Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

imo se ottaa paremmin kohdelihakseen.

Ja mikä se "kohdelihas" on, eipä tsejejen kysymyksessä ollut sen tarkemmin eriteltynä mihin liikkeen pitäisi ottaa?

Ei noita liikkeitä kyllä sen kummempaan absoluuttiseen paremmuusjärjestykseen munkaan mielestäni voi pistää.

lähinnä meinasin yksjakoseen jalkakyykyn tilalle prässiä tai hackkia, ja mietin, kumpi näistä nyt vastaisi enemmän normi kyykkykä ja kumpi on sitten se huonompi

lähinnä meinasin yksjakoseen jalkakyykyn tilalle prässiä tai hackkia, ja mietin, kumpi näistä nyt vastaisi enemmän normi kyykkykä ja kumpi on sitten se huonompi

Ei kannata kyykkyä korvata, tosin ei kukaan sua sitä pakota tekemään. Toki noiki toimii, mut kyl kyykky on se ykkösliike.

oon 178 cm pitkä ja painan 88 kg. Ei todellakaan lihasmassaa sillä on tultu vedettyä lonkkaa pari vuotta, ikää nyt 20.

Ruokavalio alkaa pikkuhiljaa olemaan edes normaali, että paino ei nouse enää. Kannattaako mun laihduttaa ensin lenkkeilyllä ja muulla aerobisella liikunalla paino johonkin 80 kg ennen kun alotan saliharrastuksen, vai aloittaa suoraan salilta ja lenkkeillä samalla?

Eli periaatteessa, laihduttaa ennen punttiharrastuksen aloittamista vai aloittaa puntti suoraan ja lenkkeillä joinain päivinä?

Molempi parempi imo. Tosin aloita rauhallisesti ja nousujohteisesti. Muuten saat vaan paikat kipeiksi ja sitten keksitäänkin tekosyitä, millä välttää sitä hirveetä treeniä. Totuttelet kropan, lisäät treenin määrää pikkuhiljaa ja heti alkuun opettelet salilla ne tekniikat kunnolla niin ei tarvitse vuoden päästä olla sitten selkäleikkauksessa kun on kiskottu mavea selkä mutkalla.

Ja mikä se "kohdelihas" on, eipä tsejejen kysymyksessä ollut sen tarkemmin eriteltynä mihin liikkeen pitäisi ottaa?

No ei ollut, se on totta. Ajattelin, että kohdelihas olisi se etureisi, koska molemmat liikkeet jotka olivat vertailussa siihen lihakseen ottavat. Se siitä offtopicista, tee tsejeje sitä mikäitsestä tuntuu paremmalta.

Tää kuullostaa ihan helvetin tyhmältä, mutta kysytään silti. Mulla on alkanut puntilla käymisen jälkeen verisuonet näkyy koko kädessä, mutsikin on huomauttanu ja frenditki o sanonu et wou mitä helvettiä. Sen mä ymmärrän et ne näkyy kun esim. vetää hauiskääntöä, mut ne näkyy tossa pinnasssa aika selkeesti ilman mitään treeniäkin. Pitäiskö mun olla huolestunut jostain? : o

Tää kuullostaa ihan helvetin tyhmältä, mutta kysytään silti. Mulla on alkanut puntilla käymisen jälkeen verisuonet näkyy koko kädessä, mutsikin on huomauttanu ja frenditki o sanonu et wou mitä helvettiä. Sen mä ymmärrän et ne näkyy kun esim. vetää hauiskääntöä, mut ne näkyy tossa pinnasssa aika selkeesti ilman mitään treeniäkin. Pitäiskö mun olla huolestunut jostain? : o

kannattaa varoa, se on pakkautunutta egoa !

Tuskinpa. Joillakin, kuten myös mulla, verisuonet on vaan pinnassa. Mulle onkin sanottu että kykenen kepittämään vessojen sinilamput ihan koska tahansa :D

Lihas kasvaa ja rasvaprosentti pienenee, väkisin painaa suonia pintaan, mutta se on lähinnä miehekästä.

oon 178 cm pitkä ja painan 88 kg. Ei todellakaan lihasmassaa sillä on tultu vedettyä lonkkaa pari vuotta, ikää nyt 20.

Ruokavalio alkaa pikkuhiljaa olemaan edes normaali, että paino ei nouse enää. Kannattaako mun laihduttaa ensin lenkkeilyllä ja muulla aerobisella liikunalla paino johonkin 80 kg ennen kun alotan saliharrastuksen, vai aloittaa suoraan salilta ja lenkkeillä samalla?

Eli periaatteessa, laihduttaa ennen punttiharrastuksen aloittamista vai aloittaa puntti suoraan ja lenkkeillä joinain päivinä?

vielä typerä kysymys, jos haluaa päästä siihen kuuluisaan rasvat alas/fight club/rantakuntoon, mitä näitä nyt on, niin luonnistuuko homma hyvällä ruokavaliolla, 3x viikko aerobista ja salilla pitkiä sarjoja niiden 5-8 toiston sijaan?

sitten vaan kovaa rehkimistä niin monta vuotta kuin vaaditaan?

Pidemmistä sarjoista ei ole mitään hyötyä tuohon tavoitteeseesi pääsemiseksi. Korkeintaan kuluttaa salitreenissä vähän enemmän kaloreita, mutta se nyt on marginaalista noiden aerobisten rinnalla.

Mulla on alkanut puntilla käymisen jälkeen verisuonet näkyy koko kädessä, mutsikin on huomauttanu ja frenditki o sanonu et wou mitä helvettiä. Sen mä ymmärrän et ne näkyy kun esim. vetää hauiskääntöä, mut ne näkyy tossa pinnasssa aika selkeesti ilman mitään treeniäkin.

Kai siinä genetiikka vaikuttaa. Minulla verisuonet tulevat helposti pintaan ihan selkeästi tuntuviksi kyynärvarsissa ja pohkeissa, vaikka bodarikuvissa näyttäisivät olevan suonet enemmän hauiksissa. Lihasta ei ole paljon ja rasvaa on kohtuudella, joten kovan kunnon merkki tuo ei ainakaan minulla ole.

Kai siinä genetiikka vaikuttaa. Minulla verisuonet tulevat helposti pintaan ihan selkeästi tuntuviksi kyynärvarsissa ja pohkeissa, vaikka bodarikuvissa näyttäisivät olevan suonet enemmän hauiksissa. Lihasta ei ole paljon ja rasvaa on kohtuudella, joten kovan kunnon merkki tuo ei ainakaan minulla ole.

Jep! Toisilla näkyy paremmin, kuin toisilla. Itse hakkaan päätäni seinään, koska suonet eivät näy, ei edes hauiksissa, vaikka rasvaa nyt ei paljoa edes päällä ole. Saa olla vain onnellinen jos noin helpolla näkyvät!

eikun oikeesti, miten?

Mun mielestä pohkeet on sellainen lihas, jota voi treenata ihan miten vain, kunhan käyttää vähän mielikuvitusta. Jos sitä mielikuvitusta ei löydy sen vertaa, että ei muka mitään liikettä keksi niin silloin voi siirtyä salitouhuista, vaikka biljardin pariin! :)

Back
Ylös Bottom