Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Itse koen rahan hukan enemmänkin siinä vaiheessa kun olen lämmittänyt saunaa 4 tuntia ja siellä on lämmintä 45 astetta. No kukin tyylillään.

Tuossa vaiheessa kannattaa jo tarkistaa olisko unohtunut sulkea saunan ikkuna ja ovi! ;)

Mulle ei henkilökohtaisesti ole niin merkitystä onko varsinainen sauna lämmennyt tarpeeksi vai ei. Mun mielestä riittää hyvin että kiuas on kuuma ja siitä lähtee löylyä. Mielummin käyn vähän "viileämmässä" saunassa ja heittelen löyllä saunan lämpöiseksi, kuin menen liian kuumaan saunaan missä ei pysty löylyä heitellä.

En tiedä onko tämä poikkeuksellista ja olenko jotenkin saunan väärinkäyttäjä?

Tuossa vaiheessa kannattaa jo tarkistaa olisko unohtunut sulkea saunan ikkuna ja ovi! ;)
No, ehkä hieman kärjistin. Eipä tuota lämmintä tarvitse kiviseinän läpi mennä viereisiin huoneisiinkaan. 4-5 tuntia kun saunoo niin saattaa muuten olla saunan takana oleva 6m2 työhuone aika lämmin :D
Ja kyllä, meillä saunotaan 4-5 tuntia helpostikin. Lupaankin saunoa ensimmäisellä saunomiskerralla ainakin 4 tuntia ja tyhjentää vähintään 12 tölkkiä olutta per henkilö.

Mulle ei henkilökohtaisesti ole niin merkitystä onko varsinainen sauna lämmennyt tarpeeksi vai ei. Mun mielestä riittää hyvin että kiuas on kuuma ja siitä lähtee löylyä. Mielummin käyn vähän "viileämmässä" saunassa ja heittelen löyllä saunan lämpöiseksi, kuin menen liian kuumaan saunaan missä ei pysty löylyä heitellä.

En tiedä onko tämä poikkeuksellista ja olenko jotenkin saunan väärinkäyttäjä?

Eli haluat höyrysaunan? Veden heittäminen kiukaalle ei nosta lämpötilaa saunassa.

Taas mennään ensimmäisenä maailman ihmisenä testaamaan tuotteita. Tällä kertaa Rautia ei myy lainkaan SPU Saunasatua, myy vain Termaterin Eurowall -eristettä, josta googlella löytyy, yllätys yllätys, vain heidän omat mainoksensa:
http://www.termater.fi/fi/tuotteet/eristeet/eurowall

Kokemuksia ko. tuotteesta? Kuitenkin joku sanoo että tuo on huono tai jotain? No tuota ostin nyt 35 kpl ja pitää paukutella illalla seiniin ja kattoon.

Eli haluat höyrysaunan? Veden heittäminen kiukaalle ei nosta lämpötilaa saunassa.

En nyt tarkoita ihan kylmää saunaa. Sellainen 55-65 astetta riittää lämpötilaksi. Veden heittäminen kiukaalle kuitenkin tuntuu lämpönä iholla, mikä mulle merkitsee enemmän, kuin se onko varsinainen sauna kuuma.

Ehkä sen vois muotoilla näin että:
"Mielummin lämpimässä saunassa paljon löylyä heitellen, kuin kuumassa saunassa harvakseltaan heitellen.."

Taas mennään ensimmäisenä maailman ihmisenä testaamaan tuotteita. Tällä kertaa Rautia ei myy lainkaan SPU Saunasatua, myy vain Termaterin Eurowall -eristettä, josta googlella löytyy, yllätys yllätys, vain heidän omat mainoksensa:
http://www.termater.fi/fi/tuotteet/eristeet/eurowall

Kokemuksia ko. tuotteesta? Kuitenkin joku sanoo että tuo on huono tai jotain? No tuota ostin nyt 35 kpl ja pitää paukutella illalla seiniin ja kattoon.

HELVETIN HYVÄ VALINTA! Taatusti aivan samaa tavaraa kuin kalliimpi SPU. SPU on aivan ylihinnoiteltu, koska sillä on valta-asema suomessa ja kukaan ei tajua että samaa tavaraa saa halvemmallakin.

Mä meinasin laittaa noiden tuotteita omiin ulkoseiniin ja kattoon, ja silloin tutustuin ko. firman tavaraan. Nuo on maahantuotua kamaa firmalta joka tuottaa noita Euroopassa aikas paljon. Valmistajan nettisivuilta löytyy parempaa infoa:

http://www.recticelinsulation.co.uk/product/eurothane-gp

HELVETIN HYVÄ VALINTA! Taatusti aivan samaa tavaraa kuin kalliimpi SPU. SPU on aivan ylihinnoiteltu, koska sillä on valta-asema suomessa ja kukaan ei tajua että samaa tavaraa saa halvemmallakin.

Mä meinasin laittaa noiden tuotteita omiin ulkoseiniin ja kattoon, ja silloin tutustuin ko. firman tavaraan. Nuo on maahantuotua kamaa firmalta joka tuottaa noita Euroopassa aikas paljon. Valmistajan nettisivuilta löytyy parempaa infoa:

http://www.recticelinsulation.co.uk/product/eurothane-gp
Sama hintahan noilla on. 11euroa per levy.

Sama hintahan noilla on. 11euroa per levy.

Ahaa... Mä soittelin syksyllä suoraan tuonne Termateriin ja kyselin hintaa, niin hintaero SPU:n vastaaviin tuotteisiin oli "luokkaa 30-40%". En muista ihan tarkkaan paljonko ero oli, kun en löydä muistiinpanoja, mutta ero oli huomattava.

En nyt tarkoita ihan kylmää saunaa. Sellainen 55-65 astetta riittää lämpötilaksi. Veden heittäminen kiukaalle kuitenkin tuntuu lämpönä iholla, mikä mulle merkitsee enemmän, kuin se onko varsinainen sauna kuuma.

Ehkä sen vois muotoilla näin että:
"Mielummin lämpimässä saunassa paljon löylyä heitellen, kuin kuumassa saunassa harvakseltaan heitellen.."

Olen täysin samaa mieltä kanssasi tästä asiasta. Saunassa on liian kuuma jos ihoa polttaa löylyä heittäessä. Saunassa pitää tulla kunnolla hiki, ei siis siitä polttavasta tauskasta vaan kosteasta löylystä.

Meilläkin sauna on kohtuu pieni ja tuo hankkimamme kiuas on tietysti kooltaan kuutihaarukan alarajassa, joten siitä riittäisi potku 2 x isompaankin saunaan. Eli sen takia ei todellakaan tartte eristellä yhtään mitään. Mietin tuota eristämistä vain sen takia, että onko sen pois jättämisestä haittaa muihin huonetiloihin. En tosin oikein nyt jaksa uskoa, että se 150 mm harkkoseinän läpi lämmittää oikeasti yhtään mitään. Tuo on ainut jolla olisi merkitys, kun sen takana on keittiön kylmäkoneet. Ja tuo on tietysti se ainut seinä, joka on haastava koolailla kovin paksusti. Lisäksi tuon seinän kanssa nyt samassa pinnassa on hormi. En oikein tiedä, että miten tuo hormin koolaamisen laita on... Tuolle seinälle olisi muutenkin tulossa varmaan laattaa. Nuot muut seinät on 88 millin harkosta ja niiden kanssa on aivan sama onko eristettä 30 mm vai eikö ole.

Meillä ei sitten todellakaan saunota 4-5 tuntia kuin muutama hassu kerta vuodessa kun on oikenlaisia saunavieraita.

EDIT: Täytyy varmaan tehdä se nuotiotesti. Sillähän sen tietää lämpiääkö tuo toinen puoli vai ei.

Ja päivän duunit:

http://rakennusprojekti.fi/?p=1203

Nyt ei ollut niin erikoinen päivä. Saipahan sentään tuon tallin ja katoksen välisen oven paikoilleen tuolta pressun alta kuleksimasta ja sisällä pääsi alkuun porrasaukon kanssa.

Radionkin sain paskaksi kun kaatui puolikas kipsilevy sen päälle. No toimiihan se, mutta volume on sitten joko nollassa tai vitun kovalla. Perkele.

En mä oikein ymmärrä ees noita perusteita miksi ne villat pitäisi jättää pois saunasta? Maailman yksinkertaisin ja halvin asia koolata ja villoittaa yksi sauna niin miksi edes empiä? Rakentaisitko talon noista harkoista ja jättäsit villat pois? Sauna vs. sisäilma on 40-60 astetta lämpötilaeroa. Jos sitä ei vangitse saunaan se tulee ulos. Kyllä sen lämpimäksi varmasti saa siitä ei ole epäilystä. Saahan telttasaunankin lämpimäksi.

Voin olla väärässä, mutta tollasen kivirakenteen vs. villan vertailussa voi käyttää 10 kerrointa, eli 5 senttiä villaa vastaa 50 senttiä "kivirakennetta". Eli käytännössä kivi ei ole eriste(80mm kivi=toppatakki). Se missä kivi on hyvä niin lämmönvaraamiskyky. Eli lämmität saunan niin saat kyytipojaksi varaavan seinän. kesällä mahdottoman kätevä kapistus. Lisäksi mahdollinen 20 minuutin lämmitysaika on tunti. Ei kuullosta pahalta, mutta 20 minuutissa lämpiää sauna, tunnissa lämpiää lauteet hohkavan kuumiksi ja tuossa ei polta kun munan kärjen saunoessa.

Laita ne eristeet vaa:)

Kyllähän mä ne 99,9% varmuudella laitankin. Kunhan nyt pohdin täällä ääneen tuota asiaa. Vituttaa laittaa jotain eristeitä jos ei tiedä miksi niitä laittaa.

Tosin tuskin koolaan tuota kakkoskakkosella ja laitan 50 mm villaa, laitan todennäköisesti jonkun SPU:n tai sen kopion. Tuossa pienessä kopissa ei hinnallakaan oikeasti ole juuri mitään merkistystä. Eri juttu jos sitä villaa olisi ylimääräistä, vaan ei ole. Tosin ei tätäkään ole vielä kiveen hakattu kun sitä saunaa ei nyt ihan tällä viikolla aleta vielä tekemään. :D

Ihme kitinää SPU:n hinnasta aina. Otin tänään 35 levyä tuota, maksaa 350 euroa. So what? Normaali ihminen tarvitsee normaalikokoiseen saunaan tuota maksimissaan 200 eurolla. Jos budjetti kaatuu tuohon ja pitää alkaa räpeltää villan kanssa niin sitten kannattaa harkita vakavasti josko sittenkin asuisi vuokralla.

Ei henkilökohtaisesti kenellekään.

Samaa mieltä Hupen kanssa. Mutta jos itselläkin olisi jäänyt paketista 50 mm villaa yli, niin typerää sitä on pistää jonnekin puoli ilmaiseksi ja sitten ostaa SPU:ta tilalle... Mulla meni ylimääräset villat tallin lisäeristyksin ja jouduin vähän ostaan lisääkin. Sitä on niin vähän ettei todellakaan saunaan riitä ja ei se villa ilmaista ole, joten äkkiä se puolet tuosta SPU:sta maksaa.

Eli komppaan Huppea tuolla ylimääräisen villan varauksella. :D

Ihme kitinää SPU:n hinnasta aina...

SPU:n eristeet maksaa lähemmäs 300€ /m3.
Jos tätä alkaa purkamaan, niin tuotteestahan on varmasti +95% ilmaa ja loput massaa ja foliota. Hyvällä katteella myydään ilmaan

- Tolla 300€ saa 50 pullollista pullotettua uretaania ja vielä aika pitkän rullallisen alumiinifoliota lisäksi. Hinnat ei mielestäni kohtaa.

Jos vertaa muihin "vastaavan tyyppisiin" tuotteisiin: (nettikaupan hinnat)
- XPS:ssä (finnfoam jne) maksaa ylläolevan hinnasta kolmanneksen..
- Perus EPS:t maksaa viidenneksen..

Meillä menee talon ulkoseiniin 50m3 "parempaa" EPS eristettä ja tämä tuli maksamaan toimitettuna noin 3100€.
Jos vertaa tähän SPU:ta, mitä riittäisi vähän pienempi määrä 37,5m3 saman u-arvon saavuttamiseen. Eristepaksuus olisi 50mm ohuempi kuin EPS:llä, mutta hinta olisikin yhtäkkiä yli 10 000€.

Eihän budjetti tuollaiseen pikkuerään saunasatua kaadu, mutta kokonaisuutena tuote mielestäni ylihinnoiteltu ominaisuuksiinsa nähden.

Samaa mieltä Hupen kanssa. Mutta jos itselläkin olisi jäänyt paketista 50 mm villaa yli, niin typerää sitä on pistää jonnekin puoli ilmaiseksi ja sitten ostaa SPU:ta tilalle... Mulla meni ylimääräset villat tallin lisäeristyksin ja jouduin vähän ostaan lisääkin. Sitä on niin vähän ettei todellakaan saunaan riitä ja ei se villa ilmaista ole, joten äkkiä se puolet tuosta SPU:sta maksaa.

Eli komppaan Huppea tuolla ylimääräisen villan varauksella. :D

25 euroa paketti maksaa 50mm villa + toki ylimääräiset koolaukset päälle. Liekö 10 levyä villaa per paketti? Eli 2.5e/levy vst. 11e/levy SPU:ta. Lisäksi toki alumiinipaperin kustannus villaa käytettäessä. Kyllähän tossa hieman säästää? Ainakin 50 euroo. :jahas:

Itselläni sattui jäämään 9 pakettia 50mm villaa yli, kävin vaihtamassa ne noihin SPU-eristeisiin ;)

Tuli nyt sitten vain tällainen mieleen. Saa ja pitää ampua alas jos on täysin typerää.

Eli miksei tuota saunan eristystä voi hoitaa sillä ohuemmalla Finnfoamilla joka on halvempaa ja sitten laittaa se alupaperi mikä tulee esim. sen villan kanssa? Tuleeko tässä nyt jotain fysiikan lakeja vastaan vai mikä tässä on pointti ettei noin tehdä?

Tuli nyt sitten vain tällainen mieleen. Saa ja pitää ampua alas jos on täysin typerää.

Eli miksei tuota saunan eristystä voi hoitaa sillä ohuemmalla Finnfoamilla joka on halvempaa ja sitten laittaa se alupaperi mikä tulee esim. sen villan kanssa? Tuleeko tässä nyt jotain fysiikan lakeja vastaan vai mikä tässä on pointti ettei noin tehdä?

No ensimmäisenä tulee mieleen kaksinkertainen höyrysulku, mikäli alupaperi ei ole liimattu finnfoamiin kiinni. Saunasatu ei ole käsittääkseni kuitenkaan juurikaan arvokkaampaa kuin finnfoami, miksi nähdä ylimääräinen vaiva jälleen?

Maalaaminen on syvältä, piste. Tässä kun viime ajat tullut oikeastaan vain maalattua, niin ei voi muuta kuin luojaansa kiittää, että on pieni pirtti.:D Ensin maalasin lattiat ja sen jälkeen kelien mukaan joko ulkovuorausta tai kattopaneeleita. Pari viikkoa on nyt maalattu ja loppua ei näy.

Elämänlaatua helpottaakseni ostin omat Haki-telineet. Matalan pirtin maalaa tikkailta, mutta kaksikerroksinen talo onkin jo eri asia. Vuokraamosta olisi saanut alutellingit tai nostolavan vuokralle, mutta nyt ei tarvi hermoilla vuokrista ja sateisista päivistä. Telineissä on myös se hyvä puoli, että niille on kova kysyntä. Tahtoo sanoa, että jos ne haluaa myydä, niin omansa saa takaisin.

Back
Ylös Bottom