WEIGHTLIFTING Painonnostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strong
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Painonnostovideoita – tempaus, työntö ja treenipätkät

Meta description: Painonnostovideoita-ketju: tempaus- ja työntöklipit, treenipätkät, kisavideot, tekniikka-analyysit ja PR-yritykset.

Aurek, tuo minun kirjoitus oli suunnattu Jaakopille. Hänellä oli virkkeen perässä kysymysmerkki ja en malttanut olla kommentoimatta kun olin lukenut aivan päinvastaista Jounista.

Minä en siis ole epäilemässä kirjoituksiasi ainakaan vielä tässä vaiheessa. Minullakin on nimittäin tiedossa, että Bulgariassa kuten muissakin isoissa painonnostomaissa on erilaisia systeemeitä.

Esimerkiksi Bulgariassa on Tolbuhinin treenisysteemi ja sitä on kokeiltu myös Suomessa ja ilmeisesti se sopi paremmin kuin nämät Spassovin ja Abadjievin systeemit.

Anteksi että vastasin väärälle sivulle.En osaa käyttää näitä koneita aina oikein. Kuitenkin on hyvä että nostajat lukisivat näitä
kirjoituksia että ne näkisivät vähän toivoa. Hyvä että sinäkin tiedät että on olemassa useita treenisysteemejä bulgariassakin,
niitä kannattaa nostajien käyttää. Suomessa on paljon urheilulahjakkuksia jotka pääsevät pitkälle hyvillä treenisystemeillä.
Itse menin nuorena kysymään harjoitusohjeita entisiltä huipuilta,mm Pauli Nevalalta. Hän antoi erittäin hyvän treeniohjeen jota
ei taideta tietää vieläkään suomessa sentakia kun kukaan ei ole mennyt häneltä kysymään.
Terveiset vaan sinulle, koetan olla tarkempi kuin kirjoitan näille sivuille.

En ole lukenut sitä kirjaa mutta maalaisjärki sanoo että kenenkään ihmisen kroppa ei ota vastaan sellaista treeniä jota ne vetivät.Ei se mikään ihme ole että ne meni tukkoon ja lukkoon.
Minulle tämä on aivan päivänselvä asia että näin sellasella treenillä käy. Ne treenit eivät rakentaneet hermostoa eikä kroppaa vaan kuluttivat niitä,siitä tuli tämä jumi.
Ne treenit joita Bulkaarit vetivät 80-luvulla joita unkarilainen ystäväni oli katsomassa olivat aivan erilaiset. Ne treenit olivat rakentavia,ne rakensivat hermostoa ja lihaksia,ja kroppa
voi niistä hyvin. Ne olivat aivan päinvastaiset treenit joita kuortaneella harjoiteltiin.
Nykyään jos aikoo huipulle niin suurin osa treenistä pitää olla rakentavaa,silloin säästyy vaivoilta,minun treenit oli aikanaan rakentavia ja muut ihmettelivät niitä että miten se
noin trenaa.Minulla ei ollut koskaan mitään vammoja.
Vielä siihen Miika-Antin ja minun tuloksiin niin olin melkein 50 vuotias kun vedin maastavedossa neljä kertaa oman painon ja jaloilla otin reilusti yli kolme kertaa oman painon
niillä rakentavilla harjoituksilla. En siirtänyt niitä voimia painonnostoon joka olisi ollut helppo juttu,koska en halunnut lähteä arvokisoihin hakemaan 10-20 sijaa.

Kiinnostaisi tietää että mitä tuollainen rakentava treeni sitten tarkoittaa, jos painonnostoa ajatellaan. Voitko antaa esimerkin siitä?

aurek: jos tiedät millä systeemillä minusta tulee 220kg+ työntäjä niin olen enemmän kuin kiinnostunut kuulemaan mitä pitäisi tehdä :)

Tuli mieleen, että mitähän ne bulgarialaiset on sitten täällä suomessa selostanut niille, vai onko niille jääny kuuntelioille vain muutama asia siitä reenityylistä soimaan päähän? Kun eikö ne nimenomaa sen takia siine sairaalaan päätynyt sillon aikanaan, kun luulivat sitä bulgaari treeniä siksi 2*90, 1*95, 3*1*100, 2*85, 3*1*100 sekoiluksi, joka on vain osa sitä niiden maksimi kautta? Bulgaarialaisetkin pitävät peruskausia ihan niinkuin yleensäkkin fiksussa harjoittelussa tehään. Sama homma WSB:ssäkin, jotkut luulevat että se koko systeemi kiteytyy siihen maksimimetodiin mitä ne käyttää maksimikaudella, vaikka niilläkin on ihan normaalisti peruskaudetkin jolloin nostetaan työmäärää, lyhennetään sarjojen välisiä taukoja, lisätään treeni kertoja ja lisätään toistoja ja sarjoja.

Aattelin nyt kirjoittaa tän, ku tuli tuon aurekin jutuista nyt mieleen nää asiat

Halusit tietää mitä on rakentava treeni! Saat sen tietää jos kysyt sitä huippubodareilta. Ne on tienneet sen jo Ben Veiderin ajoilta
60-luvulta.Bodareille ei lihakset ja voima kasva ilman sellasta treeniä joka rakentaa lihaksia ja hermostoa. Se rakentava treeni on sellaista
joka antaa aivankuin polttoainetta ruumiille,siitä tulee hirveesti treenihaluja kun sitä tekee,ainakin minulle. Se treeni tarkoittaa että treenataan oikeita
toistoja oikeilla painoilla jotka ei kuluta psyykettä. Niihin oikeisiin painoihin ja toistoihin vaikuttaa se että onko lihakset kaverilla kimmosat vai ei,jos minä
jotakin alan valmentamaan niin selvitän ensiksi että onko kaverilla kimmosat lihakset ja jos on niin tiedän mitä toistoja tehdään ja mitä painoja käy-
tetään. Jos lihakset eivät ole kimmosat,toisinsanoen kaverilla ei ole pomppua niin sen pitää treenata eri kokosilla painoilla kuin sen jolla on pomppua.
Tämä homma on tarkempaa hommaa kuin luulisikaan jos aikoo tuloksiin päästä. Minulla on yli 40-vuoden kokemus näistä asioista,olen selvittänyt
voimaharjoittelun salaisuuksia kauan ja se paketti on nyt kasassa. En ole lähtenyt näistä asioista puhumaan kenellekään koska näitä on niin
vaikea nostajien käsittää, nyt kuitenkin valotan vähän tätä että on olemassa tällastakin tehokasta treeniä joka rakentaa nostajien kroppaa ja pitää sen kunnossa.
En ole tähän päivään asti nähnyt missään kenenkään treenaavan tällä tavalla.
Kuten sanoin niin huippubodarit tuntee nämä asiat,sentakia ne huippuja ovatkin.

Aurek, tuo minun kirjoitus oli suunnattu Jaakopille. Hänellä oli virkkeen perässä kysymysmerkki ja en malttanut olla kommentoimatta kun olin lukenut aivan päinvastaista Jounista.

Moi, enpä ole minäkään lukenut sitä historiikkia, mutta tajusin itsekin kun aloin lukemiani ja kuulemiani juttuja tarkemmin miettimään että Grönmanhan nimenomaan meni "tukkoon" ko. opeilla.

Edelleenkään en halua itsekään tuomita aurekin puheita, kaikkihan on mahdollista. Mutta en vain jaksa uskoa että tänä aikana jolloin valtiosalaisuudetkin leviävät netissä kulovalkean tavoin, pysyisi mitkään painonnoston treeniohjelmatkaan niin varjeltuina salaisuuksina.

Sen kuitenkin uskallan sanoa, että sellaista uutta ja mullistavaa oppia ei ole eikä tule jolla voidaan automaattisesti nostaa urheilija jalkapallossa maailman huipulle. Ei 3 vuodessa eikä 13 vuodessa.

Haanpään Tapsan nostoja olis kyllä kiva jostain nähdä. Oma faija on hehkuttanut noita kerrostalon kellarissa tehtyjä treenejä... Ollaan Rautakerho oltu tenavana naapureita. :-)

Edit: Jos Rautakerho saisit nuo videot digitaaliseen muotoon, niin ne olisi hieno saada youtubeen!
Käväiseppä tuolta katsomassa :http://rautakerho.pp.fi/.
Pitäs Tapsan nostoja löytyä SM-kisoista 1979.

P.S. Kerrostalon kellari vieläkin käytössä...;-)...pojat salaa treenaa....

Mä en voi muuta kuin olla äärettömän skeptinen aurekin juttujen suhteen. Utelias tietysti, koska erilaiset, jopa ennennäkemättömät treenimetodit kiinnostavat kovasti, mutta epäilys on ylitsepääsemätön. Moni kohta on aika hämärä. Ensinnäkään en ymmärrä miten jalkapalloilijan valmennus liittyy tähän, koska menestyvä jalkapalloilijahan tarvitsee paljon muutakin kuin hyvän fysiikan, eikö? Mikään erikoinen treenimetodi tuskin kehittää esimerkiksi peliälyä. Ja aina kun sanotaan, että vähällä saa paljon niin hälytyskellot alkaa soida, samoin kuin silloinkin jos sanotaan, että samalla työmäärällä/ samassa ajassa voisi saada paljon enemmän. Muiden epäkohtien lisäksi ei yhtään auta sekään, että satunnaisen nettikirjoittelijan luotettavuus on hyvin hataralla pohjalla, käytännössä nolla. Kirjoittaja voi olla aivan kuka tahansa. Näinollen on varmasti ymmärrettävää, ettei kukaan järkevä ihminen näillä perusteluilla usko viellä mihinkään. Netin kautta vakuuttamiseen tarvitaan perusteluja, joilla oikeasti on vankka pohja. Siitä huolimatta kiinnostavaa ja ajatuksia herättävää keskustelua ja aion seurata jatkossakin.

Mitä tulee henkilön auttamiseen elämään itsekästä elämää, niin varmasti moni urheilija olisi valmis luopumaan suurimmasta osasta tuloja mitä siitä saa, jos se vaaditaan huipulle pääsemiseksi. Jos esimerkiksi mulle tarjoutuisi tilaisuus päästä maailman huipulle painonnostossa, niin voisin vaadittaessa luovuttaa vaikka 95% siitä saamastani voitosta mihin ikinä sitten pitäisikään. Suuret rahamäärät eivät kiinnosta minua. Ikävä kyllä tässä on pari kompastuskiveä kuten se, että saadut tulot tuskin olis kovin suuret toisin kuin jalkapallotähdellä, ja toiseksi mulla ei varmastikaan ole vaadittua lahjakkuutta huipulle pääsemiseen.

Mukavaa keskustelua.Ymmärrän hyvin kaikkien epäilykset.ne ovat aivan luonnollisia.Tottakai reaktio on tällasta jos joku tulee
yhtäkkiä ja sanoo jotakin muuta kuin mitä itse on tottunut ajattelemaan.Sehän on kuin heitettäis pommi ajatusmaailman niihin
omiin käsityksiin,siellä tulee kolari. Sitten ihmiset reagoivat eri tavalla tällaseen asiaan,jotkut tyrmäävät sen uuden asian heti,
toisille herää uteliaisuus,se ettei tyrmää kun kuule uuden asian on hyvä merkki,voi oppia uusi asioita.Kannattaa antaa uusille asioille
mahdollisuuksia niin minä teen,olen aina ollut utelias tietämään uusia asioita ja kokeilemaan niitä ja jos ne ei toimi niin heitän ne romukoppaan.
Näin kannattaa näille minun jutuillenikin tehdä. Ei minun tarkoitus ole yleisesti levittää treenitietojani joku tuli vaan tähän väliin kyselemään
asioista kun kirjoitin Miika-Antille.
Mitä tähän jalkapalloilijaan tulee jonka aioin treenata mailman huipulle niin olen jo treenannut häntä 3 vuotta ja vielä on 3 vuotta jäljellä
ennenkuin hänestä tulee huippu. Tottakai jokainen haluaisi päästä huipulle ja maksaa siitä mitä vain mutta tämä asia on näin että ei
sinne kaikki pääse,ei sellasia lahjakkuuksia joka puun oksalla kasva. Minulla on silmä nähdä kenestä voi tulla huippuurheilija ja näin vaan
tämän kaverin satojen ja satojen muiden joukosta,niistä muista ei ole huippuurheilijoiksi minun näkemyksen mukaan,olen löytänyt vain yhden
josta mielestäni on,näin sen kun hän oli 10 vuotias.Aloitin hänen valmentamisen kun hän oli 13 vuotta. Tällä hetkellä hän on ylivoimaisesti
joukkueen paras pelaaja vaikka hän ei treenaa kuin puolet siitä mitä muut joukkueen kaverit treenaavat. Ne treenaa kuluttavia harjoituksia
suurimmaksi osaksi mutta minun kaveri treenaa rakentavia harjoituksia suurimmaksi osaksi,siksi hän kehittyy paljon nopammin kuin muut.
Päästäkseen huipulle jalkapallossa,jalkapalloilija tarvitsee 6 erilaista ominaisuutta: pitää olla hyvä tekniikka-pitää osata lukea peliä(se on
syntymälahja,sitä ei voi paljoa treenata)-pitää osata syöttää pallo oikeaan paikkaan-pitää olla hyvä kunto. Nämä 4 asiaa on lahjakkuudella
ilmaiseksi,sitten puuttuu vielä 2 asiaa ennenkuin voi päästä huipulle:pitää juosta nopeasti ja potkaista palloa kovaa.Näitä 2 viimeistä asiaa
ei voi treenata hyväksi muuta kuin voimaharjoituksella ja nyt jos ei tiedä miten tehokas voimaharjoittelu toimii niin ei pystykään treenaamaan
näitä ominaisuuksia hyväksi. Jalkapalloilijat esim.suomessa ei tiedä miten tehokas voimatreeni toimii, sentakia ne ei pysty juoksemaan 100 metriä
alle 11 sekunnin joka on välttämätöntä tullaksen oikeen hyväksi jalkapalloilijaksi.
Minun valmennettavallani on kaikki nämä tarvittavat ominaisuudet mitä huipulle tarvitaan ja ensi vuonna hän juoksee 100 metriä alle 11 sekunnin,
joten meillä on hyvin pullat uunissa.
Nyt on varmaan parempi että lopetan kirjoitteluni tälle palstalle koska Miika-Antti on minulle vastannut. Ei minun tarkoitun ole kenellekään pään-
särkyä aiheuttaa,joku kysyi vaan mielipiteitäni voimaharjoittlusta ja vastasin. Hyvää talven jatkoa kaikille jotka ovat mukana kirjoittelemassa näillä
sivuilla.

Tervehdys Miika-Antti voisitko laittaa minulle sähköpostiosoitteesi niin otan yhteyttä.
jos et voi laittaa sitä näillä sivuilla niin keksitään joku muu keino että voidaan keskustella.

Päästäkseen huipulle jalkapallossa,jalkapalloilija tarvitsee 6 erilaista ominaisuutta: pitää olla hyvä tekniikka-pitää osata lukea peliä(se on
syntymälahja,sitä ei voi paljoa treenata)-pitää osata syöttää pallo oikeaan paikkaan-pitää olla hyvä kunto. Nämä 4 asiaa on lahjakkuudella
ilmaiseksi,sitten puuttuu vielä 2 asiaa ennenkuin voi päästä huipulle:pitää juosta nopeasti ja potkaista palloa kovaa.Näitä 2 viimeistä asiaa
ei voi treenata hyväksi muuta kuin voimaharjoituksella ja nyt jos ei tiedä miten tehokas voimaharjoittelu toimii niin ei pystykään treenaamaan
näitä ominaisuuksia hyväksi. Jalkapalloilijat esim.suomessa ei tiedä miten tehokas voimatreeni toimii, sentakia ne ei pysty juoksemaan 100 metriä
alle 11 sekunnin joka on välttämätöntä tullaksen oikeen hyväksi jalkapalloilijaksi.

Sanattomaksi vetää.

Onhan tämä keskustelu aikaa hämmentävää, ja jopa huvittavaa. Toisaalta tämä kuitenkin on ensimmäinen keskustelu suomalaisesta painonnostoharjoittelusta ja -valmennuksesta, jonka itse olen koskaan netissä nähnyt. Eli antaa tulla vaan näkemyksiä aiheesta! Kuinka eri puolilla Suomea harjoitellaan? Kuinka Suomessa on ennen harjoiteltu? Mistä pitäisi hakea oppia? Mitä tehdään oikein ja mitä väärin tällä hetkellä?

ps. aurek: Onko kyseessä Shefki Kuqi?

ps. olen itse aika vakuuttunut nykyisen valmentajani opeista ja luotan niihin todella paljon koska ovat samassa linjassa oman ajatusmaailmani kanssa,
mutta mä oon aina halunnu tietää lajista enemmän niin oon hyvin kiinnostunut kuulemaan uusia näkökulmia..

Leffaa väliin, Koklyaev taas vauhdissa.

242,5kg niskantakaa työntö, KOLMOSENA:eek:.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onhan tämä keskustelu aikaa hämmentävää, ja jopa huvittavaa. Toisaalta tämä kuitenkin on ensimmäinen keskustelu suomalaisesta painonnostoharjoittelusta ja -valmennuksesta, jonka itse olen koskaan netissä nähnyt. Eli antaa tulla vaan näkemyksiä aiheesta! Kuinka eri puolilla Suomea harjoitellaan? Kuinka Suomessa on ennen harjoiteltu? Mistä pitäisi hakea oppia? Mitä tehdään oikein ja mitä väärin tällä hetkellä?

Tästä aiheesta minäkin haluaisin lukea mielipiteitä.

Olisi mielenkiintoista nähdä se armenialainen ohjelman pätkä mistä totallift kertoi. Kun se kerran on ollut pohjana monelle kovalle suomalais nostajalle. Olisiko mitenkään mahdollista vaikka skannata se tänne?

Käväiseppä tuolta katsomassa :http://rautakerho.pp.fi/.
Pitäs Tapsan nostoja löytyä SM-kisoista 1979.

P.S. Kerrostalon kellari vieläkin käytössä...;-)...pojat salaa treenaa....

Iso KIITOS!

Helkkari, on kyllä Tapsa ollut hurjassa kunnossa! Ennen oli miehet rautaa. :-)

Back
Ylös Bottom