Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mikä oli se "sopiva" painonnousu per viikko? Kun viime sunnuntaina vaaka näytti 62,6kg nii oisko tän viikon sunnuntaina ihanteellinen 63-63,2kg? (vaaka siis näyttää 200g tarkkuudella)

Tuohonkaan kysymykseen ei ole olemassa mitään yksiselitteistä vastausta. Periaatteessa 500g on massakaudella se "suositeltu/sopiva" määrä lihaksen kasvatukseen mutta käytäntö ja teoria ei tässä(kään) aina kohtaa.

Katsoin sun profiilista, että oot miespuolinen 187cm/63kg mikä on kyllä melko vähän ellet sitten ole vielä kasvuiässä (ikääsi en nähnyt).

Korjaa sitten, jos oon väärässä mutta oletan nyt sun olevan ihan aikuinen mies. Tässä tapauksessa sun kokoinen kaveri voi huoletta mättää vähän reippaamminkin ruokaa naamariin ja tähdätä sinne 0,7-1 kg viikoittaiseen nousuun ainakin ens alkuun.

Mikäli rasvaa rupee kertyy liian nopeesti lihasmassan nousuun verrattuna niin pudotat sitten tohon 0,5kg/vko tahtiin mutta se ei ilmeisesti ole tässä ongelma..?

Paljon on sulla muuten tällä hetkellä rasvat?

Battery Cranberry Juiced, onko syntiä nauttia tätä kiellettyä hedelmää? :D

100 ml sisältää...

Tauriini: 400 mg
Kofeiini: 32 mg
Energia: 15 kcal/60 kJ
Proteiini: 0,4 g
Hiilihydraatit: 2,5 g
joista sokeria: 1,9 g
Rasva: 0 g
josta tyydyttyneitä: 0 g
Ravintokuitu: 0 g
Natrium: 0,1 g
Niasiini: 8,0 mg/44 %*
Pantoteenihappo: 2,0 mg/33 %*
B6-vitamiini: 1,8 mg/90 %*
B12-vitamiini: 1,0 µg/100 %*

Oon 17-vuotta ja rasvoista en tiiä, mutta ne vatsalihakset mitkä mul nyt on nii näkyy kyl eli päättelin et ois siin jossai 10% jommal kummal puolel

Oon 17-vuotta ja rasvoista en tiiä, mutta ne vatsalihakset mitkä mul nyt on nii näkyy kyl eli päättelin et ois siin jossai 10% jommal kummal puolel

Selvä homma. Rupeet vaan syömään nyt niin penteleesti vaikka vaikealta alussa tuntuiskin. Sun frameen saa melko lyhyessä ajassa 10-15kg massaa lisättyä kun ton syömäpuolen laitat kohdalleen...

Lisäproteiiniko?

Hei

Olen 160cm/50kg jätkä. Mun ongelmani on se että olen laiha. Syön epäterveellisesti ja usein mikroruokia. Mistä johtaa siihen että usein on aika heikko olo töissä kun olen varastotyöntekijä joka joutuu aika paljon keräilemään ja nostamaan 2-20kg tavaroita 7h joka päivä. Olen ajatellut että pitäisiköhän ottaa jotain lisäravinteita ruuan jatkoksi. En paljoa urheile. Mulla on käsipainot jota käytän päivittäin ja teen punnerruksia joka 2. päivä. Käsivärren hauikset kun tuntuvat olevan ainoita lihaksia mitä minulla on ...

Oon harkinnut tuota Whey-80. Aattelin tässä että 1 annos ennen töitä ja 1 annos töiden jälkeen. Jos sitä läskiä tulee niin ei se mua vaivaa.. koskaan ei oo painanu yli 55kg paitsi armeijassa missä sai syö hyvin 3 kertaa päivässä...
Ajattelin tuota suklaan makuista..mutta maistuuks vaniljakin hyvälle?

Toki voisin alkaa terveellisemmin syömään, mutta olen aika huono kokkia ja ruokaa menee hukkaan kun ei viitti omia pöperöitä syödä.

Hei

Olen 160cm/50kg jätkä. Mun ongelmani on se että olen laiha. Syön epäterveellisesti ja usein mikroruokia.

Siinähän se ongelman ydin on. Älä edes mieti mitään lisäravinteita ennen kuin ruokavalio on kondiksessa. Puhdas kotiruoka kunniaan.

Eipä paljon haittaa, vaikka et tykkäis kokkailla kun jonkin kananrinnan tai pihvin paistaminen pannulla ei mitään Michelin-tähden arvoisia suorituksia keittiössä vaadi.

Tässä hieman valinnanvaraa sulle:

Proteiinit - kananmunan valkuaiset, tonnikala vedessä, kalkkunan/kanan rinta, jauheliha, porsaan ulkofilee, katkaravut, simpukat, raejuusto, maitorahka...
Hiilihydraatit - Kaurahiutaleet, ruisleipä, peruna, riisi, makaroni, nuudeli, bataatti, hedelmät, kasvikset...
Rasvat - rypsi-/oliiviöljy, kala, pähkinät, siemenet (esim. auringonkukan), kalaöljy, avocado...

Noita rupeet lappamaan valmisruokien sijaan niin, että paino lähtee radikaalisti nousuun.

Joo syömiset laitoin tos just ainakin plussil, jos vaikka mun blogiiki oot kattonu, 3000-3500kcal tulee vedettyy joka päivä ja kaikki mahdollisimman hyvist lähteist, etten roskaa/pikaruokaa taikka karkkia syö. 9kg lihasta jouluun mennes on tavote eli yhteensä jos sellaset 12-14 kiloo tulis siihen mennes... Kiitos vastauksista! :)

Kuinka suuri merkitys proteiinin tasaisella saannilla on päivän mittaa? Tällä hetkellä syön parin tunnin välein tonnikalapurkin/rahkan ja aina aamulla ja ennen nukkumaan menoa muun ruuan ohella, jotta saanti olis tasaista. Onko tästä loppupeleis suurta apua?

E: Verrattuna siihen, että vetäis joku 150g kerralla ja siihe se sitte jäisikin.

Kuinka suuri merkitys proteiinin tasaisella saannilla on päivän mittaa? Tällä hetkellä syön parin tunnin välein tonnikalapurkin/rahkan ja aina aamulla ja ennen nukkumaan menoa muun ruuan ohella, jotta saanti olis tasaista. Onko tästä loppupeleis suurta apua?

E: Verrattuna siihen, että vetäis joku 150g kerralla ja siihe se sitte jäisikin.

Tottakai. Ei keho pysty määräänsä enempää itseensä kerralla protskua imemää. Maalaisjärkeä vaan käyttää ja parin kolmen tunnin välein 20-30 g protskua.

Tottakai. Ei keho pysty määräänsä enempää itseensä kerralla protskua imemää. Maalaisjärkeä vaan käyttää ja parin kolmen tunnin välein 20-30 g protskua.

Kuten RonBullet edellä mainitsi niin elimistö ei pysty kerralla mitään älyttömän suuria määriä proteiinia käyttämään hyväksi. Tähän kun lisätään vielä se, että keho ei pysty varastoimaan proteiinin sisältämiä aminohappoja (toisin kuin rasvaa tai hiilihydraatteja) on järkevää varmistaa jatkuva proteiinien saanti pitkin päivää. Noin kolmen tunnin ateriaväli on yleisesti ottaen suositeltavaa.

Ylimäärä menee energiaksi?

Kaikki ylimääräinen, mitä elimistö ei pysty hyväksi käyttämään (elintoimintojen ylläpito, lihasten kasvatus jne.) menee rasvavarannoiksi kehoon ruoan lähteestä riippumatta.

Niin ei se keho kerralla tuota satsia sulata, mutta ei se sitä tarkoita, että kaikki se proteiini menisi hukkaan.
Vai väitättekö, että kaikki yli annokset, jotka ylittää tuon "maagisen" 30g katoaa jonnekin?

Itse olen nyt massakaudellakin ollut ns. vähähiilarisella ruokavaliolla liikenteessä, mutta syön sitten proteiinia ja rasvaa huomattavasti enemmän ja hiilarit otan vain hyvistä lähteistä, kasvikset, kaurahiutaleet aamuisin jne. eli mitään tärkkelystä jne. sokereita ja valkoisia viljoja enkä leipää syö ollenkaan ja täysjyväpastaa jne myös harvemmin.. sen olen huomannut että kehon koostumus pysyy ainakin parempana.. mutta saadaanko lihasten kasvattaminen onnistumaan yhtä hyvin vaikka hiilarit jääkin 100-150g n päivässä? Esim.tälläinen iltapala: 400g jauhelihaa, 200g hernemaissi paprikaa, 100g raejuustoa, 100g herkkusieniä, 100g sipulikuutioita ja lasi maitoa.. eli tuossakaan ei hirveesti hiilareita tule ja syön muutenkin päivän mittään lähestulkoon samalla tavalla noita hiilareita. Teeni kulkee ja jaksaa hyvin painaa että siinä ei ole ongelmaa.. mutta kävipähän tälläinenkin mielessä, että saako lihakset tarpeeksi polttoainetta ;)? Paino nousee suunnilleen 200g viikossa.. Pituus 170 paino 80kg.

Niin ei se keho kerralla tuota satsia sulata, mutta ei se sitä tarkoita, että kaikki se proteiini menisi hukkaan.
Vai väitättekö, että kaikki yli annokset, jotka ylittää tuon "maagisen" 30g katoaa jonnekin?

En minä ainakaan väitä. Toi 30g/ateria on semmoinen pitkään elänyt myytti, jolla ei ole mitään totuuspohjaa.

Itse ainakin viittasin tuohon Wezzin 150g määrään kerran päivässä kuin myös hänen jatkokysymykseensä siitä, mitä ravintoaineille tapahtuu kun niitä syödään enemmän kuin mitä kroppa pystyy kerralla prosessoimaan.

Ehkä ymmärsin väärin ja hän viittasikin juuri siihen, mitä ylimääräiselle proteiinille tapahtuu, kun sitä syö enemmän kuin 20-30g kerralla...

En tiiä kuuluuko tää ihan tänne, mut kaippa tää ainaki ravintoon liittyvää on. Elikkämitenkä ihmiset pidätte dieetillä mielihalut kurissa, tai siis että ette anna niille mielihaluille periks? Tuntuu itellä olevan välillä ihan tuskasta tuo, aamulla ekana kun avaa silmät nii pyörii heti kaikki roskaruoka mielessä eikä se siitä helpota päivän mittaan. Ittesä psyykkaamista kyl tulee harrastettuu, ja sillä yleesä tuon päivän yli mennäänki, ja itsekurilla tietty myös. Onko tähä jotakin kikkoja, tai helpompia keinoja vai eikö auta muu kun kärvistellä?

Itse olen nyt massakaudellakin ollut ns. vähähiilarisella ruokavaliolla liikenteessä, mutta syön sitten proteiinia ja rasvaa huomattavasti enemmän ja hiilarit otan vain hyvistä lähteistä, kasvikset, kaurahiutaleet aamuisin jne. eli mitään tärkkelystä jne. sokereita ja valkoisia viljoja enkä leipää syö ollenkaan ja täysjyväpastaa jne myös harvemmin.. sen olen huomannut että kehon koostumus pysyy ainakin parempana.. mutta saadaanko lihasten kasvattaminen onnistumaan yhtä hyvin vaikka hiilarit jääkin 100-150g n päivässä? Esim.tälläinen iltapala: 400g jauhelihaa, 200g hernemaissi paprikaa, 100g raejuustoa, 100g herkkusieniä, 100g sipulikuutioita ja lasi maitoa.. eli tuossakaan ei hirveesti hiilareita tule ja syön muutenkin päivän mittään lähestulkoon samalla tavalla noita hiilareita. Teeni kulkee ja jaksaa hyvin painaa että siinä ei ole ongelmaa.. mutta kävipähän tälläinenkin mielessä, että saako lihakset tarpeeksi polttoainetta ;)? Paino nousee suunnilleen 200g viikossa.. Pituus 170 paino 80kg.

Vastasitkin jo itse itsellesi eli anna mennä vaan noin kun kerta homma pelittää. Muutenkin kannattaa aina ennemmin niitä oman kropan tuntemuksia kuunnella kuin mitä jotkut random-tyypit jollain body-foorumilla nimimerkin takaa kertoilee ;)

Itse teen niin, että treenipäivinä (varsinkin ennen treeniä ja sen jälkeen) vedän enemmän hiilihydraatteja ja kevyinä/vapaapäivinä rajoitan niitä kovalla kädellä... tuntuu toimivan.

En minä ainakaan väitä. Toi 30g/ateria on semmoinen pitkään elänyt myytti, jolla ei ole mitään totuuspohjaa.

Itse ainakin viittasin tuohon Wezzin 150g määrään kerran päivässä kuin myös hänen jatkokysymykseensä siitä, mitä ravintoaineille tapahtuu kun niitä syödään enemmän kuin mitä kroppa pystyy kerralla prosessoimaan.

--> Ehkä ymmärsin väärin ja hän viittasikin juuri siihen, mitä ylimääräiselle proteiinille tapahtuu, kun sitä syö enemmän kuin 20-30g kerralla...

Mie luulin, että hän juuri tuota tarkoittikin.
No joka tapauksessa taisin ymmärsin väärin vastauksesi, minkä vuoksi sitten hyökkäsin keskusteluun :)

Hyvä lisäproteiini

Mikä olisi hyvä lisäpretiini normaalia ruokavaliota tukemaan? Hinnalla ei niin merkitystä, kunhan on laadukasta tavaraa. Mainoksissa kaikki on suomen eniten käytettyä ja suosituinta jne. niin niistä ei oikein ota selvää.

Onko miten paljon väliä, että ottaako ihan perusheraa vai paremmin suodatettua, jossa on vähemmän rasvaa? Tarkoitus ei kuitenkaan ole tankata rasvaa kroppaan.

En tiiä kuuluuko tää ihan tänne, mut kaippa tää ainaki ravintoon liittyvää on. Elikkämitenkä ihmiset pidätte dieetillä mielihalut kurissa, tai siis että ette anna niille mielihaluille periks? Tuntuu itellä olevan välillä ihan tuskasta tuo, aamulla ekana kun avaa silmät nii pyörii heti kaikki roskaruoka mielessä eikä se siitä helpota päivän mittaan. Ittesä psyykkaamista kyl tulee harrastettuu, ja sillä yleesä tuon päivän yli mennäänki, ja itsekurilla tietty myös. Onko tähä jotakin kikkoja, tai helpompia keinoja vai eikö auta muu kun kärvistellä?

Toi roskaruoan himoitseminen johtuu siitä, että sun alitajuntas liittää siihen vahvoja positiivisia tunteita. Vaikka tietoisesti olet selvillä siitä (ainakin toivottavasti), että moskan syöminen haittaa sun dieetin edistymistä, niin syvemmällä tasolla sä silti himoitset sitä.

Tässä on selvä halujen konflikti, jonka alitajunta tulee aina voittamaan. Sulla voi olla itsekuria vaikka yhtä paljon kuin buddhalaismunkilla bordellissa mutta jossain vaiheessa ratkeaminen tulee tapahtumaan, mikäli et muokkaa sun alitajuntaas siihen suuntaan, että se vastustaa roskaruoan mättämistä.

Tää nyt ei oo mikään helppo kikka mutta tää toimii...

1. Otat palan paperia - vaikkapa treenipäiväkirjan - ja kirjoitat siihen otsikoksi "Mitä hyvää saan huonosta tavastani syödä roskaruokaa?" Alapuolelle kirjaat kaiken mielihyvän, jota saat huonon tapasi toteuttamisesta.

Tämän jälkeen arvioi, kuinka pitkään mielihyvä tai huonon tavan myönteinen vaikutus kestää.

Miksi pitää löytää hyvää tekemästään huonosta valinnasta? Koska sen mitä teet, teet hyvistä aikomuksista. Aivosi valitsevat huonon tavan, koska liität enemmän nautintoa kuin tuskaa huonon tavan toteuttamiseen. Kaikki valinnat tuntuvat tekohetkellä oikeilta.

2. Kirjoita sitten otsikko "Mitä menetän huonon tapani - syödä roskaruokaa - vuoksi?

Kirjaa kaikki asiat, joista jäät paitsi huonon tapasi vuoksi. Minkä hinnan maksat huonosta tavastasi henk.koht. elämässäsi, fyysisessä kunnossasi, terveydessäsi, itsetunnossasi, työelämässä, taloudellisesti, tunne-elämän puolella jne. Käytä mielikuvitustasi, ponnistele liittääksesi mahdollisimman paljon tuskaa nykyiseen huonoon tapaasi.

Tärkeää on, että tunnet sisälläsi huonon valintasi negatiiviset seuraamukset edellä mainituilla osa-alueilla elämässäsi.

Tieto ei muuta elämäämme, tunne muuttaa.

3. Kehitä innostava ja rakentava vaihtoehto tavallesi.

Korvaa roskaruoan ajattelu vaikkapa lukemalla terveyteen liittyviä artikkeleita ja kirjoja, joissa käydään yksityiskohtaisesti läpi roskaruoan sisältämät terveyshaitat ja kohonneet riskit sairastua kuolemanvakavaan tautiin.

Tai aina kun himoitset moskaa, niin teet 10 punnerrusta.

4. Ylläpidä uutta myönteistä tapaasi elämäsi loppuun asti

Käyttäytymistutkijat ovat selvittäneet, että vanhasta tavasta eroon pääsemiseen sekä uuden tavan oppimiseen menee keskimäärin kolme viikkoa.

Jos pystyt muokkaamaan alitajuntaasi siten, että roskaruoan syöminen ei enää kolmen viikon päästä tunnu miellyttävältä vaihtoehdolta, olet jo voiton puolella.

Mutta muista, että se mitä et kuluta, surkastuu. Ehdollista itseäsi säännöllisesti myönteisiin tapoihin ja tee oikeita valintoja hetkinä, kun houkutukset ovat kovimmillaan.

5. Hardcore-rangaistuksen käyttö

Mikä on asia, jota et missään nimessä halua joutua kokemaan? Kapungilla kävely vaaleanpunainen dildo pään ympärille sidottuna? Koiranpaskan syöminen?

Kerro kaverillesi, perheellesi, tyttöystävällesi tai kenelle tahansa, joka suostuu kuuntelemaan, että mikäli rikot lupauksesi olla syömättä roskaruokaa seuraavat kolme viikkoa, joudut tekemään juuri sen, mitä et ikinä haluaisi.

Raha ei ole tarpeeksi vahva motiivi, joten mitkään vedonlyönnit tuskin tehoavat ellei panoksena ole jotain todella mittavaa kuten asuntosi.

Julkinen nöyryytys ja sen välttäminen on yksi tehokkaimmista motivaattoreista ihmisen toiminnalle...

Meni aika syväksi psykologian oppitunniksi mutta sä kysyit, millä tosta roskaruoan himosta pääsee eroon... tää ei oo mikään helpoin tie, eikä varmasti sovi jokaiselle mutta alitajunnan muokkaus on varmin tie pitkällä aikavälillä taata se, että pääset eroon huonosta tavastasi ;)

Mitenkäs porukka hoitaa yleensä aamutreenin yhteydessä ruokailun (jos palkkaria ei lasketa)? Tarkotus olis reilu tunti heräämisen jälkeen olla treenaamassa, eli kuinka suuri aamupala ja missä vaiheessa ruokaa naamaan uudestaan?

Back
Ylös Bottom