Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Joku ihan helvetin iso äijä käveli täällä Tampereen hämeenkadulla ilman paitaa koiraa ulkoiluttaen. Kalju, ruma naama. Oiskohan voinu olla Mentula. Eikös se täällä Tampereella asustele. En oo meinaan kyllä ikinä ennen noin lihaksikasta kaveria missään livenä nähny.

Itse olet ruma.

Joku ihan helvetin iso äijä käveli täällä Tampereen hämeenkadulla ilman paitaa koiraa ulkoiluttaen. Kalju, ruma naama. Oiskohan voinu olla Mentula. Eikös se täällä Tampereella asustele. En oo meinaan kyllä ikinä ennen noin lihaksikasta kaveria missään livenä nähny.

Peruskysymys imo

Näin ton saman äijän keskustorilal ilman paitaa koiran kanssa ja ei kyllä ollut mentula. Tatuointejakin tais olla jonkun verran eikä ollu big j:kään.

Aloitin Arnoldin kuusikon jälkeen tällaisen ohjelman kuin Tom Prince's Get Big Program, ja tuo painojen valitseminen jäi hiukan epäselväksi... Esimerkiksi penkkipunnerruksessa sarjat menevät 12,8,5,5, joten teenkö kaikki sarjat samalla painolla vai lisäänkö tankoon pykälän rautaa jokaisen sarjan jälkeen?

Aloitin Arnoldin kuusikon jälkeen tällaisen ohjelman kuin Tom Prince's Get Big Program, ja tuo painojen valitseminen jäi hiukan epäselväksi... Esimerkiksi penkkipunnerruksessa sarjat menevät 12,8,5,5, joten teenkö kaikki sarjat samalla painolla vai lisäänkö tankoon pykälän rautaa jokaisen sarjan jälkeen?

Jos vaikka ensin löisit sen aloittamasi ohjelman myös esille... Ei täällä kukaan tiedä kaikkia maailman ohjelmia eikä paljoa nappaa alkaa googlettelemaan aina. Vähintä mitä voi tehdä on tarjota aina kyseiseen ohjelmaan se linkki.

Itellä tänään oman kolmijakosen ohjelman rinta/hauis/ojentaja/vatsat -päivä. Kokeilin tossa hetki sitten perinteisiä vatsoja tehdä 4x25 sijasta 3x8 lisäpainoilla jolla rupeaa käymään tiukaksi tuo kahdeksan toistoa. Tarkoitus ois tuohon vatsaankin vähän lihaa saada, kumpi parempi; 4x25 (+lisätä toistoja vähitellen) vai 3x8 (+lisätä painoja vähitellen)? Vatsalihasten ollessa lihasta muiden joukossa tuntuisi järkevämmältä tehdä painojen kanssa vähemmän toistoja, vaikka yleensä kuulee ihmisten tekevän paljon toistoja ilman lisäpainoja.

Kuormalla ja vähän toistoja = kokoa ja voimaa.
Paljon toistoja ilman lisäkuormaa tai kevyellä kuormalla = kestävyyttä.

Näin niinkuin yksinkertaistettuna.

Jos vaikka ensin löisit sen aloittamasi ohjelman myös esille... Ei täällä kukaan tiedä kaikkia maailman ohjelmia eikä paljoa nappaa alkaa googlettelemaan aina. Vähintä mitä voi tehdä on tarjota aina kyseiseen ohjelmaan se linkki.

Totta, pyydän anteeksi

Elikkäs,
Maanantai

Etureidet
Kyykky: 4 sarjaa (12, 8, 6, 3)
Jalan ojennus: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Takareidet
Maaten jalan koukistus: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Pohkeet
Pohkeet seisten: 3 sarjaa (15, 12, 8)

Keskiviikko

Rinta
Penkkipunnerrus: 4 sarjaa (12, 8, 5, 5)
Dippi lisäpainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Olkapäät
Pystypunnerrus istuen: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Vipunostot sivuille: 3 sarjaa (12, 10, 8)

Ojentajat
Ranskalainen punnerrus maaten: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Ojentajapunnerrus taljassa: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Perjantai

Selkä
Maastaveto: 5 sarjaa (20, 15, 12, 8, 2)
Kulmasoutu: 3 sarjaa (8, 6, 6)
Leuanveto myötäotteella: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Hauikset
Hauiskääntö tangolla: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Hauiskääntö istuen käsipainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Huom: Kaikille 3 pääliikkeelle (kyykky, penkkipunnerrus ja maastaveto), lämmittele kolmella kevyellä sarjalla. Muille kaksi kevyttä lämmittelysarjaa.

Eli samoilla painoilla sarjat läpi vai joka sarjan jälkeen hiukan lisää painoa? Kiitos jos viitsitte vastata, ei viitsisi "väärin" tota ohjelmaa tehdä

Onko kenelläkään ollut salin takia jatkuvia flunssa, kurkku ynm tauteja päällä? Esimerkiksi puoli vuotta sellaista että vähän väliä sairastuu. Viime vuonna treenasin yhtä kovasti kuin tänäkin vuonna, mutta ei juurikaan ongelmia en tullut sairaaksi ja ruokavalio mitä sattuu. Tänä vuonna on menty sellasta 1-2 tervettä ja sitten taas kipeeksi kun kerkee vähä treenaamaan. Vitamiineja(runsaasti c,e,b), palkkareita, mineraaleja, hivenaineita tulee vedettyä runsaasti. Syön enemmän ja säännöllisemmin kuin mitä viime vuonna. Kaikki pitäis olla paremmin, mutta silti kipeenä jatkuvasti...
Pidän yleensä sen viikon taukoa ennenkuin menen uudelleen treenaamaan jos olen ollut kipeänä. Monestikin on käynyt niin että menen terveenä salille, mutta tuntuu että rauta ei nouse ja sitten samana iltana tai seuraavana aamuna jo melko tukevasti kipeänä. Kävin tuossa kerran lääkärilläkin... kurkku oli helvetin kipee ja tehtiin nieluviljelyt ja verikokeet ja kaikki näytti että terve mies ja lääkäri katsoi kurkkuun kyllä tää vähä paisunut on kai tässä voisi antibiootit antaa. Otin antibiootit olin terve 5 päivää ja sitten tulin taas kipeeksi :D Voitte kuvitella kuinka motivaatio kärsii kun tuota on jatkunut nyt sen puoli vuotta ja vähän ylikin itse asiassa. Onko kellään ollut vastaavaa ja miten on taisteltu vastaan?

Nyt pari vuotta punttailtua olen alkanut huomata, että toinen latissimus dorsi on selvästi isompi kuin toinen. Mistä mahtaa johtua ja onko kukaan muu huomannut vastaavaa? Kyseessä siis oikeanpuolimmainen ja olen oikeakätinen, eli oikea käteni on hieman vahvempi kuin vasen. En kuitenkaan usko sen johtuvan tästä, sillä olen aina tehnyt kaikki selkäliikkeet kahden käden liikkeinä, esim kulmasoudut tangolla jne. Selkärankani on hieman kiero skolioosin vuoksi, mutta sitä hädin tuskin huomaa ellei tarkkaan katso. Voikohan tämä vaikuttaa niin, että treeni menee jotenkin paremmin perille oikealle puoliskolle?

Onhan se ihan todennäköistäkin, että skolioosin takia on lihakset epätasapainossa. Itellä oli SI-nivelen virheasennosta johtuva skolioosi ja sen myötä myös selkälihat ovat selkeästi eri paria. Ei kait siinä auta, kuin treenata tasapuolisesti, mutta kuitenkin heikomman puolen ehdoilla.

Onko kenelläkään ollut salin takia jatkuvia flunssa, kurkku ynm tauteja päällä? Esimerkiksi puoli vuotta sellaista että vähän väliä sairastuu. Viime vuonna treenasin yhtä kovasti kuin tänäkin vuonna, mutta ei juurikaan ongelmia en tullut sairaaksi ja ruokavalio mitä sattuu. Tänä vuonna on menty sellasta 1-2 tervettä ja sitten taas kipeeksi kun kerkee vähä treenaamaan. Vitamiineja(runsaasti c,e,b), palkkareita, mineraaleja, hivenaineita tulee vedettyä runsaasti. Syön enemmän ja säännöllisemmin kuin mitä viime vuonna. Kaikki pitäis olla paremmin, mutta silti kipeenä jatkuvasti...
Pidän yleensä sen viikon taukoa ennenkuin menen uudelleen treenaamaan jos olen ollut kipeänä. Monestikin on käynyt niin että menen terveenä salille, mutta tuntuu että rauta ei nouse ja sitten samana iltana tai seuraavana aamuna jo melko tukevasti kipeänä. Kävin tuossa kerran lääkärilläkin... kurkku oli helvetin kipee ja tehtiin nieluviljelyt ja verikokeet ja kaikki näytti että terve mies ja lääkäri katsoi kurkkuun kyllä tää vähä paisunut on kai tässä voisi antibiootit antaa. Otin antibiootit olin terve 5 päivää ja sitten tulin taas kipeeksi :D Voitte kuvitella kuinka motivaatio kärsii kun tuota on jatkunut nyt sen puoli vuotta ja vähän ylikin itse asiassa. Onko kellään ollut vastaavaa ja miten on taisteltu vastaan?

Onko kuumetta tms. oireita? Voisko olla mykoplasma?

Mitäs luulisitte että pystyiskö treenaa sillä tavalla että ma:Rinta/selkä (kolme liikettä molemmille) Ti:Olkapäät+ojentaja+hauis Ke:jalat. Sit taas Torstaina sama kuin maanantaina ja perjantaina sama kuin tiistaina? Treenaisin jalat vain yhden kerran, koska ne palautuvat mulla niin hemmetin hitaasti. Kysymys onkin, että ottaako kädet liikaa hittiä tossa, kun on rintaselkä-päivän jälkeen heti käsipäivä? Sekin varmaan selviää vaan kokeilemalla, mut kysyn täälltä kuitenkin myös!

Mitäs luulisitte että pystyiskö treenaa sillä tavalla että ma:Rinta/selkä (kolme liikettä molemmille) Ti:Olkapäät+ojentaja+hauis Ke:jalat. Sit taas Torstaina sama kuin maanantaina ja perjantaina sama kuin tiistaina? Treenaisin jalat vain yhden kerran, koska ne palautuvat mulla niin hemmetin hitaasti. Kysymys onkin, että ottaako kädet liikaa hittiä tossa, kun on rintaselkä-päivän jälkeen heti käsipäivä? Sekin varmaan selviää vaan kokeilemalla, mut kysyn täälltä kuitenkin myös!

Voit treenata noin, mutta todennäkösesti ojentajat, olkapäät ja hauis ottaa osumaa joka treenikerta paitsi jalkapäivänä, joten ei hyvä idea. Pistäisin hauikset selän kanssa samaan ja olkapäät sekä ojentajat rinnan kanssa.

Back
Ylös Bottom