Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Syömällä ylikulutukset keho voi rakentaa itseään, rasvalla ja/tai lihaksella. Syömällä vähemmän keholla ei ole mitään aikomusta ruveta kasvattamaan mitään, vaan kaikki energia menee peruselintoimintoihin + päivän liikunnan aiheuttamana kulutus.
eikö toi lihasten palauttaminen (kasvattaminen) sitten kuulu tohon päivän liikunnan aiheuttamaan energiatarpeeseen, eli siis jos söis kalorilleen saman verran kun kuluttaa (edelleen mietitään teoriassa), niin eikö sillonkaan keho rupeaisi kasvattamaan mitään? Vasta niillä ylimääräisillä kaloreilla? Mää oon ymmärtänyt että noi ylimääräiset kalorit on nimenomaan ylimääräisiä, eli jää läskiks. Pointti tässä mun jankkauksessa on ehkä siis se, että onko äärimmäisen tärkeetä olla selkeesti plussalla ja ottaa samalla sitä läskiä, vai pyörisikö siinä arvioidun +-0 kulutuksen paikkeilla, ja siis jäis mahdollisesti jopa vähän miinukselle joinain päivinä. Että pilaako se lihasten kasvattamisen sitten tyystin, vai hidastaako vain hieman

Jakosuus on lähinnä mieltymyskysymys.........

Kiitos paljon vastauksesta! Heittämäsi ohjelma vaikuttaa ihan hyvältä, ja rupeankin tekemään jos ei 3-jakoinen meinaa toimia. 5x5 oon vedelly penkissä joskus ja ihan hyvältä vaikutti. Oon tykänny tehä apuliikkeissä 3x8 joten sitä vaikka vuorottelen 2x10 kanssa. Pitää koittaa eka rakentaa vähän lihaa ja sitten koittaa tota ryssäohjelmaa myös. Joo voi olla tavoitteet liian kovat, mutta pääasiahan että nousee tulokset vaan kovasti :D Niin ja kannattaako tehä 3-jaksonen kerran vai kaks viikkoon?

kannattaako tehä 3-jaksonen kerran vai kaks viikkoon?
Kerran viikkoon. Muista myös, että tekemällä pelkkää 5x5-hinkkausta, kehitystä tuskin tulee ellet nosta painoja progressiivisesti.

:edit: Eli voimaa hakiessa on aina hyvä käyttää jotain valmista ohjelmaa, vaikkapa noita mitä linkitin, juurikin progression takia. Ryssäohjelma on toiminu hyvin palstalaisilla, kunhan muistat syödä hyvin :)

Kysymys mavesta

Kannattaako mave tehdä selkäpäivänä missä vaiheessa reeniä? Otin sen ohjelmaan mukaan ja tein sen tänää viimisenä liikkeenä. Yllätyin ihan miten mukavasti se ottaa selkään. Ohjelma on nyt pääosin 3x12, niin kannattaako se mavekin tehdä samoin? Tänää meni 6x60kg/6x75kg kokeilumielessä, näin pienelle kaverille (168/71) kai ihan ok lähtöpainot. :)

Kannattaako mave tehdä selkäpäivänä missä vaiheessa reeniä? Otin sen ohjelmaan mukaan ja tein sen tänää viimisenä liikkeenä. Yllätyin ihan miten mukavasti se ottaa selkään. Ohjelma on nyt pääosin 3x12, niin kannattaako se mavekin tehdä samoin? Tänää meni 6x60kg/6x75kg kokeilumielessä, näin pienelle kaverille (168/71) kai ihan ok lähtöpainot. :)
Pääsääntösesti raskaimmat liikkeet ennen muita. Raskaat liikkeet vaatii enemmän puhtia ja on tärkeitä, joten miks väsyttäisit ittees turhaan? Mavee voi tehdä vähemmilläkin toistoilla jos haluaa.

^ Ite teen maven aina ensimmäisenä liikkeenä toistot siin 3-6 paikkeilla. Mitä muit liikkeit teet?
Kulmasoutu 3x12, leveä ylätalja 3x12, kapea ylätalja 2x12 ja alatalja 2x12, sekä sit tuo mave. Onkohan tuossa jotain liikaa selälle?

Edit.
Selkäpäivänä reenaan myös haaberit ja forkut.

eikö toi lihasten palauttaminen (kasvattaminen) sitten kuulu tohon päivän liikunnan aiheuttamaan energiatarpeeseen, eli siis jos söis kalorilleen saman verran kun kuluttaa (edelleen mietitään teoriassa), niin eikö sillonkaan keho rupeaisi kasvattamaan mitään? Vasta niillä ylimääräisillä kaloreilla? Mää oon ymmärtänyt että noi ylimääräiset kalorit on nimenomaan ylimääräisiä, eli jää läskiks.

Ainakin suoraan lihasmassaan sitoutunut kalorimäärä on äärimmäisen vähäinen. Kiloon lihasta saa kotvan aikaa treenata, ja siinä on proteiinia ja kaloria yhtä paljon kuin -- ei niin yllätys -- kilossa lihaa. Sen sijaan lihasmassan rakentamiseen kuluvaa energiamäärää en tiedä.

Muistaakseni Marde84 heitti jokin aika sitten kuvion, jossa kerrottiin että ainakin 2,4 grammaa proteiinia per painokilo per päivä tuotti suuremman lihaskasvun kuin 2,0 grammaa. Proteiinin tarpeen ilman lihaskasvua arvioidaan olevan noin yksi gramma painokiloa kohti. "Ylimääräinen" gramma tarkoittaisi jo 50-kiloisella 50 grammaa. Kun lihaksesta proteiinia on noin viidennes, tuo proteiinimäärä tekisi neljänneskilon lihasta. Yhdessä päivässä!

Ainakin proteiinin suhteen on siis niin, että parhaimpaan mahdolliseen kasvuun sitä on oltava tarjolla aivan julman paljon verrattuna siihen, paljonko sitä lihakseen sitoutuu. Karrikoiden tämä on kuin 60-wattinen lamppu palaisi 80 watin teholla, kun rakennetaan toinenkin ydinvoimala sähköä syöttämään.

Laskelma osoittaa, että laskelmat eivät toimi. :)

hmph

Tää saattaa aika vahvasti mennä siihen idiootit alottelijat-kategoriaan mutta en nyt keksi muutakaan mistä kysyä neuvoa. Ihan tälläsiin perus juttuihin haluaisin tietoa. MITEN mun kannattaisi salilla treenata ja minkälaisia liikkeitä. 16-vuotias tyttö, joukkueurheilutausta ja sen lopetettua oon nyt alkanu käymään salilla 2-3 kertaa viikossa, mutta ongelmana on etten tiedä mistään mitään. Luin näitä alottelijoiden ketjuja mutta näihin mun yksinkertasiin kysymyksiin ei löytynyt hirveesti vastauksia. Koko kehoa tasapuolisesti varmaan pitäis treenata ja 2-3krt./vko varmaan ihan hyvä määrä näin alkuun. Isoimmat lihakset ensin? Tehokkaita ja monipuolisia liikkeitä? Oon jämähtäny nyt samoihin liikkeisiin ja haluaisin tietää tehokkaita mutta mulle sopivia liikkeitä. Millaset toistot ja tauot? Olisin tosi kiitollinen jos joku viittis valaista urpoa.

Kato tuolta punttimimmit osiosta jonkun ohjelman. Itse en oikein osaa naispuolisia neuvoa, kun en tiedä kuinka hyvin jotkut aloittelijoiden ohjelmat hameväelle sopii.

^ Eka teet maven, sit kulmasoutu, ylä/alatalja.. Ei oo liikaa liikkeitä selälle, mutta jos leukoja menee niin korvaisin ylätaljan leuoilla.
Kyllä leukoja menee ihan reippaasti, mutta joutuu vetää sotilasvetoina ku ei vasen ranne anna vetää vastaotteella yhtä sarjaa enempää. En sen takia oikein saletisti natsaa ne. :( Sama vika on hauiskäännöissä suoralla tangolla. Väänty töissä reilu vuos sitten ja on siitä asti kettuillu, eikä taida enää kalua tulla.

Miten ihmeessä mun vasen olkapää on niin helvetisti treenatumman näkönen ku oikee? :(

Molemmille käsille sama liikemäärä samoilla toistoilla.

Ja korjaantuuko ongelma yksinkertaisesti treenaamalla oikeaa olkapäätä enemmän? :D

Okkei, mutta ei varmaan vastaa ihan kaikkien naisien tavoitteita esim. joku arskan kuusikko, sitä yritin ajaa takaa.

No ei niin, kun useimmilla se tavoite on kai "kiinteytyä" samalla hikoilua vältellen, etteivät meikit valuisi ja silmäpeli habaa vääntävien puuhelmiguidojen kanssa menisi pilalle. Jos sitten jollakulla on poikkeuksellisesti tavoitteena saada jonkinlaista peilissä näkyvää tulostakin ja/tai jopa vähän voimaa päälle, niin pitkälti samanlainen treeni siinä toimii riippumatta siitä, mitä haarojen välissä on.

Back
Ylös Bottom