamiseen ja tuli pari kysymystä mieleen. Googlailin mutta en saanut mitään varmaa infoa irti >.>

Eli riittävätkö nuo kaksi allaolevaa liikettä sen vahvistamiseen? Ja tarvitseeko erillisiä lämmittelyjä (riittääkö vartin soutaminen)?

- Toinen hyvä on pitää olkavarsi suoraan sivulle kuten vipunostossa, mutta kyynärvarsi roikkuu suoraan alaspäin. Tästä tehdään ylöskiertoja kyynärvarren pysähtyessä pystysuoraan.
- Vipunosto eteen hartiatasolle pitäen rystyset sisäänpäin käännettyinä.

Käytä melko, vajaita, pitkiä sarjoja (15-20). Nämä eivät ole maksimivoimaliikkeitä. Ko. lihasryhmä on heikko, eikä vastaa hyvin ns. normaaliin voimatreeniin. 1-5 kg riittää kaikille.

...

eli tärkeetä ois nimenomaan treenata kiertäjäkalvosinta, eikä vain lämmitellä. kiloja ei kauheita tarvita ja tekniikan tulee olla rauhallinen.

Toimiiko 8x5 lihasten kasvatuksessa ja 5x5 voiman lisäyksessä. Näillä sarjoilla siis tehtäisiin penkkiä, kyykkyä, maastavetoa, pystypunnerrusta ja leukoja/dippejä(vuorokerroin, lisäpainoilla). Tämä 3x viikossa, ei peräkkäisinä päivinä. Yhdelle kaverille on eräs jonka luulisi näistä tietävän tehnyt tuollaisen ohjelman, mitä mieltä netti ninjat on? :D

Eli nyt olisi tarkoitus melkein puolenvuoden punttitauon jälkeen aloittaa taas ensikuussa treenaamaan lujaa. Olen ajatellut, että tavoitteena olisi nostaa painoa n. 1kg/kk. Onko tahti liian raju? Tavoitteena olisi saada mahdollisimman paljon lihasta, ilman että ylimääräista rasvaa kertyy!

Geeneillä on kuulemma todella suuri vaikutus lihaskasvun, erottuvuuden ja monen muunkin asian kannalta. Kuinka paljon huonot geenit oikeasti vaikuttavat lihasmassan kasvuun? Ja vaikka olisi kuinka paskat geenit, niin lihasmassan kasvattaminen on silti mahdollista, eikö?

Googlaus "lihassolujakauma" löytää lähinnä pakkotoiston keskusteluja jossa tätä kysytään... Arkikokemuskin tietysti kertoo, että toiset jo lapsena olivat paljon voimakkaampia, samoin sen, että jokaisen elimistö sopeutuu ympäristöön mm. lihasmassaa lisäämällä.

Mutta kun tuota lähti hakemaan, niin ilmeisesti viitatuin tutkimus on tämä vuodelta 1995: http://www.fasebj.org/content/9/11/1091.long Tuohon viitattiin epäsuorasti uusissa suomalaisissa papereissa, joten oletettavasti suomalaisista ei ole tutkittu asiaa.

Vastus lateralis, eli reiden etupuolen ulkosivun pitkä lihas, on ollut kohteena. 75 prosentilla valkoihoisista amerikkalaisista I-tyypin lihassoluja on ollut 35..65%. Näin siis joka neljännellä on joko alle 35% ykköstyyppiä (hyvä juttu, jos haluaa kehonrakentajaksi) tai yli 65% ykköstyyppiä (hyvä juttu, jos haluaa ultrajuoksijaksi). Tekstin mukaan lähes puolet vaihtelusta selittyisi geeneillä. Tuon paperin 1. sivun lopussa viitataan tutkimukseen, jonka mukaan geenien osuus olisi suurempi, ja jota tutkimustulosta ei ole saatu toistettua.

Mitä tästä nyt sitten päätellä? Että tiede vahvistaa arkikokemuksen: enemmistöstä voi tulla aika hyviä bodareita tai ultraajia, mutta ei aivan huipputasoa; ja kenestäkään ei voi tulla huippua kummassa vain. Ja jos A saa enemmän pattia kuin B, ei A välttämättä syö tai treenaa paremmin, vaan voi olla että syy on geenit.

Eli nyt olisi tarkoitus melkein puolenvuoden punttitauon jälkeen aloittaa taas ensikuussa treenaamaan lujaa. Olen ajatellut, että tavoitteena olisi nostaa painoa n. 1kg/kk. Onko tahti liian raju? Tavoitteena olisi saada mahdollisimman paljon lihasta, ilman että ylimääräista rasvaa kertyy!

Kyllä tuollakin tahdilla tulee hyvin rasvaa, mutta dieetille kerkiää aikanaan. Varsinkin tauon jälkeen lihasmuistin ansiosta voit nostaa painoa aluksi aika nopeastikkin, mutta n. kahden kuukauden jälkeen tuo tahti on hyvä.

Kreatiina palautusjuomassa

Vedän palautusjuomaa 4-5 kertaa viikossa (aina treenien jälkeen). Palautusjuomani sisältää 5,0 g kreatiiina per 100g. Tulisiko minun pitää välillä taukoa palautusjuoman juomisesta, koska se sisältää kreatiinia? Vai voinko jatkaa palautusjuoman kittaamista?

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että onko mahdollista treenata niin että pyrkisi aina tietyin väliajoin diettaamaan ja polttelemaan rasvoja ja sitten taas lähteä bulkille? Esimerkiksi 2kk bulkkia 1kk dieettiä. Tavoitteena olisi siis päästä "kesäkuntoon" eli lähinnä olla hyvässä kunnossa kaikkina vuodenaikoina eikä vaan dieetata kesää varten. Olen 180/74 joten tuota painoa ei nyt paljoa ole, rasvaa on kuitenkin vatsan seudulla ja olisi kiva saada lihaserottuvuutta paremmaksi. Aluksi nyt yrittäisin päästä 180/80 mittoihin.

Vedän palautusjuomaa 4-5 kertaa viikossa (aina treenien jälkeen). Palautusjuomani sisältää 5,0 g kreatiiina per 100g. Tulisiko minun pitää välillä taukoa palautusjuoman juomisesta, koska se sisältää kreatiinia? Vai voinko jatkaa palautusjuoman kittaamista?

En minä ainakaan pidä. Ihmisen lihaksissa kreatiinia on luokkaa 4 grammaa kiloa kohti, ja kai suhde samaa tasoa on vaikkapa siassa. Jos annos on 40 grammaa, niin se tekisi 2 g/annos, joka vastaisi puolen kilon pihviä 4-5 kertaa viikossa.

Ravinto-puolella on pitkät kejut aiheesta, sieltä varmaan saat paremmin tietoa.

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että onko mahdollista treenata niin että pyrkisi aina tietyin väliajoin diettaamaan ja polttelemaan rasvoja ja sitten taas lähteä bulkille? Esimerkiksi 2kk bulkkia 1kk dieettiä. Tavoitteena olisi siis päästä "kesäkuntoon" eli lähinnä olla hyvässä kunnossa kaikkina vuodenaikoina eikä vaan dieetata kesää varten. Olen 180/74 joten tuota painoa ei nyt paljoa ole, rasvaa on kuitenkin vatsan seudulla ja olisi kiva saada lihaserottuvuutta paremmaksi. Aluksi nyt yrittäisin päästä 180/80 mittoihin.

Lähtökohtasi on kuitenkin noin ''alhainen'' paino, joten lähtisin itse vähän pidemmälle bulkille ensin.. Esmes 3-4kk bulkkia ja se kuukausi diettiä. Olettaen kuitenkin, että painonnousu on maltillista, eikä mitään överibulkkibulkkia :)

Olen treenannut noin 1,5v punttia. Alussa ensimmäiset kuukaudet 1-jakoisella, jonka tein aivan päin vittua (liikaa liikkeitä), ja treeni venyi aina melkein pariin tuntiin. Ensimmäinen vuosi meni miinuksilla, kun oli, mistä pudottaa. Tammikuussa päätin alkaa plussakaloreilla treenaileen 2-jakoisella. Ohjelmassa oli:
-Penkki
-Vinopenkki
-Leuat
-Alatalja
-Pystypunnerrus
-Viparit sivulle
-Haius taljassa/Scott-hauis
-Ojentajat taljassa

Aina 3X 6-12. Jonkin verran on tullut kehitystä, mutta panostukseen nähden mielestäni kovin vähän. Söin pitkään melkein täysin rasvattomasti, joka varmasti vaikutti hormonitasoihin ja sitä kautta kehitykseen. Se tässä hieman vitutti, kun 4 kertaa, joskus jopa 5, tuli treenattua viikossa, syötyä helkutin tarkkaan ja aina melkeinpä kieltäydyin herkuista. Aina menin salille kun piti, vaikka kaverit ois lähteny ryyppään. Sanoin vaan, että ei pysty, tänään on treenipäivä. Ja ihan sama mikä keli tai olo oli, silti oli pakko lähteä treenamaan, että kehittyisi. Mutta kun ei vaan kehittynyt.

Nyt olen kesällä syönyt paljon vapaammin. On tullut otettua kuppia ja herkuteltua aika reippaasti. Ruokaa on saanut toki lappaa jo senkin takia aika runsaasti, että olin raksalla töissä, joten kulutus oli melkoista luokkaa salipäivinä ja muutenkin. Paino nousi kuukaudessa about 4 kg eli hitusen liikaa. Mutta kehitystäkin tuntui tulevan huomattavasti paremmin, vaikka välillä salitreenejä jäi muiden menojen takia pois. En myöskään aina treenannut lihaksia niin loppuun. Voisi myös luulla raskaan fyysisen työn hieman verottaneen kehitystä.

Nyt kiristelen pari viikkoa, jotta saa nuo turhat kesäkilot karistettua. Ongelmani on oikeastaan aina se, että syön massakaudella joko liian vähän tai liian paljon. Eli joko touhu menee sikabulkiksi tai sitten syön vaan about kulutuksen verran. On hankala löytää sitä tasapainoa.

Tarkoituksena olisi alkaa parin viikon päästä nostamaan sitä painoa about 1kg/kk vauhtia ja olla massakaudella hieman pitempäänkin, jotta ehtisi kehittyä edes vähäsen. Omasta mielestäni tällä panostuksella mun pitäisi olla huomattavasti lihaksikkaampi. Tuskin kukaan edes huomaa ulkoapäin, että oon käynyt salilla. Muiden treenituloksia lukiessa tuntuu, että olen kehittynyt huomattavasti hitaammin, mitä keskiverto bodaaja. Esimerkiksi penkkitulos on kasvanut tässä 1,5 vuoden aikana 55 kilosta 85 kiloon, joka tuntuu kovin pieneltä lisäykseltä.

Varsinainen kysymys kuitenkin on, että johtuuko huono kehitykseni liiasta treenistä? Jotenkin olen ollut siinä uskossa, että mitä kovempaa treenaa, sitä enemmän kehittyy. En kuitenkaan ole treenannut kuin maks. 5 krt viikossa, usein 4 krt. Välipäiviäkin olen pitänyt. Pitäisikö koettaa vaihteeksi jotain 4-jakoista ohjelmaa, jossa lihas saa levätä aina viikon? Tuntuu, että tuo viikko on aivan liian pitkä aika olla treenamatta, sillä jo parin päivän päästä treenistä olisin valmis yleensä vetämään uuden treenin.

Kuinka monen mielestä 4-jakoinen ohjelma on parempi kuin 2-jakoinen? Haluaisin erityisesti panostaa olkapäihin, joten siihen 4-jakoinen varmaan sopisi hyvin.

Voithan sä vaikka vuorotella noita kahta liikettä. Vaikee noista on sanoo kumpi on absoluuttisesti parempi.

Varsinainen kysymys kuitenkin on, että johtuuko huono kehitykseni liiasta treenistä? Jotenkin olen ollut siinä uskossa, että mitä kovempaa treenaa, sitä enemmän kehittyy.

Enemmän ei oo aina parempi. Jos mä treenaisin pelkästään yläkroppaa, niinku sä, niin tuskin juoksisin salilla viittä kertaa viikossa. Kuulostaa siltä, että teet kivoja liikkeitä kivoilla painoilla. Heitä noi hauis-, ojentaja- viparivemputukset helvettiin ja tee isot liikkeet isoilla painoilla niin loppuun, että et enää meinaa pystyssä pysyä ja kato sitten tekeekö mieli seuraavana päivänä salille. Isoilla liikkeillä tarkotan esimerkiksi mavea, kyykkyä ja penkkiä. Ja vedä vaan sitä ruokaa naamaan niin paljo, että tulee vaikka se 4kg kuussa massaa. Jos ei näillä kehitystä tuu niin oot kyllä ihme epeli.

Back
Ylös Bottom