Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Itse olen aikoinaan samalla tehnyt ja hyvin se meni. Pakko kuitenkin näin jälkikäteen mietittynä sanoa, että tuossa tulee aivan älyttömästi hittiä ojentajille.

Varsinkin yksjakosessa ohjelmassa kannattaa keskittyä isoihin perusliikkeisiin: Penkki, mave, kyykky, leuat, pystypunnerrus jne. Eli valitset leuat ja pystypunnerruksen. Mää en välttämättä tekis erillistä hauisliikettä ollenkaan yksjakosessa mut kukin tyylillään. Noista hauisliikkeistä ihan sama minkä otat.
saako tummennettu kohta approved by pakkotoisto pros?

Näillä perus-yksijakoisilla nyt ei yleensä väännetä vuosikausia niin että siinä selkä ja jalat ehtisivät paisua valtavaksi ja hauis jäädä jälkeen.

Crrc: -Jos kerta yksijakoisessa ojentajillekkin riittää raskaat punnerrukset, niin miksei hauiksille riittäisi leuanvedot ja soudut? Enpä ainakaan ole olematonta hauista nähnyt henkilöllä, jolla liikkuu hyvin rauta leuoissa ja kulmasoudussa vastaotteella.

Crrc: -Jos kerta yksijakoisessa ojentajillekkin riittää raskaat punnerrukset, niin miksei hauiksille riittäisi leuanvedot ja soudut? Enpä ainakaan ole olematonta hauista nähnyt henkilöllä, jolla liikkuu hyvin rauta leuoissa ja kulmasoudussa vastaotteella.

Itse asiassa olin kyllä unohtanut leuat kokonaan. Kulmasoutua taas en vastaotteella tekisi menee sen verran raskaaks kyseinen liike että vaikea treenata selkää jos hauikset väsyy ekana.

Edit. Toisaalta mun mielipide ei nyt hirveen puolueeton ole tässä koska en yksijakoisista henkilökohtaisesti pidä.

Yksinkertainen kysymys:

Treeniohjelmani on kaksijakoinen, toisena päivänä selka, vatsat ja hauikset. Toisena taas rinta, ojentajat ja olkapäät.

Olen tehnyt treeniä sillätavalla että MA-KE-PE on treeni numero 1, ja TI-TO-LA on treeni numero 2. Sunnuntai on siis lepopäivä, ja viikossa tulee kuusi treenipäivää.

Onko tässä liian paljon työtä yhdelle viikolle, vai onko kannattavaa jatkaa samalla tavalla, sillä tuntuu että olen hyvin jaksanut ja kehitystäkin on tullut. Olen siis vasta muutaman viikon tehnyt treeniä, mutta ajattelin vaan että voiko vähän ajan päästä tulla stoppi liiasta rääkistä?

Jos sulla on vaan kaks erilaista treeniä niin suosittelen käymään 4 kertaa viikossa. Menee aika ykstoikkoseks hommat jos vedetä 6 treeniä viikossa ja treenejä on vain kaksi erilaista.

ajattelin vaan että voiko vähän ajan päästä tulla stoppi liiasta rääkistä?

Sitä nyt on aivan mahdotonta sanoa kun ei tiedä miten paljon treenaat kerralla, millaisilla liikkeillä ja millaisilla painoilla. Mutta niin kauan kuin kehitystä tulee ja homma maistuu niin anna mennä samaan tapaan ja pohdi asiaa uudestaan vasta sitten kun jos homma alkaa tökkimään. Nopeasti veikkaisin, että pelkän yläkropan kotitreenillä ei itseään kovin helpolla piippuun pysty ajamaan.

Tuli tuossa mieleen rintatreenistä, että treenaan nyt kolmijakoisella ohjelmalla 5-6 päivää viikossa ja olen jakanut rinnan niin, että joka toisella keksityn hieman ylempään osaan ja joka toisella alempaan enemmän. Tyyliin ekalla kerralla penkin lisäksi vinopenkki, pullover rinnalle ja ristikkäistalja, ja toisella penkin lisäksi alakalteva penkki, vipunostot rinnalle ja dippejä. Kysymys kuuluu, että mitä jos kaikki nuo tekisi yhdellä kerralla, niin olisiko se liikaa?

Tuli tuossa mieleen rintatreenistä, että treenaan nyt kolmijakoisella ohjelmalla 5-6 päivää viikossa ja olen jakanut rinnan niin, että joka toisella keksityn hieman ylempään osaan ja joka toisella alempaan enemmän. Tyyliin ekalla kerralla penkin lisäksi vinopenkki, pullover rinnalle ja ristikkäistalja, ja toisella penkin lisäksi alakalteva penkki, vipunostot rinnalle ja dippejä. Kysymys kuuluu, että mitä jos kaikki nuo tekisi yhdellä kerralla, niin olisiko se liikaa?

oishan siinä paljon liikkeitä, mutta kyllähän ne yhteen treenikertaan sopii jos tekee vähän sarjoja ja ottaa mukaan vain järkevimmät liikkeet.

Oon aikasemmi tehny vaa 1- ja 2-jakosilla ohjelmilla ja nyt ois tarkotus siirtyy 4-jakosee ja tulee aika paljo uusii liikkeitä mihi pitäs saaha vähä selvennystä. Yritin googlettaa mut ei selvinny kovinkaa hyvin. Voisitteko selittää tyhmälle nää liikkeet niin tarkasti ku mahollista :worship:

Vipunostot kulmassa taljassa yhdellä kädellä (takaolat) -onks tää tavallaa sama ku takaolkapääsoutu mut yhel kädel ja taljalla?

Vipunostot solmuköydellä (takaolat) -tästä ei oo oikeen mitää käsitystä, kertokaa tarkasti miten tää menee

Ojentajan taakseiskut taljassa -ei oo pushdown vaan jotai muuta?

Hauis taljassa scott-penkki yhdellä kädellä tai nojaten vinopenkkiin olkavarsi tuettuna scott penkki on siis se mihin saa käden tuettua? se pitäs kantaa taljan etee ja sit siinä yhellä kädellä? selittäkääs koko toi homma ku en oo varma tajuunko :(

Vipunostot istuen puhtaasti -onks tää vaa viparit sivuille istuen???

Oon aikasemmi tehny vaa 1- ja 2-jakosilla ohjelmilla ja nyt ois tarkotus siirtyy 4-jakosee ja tulee aika paljo uusii liikkeitä mihi pitäs saaha vähä selvennystä. Yritin googlettaa mut ei selvinny kovinkaa hyvin. Voisitteko selittää tyhmälle nää liikkeet niin tarkasti ku mahollista :worship:

Vipunostot kulmassa taljassa yhdellä kädellä (takaolat) -onks tää tavallaa sama ku takaolkapääsoutu mut yhel kädel ja taljalla?

Vipunostot solmuköydellä (takaolat) -tästä ei oo oikeen mitää käsitystä, kertokaa tarkasti miten tää menee

Ojentajan taakseiskut taljassa -ei oo pushdown vaan jotai muuta?

Hauis taljassa scott-penkki yhdellä kädellä tai nojaten vinopenkkiin olkavarsi tuettuna scott penkki on siis se mihin saa käden tuettua? se pitäs kantaa taljan etee ja sit siinä yhellä kädellä? selittäkääs koko toi homma ku en oo varma tajuunko :(

Vipunostot istuen puhtaasti -onks tää vaa viparit sivuille istuen???

Aika typerältä kuulostaa raahata scott penkki taljalle ihan sen takia, että voi tehdä lähes saman hauisliikkeen siinä pelkällä scott penkillä. Itelle noi liikkeet kuulostaa aika turhalta luksukselta ja henkilökohtaisesti tekisin niiden tilalla astetta ymmärrettävempiä liikkeitä, jotka ajaa vähintäänkin saman asian.

No, toi on aikalailla mielipide kysymys. Itse kuitenkin tekisin hackin, koska siinä saa isomman liikeradan ja imo se ottaa paremmin kohdelihakseen.

Back
Ylös Bottom