Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Se muija selitti siellä Nordnetissä että niillä on pelkästään postin avaamisessa 8 päivän viive ja avaa sitä mukaa mitä tulee ku kysyin että voinko tulla henkilökohtaisesti käymään siellä ja avaamassa tilin. Sit se sano että lopulta ku kirjekuori on avattu ja muuta paskaa ni siinä on päivän vai kahden joku varmistus juttu ja sit eri aikaa lähettää takas vielä jotain kirjeitä. Helvetiin vaikea prosessi minusta ja pitkä, tollainen kuukauden odotus on liikaa minusta, vittu jos Nokia nousee yli kahdeksan sinä aikana.
On kyllä pitkä aika, outoa. Kannattaa varmaan antaa vähän feedbackia.

Mulla ainakin on verkkopankissa vastaavantyylinen ohjelma ihan vakiona...

Lähipäivät on jänniä Nordic Miningin omistajille, kun Norjassa päätetään ison kaivosprojektin ympäristöluvista. Kurssi on heilunut sen verran kovaa jo pienemmistäkin uutisista, niin voisi kuvitella kurssireaktion olevan voimakas kävi niin tai näin. Kolmessa viikossa on noustu n.60%.

OP ainakin tarjoaa oma talous- palvelua, mut mun mielestä se on jotenkin kökkö ja se ei ota mitenkään huomioon tilien välisiä siirtoja..

Ok, se nyt ei takaa vielä mitään vaikka olisikin "ennustanut" kyseisen skenaarion. Sillä yleensä on helppo olla jälkiviisas. Toisekseen, jos sijoittelee ensimmäisiä kertoja, niin kysyy luonteen lujuutta ostaa osaketta, jonka kurssi sulaa silmissä ja todellakin uskoa että se raketoi hetken päästä. Kunhan vain lämpimikseni puhun..

Oma neuvoni on juurikin ostaa alamäkeen ja myydä ylämäkeen. Nokian keissi mun osalta meni niin, että uskoin lukujen olevan ennusteita paremmat ja osarin jälkeen hinnan pyörivän karvan 8e päällä. No, mitä tein... latasin noin 35% maksimipositiosta longiin aamukaupan aikana 7,7e pinnasta. Siitä kun ekaks lähdetitin kohti 8e rajaa en ymmärtänyt/halunnut irtautua(uskoinhan nousu vievän reilusti päälle 8e). Sitten alkoikin alamäki. 7,4e tartuin ekaan nippuun, joka oli kait sen 40% maksimipositiosta. Sen sain heitettyä ulos 7,5e hinnalla, koska en ollut kovin vakuuttunut käännöksestä. Poimin takas sen jälleen 7,4e hinnalla. Sittne tultiinkin alas taas ja lisäsin loput 25% tankkaukset 7,3 hinnalla. Siitä sitten keikuttiin hetken 7,27/8 tuella ja sitten lähdettiin nykien ylös. Taidettiin käydä jossain vaiheessa 7,12e hinnassakin, mutta itse en sitä noteeranut. Keinuva ylöspäinmeno osui hyvin pivoteille kuten noksu yleensäkin. Siinä sitten luovuttin ja ostettiin takas. Viimeisistä luovuin 7,8e hintaan kun ei enää kantti kantanut ylemmäs. Kävihän se kait ihan 8e lähellä kunnes sitten päivän päätökseen lasketeltiin alemmas. Päivän tili oli +-merkkinen huolimatta avauspossasta. Kokoluokka taisi olla perusinsinööri Veijon kk-palkan suuruinen :) Ja ei ... en pelaa Noksulla enää... korkeintaan osaripäivinä lottoa :)

Putoava puukko on tietysti asia erikseen... sitä varten kait ois myös fundaa hyvä tutkailla etukäteen.... Noksulla mua tuki lisäksi tieto 0,4e osingosta...

Viimeksi muokattu:
http://www.balancion.com/

Kenelläkään käytössä? Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta palvelulta. Jotenkin voisi omaa säästämistä ja rahan kulutusta helpottaa, jos näkisi konkreettisesti mihin rahat oikein menevät. Tietysti jos jaksaa nähdä vaivaa niin exel taulukko ja muutama minuutti päivässä ajaisi saman asian.

Joo.. tässä ite pyörittänyt jo vuodesta 1997 asti päivittäistä talouskirjanpitoa excelissä... oma mielipide on, että mielenkiintoisia asioita pystyy linjailemaan. Kun aika on mennyt reilut 10v, alkaa nähdä mielenkiintoisia asioita liittyen inflaatioon ja oman kulutuskäyttäytymisen muuttumiseen, jolle sitten voi tietysti mietiskellä selityksiä :)

Tärkeintä kirjanpidossa on se, että erittely on rittävän laaja. Mulla taitaa olla kaikkiaan kymmenkunta saraketta aiheittain: Ruoka, liikunta, hygienia, asuminen, vaatteet, asuminen, sisustus, matkustus, auto, juhliminen, muut kulut ja tulot.... jotenkin noin se kait menee.... joka kuukauden jälkeen on wrap-up kuten myös vuosittain. Jälkikäteen voi sitten vanhuksena naureskella elämänsä aikana saadulle tulolle tai sille, että ostin muuten sukkahousut 12.6.1999 naamiaisbileisiin... :)

Kyselläänpä viisailta. Tekisi mieli ostaa nyt ulkomaisia osakkeita, mitä mutkia tuossa käytännössä on? Tarkoituksena olisi aluksi ostaa muutamaa jenkkiosaketta, mitä olen jo pidempään seuraillut. Miten menee osingot & verotus? Entä miten tuo esim. nordnetissä menee, valuuttatilille ensin dollareita ja sitten osto, vai osto suoraan?

Miten myyntivoiton verotus menee jos €/$ liikehdintä tekeekin kaupan tappiolliseksi tai päinvastoin?

O

Putoava puukko on tietysti asia erikseen... sitä varten kait ois myös fundaa hyvä tutkailla etukäteen.... Noksulla mua tuki lisäksi tieto 0,4e osingosta...

Putoava puukko on hyvä silloin kun koko markkina menee jyrkästi alamäkeen ja lapset menee pesuveden mukana. Jos alkaa odottamaan pohjaa niin sitähän ei löydy ikinä ja jos odottaa että trendi on kääntynyt, missaa takuuvarmasti parhaat paikat. Tekee ostosuunnitelman omien varojen mukaan ja noudattaa sitä kun mennään alas. Näin toimin, en osunut pohjalle lähesään kaikissa ostoissani, mutta lopputulos tähän asti oli varsin hyvä. Nyt jos jyrkästi laskettaisiin, ei tosin olisi varallisuutta sitä hyödyntää. Pitäisi siis seurata sivusta hyvien puukkojen putoilemista.

Jos joskus rupee oikeesti sijoittelee pörssiin rahaa ni mihin maahan kannatta siirtää kirjat että ei tarvitse maksaa Suomen veroja? Ja ennenkuin joku sanoo että Monaco ni eihän kellään ole sellaisia rahoja. Jos joku osaa neuvoa ja mielelläään sellainen maa mikä ei ole kehitysmaa ja missä ei hallitus vaihdu viikon välein.

Jos joskus rupee oikeesti sijoittelee pörssiin rahaa ni mihin maahan kannatta siirtää kirjat että ei tarvitse maksaa Suomen veroja? Ja ennenkuin joku sanoo että Monaco ni eihän kellään ole sellaisia rahoja. Jos joku osaa neuvoa ja mielelläään sellainen maa mikä ei ole kehitysmaa ja missä ei hallitus vaihdu viikon välein.

Jos puhutaan muutaman miljoonan voitoista, niin sitten ehkä kannattaa vaihtaa asumaan vaikka Sveitsiin;)
Mutta jos mahdollisista muutaman tonnin voitoista meinaat päästä pienemmällä, niin ei varmaankaan kannata kauaksi muuttaa;)
Vastaus on KANADA:D

Erään jenkin tarina veropakolaisuudesta, tai kuten sitä itse kutsuvat, "Venture capitalist"

Kirjavinkki: "America: Love It Or Leave It - So I Left" http://www.ecampus.com/america-love-leave-so-i-left-2nd-bilzerian/bk/9780615360645 http://www.amazon.com/America-Love-...ummary_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1

St. Kitts and Nevisiin muuttanut jenkki kertoo veropakolaisuudesta. Joku karibian saarista tulisi kenties kysymykseen, jos Sveitsi tai Monaco ei houkuttele.

Lähipäivät on jänniä Nordic Miningin omistajille, kun Norjassa päätetään ison kaivosprojektin ympäristöluvista. Kurssi on heilunut sen verran kovaa jo pienemmistäkin uutisista, niin voisi kuvitella kurssireaktion olevan voimakas kävi niin tai näin. Kolmessa viikossa on noustu n.60%.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta osakkeelta tämä, vaikka en tästä ole kovin paljon infoa löytänyt. Kun saan tilini avattua tuonne Nordnettiin niin tätä osaketta voisi harkita. Todella vähän vaan löytyy tietoa tuosta koko Nordic Miningista, onhan niillä jotkut kotisivut mutta en minun kielitaidolla sieltä paljon tietoa löydä.
Mitä kautta EatFetus löytää tietoja kyseisestä firmasta?

Oma neuvoni on juurikin ostaa alamäkeen ja myydä ylämäkeen. Nokian keissi mun osalta meni niin, että uskoin lukujen olevan ennusteita paremmat ja osarin jälkeen hinnan pyörivän karvan 8e päällä. No, mitä tein... latasin noin 35% maksimipositiosta longiin aamukaupan aikana 7,7e pinnasta. Siitä kun ekaks lähdetitin kohti 8e rajaa en ymmärtänyt/halunnut irtautua(uskoinhan nousu vievän reilusti päälle 8e). Sitten alkoikin alamäki. 7,4e tartuin ekaan nippuun, joka oli kait sen 40% maksimipositiosta. Sen sain heitettyä ulos 7,5e hinnalla, koska en ollut kovin vakuuttunut käännöksestä. Poimin takas sen jälleen 7,4e hinnalla. Sittne tultiinkin alas taas ja lisäsin loput 25% tankkaukset 7,3 hinnalla. Siitä sitten keikuttiin hetken 7,27/8 tuella ja sitten lähdettiin nykien ylös. Taidettiin käydä jossain vaiheessa 7,12e hinnassakin, mutta itse en sitä noteeranut. Keinuva ylöspäinmeno osui hyvin pivoteille kuten noksu yleensäkin. Siinä sitten luovuttin ja ostettiin takas. Viimeisistä luovuin 7,8e hintaan kun ei enää kantti kantanut ylemmäs. Kävihän se kait ihan 8e lähellä kunnes sitten päivän päätökseen lasketeltiin alemmas. Päivän tili oli +-merkkinen huolimatta avauspossasta. Kokoluokka taisi olla perusinsinööri Veijon kk-palkan suuruinen :) Ja ei ... en pelaa Noksulla enää... korkeintaan osaripäivinä lottoa :)

No käteen meni mullakin. Ostin kasan tammikuun alussa. Aina nousi kun yritin niitä saada ja lopulta maksoin 8,10e per osake. Olin melko varma että nousisi tammikuun aikana ja olisi nyt siellä 8-9e maastossa. Kävi jotenkin todella kehno mäihä tai virhearvio, edullisia ostoajankohtia oli sen jälkeen lähes päivittän :D No, ei iso juttu. En oikein keksinyt mitään muita kohteita kun kaikki tuntuu jo niin korkealle arvostetulta. Stora Ensokin hipoo yhdeksää.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta osakkeelta tämä, vaikka en tästä ole kovin paljon infoa löytänyt. Kun saan tilini avattua tuonne Nordnettiin niin tätä osaketta voisi harkita. Todella vähän vaan löytyy tietoa tuosta koko Nordic Miningista, onhan niillä jotkut kotisivut mutta en minun kielitaidolla sieltä paljon tietoa löydä.
Mitä kautta EatFetus löytää tietoja kyseisestä firmasta?

Kauppalehden foorumilla on tuosta oma ketju, sieltä tulee kotisivujen lisäksi lueskeltua. Bongasin osakkeen juuri Kauppalehden tyyppien ansiosta kun haeskelin jotain pientä yhtiötä, jonka kasvuun pääsisi ajoissa mukaan. Nyt oon tankannut tuota tasaista tahtia ja myynyt Nokiat sekä Talvivaarat veke. 12. päivä ilmeisesti vasta selviää lopullisesti nuo Norjan kaivosluvat, joten vielä on aikaa ostella ennen kuin kurssi raketoi/sukeltaa. Tänään tuli positiivisia uutisia Kaustisen/Kokkolan esiintymistä jälleen (Nordic Mining omistaa 68 % suomalaisesta Keliber Oy:stä joka valtaukset omistaa). Ilmeisesti Euroopan tähän mennessä suurin litium-esiintymä löytyy sieltä ja kaivostoiminta on tarkoitus aloittaa 2013-2014.

Tämä on näitä osakkeita, joilla voi muutamassa vuodessa kääriä hyvät hillot tai sitten ottaa kunnolla turpiin. Riskiä löytyy.

Kauppalehden foorumilla on tuosta oma ketju, sieltä tulee kotisivujen lisäksi lueskeltua. Bongasin osakkeen juuri Kauppalehden tyyppien ansiosta kun haeskelin jotain pientä yhtiötä, jonka kasvuun pääsisi ajoissa mukaan. Nyt oon tankannut tuota tasaista tahtia ja myynyt Nokiat sekä Talvivaarat veke. 12. päivä ilmeisesti vasta selviää lopullisesti nuo Norjan kaivosluvat, joten vielä on aikaa ostella ennen kuin kurssi raketoi/sukeltaa. Tänään tuli positiivisia uutisia Kaustisen/Kokkolan esiintymistä jälleen (Nordic Mining omistaa 68 % suomalaisesta Keliber Oy:stä joka valtaukset omistaa). Ilmeisesti Euroopan tähän mennessä suurin litium-esiintymä löytyy sieltä ja kaivostoiminta on tarkoitus aloittaa 2013-2014.

Tämä on näitä osakkeita, joilla voi muutamassa vuodessa kääriä hyvät hillot tai sitten ottaa kunnolla turpiin. Riskiä löytyy.

Jeps kiitoksia noista tiedoista, pitää kauppalehteä vähän selailla.
Ajattelin jos möisin osan rahastoista mitä minulla on ja ostaisin niillä rahoilla jotain osakkeita ehkä tuota nordic miningia. Rahastoilla oli aluksi ihan hyvä aloitella kun en vielä osakkeiden päälle ymmärtänyt, mutta nyt kun olen osakkeita alkanut tarkemmin seuraamaan niin onhan nuo paljon mielenkiintoisempia kuin rahastot.

Jeps kiitoksia noista tiedoista, pitää kauppalehteä vähän selailla.
Ajattelin jos möisin osan rahastoista mitä minulla on ja ostaisin niillä rahoilla jotain osakkeita ehkä tuota nordic miningia. Rahastoilla oli aluksi ihan hyvä aloitella kun en vielä osakkeiden päälle ymmärtänyt, mutta nyt kun olen osakkeita alkanut tarkemmin seuraamaan niin onhan nuo paljon mielenkiintoisempia kuin rahastot.

Nyt sain luettua tuon Kauppalehden foorumilla olevan ketjun läpi. Täytyy sanoa että nyt toivon vaan että saan tuon Nordnetin tilin avattua ennen 12 päivää:) Ja ensimmäinen osto minkä teen on kyllä tuo Nordic Mining. Saapahan ainakin jännittää muutaman vuoden:)
Millä hinnalla sait nuo omasi ostettua EatFetus?

Nyt sain luettua tuon Kauppalehden foorumilla olevan ketjun läpi. Täytyy sanoa että nyt toivon vaan että saan tuon Nordnetin tilin avattua ennen 12 päivää:) Ja ensimmäinen osto minkä teen on kyllä tuo Nordic Mining. Saapahan ainakin jännittää muutaman vuoden:)
Millä hinnalla sait nuo omasi ostettua EatFetus?

1,55 ; 2,06 ; 2,30 ; 2,33 ; 2,54 ja 2,52. Nuo kaksi viimeisintä satsia on nyt muutaman prosentin miinuksella kun eilen joku iso omistaja myi omansa pois.

Joo, tuohon NM:ään itsekkin suosittelen perehtymään. Kaivosteollisuus saattaa sitäpaitsi muutoinkin olla se tulevaisuuden kupla. Paljon on mm. Suomessakin aukaistu uusia kaivoksia ja investoitu vainhoihin paljon. Nyt kyllä NM:n juna on asemalla, kannattaa hypätä kyytiin jos ylimääräistä löytyy - meinaan juna jo viheltää! Kohta ei saa <3 kr tätä lappua ja se on alkua se.

Pitkäaikaissäästäminen

Eli otsikon mukainen säästäminen kyseessä. Lapsilisät ja muut pienet ylimääräiset säästöt (tällä hetkellä n. 10 k€)on laitettu OP:n säästövakuutukseen. Tuli juuri postilaatikosta vuotuinen tiedoite, kuinka sijoitus on kerryttänyt vuoden aikana "säästöä", ja lopputulemana oli n. 250 € korkoa (2,5 % korolla) ja pankkikulujen/verojen jälkeen jäätiin plussan puolelle noi 150 €. Hyvä, että pärjätään inflaatiolle...

Onko pitkäaikaiseen, riskittömään, sijoittamiseen sen suurempia vaihtoehtoja kuin pankkien tai muiden laitosten tarjoamat määräaikaistalletukset etc. Ainakin tuon kulujen määrää voisi saada huomattavasti pienemmäksi vaihtamalla pankki/rahoituslaitosta.

Tarkoituksena on siis jatkaa tuota säästämistä ainakin n. 10 vuotta (lisä talletuksen määrä n. 1500/a ko. ajalle)

Onko pitkäaikaiseen, riskittömään, sijoittamiseen sen suurempia vaihtoehtoja kuin pankkien tai muiden laitosten tarjoamat määräaikaistalletukset etc.

Riskittömään ei ole, mutta vähäriskisiä vaihtoehtoja voisivat olla esimerkiksi korkorahastot. Riski ja tuotto kulkevat kuitenkin aina käsi kädessä. Kukaan ei halua maksaa sijoittajalle tuottoa turhasta.

Korkorahastoissa on huomattavia eroja. Kannattaa tutustua rahaston sääntöihin ja pitää mielessä se, että korkojen nousu tekee hallaa velkapapereiden hinnoille.

Edit. Niin ja vielä se, että ei tuo 2,5% ole itseasiassa niinkään huonosti vähäriskiseltä instrumentilta, vertailepa kuluneen vuoden 12 kk euriboriin!

Riskittömään ei ole, mutta vähäriskisiä vaihtoehtoja voisivat olla esimerkiksi korkorahastot. Riski ja tuotto kulkevat kuitenkin aina käsi kädessä. Kukaan ei halua maksaa sijoittajalle tuottoa turhasta.

Korkorahastoissa on huomattavia eroja. Kannattaa tutustua rahaston sääntöihin ja pitää mielessä se, että korkojen nousu tekee hallaa velkapapereiden hinnoille.

Edit. Niin ja vielä se, että ei tuo 2,5% ole itseasiassa niinkään huonosti vähäriskiseltä instrumentilta, vertailepa kuluneen vuoden 12 kk euriboriin!

Ja mikähän korkorahasto nyt sitten on riskitön, tai edes vähäriskinen jos tuottoakin haluaa? Yrityslaina ja kehittyvien valtioiden lainat on ehkä tuottoisia, mutta riskiä niissä on ihan kuten osakkeissakin.

Pitkät korot taas eivät takuulla juhli tuotoilla ja hyvien valtioiden bondit on kanssa aika surkea tuottoisia.

Itse ehdottaisin että nimenomaan PITKÄAIKAISESSA säästämisessä ottaisi vähän osakeriskiä mukaan. Esim. maltillisesti vaikka 20% osakkeita ja loput lyhyttä korkoa tai oikeastaan korkopuolellakin voisi jonkun siivun laittaa vaikka johonkin yrityslainarahastoon.

Jos ei yhtään ole valmis ottamaan riskiä, saa tyytyä siihen että varat nippanappa säilyy inflaatiolta.

Lähinnä perusajatus tuossa viestissäni, että onko kenelläkään tietoa tarkemmin muiden laitosten tarjoamista pitkäaikaissäästöhommeleista, joiden kulut olisivat mahdollisimman pienet. Tarkistelin laskelmia tarkemmin ja OP ottaa siitä n. 10k€ kakusta sellaiset 100 €/a omia kuluja, samalla syöden tuon 2,5 % korkotuoton 130€/a. Eli siis lyhyellä matikalla, kulut ovat n. 1 % luokkaa ja todellinen vuosikorko n. 1,5 % (jos näin tyhmästi asian saa esittää).

Katselin mm. Seligson rahastoa, jossa Rahamarkkinat AAA-rahaston vuotuinen palkkio pankille on 0,18 %.

Back
Ylös Bottom