Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Huppe on aivan oikeassa, että tarkoitin lähinnä "talon rakennuttajia", enkä "rakentajia". Eikä siinäkään edelleenkään mitään väärää siis ole. Itselläni syynä tosiaan on raha ja kaavoitus. Taloa ei voinut purkaa, koska uutta lupaa ei olisi saanut. Ainoa mahdollisuus oli siis korjausrakentaa. Tiesin että työn teettämällä olisi rakennuttanut jo kokonaan uuden isomman talon samalle paikalle. Ei ollut siis kauheasti vaihtoehtoja. Aliarvioin silti rankasti työmäärän ja työtunnit. Onneksi aikaa kuitenkin on, mitä monella muulla taas ei ole. Tai ei aikaa ole yhtään enempää varmasti kuin muillakaan, mutta kiireistä aikataulua ei ole.

Toisaalta ehkä osin itse tehden saa niitä onnistumisen iloja ja pientä ylpeyttä, kun on itse tullut tehtyä jotain osa-alueita. Joten sellainen puoli asiassa tietenkin on, mitä kaikki työ teettämällä ei ole. On tosiaan käytännössä pakko teettä aina työtä, että aikataulut pitävät ja kaikkea ei muutenkaan voi itse tehdä. Eikä muutenkaan itse tekeminen ole rahallisesti joka asiassa järkevää. Hupen blogista saa mielestäni hyvin kuvan, että miten paljon enemmän lopulta sitä työtä onkaan talon rakentamissa.

e: Olen itse harkinnut myös uuden talon rakentamista ja pohjiin palkkaisin todennäköisesti yhden puolitutun timpurin, jos vain hänen aikatauluun sopisi. Aloitti mm. pari kesää sitten myöhemmin tekemään pohjia samanlaiseen taloon kuin naapuritontilla, jossa oli koko ajan 3 ullkomaalaista duunaria hommissa. Laatoitteli jo taloa jo siinä vaiheessa kun viereisellä tontilla ei ollut edes kuria tullut. On siis todella tehokas ja palkkansa väärti, vaikka ei halpa olekkaan.

Huppe on aivan oikeassa, että tarkoitin lähinnä "talon rakennuttajia", enkä "rakentajia". Eikä siinäkään edelleenkään mitään väärää siis ole. Itselläni syynä tosiaan on raha ja kaavoitus. Taloa ei voinut purkaa, koska uutta lupaa ei olisi saanut. Ainoa mahdollisuus oli siis korjausrakentaa. Tiesin että työn teettämällä olisi rakennuttanut jo kokonaan uuden isomman talon samalle paikalle. Ei ollut siis kauheasti vaihtoehtoja. Aliarvioin silti rankasti työmäärän ja työtunnit. Onneksi aikaa kuitenkin on, mitä monella muulla taas ei ole. Tai ei aikaa ole yhtään enempää varmasti kuin muillakaan, mutta kiireistä aikataulua ei ole.

Toisaalta ehkä osin itse tehden saa niitä onnistumisen iloja ja pientä ylpeyttää, kun on itse tullut tehtyä jotain osa-alueita. Joten sellainen puoli asiassa tietenkin on, mitä kaikki työ teettämällä ei ole. On tosiaan käytännössä pakko teettä aina työtä, että aikataulut pitävät ja kaikkea ei muutenkaan voi itse tehdä. Eikä muutenkaan itse tekeminen ole rahallisesti joka asiassa järkevää. Hupen blogista saa mielestäni hyvin kuvan, että miten paljon enemmän lopulta sitä työtä onkaan talon rakentamissa.

Kuten täälläkin jo oli puhetta, niin kustannusarviossa koko talon täydelliseen rakentamiseen maanraivaustöineen oli laskettu 1750 tuntia. Joku täällä taisikin jo sanoa että vähintään 4000 tuntia on todellisuus ja itse voisin sanoa että näinköhän riittää sekään.

Itse yliarvioin myös oman työmääräni todella pahasti pieleen, vaikka tuosta myös täällä paljon varoiteltiin. Tämä onkin se yleisin ja ensimmäiseksi pieleen menevä asia. Jo pelkkään täydellisen siistinä pysyvään työmaahan saa helposti menemään jopa useita tunteja päivässä, joka taas selittää myös omalta kohdaltani "siistien kirvesmiesten" turhat työtunnit. Itse en palkkaa enää koskaan ketään, ketä en ole itse vahtimassa vähintään 95% ajasta.

http://rakennusprojekti.fi/?p=917

Tässä uutta. Kattoristikot temuttu paikoilleen ja niiden kanssa tulikin turhaa säätöä. Tallin aukkojen yli menevien liimapuupalkkien alle tulleet runkotolpat ois pitänyt olla n. 315 mm pidemmät. No eipä tämä käynyt edes mielessä kun kaikki loksahti nätisti paikoilleen ja näyttä järkevältä. Järkevyys loppui kattotuolien kanssa kesken ja siitä kirjoitinkin jo blogiin.

Nyt tuli siis mulle paikka josta pitää saada hyvitys talotehtaalta!

http://rakennusprojekti.fi/?p=917

Tässä uutta. Kattoristikot temuttu paikoilleen ja niiden kanssa tulikin turhaa säätöä. Tallin aukkojen yli menevien liimapuupalkkien alle tulleet runkotolpat ois pitänyt olla n. 315 mm pidemmät. No eipä tämä käynyt edes mielessä kun kaikki loksahti nätisti paikoilleen ja näyttä järkevältä. Järkevyys loppui kattotuolien kanssa kesken ja siitä kirjoitinkin jo blogiin.

Nyt tuli siis mulle paikka josta pitää saada hyvitys talotehtaalta!

Tuotaah, ettekö te itse kasannut tuon autotallin rungon? eikä kuvissa ollut mitään tuosta liimapuupalkin nostamisesta? Nimittäin jos kuvissa tuo on ollut niinkuin olisi niin sittenhän tuo menee aivan täysin persenetoksi...

Voisin hieman arvostella tuota naulojen käyttöä. Puuhun ei saa hakata liikaa nauloja tai puusta tulee lastulevyä ja sen kestävyys on lasilevyn luokkaa. No ei tuossa vielä aivan yletöntä määrää nauloja ole. Olen nähnyt aivan täyteen naulattujakin. Olisi hauska nähdä joku kuva missä se lovi näkyy joka vanerilla on peitetty, en oikein ymmärtänyt tuota tuosta selostuksesta.

Tuo nosto voi aiheuttaa myös muutostöitä myöhäisempiinkin vaiheisiin, kannattaa selvittää vielä ne. Onko autotallin ovi jo tilattu?

Kylmä ja lämmin vesi tulee taloon (hanoista) ja vessanpönttö kytketty. :)

Tuotaah, ettekö te itse kasannut tuon autotallin rungon? eikä kuvissa ollut mitään tuosta liimapuupalkin nostamisesta? Nimittäin jos kuvissa tuo on ollut niinkuin olisi niin sittenhän tuo menee aivan täysin persenetoksi...

Kuvista ei mitenkään näkynyt tuon palkin korkeus. Runkotolpat oli valmiiksi lovettu palkkia varten ja niitä oli tietty määrä. Varmasti jos olisi juuri tuollaisia talleja ennen kasannut, olisi tuon osannut ottaa huomioon. Vaan menipä tuossa kaksi timpuriakin vipuun. Toinen jonka kanssa tehtiin ja toinen joka kävi kettelemassa kun palkkia nostettiin.

KAIKKI palaset loksahti nätisti paikoilleen ja koko palkki ei olisi misään kohdissa tullut edes mieleen (siis sen sopimattomuus) jollei noissa kattotuoleissa olisi ollut noita lovia.

Varmasti olisi taas pitänyt tuokin TIETÄÄ! Ja varmasti olisi pitänyt osata ottaa huomioon tuo lovi, mutta nyt meni näin.

No korvausta on luvassa.

Voisin hieman arvostella tuota naulojen käyttöä. Puuhun ei saa hakata liikaa nauloja tai puusta tulee lastulevyä ja sen kestävyys on lasilevyn luokkaa. No ei tuossa vielä aivan yletöntä määrää nauloja ole. Olen nähnyt aivan täyteen naulattujakin. Olisi hauska nähdä joku kuva missä se lovi näkyy joka vanerilla on peitetty, en oikein ymmärtänyt tuota tuosta selostuksesta.

Tuo nosto voi aiheuttaa myös muutostöitä myöhäisempiinkin vaiheisiin, kannattaa selvittää vielä ne. Onko autotallin ovi jo tilattu?

Autotallin ovea ei ole tilattu. Sitä ei otettu pakettiin. Talotehtaan edustaja selvittää ovipuolet. Ehkä on niin, ettei nuot nosto-ovet tuohon käy. Mulle käy kyllä ulospäin aukeavatki ovet. Käy jo siksikin, etti tuota ole koskaan edes ajateltu autonkäyttöön. Mutta käsittääkseni tuohon korkeuteen on myös nosto-ovia. No en jaksa tuota nyt murehtia.

Ja itse en ymmärrä, että miten tuossa on paljon nauloja? Ettei sitten vissiin ole nähnyt kun työmaalla kasataan kaksi kattoristikon osaa toisiinsa. Siihen hakataan naulaa vieriviereen. Talotehtaan kaveritkin tuosta mainitsi kun noita kasasivat meillä (talossa siis nuot isot ristikot oli kahdessa osassa) että ei tuossa järkeä ole, mutta näin on laskettu ja määrätty tehtävän.

Eli tuossa nyt ei ole siihen verrattuna kuin muutama naula ja vielä ohuita sellaisia. Kandee siis kysyä tätä nyt joltain inssiltä tai raksamestarilta, eikä meidän maallikoiden täällä pohtia. Mutta jos tuossa tuli puusta lastulevyä, niin meidän talon ristikoista ei ole yhtään mitään jäljellä.

Vituiksi siis meni, jälleen kerran.

Niin ja tämän päiväiset työt blogissa:

http://rakennusprojekti.fi/?p=925

Autotallin katolle laitettiin aluskate ja ruoteet, vaikka keli olikin aivan perseestä. Sataa tihuutti puoliksi räntää ja oli muutenkin kylmä paskakeli. No hyvin saatiin homma tehtyyn.

Sähkärit laittoi myös keskuksen paikoilleen. Eivät ehtineet vielä kytkentähommiin kun menivät iltapäivästä johonkin kurssille. Huomenna jatkuu sähköhommat ja pitäs tulla lattialämmitysmiehetkin vetään yläkerran kaapelit.

Tuo rakentaminen on oikeastaan aika haastavaa puuhaa. Siis helppoa on tehtä väliseiniä, levyttää sun muuta. Mutta nuot kaikki höyrynsulutukset ja tiiveydet ja monet muut asiat on haastavia ja hankalampaan suuntaan menee kun määräykset tiukkenee koko ajan. Ei siis toisaalta ihme jos kämpät suhteessa tulotasoon maksaa tänä päivänä paljon enemmän kuin esim. 20 vuotta sitten. Nykytalot on niin täynne kaikkea tekniikkaa, että väkisin vähän eri asioista kyse. Ja on sitten vähän hiton monta kohtaa mikä voi mennä pieleen. No onko se vakavaa, on toinen juttu kokonaan.

Ainakin rakentaja pelotellaan hengiltä...

Yhtään ei kaduta että tuli lähdettyä massiivihirsipaketin kanssa liikkeelle. Ei tarvi höyrysulkupullomuovitalojuttujen kanssa pelata. Joku tietysti sitäkin mieltä että liimaahan se seinä nykyään on melkein enempi kuin puuta...

Tuo rakentaminen on oikeastaan aika haastavaa puuhaa. Siis helppoa on tehtä väliseiniä, levyttää sun muuta. Mutta nuot kaikki höyrynsulutukset ja tiiveydet ja monet muut asiat on haastavia ja hankalampaan suuntaan menee kun määräykset tiukkenee koko ajan. Ei siis toisaalta ihme jos kämpät suhteessa tulotasoon maksaa tänä päivänä paljon enemmän kuin esim. 20 vuotta sitten. Nykytalot on niin täynne kaikkea tekniikkaa, että väkisin vähän eri asioista kyse. Ja on sitten vähän hiton monta kohtaa mikä voi mennä pieleen. No onko se vakavaa, on toinen juttu kokonaan.

Ainakin rakentaja pelotellaan hengiltä...

En tiedä mitä talon rakentaminen 90-luvun alussa lama vuosina on maksanut,mut ainakin järkyttäviä hintoja sellaisista pyydetään. Esim. 100 neliön tiilivuorattu talo alkuperäisessä kunnossa 1990 rakennettu 180 000 euroa hintapyyntö itärajan tuntumassa...
Yli miljoona markkaa!
Jos vertaa mitä uusi talo nykypäivän määräyksillä maksaa.

Korjaus 1985 rakennettu.

Viimeksi muokattu:
Joo, vanhat kämpät on sikakalliita, siksi mekin päädyttiin rakentamaan, vaikka velkaannutaankin kaulaamme myöden ja vähän ylikin. Ei olisi kiinnostanut vanhaa betonielementtitaloon upottaa rahaa loputtomiin ja vielä vähemmän ostaa joku vanha omakotitalo, jonka tekemisestä ei ole hajuakaan...

Tänään saatiin talliin pellit katolle. Yläkerran lattiallekin ilmeistyi lämmitysputket.

http://rakennusprojekti.fi/?p=931

Päivän saldo; useita kaadettuja puita ja musta silmä. Se on hyvä että on tekemisen meinikiä. Huitasin kaatotunkin veivillä suoraan silmäkulmaan. Samalla sai tyhjättyä talon ja pääsee huomenna lattian kimppuun.

Kattohommissa olin kun oli niin mahtava ilma, pistin noita reunuspeltejä:
P1030888.jpg

Lisäksi vähän listoja ja muuta nysväystä:
http://landetalo.blogspot.com/2011/04/listoja-kattopeltia-ja-wakaflexia.html

Back
Ylös Bottom