Maven jälkeen toispuoleinen selkäkipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JohnyV
  • Aloitettu Aloitettu
Onko vastaavia vaivoja: kovan selkätreenin jälkeen illalla tuntuu aika voimakasta kipua toispuoleisesti alaselässä rangan vieressä ja säteilee jalkaan ja totta puhuen myös saman puolen kivekseen (tämä kuulostaa hauskalta niin kauan kuin se sattuu omalle kohdalle:hyvä:). Pahimmillaan se tuntuu sen verran että tulee vähän semmoinen olo että arvaako varata painoa jalalle ollenkaan.. Treenatessa ei tunnu mitään yhtäkkisiä kipuja, hapotusta ja normaalia kireyttä ainoastaan. Lähinnä mietityttää että voiko tässä tehdä vahinkoa selälle jos mavea jatkaa samaa rataa? Vai onko tuolla vaan jotain "normaalia" hermopinnettä selkälihasten turvotuksen takia? Painot ei ole mitään mahdottomia, kovimmat sarjat viime treenissä oli 6 x 165 ja 4 x 170.
Ja tuo kipu tosiaan hellittää aika nopeasti, seuraavana päivänä on enää semmoista sopivaa tiukan treenin jälkeistä jäykkyyttä.

Mulla on samoja oireita ilman kiveksiä :). Joku osaava vois enempi selittää.

Uskoisin oireiden liittyvän enemmän siihen suoritettuun maastavetoon ja sen tekniikkaan, kuin siihen, että löytyykö niitä kiveksiä vai ei.

Tekniikast on katottu ihan kokeneemman kanssa. Se tulee vaikka ois tangossa ihan lelupainot ja tekis kuinkapuhtaasti. Et meneeks se sit kramppii vai mikä sille tulee?

Mä vedän ristiotteella, vaihdan kyllä puoltakin mutta kovimmat sarjat menee kyllä yleensä aina samalla "kätisyydellä" kun tuntuu että löytyy paremmin ruutia.

Mä vedän ristiotteella, vaihdan kyllä puoltakin mutta kovimmat sarjat menee kyllä yleensä aina samalla "kätisyydellä" kun tuntuu että löytyy paremmin ruutia.

Itse olen vetänyt aina kaikki sarjat samoinpäin eikä ole ollut ongelmaa, mutta minut saatiin vakuutettua ton vaaroista, niin nykyään teen sitten kaikki paitsi sen kovimman sarjan toistepäin. Muuten menee ihan yhtä hyvin, mutta tanko nousee vinossa (?).

Koitas tehdä maven jälkeen jalannostoja tangossa riippuen . Sillä saadaan välilevyt elpymään paineesta. Lisäksi kannattaa venytellä huolella takareidet ja pakarat ainakin ennen nukkumaan menoa. Ja keskity alavatsan ja alaselän paketissa pitämiseen kun teet mevea.

Uskoisin että hierojalla käynti vois helpottaa noihin kipuihin.. Ja jos se ei tepsi nii käy kiropraktikolla.

Lähinnä mietityttää että voiko tässä tehdä vahinkoa selälle jos mavea jatkaa samaa rataa?

Lähinnä mietityttää, voiko tossa olla tekemättä hallaa selälle jos mavea jatkaa samaa rataa? Tuo säteilevä kipu viittaa kyllä hermostoon, ota yhteyttä asiantuntijaan

Koitas tehdä maven jälkeen jalannostoja tangossa riippuen . Sillä saadaan välilevyt elpymään paineesta. Lisäksi kannattaa venytellä huolella takareidet ja pakarat ainakin ennen nukkumaan menoa. Ja keskity alavatsan ja alaselän paketissa pitämiseen kun teet mevea.

Se mave aiheuttaa painetta sun iskiashermoon, joka on suurin hermoista ja sen takia saattaa säteillä eri kohtiin koko alakropan aluuelta. Yleensä toispuoleista, saattaa myös pahana tuntua molemminpuoleisesti. Itellä meni 2004 välilevy (lievä) ja edelleen tulee oireita jos teen jotain tyhmää kuten sjmave tai julle-liike. Ja kuten pyyttoni sano ni ainoo apu siihen on toi korsetin pito kunnon paketissa ja näin ollen syvien vatsalihasten huomioonotto myös suotavaa.

Lisäks se et tuntuu kiveksissä johtuu siitä tosiaan et niitä hermojan haarautuu myös sille alueelle. Pahasti ku menee ni saattaa tulla pidätysvaikeuksii eli ei kannata leikkiä vaivalla.

Lähinnä mietityttää, voiko tossa olla tekemättä hallaa selälle jos mavea jatkaa samaa rataa? Tuo säteilevä kipu viittaa kyllä hermostoon, ota yhteyttä asiantuntijaan

Ite olen suosiolla jättänyt maven pois juuri sen takia, että en halua ottaa tuosta selvää.

^^^^Tangossa riippuminen saattaa olla liian rajua, varsinkin kun ei tarkkaan tiedetä, mikä selkää vaivaa. Korkeintaan roikkuisin jalat kevennetysti maassa/penkillä (jos olisi pakko roikkua).

Jalannostot kuitenkin turvallisempi kuin pelkkä rentona roikkuminen, kun vatsalihakset jarruttaa venytystä.

Ja vielä lisäys: Itseltäni meni kerran jalat alta, kun hieman venytin rankaa roikkumalla maven jälkeen. Sattui saatanasti, mutta yritin näyttää siltä, että kaikki on ihan kunnossa (sehän on tärkeintä aina), hetken istuttuani pöngin pukkariin jollain keinolla. Äkkiä se siitä tokeni, mutta aavistuksen säikähdin. Selkä on aina selkä.

Ite olen suosiolla jättänyt maven pois juuri sen takia, että en halua ottaa tuosta selvää.

Mä oon sitä mieltä, että suht normaalisti liikkuva ja taipuva ihminen voi tehdä maastavetoa turvallisesti, kunhan tekniikka on kunnossa eikä vedetä niitä viimeisiä raivotoistoja väkisin selkä pyöreänä. Aivainasia on ottaa selvää ongelman aiheuttajasta ja korjata se. Itse liikehän voi väärin tehtynä aiheuttaa vammoja, mutta jos pohjalla on aliliikkuvuutta ja lihasjumeja, niin paha sitä on pelkällä vedon lopettamisella paikata

Mulla on ollut jo pitkään toispuoleisia selkävaivoja ja olen kokenut sen auttaneen selvästi, kun olen lopettanut ristiotteen käytön kokonaan. Myötäotetta mankun ja sormilukon kanssa niin pitkälle kuin menee ja sitten kovempiin sarjoihin remmejä. Myötäote tuntuu niin paljon tasaisemmalta ja luontevammalta, että ristiotteella en viitsi enää leikkiä kuin silloin jos mavessa pitää joskus repiä se "rehellinen" ykkösmaksimi paljain käsin.

Mä oon sitä mieltä, että suht normaalisti liikkuva ja taipuva ihminen voi tehdä maastavetoa turvallisesti, kunhan tekniikka on kunnossa eikä vedetä niitä viimeisiä raivotoistoja väkisin selkä pyöreänä.

Sä olet sitä mieltä juu. Se ei kamalasti lämmitä jos joku pulliaienen on tota mieltä kun se selkä menee paskaks. Sun mielipiteeseen tulee ihan uus näkökulma, jos itsellä ois em. ongelmia. Sitä sä tietäisit mistä puhut...

Aivainasia on ottaa selvää ongelman aiheuttajasta ja korjata se. Itse liikehän voi väärin tehtynä aiheuttaa vammoja, mutta jos pohjalla on aliliikkuvuutta ja lihasjumeja, niin paha sitä on pelkällä vedon lopettamisella paikata

Juuri näin. Nyt kun itsellä on noi jumit ja aliliikkuvuudet saatu pikkuhiljaa haltuun ja syvävatsalihasreeniä tarpeeksi takana niin olen pikkuhiljaa ottamassa mavea takaisin ohjelmaan, hyvin rauhallisesti tosin, jos se selkä rupeais kestämään.

Pointtina siis se, että sen maven voi laittaa ihan syystä hetkeks sivuun ja selvittää näitä ongelmia ja keskittyä syvien vatsalihasten/koko korsetin hallintaan. Ja sen jälkeen jatkaa maveilua entistä ehompana. Syvien vatsojen hallinta tuo myös lisätehoja mieheen, sillä niiden oikeaoppinen hallinta aktivoi paremmin pakaraa jollon tulee lisää ruutia, koska perseen koko voimakapasiteetti tulee käyttöön.

Itsellä tuli armeijan jälkeen tommosia oireita, kun aloin taas puntteja nosteleen. Ainaki yks mikä se voi olla, on hermopinne. Ei oo vaan itekkään saanu aikaiseksi käytyä lekurilla. Nuo terveyskeskuksen "lääkärit" ei oikein tahdo tietä mistään mitään, ku vasemman olkapään vaivasta tuumasi vain, että on lihas poikki ja passitti ultraääni kuvaukseen :D Ja kuten arvata saattaa, ei siellä mitään näkyny, ja kun se on minunkin mielestä jokin tulehdus eikä mikään vaurio. Pitäs käydä yksityisellä heti ku ois rahaa :P

Onko vastaavia vaivoja: kovan selkätreenin jälkeen illalla tuntuu aika voimakasta kipua toispuoleisesti alaselässä rangan vieressä ja säteilee jalkaan ja totta puhuen myös saman puolen kivekseen (tämä kuulostaa hauskalta niin kauan kuin se sattuu omalle kohdalle:hyvä:). Pahimmillaan se tuntuu sen verran että tulee vähän semmoinen olo että arvaako varata painoa jalalle ollenkaan.. Treenatessa ei tunnu mitään yhtäkkisiä kipuja, hapotusta ja normaalia kireyttä ainoastaan. Lähinnä mietityttää että voiko tässä tehdä vahinkoa selälle jos mavea jatkaa samaa rataa? Vai onko tuolla vaan jotain "normaalia" hermopinnettä selkälihasten turvotuksen takia? Painot ei ole mitään mahdottomia, kovimmat sarjat viime treenissä oli 6 x 165 ja 4 x 170.
Ja tuo kipu tosiaan hellittää aika nopeasti, seuraavana päivänä on enää semmoista sopivaa tiukan treenin jälkeistä jäykkyyttä.

Itsellä oli samaa vaivaa, tosin hellitti jo treenin aikana kun lopetti alaselän rasittamisen. Mavea en tuon jälkeen ole tehnyt, mutta nykyisin kestää jo suorin jaloin vetää, ilman että tulee puutumusta.

En ole täysin varma puhutaanko samasta vaivasta, mutta itsellä alaselkä meni totaaliseen "tappopumppiin" ja sen jälkeen jopa levyjen kantaminen oli hetken tuskaa. Kipu/tappopumppi oli tuossa pakaran yläosassa/alaselässä rangan oikealla puolella. Kannattaisi käydä ehkä osaavalla hierojalla, lääkärillä tai fysioterapeutilla.

Itsellä on auttanut vaivaan lantion alueen, vatsalihasten, reisien ja kylkien täysvaltainen venyttely ja foam rolling selälle, reisille, pakaroille jne. Youtubesta löytyy kohtuu hyviä venytyksiä hakusanoilla piriformis ja it band. Vatsalihaksia on mielestäni paras venyttää pallon päällä. Ei ole oikotietä onneen ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Painot ei ole mitään mahdottomia, kovimmat sarjat viime treenissä oli 6 x 165 ja 4 x 170.

Paljonko painat? Minusta mave on siitä hiukan ongelmallinen, että jos toistoja on enemmän isommilla painoilla niin tekniikka alkaa sarjan lopussa pettää. Kannattaisi miettiä onko niillä isoilla painoilla sarjojen tekeminen edes tarpeellista. Vetää ihan suosiolla vaikka 50-70% maksimista hyvällä tekniikalla ja enemmän toistoja. Tulee sinne keskivartaloon samalla sitä jämäkkyyttä.

Itsellä oli samaa vaivaa, tosin hellitti jo treenin aikana kun lopetti alaselän rasittamisen. Mavea en tuon jälkeen ole tehnyt, mutta nykyisin kestää jo suorin jaloin vetää, ilman että tulee puutumusta.

En ole täysin varma puhutaanko samasta vaivasta, mutta itsellä alaselkä meni totaaliseen "tappopumppiin" ja sen jälkeen jopa levyjen kantaminen oli hetken tuskaa. Kipu/tappopumppi oli tuossa pakaran yläosassa/alaselässä rangan oikealla puolella. Kannattaisi käydä ehkä osaavalla hierojalla, lääkärillä tai fysioterapeutilla.

Itsellä on auttanut vaivaan lantion alueen, vatsalihasten, reisien ja kylkien täysvaltainen venyttely ja foam rolling selälle, reisille, pakaroille jne. Youtubesta löytyy kohtuu hyviä venytyksiä hakusanoilla piriformis ja it band. Vatsalihaksia on mielestäni paras venyttää pallon päällä. Ei ole oikotietä onneen ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Kyllä tuo kuvaus osuu täysin yksiin oman probleeman kanssa. Pitääpä tutustua noihin venytyksiin, enpä ole tuota foam rolling hommaakaan ikinä kokeillut.

Ja Krice: omapaino heiluu jossain 90 - 93 kilon paikkeilla että ei nuo painot vielä mitään kovin kovia ole. Ja teen kyllä mavet sillä tavalla varovasti että aina jää jonkun verran tehoja varastoon. Mutta kumpikohan on selälle parempi vaihtoehto, vielä lyhyemmät sarjat ja kovemmat painot vai pitemmät sarjat pienemmillä painoilla? Ainakin tuo selkäkipu tuntuu liittyvän pumppiin, eli siinä mielessä tuntuu että vois koittaa jopa sarjojen lyhentämistä.. onkohan tässä mitään ajatusta?

Sä olet sitä mieltä juu. Se ei kamalasti lämmitä jos joku pulliaienen on tota mieltä kun se selkä menee paskaks. Sun mielipiteeseen tulee ihan uus näkökulma, jos itsellä ois em. ongelmia. Sitä sä tietäisit mistä puhut...
No mulla on tässä kymmenen vuoden treeniuralla ollu mave varmaan yhtä kauan jäähyllä kuin tehtävien liikkeiden joukossa. Nyt alan olla samoissa voimissa kuin 16-17-vuotiaana, joten on tähän väliin loukkaantumisia mahtunu. Selän kanssa tappelu alkoi 12-vuotiaana (fysioterapia auttoi) ja nyt, yli vuoden viikoittaisen kiropraktiikan jälkeen, alkaa viimeisin alaselän ongelmista olla takana.

Pointtina siis se, että sen maven voi laittaa ihan syystä hetkeks sivuun ja selvittää näitä ongelmia ja keskittyä syvien vatsalihasten/koko korsetin hallintaan. Ja sen jälkeen jatkaa maveilua entistä ehompana.

Sama pointti mulla oli, mutta halusin vaan tuoda esille, että selkäkipujen syy on hyvin usein muualla kuin maastavedossa

Back
Ylös Bottom