Laskitko sä tohon 2 miljardiin ne lukuisat raiskaukset mitkä tuo mokutus on aiheuttanut?Ne ei ole yksittäistapauksia ja niitä on paljon.Ei mun käsittääkseni raha ei ole ainoa tekiä politiikassa.Kansalaisten turvallisuus on tärkeämpää kuin kaikki maailman rahat.Mitä sä pidät näitten vaalien tärkeimpänä asiana?Korotuksia lapsilisiin vai et saatais lisää aikuiskoulutus keskuksia missä porukka voi maleksia poissa kortistosta?
Kärsimykselle on aika vaikea määrittää rahallista määrää, vaikka oikeuslaitos sitä harrastaakin. Turvallisuus on tilastojen valossa parantunut tietyillä osa-alueilla ja heikentynyt toisilla. Ongelmana on osaltaan resurssipula, osaltaan lainsäädäntö ja osaltaan vallitsevat arvot ja käytännöt niin kadulla kuin oikeudessakin. Kuten jo aiemmin sanoin, sopeuttamisessa on menty metsään ja pahasti. Ruotsissakin ollaan pikkuhiljaa herätty siihen, että parhaiten sopeudutaan kun väki hajautetaan pitkin maata eikä keskitetä heitä tietyille alueille. Suomessa vieläkin keskitetään ja juurikin nämä alueet ovat ne ongelmallisimmat. Hajautettu sijoitus, järkeistetty tukipolitiikka, tulijoiden pisteytys ja sopeutumisen arviointi vuosittain viiden ensimmäisen vuoden ajan olisivat ainakin paikallaan. Myöskin käännytyspäätökset pitäisi pistää käytäntöön nykyistä useammin ja ikätestit palauttaa. Nämä ovat kaikki osa ongelmaa, mutta niitä ei korjata hetkessä eikä suurilta osin edes siellä eduskunnassa. Suomessa virkamiehet päättävät monista asioista ja heidän käytäntönsä lopulta määräävät, miten asiat tulevat menemään. Edellämainitusta virkamiespainotteisesta päätöksenteosta johtuen olen pessimistinen persujen vaikutusmahdollisuuksien suhteen vaikka sieltä tulisi 50% äänisaalis vaaleissa.
Mitäkö minä sitten pidän tärkeänä? Kattavaa ja kautta linjan järkevää hallitusohjelmaa. Ohjelmaa, jossa on panostettu niin työllisyyteen, verotukseen kuin terveydenhoitoon ja puolustukseenkin. Valitettavasti tällaiset kunnolliset ohjelmat ovat pelkkää utopiaa, sillä yksikään puolueista ei pysty tarjoamaan toteuttamiskelpoista mallia. Siispä tyydyn siihen, että RKP ja Vihreät saataisiin pois hallituksesta. Jos ei molempia niin ainakin Vihreät. Samalla Vasemmistoliitto pitää saada tungettua niin pitkälle marginaaliin, että puolue kuolee omaan sateenkaarimokutukseensa. Voin siis periaatteessa äänestää Kokoomusta, Persuja, SDP:tä tai Keskustaa... Keskusta vaan ei omaa yhtään mielestäni varteenotettavaa edustajaa Helsingissä ja heidän politiikkansa on muutenkin pikemminkin haitallista Helsingille ja näin siis myös minulle. SDP:llä ei myöskään ole oikein mitään tarjottavanaan minulle ja periaatteesta karsastan puoluetta, joka on niin vahvasti ammattiyhdistysliikkeen käsikassara, vaikka liikkeestä vain pieni osa kannattaa puoluetta. Siispä Persut ja Kokoomus, Hallis ja Rydman. Molemmilla on hyviä ajatuksia ja kykyä esittää ne myöskin loogisesti ilman paatosta.
KD:ta en äänestä, koska meidän ideologiat eivät vaan natsaa yhteen vaikka muuten sielläkin on ollut muutamia ihan hyviäkin ideoita.
PS. Puhun puolueen äänestämisestä juurikin ryhmäkurin takia. Ehdokas ei itsessään pysty paljoa vaikuttamaan asioihin, mutta ikuisena optimistina uskon kuitenkin puolueen kannan muotoutuvan valittujen ehdokkaiden mukaan ja täten äänestän lähinnä itseäni olevaa ehdokasta. Jos vaikka se Rydman sais Kokoomuksenkin heräämään...