Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No oli semmonen puntti äskön että huhhuh ja NE REENIT........ :hyper:
Huomenna ei varmaan pysty käveleen kävellä.. En noita futisreenejä sanois palauttaviks..

Et mites tollanen kun tekee yläkroppaa esim salilla raskailla 8-12 toistoilla ja sitten kun mennään suoraan futisreeneihin ja juostaan aluks hulluna ja sitten on sitä lihaskuntoo kestävyysmuodos 20-200 toistoilla... Ja viimeine on _RANKKAA_ ainakin mulle.. :dance::whip:
Että minkälainen vaikutus tommosella peräkkäisellä harjoittelulla on salilla tarvittavaan voimaan/futiksen kestävyysvoimaan? Kun ei ainakaan ihan suositeltavaa oo kestävyyttä ja maximivoimaa tavallaan samalla kertaa harjotella..?

Tänään suoraan salilta s-marketin(palkkari) kautta hallille pelaamaan, välissä aikaa n. 5 minuuttia

Täytyy nyt kattoo ettei ainakaan jalkoja tee salilla ennen reenejä:)

Edit: ..ttuku vielkää osaa kirjottaa selkeitä tekstejä

UP

Kannaatako treenata viikon aikana salilla maanantaina ja tiistaina sekä torstaina ja perjantaina? Olen tehnyt melko karkean jaon treenaamalla yhtenä päivänä jalkoja ja selkää ja toisena yläkroppaa ja vatsaa.

Eli, sekavasta selityksestä:

Ma: jalat, selkä
Ti: yläkroppa, vatsa
Ke: Lepo
To: jalat, selkä
Pe: yläkroppa, vatsa
La: lepo
Su: lepo

Onko tässä mitään järkeä? :worship:

PS. Viikonlopun levot sen takia, että ei ole mahdollista päästä silloin salille.

Miten kreatiinia kannattaa vetää latausjaksolla, kaikki kerralla vai jaoteltuna?

Jos se pitää jaotella päivän mittaan vedettäväksi se 4x5g, niin miten se kannattaisi vetää? 9-16 välillä en koulun yms takia voi vetää niin kannattaako aamulla vetää 10g ja 5g heti koulusta tultaessa ja ennen nukkumaan menoa?

miten kannattaisi toistojen liikkeiden suhteen tehdä. Tilanne on että en saa läheskään enään niin hyvää tuntoo (puudutettua) lihaksia kuin ennen. Vaikka liike on puhdas. Tuntuu että lihakset on jotenkin tottunut liikkeisiin ja rasitukseen. toistot on ollut 8-12 luokkaa, hieman koittanut vaihdella. Pitäiskö vaan alkaa rajusti vielä pienempiä toistomääriä vai päinvastoin rajusti toistoja enemmän ?

miten kannattaisi toistojen liikkeiden suhteen tehdä. Tilanne on että en saa läheskään enään niin hyvää tuntoo (puudutettua) lihaksia kuin ennen. Vaikka liike on puhdas. Tuntuu että lihakset on jotenkin tottunut liikkeisiin ja rasitukseen. toistot on ollut 8-12 luokkaa, hieman koittanut vaihdella. Pitäiskö vaan alkaa rajusti vielä pienempiä toistomääriä vai päinvastoin rajusti toistoja enemmän ?

Pidä kevyt viikko.

^ Tuo ja vedä vaikka pari viikkoa kutosia ja pari viikkoa 15 sarjoja ton jälkeen, rajut vaihtelut on ainaki mulle tuonu aina parempia tuloksia. :thumbs:

Ehkä huonosti muotoiltu ajatus, yrittäkää ottaa selvää:

Pystypunnerrus, vinopenkki, penkkipunnerrus, alaviistopenkki ja dippi. Miten nämä suhtautuvat toisiinsa? Liikkeet tuntuisivat muodostavan jatkumon, mutta miten niiden kuormitus jakautuu eri lihaksille? Pitäisikö esimerkiksi huomata lihastuntuman muutoksen, jos tekisi vinopenkkiä monta sarjaa ja muuttaisi aina hiukan penkin kulmaa sarjojen välissä?

Esimerkiksi penkkipunnerrus omalla painolla jää minulta tekemättä, vaikka dippi menee sarjana. Liike ei tunnu niin paljon erilaiselta, mutta tuon perusteella siinä täytyy eroa olla.

Jos käyn salilla 3 kertaa viikossa ja oon 3500kcal bulkilla, niin kuuluuko noi kalorimäärä kiskoa niinäkin päivinä kun ei treenaa?
Entä jos muina päivinä harrastaa aerobista liikuntaa, kuuluuko sillon syödä vieläkin enemmän?

os käyn salilla 3 kertaa viikossa ja oon 3500kcal bulkilla, niin kuuluuko noi kalorimäärä kiskoa niinäkin päivinä kun ei treenaa?
Tätä yleensä suositellaan. Syynä on se, että välipäivät ovat myös sitä aikaa, kun elimistö palautuu harjoituksesta ja sen aikaansaamista mikrovaurioista (lihaksissa).

Entä jos muina päivinä harrastaa aerobista liikuntaa, kuuluuko sillon syödä vieläkin enemmän?
Enemmän liikuntaa --> suurempi kulutus --> enemmän kaloreita.

Jos käyn salilla 3 kertaa viikossa ja oon 3500kcal bulkilla, niin kuuluuko noi kalorimäärä kiskoa niinäkin päivinä kun ei treenaa?

Ehtottomasti lepopäivinä plussilla, ihan noin paljon ei tarvitse olla MUTTA huomioi että kun jätät palkkarin pois, se on -350kcal heti, ja treeni ei kulututa kummiskaan kun 300-500kcal.

Kannattasko mun vaihtaa tuo mun 2-jakosen ohjelman jako vetävät/työntävät? Nykyinen jakoni on 1. pvä Jalat, rinta, olkapäät ja 2. pvä Selkä, kädet ja vatsat. Siksi sitä rupesin miettimään, että kannattasko vaihtaa, koska on kuitenki kyykky ja sjmave samana päivänä, niin sehän kuulemma vetää selän aika tukkoon, ja nyt yks aamu heräsin tässä ihan järkyttävään selkäkipuun, joka kuitenkin meni ohi (ennen ei ole ollut selkä kipeä). Säikähin kuitenkin, ja ajattelin, että voiko se johtua siitä, että jalkapäivä veti selän niin tukkoon. Oon tolla nykysellä jaolla vääntäny n. 1kk, joten olisiko siinä nyt mitää järkeä vaihtaa tässä vaiheessa?

Kiitos jo etukäteen!:)

Tätä yleensä suositellaan. Syynä on se, että välipäivät ovat myös sitä aikaa, kun elimistö palautuu harjoituksesta ja sen aikaansaamista mikrovaurioista (lihaksissa).

Enemmän liikuntaa --> suurempi kulutus --> enemmän kaloreita.

Ok. Eli kun suositellaan että ollaan muutama sata kilokaloria plussalla kun kasvatetaan massaa, niin onko se laskettu siten että lepopäivinä ei tehdä mitään? Jos kuitenkin treenaan thainyrkkeilyä 3-4 kertaa viikossa, ei salipäivinä, niin kuinka paljon mun pitäs olla plussalla joka päivä että lihasten kasvuunkin riittää energiaa? Toi 3500kcal pitäis kyllä hyvin plussalla vielä thainyrkkeilypäivinäkin, mut jos se on tosiaan laskettu siten että ei tehtäis mitään, niin pitää varmaan nostaa

Ok. Eli kun suositellaan että ollaan muutama sata kilokaloria plussalla kun kasvatetaan massaa, niin onko se laskettu siten että lepopäivinä ei tehdä mitään? Jos kuitenkin treenaan thainyrkkeilyä 3-4 kertaa viikossa, ei salipäivinä, niin kuinka paljon mun pitäs olla plussalla joka päivä että lihasten kasvuunkin riittää energiaa? Toi 3500kcal pitäis kyllä hyvin plussalla vielä thainyrkkeilypäivinäkin, mut jos se on tosiaan laskettu siten että ei tehtäis mitään, niin pitää varmaan nostaa

Yleensä +500kcal syödään massalla. Lasket ne arvoidun päivän kulutuksen päälle. Jos paino nousee sen 500g viikossa niin olet syönyt juurikin tuon verran.

Yleensä +500kcal syödään massalla. Lasket ne arvoidun päivän kulutuksen päälle. Jos paino nousee sen 500g viikossa niin olet syönyt juurikin tuon verran.

Joo ajattelin juuri massaa yrittää nostaa. En tiä ajattelenko tän nyt jotenkin liian monimutkaisesti. Eli jos käyn salilla 3 kertaa viikossa ja sanottiin että myös lepopäivinä samoilla kaloreilla kun treenipäivillä (miinus palkkari). Jos kuitenkin "lepopäivinä" treenaan aerobista ja syön edelleen sen 3500kcal, olen edelleen 500 plussalla joka päivä arvioituun kulutukseen nähden. Riittääkö se, vai pitäiskö olla enemmän plussalla ton aerobisen liikunnan takia? Luulis että jotain vaikutusta sillä istuuko sohvalla vai vetää aerobista, vaikka joka päivä olisikin se 500 plussalla. Oon varmaan vähän :david: mut ehkä tää tästä selkiytyy

Terve!

Ensi viikolla olisi vuorossa hierojille pidetty ohjaus aiheena kuntosali. Ohjaus koostuu 45min luennosta ja 1,5h käytännön ohjauksesta kuntosalin fitness-puolella; vapaita painoja ei siis ole käytettävissä.

Mitähän tuolla luennolla kannattaisi puhua, sillä kohderyhmän jäsenet tietävät salilla käymisestä laidasta laitaan (yhteensä heitä on noin 15 hlö) ? Käytännön tunnilla ajattelin aluksi ottaa alkulämmön joka juoksemalla juoksuradalla pari kierrosta, koska salilla ei välineet riitä jokaiselle, koska soutulaitteita on 2kpl, kuntopyöriä 2kpl ja juoksumattoja vain 1kpl.

Jos kenelläkään on ehdotuksia siitä, miten tunnit kannattaa toteuttaa. Circuit-harjoittelua pareittain tehtynä ajattelin ainakin näin alkuun, jossa ainakin etureiden koukistus sekä ojennus, pohjeprässi, pystypunnerrus laitteessa, rinta laitteessa, ylätalja, ehkä kulmasoutu laitteessa

Ehdotuksia??

No niin, eli nyt on ajatukset selkistyneet, ja liikkeet on kuta kuinkin valmiina.

Alkulämmön ottamisen olen päättänyt toteuttaa niin, että jokainen ottaa aluksi omatoimisesti lämpöä, jonka jälkeen vedän yhteisen käsien pyörittelyn yms.

Kuntosalilla liikkeet ovat:

- hauiskääntö käsipainoilla
- ojentajat käsipainolla
- pystypunnerrus
- alatalja
- rinta laitteessa
- vatsarutistus
- pohjeprässi
- jalkaprässi

Ohjattavia on noin 16, joten ajattelin jakaa heidät pareihin. Parin kanssa he etenevät suorituspaikalta toiselle niin, että toinen tekee toisen huilatessa. Kutakin liikettä tehdään 2x15-20, jonka jälkeen paikan vaihto. Toimisiko tuohon se, että mentäisiin kaikki liikkeet läpi kaksi kierrosta, jolloin jokaista liikettä tehtäisiin 4x15-20 ??

Eikö kyse ole tällöin kestovoiman harjoittamisesta? Palautus on noin 30s...

Vinkkejä?

Kannattaako mennä salilla jos ei jaksa? :) Tällä tarkoitan sitä että jos tuntuu jo töissä ettei jaksa niin kannattaako jättää illan reenit väliin? Tämmösenä päivinä vika/vikat sarjat jää vajaaks jos normaaleilla painoilla veivaa. Teenkö vain kropalle hallaa?

Millos ois sopiva dieetin aika? Nyt 182/92. Missä mitoissa täällä aletaan dieetille?

Riippuu rasvaprosentista ja lihan määrästä. Itse olen suhteessa saman kokoinen (178/+88), mutta dieetti on jo päättynyt pari viikkoa sitten (ja niitä on takana useita, treeniä 2-3 vuotta). Vatsan ympärys on 83-84cm, itse lähden siinä 88 cm tai jos muuten kyllästyn läskiin dieetille. Vedän aina vain 4-6 viikkoa, mutta aika kovilla miinuksilla.

Kannattaako mennä salilla jos ei jaksa? :) Tällä tarkoitan sitä että jos tuntuu jo töissä ettei jaksa niin kannattaako jättää illan reenit väliin? Tämmösenä päivinä vika/vikat sarjat jää vajaaks jos normaaleilla painoilla veivaa. Teenkö vain kropalle hallaa?

Ei sitä tiedä, ellei mene ja kokeile. Itellä on ollu monesti päiviä, jolloin on aivan kauhea fiilis eikä viittis mennä, mutta kun on pakottanu ittensä sinne salille, niin takas on tultu uuden enkan kanssa.

Back
Ylös Bottom