Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Dietti menossa, niin ajattelin tilata whey proteiinia, ihan vaan sen takia että saisin päivän proteiinit siitä, mutta olisiko joku reco protsku parempi missä ois hiilarit mukana, mutta siis ihan vain tuota wheytä sen takia ajattelin että saisin sillä tota päivän protsku saantia paikattua joka on nyt viime aikoina kiireiden takia hieman kussu :S

Dietti menossa, niin ajattelin tilata whey proteiinia, ihan vaan sen takia että saisin päivän proteiinit siitä, mutta olisiko joku reco protsku parempi missä ois hiilarit mukana, mutta siis ihan vain tuota wheytä sen takia ajattelin että saisin sillä tota päivän protsku saantia paikattua joka on nyt viime aikoina kiireiden takia hieman kussu :S

Jos pelkän protskun saannin turvaamiseksi jotain meinaat tilata ni suosittelisin ihan whey proteiinia, saa "helpommin" enemmän proteiineja verratttuna recoveryihin jotka sisältävät myös hiilihydraatteja.

Meinaan esim. pudotusarjaa olkapäille, kuinka usein voi olkapäille tehdä pudotusarjan?

Jotkut vipunostot on varmaan kaikkein vähiten keskushermostoa rasittava liike ja/eli kaikkein pienimmät painot käytössä, joten siinä voi huoletta vetää vaikka viiden tason pudotussarjan joka viikko.

Tuli mieleen, ku tässä treeniohjelmaa ittelleni teen, että millanen jako noil treenipäivil ois hyvä. Niitä mahtuu yhteensä 4 per viikko ja menee sellai et Su&Ma treeni, Ti nyrkkeilyy, Ke&To treeni, Pe totaalilepo ja La nyrkkeilyy. Ite meinasin jotain tälläst et 1:Jalat, 2:Rinta, 3:Kädet&Hartiat, 4:Selkä. Onko ihan toimiva vai meneekö jo tässä vaiheessa persiilleen?

Ja sit toinen kysymys nyt tähän samaa satsii. Eli kumpaa pidätte toimivampana, jos nyt oon lihasta eli massaa tällä treenillä hakemassa, 3x10 sarjoi vai sellai et 12, lisää painoi, 10, lisää, 8, lisää, 6, ja toho heti perään viel toi 12 uudelleen niil pienimmil painoil?
Kiitos!

Miksi dippiä tehdessä tuntuu epämiellyttävä kipu olkapään/ solisluun paikoilla? Tämä kipu tuntuu ihan jo omalla painolla tehtäessä. Varsinainen kivun huippu tulee silloin, kun päästää puristusotteen irti tangosta. Mikä avuksi? Olen pitkään miettinyt, että otan hommaksi selvittää, että onko tämä kipu jotenkin mahdollista poistaa, että voisin alkaa dippiäkin tekemään, mutta itse en siihen syytä tunnu löytävän..

Miksi dippiä tehdessä tuntuu epämiellyttävä kipu olkapään/ solisluun paikoilla? Tämä kipu tuntuu ihan jo omalla painolla tehtäessä. Varsinainen kivun huippu tulee silloin, kun päästää puristusotteen irti tangosta. Mikä avuksi? Olen pitkään miettinyt, että otan hommaksi selvittää, että onko tämä kipu jotenkin mahdollista poistaa, että voisin alkaa dippiäkin tekemään, mutta itse en siihen syytä tunnu löytävän..

Itellä ollu aina toi solisluun kohalla kipu sit ku laskeutuu telineestä. Syytä en kyllä tiiä. Mikäköhän mahtaa olla?

Toi mun heittämä ohjelma oli kuulema vähä huono joten oon kattellu uusia ja on muutama mieles.

-Halmeen kirjasta muutama ohjelma.
-Arskan Golden Six
-joku muu ?

Maastavetoon on tarkoitus saada paukkuja "korsettia" treenaamalla, eli selkä, kyljet ja vatsa. Tästä olikin jo pari viestiä tuolla SS-ketjussa, mutta haluaisin kysyä kahdesta liikkeestä lähinnä lantion työskentelyyn liittyen: 1. taljassa tehtävä taaksepotku (pakara ja takareisi), onko tästä apuja, meneekö hieman liikaa fitness-sarjaan? Ajaako askelkyykky paremmin tässä tarkoituksessa? 2. lonkankoukistajat, onko näiden reenaamisesta tukea maveen, kun kyse on mavessa kuitenkin lonkan ojennuksesta eikä koukistuksesta?

Terve! alko oma peilikuva inhottamaan liikaa joten päätin alkaa käymään salilla, en ole kyllä mikään läski mutten mikään hirveän kiinteäkään ja kyllä lihaksiakin löytyy mutta ne on vähän niinku piilossa =D alotin nyt tiistaina ja tarkotuksena ois käydä joka arkipäivä salilla 1,5h ja sit lauantaisin uimassa ja sunnuntaina olis lepopäivä. olen 182cm pitkä ja painan 95kg ja mietin nyt millasta treeniohjelmaa mun kannattais alkaa noudattaa ja mitä mun kannattais syödä ? =)

Terve! alko oma peilikuva inhottamaan liikaa joten päätin alkaa käymään salilla, en ole kyllä mikään läski mutten mikään hirveän kiinteäkään ja kyllä lihaksiakin löytyy mutta ne on vähän niinku piilossa =D alotin nyt tiistaina ja tarkotuksena ois käydä joka arkipäivä salilla 1,5h ja sit lauantaisin uimassa ja sunnuntaina olis lepopäivä. olen 182cm pitkä ja painan 95kg ja mietin nyt millasta treeniohjelmaa mun kannattais alkaa noudattaa ja mitä mun kannattais syödä ? =)

Joka arkipäivä = 5krt viikossa? Lähe alkuun vaikka 3-4 kertaa viikossa, ota tuolta tuo Starting Strength tai sitten Arnoldin Golden Six ja alat paukuttelee. Ravinnon suhteen: jätä alkoholi pois(jos siis juot) tai tiputa se sinne kerran kaks kuukaudessa linjalle. Jätä kaikki pizzat, hampparit ja muut roskaruoat pois tai linjalle kerran kahdessa viikossa. Sama karkeille yms. herkuille(poislukien marjat, hedelmät ja pähkinät kunhan niitä ei oo kuorrutettu suolalla/hunajalla/muulla moskalla). Lisäät proteiinin saantia ottamalla maitorahkan ja/tai raejuuston osaksi päivittäistä ruokavaliota, esim. yksi purkki aamupalalla ja toinen välipalaksi. Ylipäätään koitat siistiä ruokavaliosta valkoset jauhot pois, suosit siis tummaa/täysjyvää pastoissa ja leivissä ja perunan korvaat riisillä. Lihaa saa ja pitää syödä ja rasvaa kannattaa lisätä rypsiöljyn ja rasvaisten kalojen muodossa. Järki käteen kaikessa, me ollaan kuitenkin yksilöitä ja kaikki ei sovi kaikille. Oiskin helpompaa antaa neuvoja juuri sun ruokavalioon jos ensin kertoisit siitä enemmän.

Joka arkipäivä = 5krt viikossa? Lähe alkuun vaikka 3-4 kertaa viikossa, ota tuolta tuo Starting Strength tai sitten Arnoldin Golden Six ja alat paukuttelee. Ravinnon suhteen: jätä alkoholi pois(jos siis juot) tai tiputa se sinne kerran kaks kuukaudessa linjalle. Jätä kaikki pizzat, hampparit ja muut roskaruoat pois tai linjalle kerran kahdessa viikossa. Sama karkeille yms. herkuille(poislukien marjat, hedelmät ja pähkinät kunhan niitä ei oo kuorrutettu suolalla/hunajalla/muulla moskalla). Lisäät proteiinin saantia ottamalla maitorahkan ja/tai raejuuston osaksi päivittäistä ruokavaliota, esim. yksi purkki aamupalalla ja toinen välipalaksi. Ylipäätään koitat siistiä ruokavaliosta valkoset jauhot pois, suosit siis tummaa/täysjyvää pastoissa ja leivissä ja perunan korvaat riisillä. Lihaa saa ja pitää syödä ja rasvaa kannattaa lisätä rypsiöljyn ja rasvaisten kalojen muodossa. Järki käteen kaikessa, me ollaan kuitenkin yksilöitä ja kaikki ei sovi kaikille. Oiskin helpompaa antaa neuvoja juuri sun ruokavalioon jos ensin kertoisit siitä enemmän.

noh, aika huonosti oon syöny ku oon ajatellu et lähtis rasvaa pois jos syön vaan vähän päivässä ja treenaan paljon, mut ilmeisesti se ei ole hyvä tapa :wtf: että oikeestaa silleen oon syöny et kerran päivässä pääruoka ja sit välil iltapäiväl viel vähä ja sit iltapalaa ei välil ollenkaa tai joku vanukas. ja sit viikonloppusin vähän vapaammin, et jotain pientä herkkuu jonkin verran =)

Neuvoa aloittamiseen

Morjesta. Selailin näitä aloittelijoiden osioita ja uutena käyttäjänä tulin siihen tulokseen, että tämä taitaa olla oikea paikka ensimmäiselle viestilleni.

Jees eli olisin aloittelemassa "perustreenausta" ja tarvitsisin vinkkejä/tai jotain linkkejä muihin osioihin tjsp missä neuvottais miten aloittaa. Ikinä en ole käynyt aktiivisesti salilla paitsi koulussa liikuntatunneilla silloin tällöin käyty jotain vääntämässä. Pituus n. 183cm ja painoa n. 73kg, ikää 16 vuotta. Kotona on tullut vatsalihaksia tehtyä, selkälihaksia ja jonkin verran punnerruksia. Myös kaksi 5kg käsipainoa löytyy, jolla olen jotain koittanut säätää. Yleisesti aika yksinkertaisilla liikkeillä menty perus jumppa-alustaa apuna käyttäen. Tarkoituksena olisi saada vähän lihaksia ja tyyliin sixpack. Kaksi ylintä näkyy, mutta miten saa loput? Onko vinkkejä? Tuli myös taloon hankittua kuntopyörä parisen viikkoa sitten, että voisiko siitä olla jotenkin apua treenissä?

Voiko kyykkyä tehdä sillein kantapäät ilmassa, että kun on kyykyssä niin on pelkästään varpaillaan ? Itselläni on jäykkä akelisjänne ja tästä syystä kyykyn tekeminen kantapäät maassa on mahdotonta, koska silloin kaadun selälleni.

Kiitos.

Voiko kyykkyä tehdä sillein kantapäät ilmassa, että kun on kyykyssä niin on pelkästään varpaillaan ? Itselläni on jäykkä akelisjänne ja tästä syystä kyykyn tekeminen kantapäät maassa on mahdotonta, koska silloin kaadun selälleni.

Kiitos.

Ei missään nimessä.

Ruokavalioni tarvitsee todennäköisesti "pientä" fiksausta, ja ajattelin että tämä on oikea ketju sille.

Nykyinen ruokavalioni on tämän tyylinen, tietenkin vaihtelee hieman päivittäin:
7:00 Kaurahiutaleita&maitoa 0,5l
12:00 Kouluruoka, hieman salaattia, maitoa 0,4l
15:00 Välipala, tähän tarvitsen vinkkejä mikä olisi sopiva mikä olisi helppo kantaa päivän mukana repussa tai ostaa läheisestä pikku-kaupasta
17:00 Palautusjuoma reenin jälkeen
19:30 Päivällinen, lämmin ruoka ja kaksi lasia maitoa
21:30 Iltapala, maitorahkaa, fun lightiä ja lusikallinen rypsiöljyä

Kannattaisikohan kirjottaa, että mitä haluat ruokavalioltas? Olla miinuksilla, plussalla vaisiinä välissä? Kuka tota osaa fiksailla kun ei tiedetä mitä haluat.

Kiitos.

Voi siten että laitat kantapäiden alle PIENET levypainot tai jotkut mitkä nostaa kantapäitä ilmaan eli pääset vähän "etukenoon"....

Back
Ylös Bottom