Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Aloittelija kaipaa neuvoa! Käyn salilla 6 kertaa viikossa. Kuinka minun kannattaisi jakaa treeni? Tähän asti olen pitänyt kerran viikossa jalkapäivän, muuten fiiliksen mukaan vaihdellen, pääpaino rinta/ojentaja/hauis/selkä-akselilla. Lisäksi treeniin kuuluvat tietysti myös vatsa/kyljet/olkapää/hartiat. Lihakset palautuvat treenistä hyvin, ainakaan kipuja ei ole.

Kuinka jakaisin eri lihasryhmiä viikon ajalle niin, että maksimoin lihasvoiman kehityksen? Tuntuisi liian vähältä tehdä yhtä lihasryhmää vain yhtenä päivänä viikossa, joten esim. 5-jakoista ohjelmaa vierastan.

Nyt, kun alussa kehitys on ollut huimaa ja tuloksia näkyy sekä paperilla että kropassa, tulee tietysti myös ajankohtaiseksi remontoida ruokavaliota. Rasvakerrosta pitäisi saada pikkuhiljaa pois, mutta syömisestä ei tietenkään voi kauheasti tinkiä, koska tällä treenimäärällä 2-3 tunnin välein on nälkä. Ehkä ensihätään kannattaa vain kiinnittää huomiota riittävään proteiininsaantiin ja jättää herkuttelu pois? Ensisijainen tavoitteeni on kuitenkin lihasvoiman lisääminen, ei niinkään laihtuminen.

Ennen kuin kukaan tarttuu treenitiheyteeni, niin minulle nyt vain kaikin puolin sopii käydä 5-6 kertaa viikossa. En tietenkään joka päivä mitään maksimitreenejä vedä, vuorollaan kevyempää ja raskaampaa. Eli puhtaasti lepopäiviä en ole tässä vaiheessa valmis lisäämään, pysyypähän pää kasassa :) Toivottavasti joltakulta löytyisi hyvää vinkkiä, joka sopisi tähän minun kuviooni!

Hei!

Olen 17-vuotias ja n. 75 kg. Aloitin juuri salilla käynnin ja ajattelin kysyä muutamia kysymyksiä. Pahoittelen jos niitä on tullut vastaan aikasemminkin, mutta sivuja on reippaat 1120. :(

1. G6 toimiva aloittelijoille (vieläkin)?
2. Pystyisikö leuanvedot ja takakyykyn korvata jollain muilla liikkeillä/laitteilla?
3. Olen n. 75 kiloinen mutta kehosta suuri osa rasvaa, miten pitäisi menetellä ruokavalion suhteen, jos haluisi kesään mennessä vähän parempaan kuntoon? Jatkaa normikaloreilla jättäen kaikki ylimääräset paskat (sokerit yms) pois, vai syödä normaalisti, vai miten?

Kiitos jo etukäteen! :)

1. On toimiva, jopa suositeltava.
2. Leuanvedot ja kyykyt on kyllä pirun hyviä liikkeitä, joita ei oikeasti kannata korvata. Jos kuitenkaan ei ole muuta mahdollisuutta niin korvaa leuanveto ylätaljalla ja kyykky jalkaprässillä. Hyvä nyrkkisääntö: Vapaa liikerata > laitteet
3. Tähän olisi paljon helpompi vastata jos nappaisit itsestäsi kuvan ja linkkaisit tänne, tai jos kertoisit pituutesi niin voisi suhteuttaa painoon. Yleisestihän lihasta on kuitenkin kivempi alkaa hankkia (nostaa painoa) jos ei hirveästi ole sitä fläsää jo valmiiksi.

Kiitos! :)

Ainiin, unohdin laittaa pituuden. Sitä löytyy ~185cm. Ja en tosiaankaan tiedä yhtään noista rasvaprosenteista tai muusta, mutta semilöysältä näyttää kuitenkin.

Kysymys jaloista

Terve! Mua askarruttaa jalkojen treenaus ja alavartalon kasvatus ja lähinnä se, miten usein ja paljon niitä pitäisi treenata.

Oon syksystä treenannut 3 jakoisella: jalat, selkä-rinta, kädet ja mun mielestä kädet sai paljon paremmin kokoa kuin jalat ja takapuoli kun kävin siis 3 kertaa viikossa salilla. Eli kerran viikossa tehtiin jalat. Sitten alkuvuodesta vaihdettiin vetävät - työntävät ja määärä lisättiin 4 kertaan. Nyt joka kerralla tehdään jalkoja / takapuolta. Sain tuolla ohjelman kommenteissa kehoituksen tehdä enemmän perusliikkeitä, kuten kyykkyjä, mavea jne.

Miten paljon jalkoja kannattaisi treenata viikossa ja millä jaolla, kun käyn 4 kertaa viikossa salilla ja haluan nimen omaa niitä kehittää erityisesti?

Terve! Mua askarruttaa jalkojen treenaus ja alavartalon kasvatus ja lähinnä se, miten usein ja paljon niitä pitäisi treenata.

Oon syksystä treenannut 3 jakoisella: jalat, selkä-rinta, kädet ja mun mielestä kädet sai paljon paremmin kokoa kuin jalat ja takapuoli kun kävin siis 3 kertaa viikossa salilla. Eli kerran viikossa tehtiin jalat. Sitten alkuvuodesta vaihdettiin vetävät - työntävät ja määärä lisättiin 4 kertaan. Nyt joka kerralla tehdään jalkoja / takapuolta. Sain tuolla ohjelman kommenteissa kehoituksen tehdä enemmän perusliikkeitä, kuten kyykkyjä, mavea jne.

Miten paljon jalkoja kannattaisi treenata viikossa ja millä jaolla, kun käyn 4 kertaa viikossa salilla ja haluan nimen omaa niitä kehittää erityisesti?

Ihan sama juttu kuin kaikkien muittenkin lihasten kanssa. Pitää vain löytää se itselle sopivin. Jos 4 kertaa käyt niin käytä nyt yksi ainakin pelkkiin jalkoihin. Ja jos toiselle päivälle mahtuu niin voit vaikka tehdä vielä pohkeet erikseen jonkun päivän loppuun jne. Kaikkea voi kokeilla ja sitten valita sen mikä sopii itselle parhaiten. Itse teen jalkoja kahdesti viikossa. Yhden kerran raskaammin ja toinen kerta on hieman kevyempi.

Jos neljästi viikossa, ja haluat priorisoida jalkoja, niin itse tekisin vaikkapa näin:

1. Rinta, etuolat, sivuolat, ojentajat
2. Etureidet, pohkeet, vatsat
3. Selkä, epäkkäät, takaolat, hauikset + kyynärvarret
4. Takareidet, pohkeet, vatsat

Yläkropan voi myös jakaa esimerkiksi tyyliin:
1. Rinta, kädet
2. Selkä, olkapäät.

Voisko joku selittää mulle tuon MaVen otteen? itsellä vähän ongelmia isompien painojen kanssa, että ote ei meinaa pysyä etenkin pitkissä sarjoissa. Minkälaisia sarjojen pituuksia olisi hyvä aloittelevalle mavettajalle? itse olen tehnyt 4x8-12 ja ihan sopivalta tuntuu, myöhemmin olisi tarkoitus alkaa tekemään 3-5 toiston sarjoja.

Sitten vielä olis sellainen kysymys: Kannattaako salille mennä, jos on lihakset jo "vähän kipeänä" esim. rinta, ojentaja, hauis. Itellä ollut pitkiä taukoja, että olen käynyt salilla n. kerran viikossa. Nyt jatkossa olisi tarkoitus alkaa käymään 3-4 kertaa viikossa, joten voiko pitkä tauko olla merkki siitä, että lihakset eivät ole tottuneet rasitukseen.. mutta kun alkaa nostelemaan useammin, niin lihakset tottuvat ja palautuvat nopeammin?

Myydäänkö jossain kaupoissa/apteekeissa tyhjiä kapleseita? On meinaa helvetin pahaa kofeiini jauheena.

Miksi se on jauheena eikä pillereinä? Tuohon tyhjien kapselien saatavuuteen en osaa auttaa, mutta itse joskus tehnyt kikkakolmosta eli ostanut jotain kapseloitua, halpaa ja suht turhaa ainetta, avannut kapselin ja täyttänyt omalla jauheella. Kyseessä oli ihan reseptilääke, isot mattapintaiset kitalakeen kiinni jäävät pillerit ja jotenkin ne piti saada alas niin tuli sitten ite väsättyä kapseleiksi. Onneksi nykyään osaa jo niellä niin ei tarvitse ihan hulluna nähdä vaivaa.

Minkälaista kuntopiiriä suosittelisitte. löytyy 2x 15kg käsipainot ja leuvan vetotanko eli jotain näillä pitäs aikaseks saaha.

Kokokroppa läpi yhdessä kuntopiirissä vai aiotko jakaa useampaan kertaan?
Laitan nyt vaikka jotain mitä itse tullut tehtyä kun ei ole salille päässyt. Älä toki toisto määriä kopioi!
Ja siitäkin voit miettiä mihin itse tarviit niitä. Eli itse tein vaikkapa tuossa keskivartalon kuntopiirissä vatsoja ja linkkareita kuuden sarjoissa räjähtävästi.

Kädet:
L-veto tangossa roikkuminen myötäotteella MAX!
Punnerrus 1x20 2x15
OjentajaPunnerrus 1x15 2x10
Leuat vastaotteella 2x7 1x5
Hindupunnerrus 1x15 2x10
Punerrus tasapainolaudalla 2x10
Lisää:Läpsypunnerrus, punerrus käsilläseisonnassa jne. muita variaatioita. Muscleup? L-pullups jos haluu ottaa keskivartaloa mukaan,

Keskivartalo:
Vatsat staattiset MAX!
Leuat niskantaakse 2x3
Linkkari 3x6
Istumaannousu 2x6
Selät 2x15
Vatsat ristiin 1x25 2x20
Leuat Myötäotteella 3x5
Linkkari L-veto tangossa 2x5 2x3
Silta 2x5
Lisää:Back tai Front Lever, L-sit...

Jalkoja tein muuten kuin kuntopiirillä, mutta jotain pistoolikyykkyjä, Askelkyykkyjä noilla käsipainoilla, seinää vasten istuntaa voi kokeilla.

Noilla käsipainoillahan saat ihan kunnon puntti settejäkin tehtyä. Eli Pystypunerrus, Shoulder fly, Ranskalainen punerrus, kulmasoutu, jne. jne. niillä.

hei ihan kaverin puolesta kyselen, elikkä kyseessä tyttö 17 vuotias ja olisi innokas käymään salilla, niin mikä olisi hyvä kuntosaliohjelma? haluaisi käydä noin 2-3 kertaa viikossa salilla.

hei ihan kaverin puolesta kyselen, elikkä kyseessä tyttö 17 vuotias ja olisi innokas käymään salilla, niin mikä olisi hyvä kuntosaliohjelma? haluaisi käydä noin 2-3 kertaa viikossa salilla.

Tuolta Punttimimmien osiosta varmaan irtois parempaa infoa. Myöskin, mikä on treenauksen päämäärä? Lihasten kasvatus, yleisesti kiinteämpi kroppa, voiman lisäys, jonkin lajin tukeminen tms.? Kyllähän se treeniin vaikuttaa aika paljonkin, että mitä sillä yritetään saavuttaa. Perusvastaus kuitenkin aloittelijoille on Starting Strength tai Arnoldin Golden Six. Molemmat soveltuvat tollaseen 3x viikossa treenaamiseen ja ovat aika yksinkertaisia.

Sellainen, jossa on paljon SJMV:ta ja erilaisia venytyksiä. Treenivaatteiden pitää olla mahdollisimmat tiukat.

Tämä, mikäli kyseessä on meikän sali ja tyttö käy samoihin aikohin :D SJMV, MaVe ja Kyykky niin kansa tykkää :rock:

Miksi maksaa yli kolminkertaisen hinnan..mutta jatkossa kyllä täytyy pillereinä.

Näin äkkiseltään en näe jauheen hintaa, mutta kun otetaan tuo tablettien 4-6e/100kpl purkki vertailuksi niin aika vaikea uskoa, että olisi kolme kertaa halvempaa jauheena vastaava määrä.

Back
Ylös Bottom