Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Noh, mulla se taas vaikuttaa ;) Kannattaa kokeilla mikä itselleen sopii :)

Varmaan riippuu aika paljon siitä peruskunnosta ja kuinka paljon aerobista on tottunut tekemään. Itse kun aerobista/anaerobista, mutta juoksua kuitenkin tulee 1-3 kertaa päivässä niin jos esim aamulla tekee sen 30-40min intervalli lenkin ja sen jälkeen puntin niin ei juurikaan vaikuta, kun voimat riittää niitten jälkeenkin vielä muutamaan tuntiin Korista/futista/juoksua yms. Toisaalta taas henkilö joka ei aerovista tee kuin satunnaisesti muutaman kerran niin 30min rauhallinen lenkkikin voi olla todella rankka ekaa kertaa. Eli se varmaan vaikuttaa. Ja varmaan kannataa kokeilla vaihtaa aina välillä, kun kaikki vaihtelu treenissähän on yleisesti hyväksi kehitykselle.

On nyt tultu tehty vaaka jalkaprässiä jonkin aikaa ja painoa on lisätty 80 -> 120. Teen aina 4x10 sarjoissa. Saan kohtuu kevyesti tehtyä aina nuo 4x10, mutta se ensimmäinen on kova rutistus, varsinkin kun pistää suuremman painon kehiin. On tullut mieleen että olenko säätänyt prässin oikeaan kulmaan, senhän kuuluu olla 90 astetta.

Sulle sopivasta kulmasta en tiedä, mutta jos ymmärsin oikein että ensimmäinen sarja on aina kova/kovin rutistus, sulla on liian vähän lämmittelyä alla.

Onko vaarallista?

Elikkä oon tämmönen kohta 16-vuotias poika. Oon ruvennu tossa lähellä olevalla kerhotalolla käymään nostelemassa vähän painoja, enimmäkseen yläkroppaa. Tällä hetkellä oon käyny sielä nyt vasta vajaan viikon ajan joka päivä, ja mieleeni heräsikin kysymys, että mitä haittavaikutuksia tästä voi olla, jos joka päivä käy siellä?
Ensimmäisen päivän jälkeen oli lihakset kipeet, mutta sen jälkeen ei ole ollut, kun on muistanu venytelläkkin. En vedä millään maksimirääkkipainoilla, mutta semmoisilla kuitenkin että ne tuntuu. Vedän 3x15 sarjoja.
Onko lihakset levänny tarpeeks, jos ne ei oo kipeät seuraavana päivänä, ja onko esim n.9 tunnin yöunilla enemmän vaikutusta tähän lihasten lepäämiseen kuin 7 tunnin yöunilla, ja jos on niin kuinka paljon?
Sori että tämmönen aloittelija tuli tänne kyselemään, mutta toivon kuitenki että saisin jonkulaisia vastauksia :)

^ Turhaan käyt siellä enemmän kuin sen 3-4 kertaa viikossa näin alkuun. Ota kunnon ohjelma avuksi niin kehitys on takuulla parempaa. Myöskin palautuminen tuollaisella jatkuvalla treenaamisella kärsii ja niin kärsii se kehityskin.

Sulle sopivasta kulmasta en tiedä, mutta jos ymmärsin oikein että ensimmäinen sarja on aina kova/kovin rutistus, sulla on liian vähän lämmittelyä alla.

Tuli vähän huonosti selitettyä, eli jokaisen sarjan ensimmäinen toisto on se kovin rutistus.

Olisi nyt tällänen ongelma. Elikkäs, ku synnyin ni mulla oli kampura jalka, eli oikea jalka oli kääntyny vasemman jalan sisäsyrjään päin. Jalka korjattiin (elikkä akilesjännettä pidennettiin) ja melkeen heti leikkauksen jälkeen vanhemille sanottiin että mulla ei ois koskaa mahdollista urheilla tai tehä mitää mikä ns ''rasittaa jalkaa'', Tuli harrastettua pari vuotta nyrkkeilyä ja sitten kokeilin inttiä ja siellä eka viikko oli yhtä helvettiä. Jalkaan sattu 24/7 ja eka lääkärintarkastus tuli ja oisin saanu c:n paperit mut halusin jatkaa, no intti meni helvetin hyvin pääsin sotilaspoliisiksi ja kunnialla sen suoritin. Nyt on salilla tullu käytyä sellaset 1v ja aloin tossa pariviikkoa sitte kattomaan et tämän oikean ( eli leikatun jalan ) pohje on ihan sairaan paljon pienempi ku vasemman? Mittasin ihan huvikseen, vasen ( 44cm) oikea (39cm) . Osaisko joku sanoa et voiko toi kenties johtua tosta leikkauksesta? Alko vaan vähän askaruttamaan ni ajattelin kysästä josko jollain ois sama ongelma:D ei tässä kohta kehtaa shortsejakaa kesällä pitää :D

Oon nyt parivuotta punttaillu ja 2kk sitten alotin treenaamaan kehonrakennus- tyyppisesti kun lätkän lopetin. Ja nytten iskin jonkinlainen tauti en tiedä mitä tämä on, tuntuu flunssalta mutta tuntuu taas sitten että ois jotain pahempaa. Paino laskenut 3kg 2pv aikana ja tuntuu että lihakset on aivan velttoja. Ja hikeä puskee välillä pääle vaikka mitään ei tee. Pitäisikö vaan jatkaa punttia vai pitää pieni tauko, nyt ollu 2pv tauolla..

13v Treeniohjelmaa

Eli jonkinmoista treeniohjelmaa pitäis saada:) Älkää pliis dissatko tyyliin "13v turha olla mikää WNB lihaspommi" :D

Olen siis joku about 155cm ja 45kg (joo reilusti alipainoo!) ja ruokailutottumukset on lähinnä aamulla puuro + leipä, seuraava ruoka koulussa 11-11:30, sitte kotona lämmin ateria + ehtoolla jotain pientä, yleensä (epäterveellistä joo) joku valmispitsa, tai valmisateria. Eli ihan alotteleva oon, hyvä kun 10 etunojapunnerrusta menee, vatsarutistuksia meneekin vaikka 100 putkeen.
Eli sain tälläsen, lähinnä vatsalihaskärpäsen piston, ja pitäis noin ½-1vuoden haarukalla saada joku pieni päkki tohon vatsan seutuville :) Ja salille ei ole varaa tai kyytiä eli lähinnä (ainakin aluksi) kotona saada lihaskuntoa. Jotain ruokavalioohjeistusta myös, kun hese on liiankin usein tuttu paikka. Mahdollisuudet on ostaa jotku käsipainot, leuanvetoa, punnerrusta, vatsarutistusta. Kumma kyllä, kylkiluut pilkottelee ja kaikki paino mitä on on tossa alamahassa, tai mikä pömppö toi nyt on:)

Kiitos jo etukäteen.

Tuossa iässä, suosittelen tekemään ainakin omalla painolla treeniä. Laitan nyt oman ohjelman jota olen tehnyt kun ei ole ollut pääsyä salille/vaihtelun vuoksi muuten vaan välillä.
Älä välitä toisto määristä, ne tee oman tuntemuksen mukaan, yleensä eka kerta menee kokeillessa.

Kädet:
L-veto tangossa roikkuminen myötäotteella MAX!
Punnerrus 1x20 2x15
O.Punnerrus 1x15 2x10
Leuat vastaotteella 2x7 1x5
Hindupunnerrus 1x15 2x10
Punerrus tasapainolaudalla/Staggered Push-ups 2x10

Keskivartalo:
Vatsat staattiset MAX!
Leuat niskantaakse 2x3
Linkkari 3x6
Istumaannousu 2x6
Selät 2x15
Vatsat ristiin 1x25 2x20
Leuat(Myötäote) 3x5
Linkkari L-veto tangossa 2x5 2x3
Silta 2x5

Jalat:
90-istunta MAX
Pistol squat 2x5/jalka
Muuten jalkoja sitten varmaan kannattaa treenata ainakin juoksemalla ulkona/hyppimällä.

Ruokavaliosta vain se että syö ainakin sitä perusruokaa mitä koulussa yms. on niin niin paljon kuin menee. Silloin ei niin helposti tule sitä epäterveellistäkään syötyä.
Kannattaa muuten suunnitella etukäteen miten aiot syödä niin epäterveeliset jäävät vähemmälle. Ja vinkkejä noihin välipaloihin nyt aineskin: Banaani, leipä, rusinat, pähkinät, rahka, jugurtti jne. Eli tuollaista voi laittaa illalla ja mahdollisesti koulunjälkeen suuhun, ainakin mielummin kuin pizzaa tai karkkia....

E: Ja kun tuosta vatsasta valitit niin ihan normaali 13v ruumiinrakenne tuo on.

Vatsalihakset

Moro!
Kysyisin semmosta että kuinka monesti viikossa vatsalihaksia kannattaa treenata ja kannattaako yhtä treeniä tehdä niin kauan ettei enää jaksa tehdä vatsoja?

P.S. Kertokaa vinkkejä tehokkaista ja hyvistä vatsalihas liikkeistä (kotiin ja salille).

Alottelija kun olen niin mitä tarkoittaa: L-Veto, hindupunnerrus, pistol squat, tai linkkuveitti? kiitos näin etukäteen taas :)
Edit: Aattelin muuten vetää pari kolme kuukautta RHP:tä, vaikka suurin osa sitä vastaan onkin. sitten alan koko kropan treenin

Alottelija kun olen niin mitä tarkoittaa: L-Veto, hindupunnerrus, pistol squat, tai linkkuveitti? kiitos näin etukäteen taas :)
Edit: Aattelin muuten vetää pari kolme kuukautta RHP:tä, vaikka suurin osa sitä vastaan onkin. sitten alan koko kropan treenin
L-veto=Leuanveto eli tuossa tarkoitettiin Leuanveto tankoa...
Hindupunnerrus=http://www.youtube.com/watch?v=DuHnnh3nDJU
Pistol Squat=http://www.youtube.com/watch?v=jEBol54EjVE
Tuosta linkkuveitistä en tiedä mistä sen repäsit, mutta jos linkkaria meinasit niin
Linkkari=
valinkkarisuoraan.jpg

Linkkari Leuanvetotangossa=(VIDEOSSA 2min kohdalla) http://www.youtube.com/watch?v=l4BMt2ebb0Y&feature=related
Ja tuo vatsat ristiin menee niin että olet kuvan(alla) osoittamassa asennossa muuten, paitsi kädet niskantaakse ja rutistat vastakkaisen polven ja kyynerpään yhteen.
5372098217_bcb45ba6d3.jpg

Moro!
Kysyisin semmosta että kuinka monesti viikossa vatsalihaksia kannattaa treenata ja kannattaako yhtä treeniä tehdä niin kauan ettei enää jaksa tehdä vatsoja?

P.S. Kertokaa vinkkejä tehokkaista ja hyvistä vatsalihas liikkeistä (kotiin ja salille).
Yltä löytyy niitä vinkkejä... Ja vatsalihaksia voit aina tehdä kun ovat palautuneet edellisestä treenistä, eli eivät ole kipeät. Ja yleensä tehdään siihen asti ettei jakseta, jos tuntuu että menee liikaa toistoja niin lisäpainoilla vaan.

Kiitus pirusti :) Linkkuveitten repäsin ku joku muu tuolla kirjotti josai tredis linkkuveitestä niin siitä vaan :D (sekava juttu) Eli etunojapunnerruksella siis rintalihakset kasvaa? Onko muita keinoja rintalihasten kasvuun?

kyllä ne rintalihakset ja muut lihakset alkavat sulla parin vuoden sisällä kasvamaan. Nyt vaan syöt paljon ja kunnon ruokaa, ja teet noita punnerruksia,vatsoja,selkiä,kyykkyjä ym. oman kehon painolla tehtäviä liikkeitä. Älä huolehdi jollei parin viikon sisällä ala lihakset olemaan kuin kehonrakentajalla, vaan ajattele ennemmin tuloksien nousua kuin lihasten kasvua.

Otan oikeastaan esimmäistä kertaa kapean penkin ohjelmistooni. Penkkiä olen hyvin tehnyt ilman varmistajaa, koska sitä on tullut väännettyä niin kauan jo, että tietää omat kykynsä ja osaa ennakoida, milloin se mahdollinen viimeinen toisto ei enää nousisikaan. Eli yksin siis treenailen ja mietin, että voiko tätä kapeaa penkkiä tehdä yhtä tehokkaasti siinä smith-häkkyrässä? Olisi jonkinlaiset varmistimet, joten voisi turvallisin mielin yksin iltaisin treenailla :D
Onko kuinka paljon huonompi tapa, kuin vapaat painot?

Onko kuinka paljon huonompi tapa, kuin vapaat painot?
Vapailla painoilla treenaaminen on usein suositeltavaa, sillä niillä treenaaminen aktivoi useampia lihaksia samanaikaisesti.
Koska liikerata ei ole ohjattu, kehittyy samalla kehon koordinaatiokyky ja myös tukilihakset vahvistuvat.

Salilla johon hommasin kortin ei ole ilmeisesti muuta mahdollista kyykkypaikkaa kun smith. Onnistuuko tommosessa hieman yläviistoon suuntautuvassa smithissä kyykkään, ilman isompaa damagee mihinkään? Kyllä siinä kyykky ihan hyvin onnistuu mut mietityttää että saako tuhoo paljon aikaan, kun alaslasku menee hieman takaviistoon? Kunnolla kun nojaa vaan tankoon niin saa hyvän rasituksen kyllä mutta hajooko polvet tms?

Reenin puolivälissä tulee vaihe, jolloin yhtäkkiä vesi alkaa maistua äärettömän makealta. Erityisesti haalea +20c vesi saa sylkirauhaset puskemaan nestettä olan takaa. Tässä vaiheessa ei ole tultu syötyä ainakaan tuntiin eikä mitään palkkareitakaan ole nautittu. Se ei siis ole millään tavalla häiritsevä, lähinnä hyvin hämmentävä. Mistä johtuu?

Back
Ylös Bottom