Onko hirvittävää eroa massatreenissä, jos tekee leukoja levelällä myötäotteella 3x max vai 3x vakio?
Nosto
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko hirvittävää eroa massatreenissä, jos tekee leukoja levelällä myötäotteella 3x max vai 3x vakio?
No tavoitteet on kehittyä vähä jokaisella osa-alueella, ja ajattelin että tämä sopisi hyvin koska olen aika aloittelija, niin luulisi sitä kehitystäkin tulevan helpommin.. Olen käynyt salilla kyllä melkein vuoden, mutta se on ollut sellaista ilman ohjelmaa, epäsäännöllisesti jne, eikä kehitystä ole juurikaan tullut. Nyt tässä on vähän muuta, niin tässä tulee sellainen 2,5 viikon tauko kokonaan syksyllä, ja sitten joulun jälkeen toinen sellainen, niin en odotakkaan nyt mitään suurta kehitystä. Kunhan jotain saisi aikaan. Ja mielellään mahdollisimman monipuolisesti, vähän lisää voimaa, ja vähän lisää lihasta. Sitten tuleekin armeija, ja sen jälkeen voisi aloittaa sitten kunnolla treenaamaan..
Annas nyt tulla oikein perustelujen kanssa miksi ei ole hyvä käyttää täyttä liikepituutta? Mitä hyödytään siitä, että kyynärpäät pidetään kyljissä kiinni? Onko tää joku uusi treenijuttu, mistä ei meikäläinen vanhan liiton miehenä ole kuullut? Vai onko tämä äärimmäisen puhtaan tekniikan puolustajan epätoivoinen yritys puolustaa puhtaamman näköistä tekniikkaa?Se on totta että suurempi jännitys (tensio) sen parempi. Mutta se ei tarkoita että lihas pitää saada mahdollisimman lyhyeksi muuttamalla jokaisen nivelen asentoa.
Esimerkiksi penkkipunnerrus, se ei ole hyvä idea vielä olkapäitä mahdollisimman eteen vaikka rintalihas näin lyhenisikin.
Itse näen asian niin että lihas pitää opettaa maksimaaliseen voimantuottoon optimaalisesta pituudesta.
Annas nyt tulla oikein perustelujen kanssa miksi ei ole hyvä käyttää täyttä liikepituutta? Mitä hyödytään siitä, että kyynärpäät pidetään kyljissä kiinni? Onko tää joku uusi treenijuttu, mistä ei meikäläinen vanhan liiton miehenä ole kuullut? Vai onko tämä äärimmäisen puhtaan tekniikan puolustajan epätoivoinen yritys puolustaa puhtaamman näköistä tekniikkaa?
Penkkipunnerruksessa ei ehkä ole fiksua viedä olkapäitä eteen. Rintalihaksen mielestä se kyllä saattaisi olla hyvä tapa, mutta muiden paikkojen mielestä ehkä ei.
Ja mitä tarkoitat maksimaalisella voimantuotolla optimaalisesta pituudesta? Ala-asennossa pituus on molemmissa tapauksissa ihan sama, josta lihas lyhenee, kun painoa nostetaan ja ainoa ero on se, että kyynärpäitä tuomalla eteen lihas saadaan vielä lyhyemmäksi. Jos saat oikein hyvin perusteltua miksi lihasta ei saa "lyhentää" liikaa, niin voin muuttaa mieleni. Jos mietin asiaa pelkästään sen lihaksen kannalta, niin ei se ymmärrä noissa tekniikoissa muuta eroa, kuin että toisella tekniikalla lihas on liikkeen lopussa lyhyempi. Ihan kuin hauis ei ymmärrä eroa sillä teetkö hauiskääntöä käsipainoilla vai tangolla, vai kenties metsässä tukilla.
Vai oletko kenties voimanostaja tai vastaava? Olen ennenkin joutunut voimanostajan kanssa törmäyskurssille, kun liikkeissä käytettävät tekniikat saattaa olla ihan erilaiset, kuin mitä kehonrakennuksessa käytetään.
Mahtaako liikematka lyhentyä? Itse kun tässä kuivaharjoittelen, niin siitä kohtaa mihin hauiskäännön yläosassa jätän (siis mihin se liike luonnostaan pysähtyy), saan vielä nostettua kyynärpäitä ylös jonkin matkaa, ennen kuin tanko on leuassa kiinni. Ja toisekseen jos lyhentyisikin, niin se vajaus saadaan takaisin tuossa hauiksen toisessa päässä, kun kyynärpään siirtäminen eteen tosiaan lyhentää hauista. Ainoaksi eroksi muodostuu hauiksen jännitys liikkeen lopussa. Mulla ainakin on selvä ero, kun koitan tässä jännittää hauista käsi kyljessä kiinni ja kun siirrän kyynärpäätä vähän eteen. Jälkimmäisessä alkaa pala kramppaamaan välittömästi.Kerron hyvin yksinkertaisesti, kun viet kyynerpäätä eteenpäin liikkeen loppuvaiheessa, niin lyhennät liikerataa jonka hauis muuten tekisi.
Hyvin yksinkertaista jos ymmärtää anatomiaa.
Sama juttu jos jättää liikkeen vajaaksi ala-asennossa.
Kukaan ei vielä ole järkevästi perustellut miksi kyynerpäätä pitäisi viedä eteenpäin. Ihan kuin niin monella ei olisi valmiiksi jo olkapäät liian edessä.
Jos eristäviä liikkeitä tehdään esim hauikselle, niin silloin olisi hyvä pitää ne mahdollisimman eristävinä, eikä ottaa mukaan muita niveliä.
Kyselen tässä tällästä: Eli tarkotus olis mahdollisamman monta treeniä per viikko, et on jotain tekemistä ja jaa muut turhat jutut väliin.
1pv.Jalat
Kyykky, Jalkaprässi, pohkeet istuen
2pv.Selkä
Mave, Kulmasoutu, leuat, Ylätalja eteen, Ala-talja
3pv.Rinta & Hauis
Penkki, vipunostot rinnalle, Rintalaite, Scott-penkki, Keskitetty-hauiskääntö.
4pv.Olkapäät
Pystypunnerrus, Takaolkapäät taljassa, viparit eteen, viparit sivulle.
5pv.Ojentaja
Kapea penkki, Ranskalaiset, Ojentajatalja.
eli 5krt/vko onko tollasella ohjelmalla järkeä vetää?
treenitaustaa sen verran että joskus tuli treenattua 2vuotta -> 1v tauko -> 3v treeniä -> nyt 1vuode tauko ja nyt pitäs tolla alottaa..?
Nopeasti katsoen , ei kannata pitää jalka ja selkäpäivää peräkkäin , eikä olkapää ja ojentaja
Olen alotteleva sali harrastaja niin ajattelin kysyä kokeneemmilta että kannattaako salilla käyntiä aloittaa golden six:illä?
Mikä olis paras järjestys tuolle ohjelmalleni? kun tosiaan itsekkin tajusin, ettei tuo ole se lopullinen järjestys kunhan tein jonkunlaisen tuohon .txt tiedostoon.
Itse oon tehny pari viikkoa Golden Sixiä tehnyt ja olen pitänyt. Liikkeet opettelee kunnolla(tätä on toitotettu ja tätä tottelen) niin varmasti rupeaa tulostakin tulemaan.
Omalla kohdalla alku paino oli 81kg ja nyt kahden viikon jälkeen 83kg. Painoja olen nostanut melkein jokatoinen päivä. Ei mitään älyttömiä, mutta 1,25/2,5kg. Kovaa reeniä vaan!
Jalat
Rinta hauis
Selkä
Olkapää ojentajat
Jos on tarkoitus vetää 2 on, 1 off, 2 on, 2 off, niin tossa voi selkäpäivänä olla hauis vielä vähän jumissa.
Parempi vois olla:
Rinta, hauis
Jalat
Olkapäät, ojentajat
Selkä
Tai tietysti jos hauisten kanssa ei ongelmaa tule, niin on sunkin jako silloin hyvä. Ja paljonhan riippuu siitä minä päivinä treenataan ja milloin on lepopäivät.