Penkkitulos aivan liian vähän suhteessa maveen ja kyykkyyn?

Kirjoittauduin juuri äsken tänne foorumille.
Olen lukenut tätä kuitenkin jo jonkin aikaa.
Salilla oon käyny nyt ehkä nelisen kuukautta ja kehitys on ollut nopeaa.
Otin juuri käyttöön vähän lisäravinteitakin, eli proteiinia, kreatiinia ja sitten valmista jauhetta palautusjuomiin.
Olen jotain 182/88kg, ikää 30+.

ELi tosiaan ongelmana semmoinen, et penkkitulos, vaikka kehittynyt onkin on jäänyt armotta jälkeen siitä mitä sen esim. kyykyn mukaan pitäisi olla. Kyykkään jotain 150+ kg. Mutta penkistä ei nouse kuin 75kg...

Aluksi, eli 4kk. sitten kyykky oli jotain ehkä sadan pinnassa, ja penkkipunnerrus jotain 60kg.

Kynäniskojahan tässä ollaan. ;)

Monet, jotka on salilla mun kans samaan aikaan olleet on sanonu, että nimenomaan suhteessa kyykky ja mave -tulokseen penkki on "liian pieni".

En todellakaan tämän takia jätä yhtään kyykkyä/maastavetoa vetämättä.
Mutta penkkiin pitäisi saada jotenkin lisää. Tekniikka on kuulemma oikein, ja itsekin sitä mieltä olen.

Yks salituttu sanoi jotain vinkkejä, joita nyt olenkin vähän aikaa tehnyt, eli penkkipäivänä teen vinopenkkiä/dippejä/ojentajille enemmän(kapemmalla otteella), sitten "penkkiä käsipainoin", tommosia juttuja. Saas nyt sitten nähdä auttavatko nämä.

Elämänrytmini on töistä johtuen säännöllistä, syön hyvin ja nukun hyvin. En käytä alkoholia ollenkaan. (joskus otan blossea pienet, mut se nyt tämän ongelman takana tuskin on).

Voikohan moinen epäsuhta johtua vaikkapa geeneistä?
Vai olenko vain treenannut rintalihaksia huonosti?
Onko kaverilta saadut vinkin hyviä, jollakulla kokemusta?

Otetaan parempia vinkkejä mielenkiinnolla vastaan?

Punttihommista ja ravinnosta yms. on ns. perustiedot jo hyvinkin hanskassa, samoin myös nostojen tekniikat yms.

Kiitoksia jo etukäteen.

Olen ilmeisesti "jäänyt koukkuun", inspiraatio salille menemiseen on aina todella kova.
Tuntuu, että mitä kauemmin on treenannut, sitä innokkaammin sinne aina menee.
Tosiaankin, kun salilta tulee ja heittää palkkarit huiviin, käy suihkussa ja nasauttaa ittesä sohvalle ja telkun päälle, ni jopas on raukea olo! :)

Paljon mave? Kyykky kenties vähän vajaa ja olet luonnostaan vahvempi jaloista. Mutta kyllä sen penkin pitäisi viellä nousta helposti noista luvuista, varsinkin kun painat ton verran.

Penkki nousee penkkaamalla, kerran viikkoon penkkiä progressiivisesti, ja toisen kerran viikkoon vaikka sitä kapeaa penkkiä. Aloitat kevyellä viikolla ja siiten lähet tekemään vaikka tota 2x6 systeemiä (haulla läytyy tietoa) tai ihan vain perus settiä 2x10, 3x8, 4x6 niin että aluks jää vähän sarjoihin varaa ja joka viikkoo lisäät toistoja/sarjoja/rautaa.

Epäilen kummiskin vahvasti että vaikka sanot syöväsi hyvin, painosi ei ole juuri noussut penkki tuloksen jymähtämisen jälkeen? Jos näin on niin ei hätää, treenaat miten vaan niin kyllä se sieltä nousee kohisten kun massaa tulee lisää.

No, ei kai siina, pitää sit syödä vaan. Ja vääntää rautoja ylös.
Tuntui vaan epäsuhtaiselta. Mave on suurinpirtein sama ku kyykky, jottai 140-150.

Mitä sä oikeesti luulet että 4kk saa aikaan?

Eikös juurikinniin kysynyt epäsuhdasta. Kai 4 kk olettaisi saavan suhteellisesti noin yhtä paljon tulosta kaikkiin liikkeisiin, joita tosissaan tekee?

Itsellänikin tilanne on vähän sellainen, ettei penkiltä juuri enempää nouse kuin lokakuussa, mutta esim. maven tulos on noussut. Jotenkin sitä olettaisi, että lihakset kehittyvät hitaasti, nopeasti, tai siltä väliltä, mutta joka tapauksessa samassa tahdissa. Tai siis ainakin kaltaiselleni aloittelijalle tämä on minusta järkevä oletus.

Erityisesti en keksi mitään luontaista liikettä arjessa, mikä olisi vastannut penkkipunnerrusta. Siksi olisi olettanut, että juuri se olisi nopeimmin kehittyvä osa, kun kyse on lihaksista joita ei juuri ole käyttänyt.

Samaa asiaa on kysynyt monikin täällä. Toisaalta olen lukenut aloittelijoista joilla eri liikkeissä painojen suhteet ovat ihan toiset. Mutta ehkä tässä sitten on geneettistä eroa. Hmm... leuat ja punnerrus -- pääsin niitä liki yhtä monta, kaiketi soutu vastasi riittävän lähelle leukoja, mutta punnerrusten määrä on kasvanut rajusti, leukojen vähemmän. Silti penkiltä ei nouse enempää. Ikäänkuin rinnassa olisi kestävää ja heikkoa lihasta, selässä ja jaloissa voimakasta mutta väsyvää.

Itellä kans kyykky syvältä ehkä 120kg, en oo uskaltanu maxeja koittaa. Mave 150kg vajaa 2kk vedelleenä ja penkki 75kg ^^ Ja yhteensä treeniä tasan vuosi... Ja tuntuu silti että penkki olisi jäljessä, mutta kai tuo on ihan ok? Ja vielä ottaa päähän, kun dieetillä niin ei ainakaan nouse mihinkään tuokaan tulos... =(

Viimeksi muokattu:
Aika paljon vaikuttaa mittasuhteet, aiemmat harrastukset ja tekniikka tuohon että kuka missäkin liikkeessä on parhaimmillaan. Tärkeintä että opettelee tekniikat kunnolla joka liikkeessä ja että tulosta syntyy.

Teet jotai puolikyykkyä ku vedät samanverra ku mavea

Pahoin pelkään itsekki että kyykyt on mallia pieni pyllistys.

Eikös juurikinniin kysynyt epäsuhdasta. Kai 4 kk olettaisi saavan suhteellisesti noin yhtä paljon tulosta kaikkiin liikkeisiin, joita tosissaan tekee?

Itsellänikin tilanne on vähän sellainen, ettei penkiltä juuri enempää nouse kuin lokakuussa, mutta esim. maven tulos on noussut. Jotenkin sitä olettaisi, että lihakset kehittyvät hitaasti, nopeasti, tai siltä väliltä, mutta joka tapauksessa samassa tahdissa. Tai siis ainakin kaltaiselleni aloittelijalle tämä on minusta järkevä oletus.

Erityisesti en keksi mitään luontaista liikettä arjessa, mikä olisi vastannut penkkipunnerrusta. Siksi olisi olettanut, että juuri se olisi nopeimmin kehittyvä osa, kun kyse on lihaksista joita ei juuri ole käyttänyt.

Samaa asiaa on kysynyt monikin täällä. Toisaalta olen lukenut aloittelijoista joilla eri liikkeissä painojen suhteet ovat ihan toiset. Mutta ehkä tässä sitten on geneettistä eroa. Hmm... leuat ja punnerrus -- pääsin niitä liki yhtä monta, kaiketi soutu vastasi riittävän lähelle leukoja, mutta punnerrusten määrä on kasvanut rajusti, leukojen vähemmän. Silti penkiltä ei nouse enempää. Ikäänkuin rinnassa olisi kestävää ja heikkoa lihasta, selässä ja jaloissa voimakasta mutta väsyvää.

Tuntuu hassulta, että yksi liike jumii kehityksen suhteen. Itsellänikin on tuo penkki ollut aina vaikea kehittää. Harvoin tehty penkkireeni ei ole koskaan toiminut mulla, 2-3 kertaa viikossa olen joutunut sitä tekemään, mikäli olen halunnut saada kehitystä aikaan. Joissain muissa liikkeissä riittänyt harvempi harjoitufrekvenssi. Tähän saakka parhaimman kehityspyrähdyksen penkissä olen saanut tällaisella reenillä aikaan:

ma: kapea penkkipunnerrus: 5x5xräjähtävät nostot vakiopainolla, vika sarja saa olla aika tiukka.
to: leveä(normaali) ote: lämmöistä aina maksimiykköseen saakka, maksimiykkösen jälkeen ~20% pois ja yksi sarja positiiviseen failureen tai lähelle sitä. otetta pyrin leventämään hieman joka reenissä.
su: sama kierto alusta.
ruokaa tuli nautittua runsaasti, samaan aikaan tein kovia kyykkyreenejä ja selkäreenejä, eri päivinä kuin penkkipunnerrus.

tekniikasta sen verran, että lavat yhteen ennen telineistä irrotusta ja ilmat sisään. otteesta riippuen lasku ~alarinnan kohdalle, josta punnerrus loivasti päätä kohti, jolloin yläasennossa levytanko on suoraan olkanivelten yläpuolella. kun nostot menee itsellä huonosti, tanko jää yläasennossa "mahan" puolelle eli tangon vaakasiirtymä ei ole riittävä.

ps. en ole rinnalle käyttänyt juuri koskaan mitään muita liikkeitä penkkipunnerruksen lisäksi, joten omalla kohdalla syy huonoon penkkipunnerrustulokseen löytynee ihan yksinkertaisesti riittämättömästä työn teosta kehityksen eteen.

Itselläni on vielä oudompi tilanne vinopenkin, ja etenkin pystypunnerruksen kanssa. Vaikka hurjasti noita edellä oleva penkki jopa porskuttaisi eteenpäin niin silti noi junnaa paikallaan (etenkin tangolla tehtynä). Kyseessä kummiskin samoja lihaksia (eri suhteessa) rasittavat liikkeet.

Välitykset vaikuttaa myös paljon ja tekniikat voiolla myös hukassa, ihan turha noita on miettiä missä suhteessa mikäkin nousee, treenaat vaan kaikkia tasapuolisesti niinku tähäkkin asti ni kyllä ne siitä tasottuu!

Tuntuu hassulta, että yksi liike jumii kehityksen suhteen. Itsellänikin on tuo penkki ollut aina vaikea kehittää. Harvoin tehty penkkireeni ei ole koskaan toiminut mulla, 2-3 kertaa viikossa olen joutunut sitä tekemään, mikäli olen halunnut saada kehitystä aikaan. Joissain muissa liikkeissä riittänyt harvempi harjoitufrekvenssi. Tähän saakka parhaimman kehityspyrähdyksen penkissä olen saanut tällaisella reenillä aikaan:

ma: kapea penkkipunnerrus: 5x5xräjähtävät nostot vakiopainolla, vika sarja saa olla aika tiukka.
to: leveä(normaali) ote: lämmöistä aina maksimiykköseen saakka, maksimiykkösen jälkeen ~20% pois ja yksi sarja positiiviseen failureen tai lähelle sitä. otetta pyrin leventämään hieman joka reenissä.
su: sama kierto alusta.
ruokaa tuli nautittua runsaasti, samaan aikaan tein kovia kyykkyreenejä ja selkäreenejä, eri päivinä kuin penkkipunnerrus.

tekniikasta sen verran, että lavat yhteen ennen telineistä irrotusta ja ilmat sisään. otteesta riippuen lasku ~alarinnan kohdalle, josta punnerrus loivasti päätä kohti, jolloin yläasennossa levytanko on suoraan olkanivelten yläpuolella. kun nostot menee itsellä huonosti, tanko jää yläasennossa "mahan" puolelle eli tangon vaakasiirtymä ei ole riittävä.

ps. en ole rinnalle käyttänyt juuri koskaan mitään muita liikkeitä penkkipunnerruksen lisäksi, joten omalla kohdalla syy huonoon penkkipunnerrustulokseen löytynee ihan yksinkertaisesti riittämättömästä työn teosta kehityksen eteen.

Pystyisitkö neuvomaan, mikä voisi olla vikana, ku tangon telineistä saamisen kanssa on ongelmia? Eli jo jossain 80 kg painossa alkaa tekemään tiukkaa tangon nostaminen telineistä, vaikka paino ei itsessään mikään maksimi olekaan. Lavat vedän yhteen kyllä ja selässä on kaari, mutta sitten kun sen tangon jollain riuhtomisella saa telineistä irti, niin asento on muuttunut jo ihan erilaiseksi. Jotkut kaverit youtubessa saavat tangon spottaajalta suoraan käsiin, mutta tuntuu tyhmältä, että jossain alle 100 kg painoissa ei meinaa itse saada tankoa irti.

Pystyisitkö neuvomaan, mikä voisi olla vikana, ku tangon telineistä saamisen kanssa on ongelmia? Eli jo jossain 80 kg painossa alkaa tekemään tiukkaa tangon nostaminen telineistä, vaikka paino ei itsessään mikään maksimi olekaan. Lavat vedän yhteen kyllä ja selässä on kaari, mutta sitten kun sen tangon jollain riuhtomisella saa telineistä irti, niin asento on muuttunut jo ihan erilaiseksi. Jotkut kaverit youtubessa saavat tangon spottaajalta suoraan käsiin, mutta tuntuu tyhmältä, että jossain alle 100 kg painoissa ei meinaa itse saada tankoa irti.

Tangon pitäisi olla siinä silmien ja leuan välissä kun makaat penkillä, katso myös että telineet ovat säädetty sopivalle korkeudelle. Yleensä yli 90% raudat ei ole kenellekkään kovin kivoja ottaa telineistä.

Välitykset vaikuttaa myös paljon ja tekniikat voiolla myös hukassa, ihan turha noita on miettiä missä suhteessa mikäkin nousee, treenaat vaan kaikkia tasapuolisesti niinku tähäkkin asti ni kyllä ne siitä tasottuu!

Ohje on varmaan ihan hyvä, mutta tuota perustelua en ymmärrä. Kai huono tekniikka vaikuttaisi jollain vakiokertoimella, samoin välitys, mutta kasvu olisi silti samansuhteista? Sen ymmärrän jos kyykyssä tulee tehtyä jatkuvasti aavistus lyhyempää liikettä, silloinhan siinä havaittava kasvu olisi vain näennäistä. Mavessa en keksi vastaavaa.

Aika paljon vaikuttaa mittasuhteet, aiemmat harrastukset ja tekniikka tuohon että kuka missäkin liikkeessä on parhaimmillaan. Tärkeintä että opettelee tekniikat kunnolla joka liikkeessä ja että tulosta syntyy.

Pahoin pelkään itsekki että kyykyt on mallia pieni pyllistys.

Ei, kyllä kyykyt on ihan oikeita.

Teen vitosia 130kg, jalkapalloa oon pelannu noin 10v silleen puoliharrastuksena.
Koko kauden aikana kaks matsia ehkä, treenit on pari kertaa/vko, muutamassa eri puulaakijoukkueessa oon pelaillu.

Mutta, oisko rintalihaksille jotain voimaliikettä, muuta ku penkki ja vinopenkki.
Oisko ideaa tehä vaikka kuukaus jotain 5*5 ohjelmaa penkissä?
Lankkupenkkiä?

Back
Ylös Bottom