Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Siis tulevatko 42€ asentamaankin? Aikoinaan "huudatettiin" talopakettiin kaupanpäälllisiksi. Varmaan paljon helpompaa ikkunatehtaalla suoraan laittaa. Jonkin verran olisi niissä 20 asentamista näin jälikäteen (plus 2 ovea vielä päälle).

Ei haluttu kaihtimia joka paikkaan, kun ne ovat rumat. Muutamaan ikkunaan pitäs laitella kyllä. Eihän noita nyt kukaan tohon hintaan asenna. Olen rakentanut talon, kai nyt pari sälekaihdinta osaa itse asentaa.

Just kysyin kaihtimia talotehtaalta. 42e/valoaukko, samoilla mekanismeilla. Onko kallista?

Ikkunoiden koosta rippuu jonkin verran, mutta on tuo varmasti vingutettavissa. Pelkät kaihtimet maksaa ilman asennusta noin. 15-20€/m2. Asennettuna vois joku 30-35€/ikkuna olla sellainen "kerrostalon keskihinta"/ ikkuna asennettuna.

Jos teillä on talon ikkunakaavio, skannaa se ja laita paikallisille kaihdinfirmoille tarjouspyynnöt. Saat ainakin parivertailuhintaa, ettei tarvi jäädä miettimään tuliko kusetetuksi vai ei.

Noita voi tilata ite netistä edukkaasti jos aikoo itse asentaa. Ammattiasentajalla ei noiden kiinnittämiseen kauaa mene, joten asennushinta ei kerry mahdottomasti.

http://www.verhomatto.fi

Ikkunoiden koosta rippuu jonkin verran, mutta on tuo varmasti vingutettavissa. Pelkät kaihtimet maksaa ilman asennusta noin. 15-20€/m2. Asennettuna vois joku 30-35€/ikkuna olla sellainen "kerrostalon keskihinta"/ ikkuna asennettuna.

Jos teillä on talon ikkunakaavio, skannaa se ja laita paikallisille kaihdinfirmoille tarjouspyynnöt. Saat ainakin parivertailuhintaa, ettei tarvi jäädä miettimään tuliko kusetetuksi vai ei.

Noita voi tilata ite netistä edukkaasti jos aikoo itse asentaa. Ammattiasentajalla ei noiden kiinnittämiseen kauaa mene, joten asennushinta ei kerry mahdottomasti.

http://www.verhomatto.fi

No tuleehan tuosta hintaa siis 84e/ikkuna ilman asennusta. Ikkunoissa kun on 2 valoaukkoa. Esim. 14x16 ikkunoissa on kaksi 7x16 aukkoa.

No tuleehan tuosta hintaa siis 84e/ikkuna ilman asennusta. Ikkunoissa kun on 2 valoaukkoa. Esim. 14x16 ikkunoissa on kaksi 7x16 aukkoa.

Joo tuo 30-35€ on juurikin hinta/kaihdin. Jos on tuuletusikkuna tai jaettu ikkuna niin se luetaan kahdeksi ikkunaksi. Mutta tuo hinta pitää jo sisällään kaihtimen. On nuita edullisemminkin saanut 20-25€ /ikk, mutta silloin on ollut kyse useamman (kymmenen) asunnon kaupoista, joissa samankokoiset kaihtimet toistuu..

Huppe, sillon kun meillä oli omatalon kanssa kaupat menossa niin silloin oli 40 kaihtimet/valoaukko (6v.sitten). juuri nuo integroidut. 42e/valoaukko ei ole minusta paha.

Meille maksoin kaihtimet 1600 euroa koko taloon. Nuo siis tuli valmiiksi asennettuina. Otettiin nuot jälkikäteen lisätilauksena kun ei talopakettia sovittaessa kukaan noista huomannut puhua mitään. En mä ole koskaan laskenut paljonko meidän talossa on ikkunoita...paljon niitä kuitenkin on ja esim. olkkarin ja keittiön isoissa ikkunoissa on itseasiassa kolme pienempää rinnakkain ja jokaisessa oma kaihtimensa.

Ja saunahommasta, eli juttelin taas yhen tutun hyvän timpurin kanssa ja kyllä sekin oli sitä mieltä että ehdottomasti saunaan eriste. No nyt pitää vielä ratkoa että tuleeko SPU:tai vai vedetäänkö villlalla. SPU:lla säästäisi sen 20 mm paksuudessa. Villaa ei paketista jäänyt, tai olisi jäänyt mutta meni tallin seiniin, että eristeet on jokatapauksessa ostettava

EDIT: 24 ikkuna-aukkoa on meillä. Osa noista siis sellaisia, että ikkuinoita on useampi rinnakkain. Täytyykin laskea joku päivä että montako kaihdinta on, joku päälle 30 kuitenkin. Eli tiedä sitten oliko hinta kallis vai halpa, mutta ei noiden asentelu jälkikäteen ainakaan herkkua olisi ollut....

Hyvin etenee kyllä. Teitä siis painaa kolme ukkoa hommia?

Olipas hyvä että selailin blogiasi, pitää itsekin nimittäin tehdä nuot "kotelot" halogeeneja ja ledejä varten. Tuolleenhan tuo on varsin simppeliä. Saa hyvin kipsilevysilppujakin hyötykäyttöön.

Alakerrassa tuo on helppo juttu kun tuota muovia katossa voi murjoa miten tykkää se kun on vain pölynsuojana. Yläkerrassa lähinnä aula voi tuottaa ongelmaa, eli miten saa sen tungettua sinne väliin. No se on sitten rikottava ja paikattava höyrynsulkua jos ei muuten. Yläkerran makkarit joudun vaimon pakottaman koolaamaan ristiin, joten tuo antaa niissä lisätilaa.

http://rakennusprojekti.fi/?p=1187

Ja päivän duunit. Eli putkikoteloiden yms. levytystä.

Artikkelin lopussa pari kuvaa tuosta kiviseinän päästä ja sen mahdollisesta ratkaisusta lankkua ja kipsilevyä apuna käyttäen. Eli kuva vielä tähän alla, levyttääkö vai listottaako vai tehdä ihan joku muu ratkaisu. Lankku on tuossa vain tiukahkolla sovituksella, eli ei ole vielä edes kiinni missään.

IMG_8752-e1306510526222.jpg

IMG_8753-e1306510592632.jpg

Muurasi jäi laatoittamaan uunin jälkeen. Muuten tehhään timpurin hommat pääsääntöisesti kaverin kanssa. Sen kirvesmiehen joka on mentorina meillä pitk tulla jo 3kk sitten hommiin. Ei oo näkynyt :)

Mullakin nyt lähtee kaikki säännölline apu. Tai no, kittaus ja maalaushommiin sisällä tulee kaveri, joka on ammattilainen niissä hommissa. Toivottavasti pääsee alottamaan yläkerrassa nopeasti, pääsisi itse sinne sitten paneloimaan kattoja.

Aika paljon joutuu jatkossa oleen yksinkin. Ainakin kesäkuun ja varmaan heinäkuulle puoliväliin. Jos ei sitten jotain timpuria ota jostakin. Pitäisi vaan taas tietää että on pätevä ja päteviä ei oikein sesonkiaikaan tahdo löytyä...mun tapauksessa paras ratkaisu olisi joku joka haluaisi tehdä iltoja ja viikonloppuja. Saisi tiettyihin hommiin jeesiä, en mä tässä kohtaa edes ottaisi kokopäiväiseksi vaikka saisin. Ei kestä lompakko kun ei tuo kuukaudessa valmistu siltikään ja itse pystyy tekemään aika paljon.

Ei haluttu kaihtimia joka paikkaan, kun ne ovat rumat. Muutamaan ikkunaan pitäs laitella kyllä. Eihän noita nyt kukaan tohon hintaan asenna. Olen rakentanut talon, kai nyt pari sälekaihdinta osaa itse asentaa.

Eihän noi kauneimpia mahdollisia ole, mutta jotenkin se aurinko ja katseet pitää blokata. Hienommat maksaa eikä pimennysverhokaan kovin nätti olohuoneessa ole.

Makuasia tuo kaihdin. Itse en ole niitä osannut pitää rumina. Ja tosiaan se kämppä on äkkiä kuin pätsi jos aurinko pääsee päivän porottamaan sisään.

Ja päivän duunit:

http://rakennusprojekti.fi/?p=1196

Pekka oli viimeistä päivää, eli nyt on sekin apu käytetty. Varmaan tuo vaimon nuorempi velipoika Kalle on tässä jonkinverran apuna, mutta yksin saa jatkossa tehdä todella paljon.

Tänään oli tarkoitus tehdä ulkohommia, tai siis laittaa se tallin yksi ovi paikoilleen ja raivata loput rakennustarvikkeet pois keskeltä pihaa. No vettähän se piiskasi koko päivän. Meni sisähommikai ja hyvä niin, saatiin yläkerran kylppäri levytettyä ja suuri osa valaisinten "pohjista" eli noista palosuojrakyprockvirityksistä tehtyä ja laitettua paikoilleen.

Makuasia tuo kaihdin. Itse en ole niitä osannut pitää rumina. Ja tosiaan se kämppä on äkkiä kuin pätsi jos aurinko pääsee päivän porottamaan sisään.

Ja päivän duunit:

http://rakennusprojekti.fi/?p=1196

Pekka oli viimeistä päivää, eli nyt on sekin apu käytetty. Varmaan tuo vaimon nuorempi velipoika Kalle on tässä jonkinverran apuna, mutta yksin saa jatkossa tehdä todella paljon.

Tänään oli tarkoitus tehdä ulkohommia, tai siis laittaa se tallin yksi ovi paikoilleen ja raivata loput rakennustarvikkeet pois keskeltä pihaa. No vettähän se piiskasi koko päivän. Meni sisähommikai ja hyvä niin, saatiin yläkerran kylppäri levytettyä ja suuri osa valaisinten "pohjista" eli noista palosuojrakyprockvirityksistä tehtyä ja laitettua paikoilleen.

Meinaatko jättää tuon muovin ylä- ja alakerran väliin vaikka se "vain" pitää villoja paikoillaan? Tuohonhan on olemassa ihan fysiikan lakien mukaiset syyt miksi tuossa kohdassa käytetään paperia muovin sijasta...

Meinaatko jättää tuon muovin ylä- ja alakerran väliin vaikka se "vain" pitää villoja paikoillaan? Tuohonhan on olemassa ihan fysiikan lakien mukaiset syyt miksi tuossa kohdassa käytetään paperia muovin sijasta...

Tuo muovi on reikiä täynnä. Oli jo ennen kuin se tuonne laitettiin. Vastaavakin oli sietä mieltä, että hyvin voi siellä olla, kunhan ei mitään täysin tiivistä höyrynsulkukerrosta tuohon ala värkkäämään.

Eli mitähän merkitystä tuosta reikäisestä muovista tuossa nyt sitten voisi olla?

Ja meilläkin tuossa kerrosten välissä on kohtuu iso rappuaukko, jossa kyllä ilma ja höyryt kiertää aivan vapaasti kerrosten välissä. Joten tuolla reikäisellä muovilla ei ihan oikeasti ole tuossa yhtään mitään merkitystä. Paitti että pitää se nyt niitä pölyjä ja paskoja edelleen paikoillaan. Jos joku nyt muuta väittää, niin sitten ihan oikeasti faktaa pöytään niin pääsen sitten haastelemaan vastaavaa ja talotehdasta ja talotehtaan asentajia ja muutamaa timpuria sun muita jotka sanoo että ihan saman onko muovia vai ei tuossa kun ei mitään tiivistä yritä tehdä.

Olipas hyvä että selailin blogiasi, pitää itsekin nimittäin tehdä nuot "kotelot" halogeeneja ja ledejä varten. Tuolleenhan tuo on varsin simppeliä. Saa hyvin kipsilevysilppujakin hyötykäyttöön.

kysyt vaan sähkäriltä, että minkä korkusella kannalla valot on ja sen mukaan korokepaloja päällekkäin.

kysyt vaan sähkäriltä, että minkä korkusella kannalla valot on ja sen mukaan korokepaloja päällekkäin.

Sähkäri sanoi, että hyvä on kun ainakin 70-80 mm olisi, eipä sitten tulisi jatkossakaan ongelmia jos vaikka vaihtaa spotteja tai myy kämpän ja joku muu haluaa vaihtaa. Yritettiin siis mahd korkeita tehdä. Tuo hiton höyrynsulku vähän asetti haasteita.

Tuo muovi on reikiä täynnä. Oli jo ennen kuin se tuonne laitettiin. Vastaavakin oli sietä mieltä, että hyvin voi siellä olla, kunhan ei mitään täysin tiivistä höyrynsulkukerrosta tuohon ala värkkäämään.

Eli mitähän merkitystä tuosta reikäisestä muovista tuossa nyt sitten voisi olla?
No jos siinä on reikiä niin ei se mun mielestä sitten mitään haittaa. Neuvotaanhan tuplamuovitukseen tekemään noin 10 reikää per 1m2. Esim. jos laittelee finnfoamilla lisäeristyksiä ja höyrysulkumuovi jää taakse, niin se muovi reijitetään. Tämä on minun mutua, älkää ottako tästä neuvoja.

Tuli mieleen vielä siitä Timban saunan eristämisestä, minullehan sanottiin kanssa kirvesmiesten ja valvojan toimesta että kiviseinäisen saunan eristäminen on aivan turhaa rahanhukkaa. Itse koen rahan hukan enemmänkin siinä vaiheessa kun olen lämmittänyt saunaa 4 tuntia ja siellä on lämmintä 45 astetta. No kukin tyylillään.

Kyllä puukiukaalla vähän huonommin eristetyn saunankin lämpimäksi saa.

Back
Ylös Bottom