Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mistä saattas johtua mun univaikeudet jota nyt on jonkin aikaa jatkunut, menen yleesä nukkumaan viikolla 22 ja olen joka kerta hereillä vielä 23.30-0.00 aikoihin (monesti mennyt jopa kahteen ennen kuin uni tulee), härätys aamuisin 07.10 ja ammattikoulua käyn ja 4 kertaa viikos salilla niin kyllä luulisi, että uni tulisi illalla hyvin muttakun ei -.- Aamuisin ei todellakaan olo ole levänneen oloinen ja herään monesti ihan ilman mitään syytä aamuyöstä eli uni on jotenkin "kevyttä". ZMA:ta otan 30min ennen nukkumaanmenoa. Alkaa vituttaan tämä homma

Ettet vaan yritä väkisin nukkua enemmän ku mikä luonnollinen rytmi sulle olisi?

Mistä saattas johtua mun univaikeudet jota nyt on jonkin aikaa jatkunut, menen yleesä nukkumaan viikolla 22 ja olen joka kerta hereillä vielä 23.30-0.00 aikoihin (monesti mennyt jopa kahteen ennen kuin uni tulee), härätys aamuisin 07.10 ja ammattikoulua käyn ja 4 kertaa viikos salilla niin kyllä luulisi, että uni tulisi illalla hyvin muttakun ei -.- Aamuisin ei todellakaan olo ole levänneen oloinen ja herään monesti ihan ilman mitään syytä aamuyöstä eli uni on jotenkin "kevyttä". ZMA:ta otan 30min ennen nukkumaanmenoa. Alkaa vituttaan tämä homma

Sama homma täälä, paitsi että herään töihin 05.00. Uni ei tule ennen 23.30 millään, mutta en jaksa enää ressata. Puoliltaöin nukkuun ja vitun väsyneenä 5 ylös. Tätä jatkunut niin kauan kun muistan. Päiväunia en nuku. Viikonloppuna tosin jos muksut esim hoidossa niin tulee siyyen nukuttua 13h, mutta se on harvinaista

Ettet vaan yritä väkisin nukkua enemmän ku mikä luonnollinen rytmi sulle olisi?

Meinaatko, että tulisin vähemmällä unella toimeen? Unta tulee nykyisin maksimissaan se 6-7h joka ei mielestäni ole mulle riittävästi. Joskus jos hyvin käy niin olen saattanut jopa 7,5-8h nukkua ja eron todella huomaa. Ja tosiaan viikonloppuisin tulee nukuttua paremmin, joku 10h.

Väsymys voi johtua ihan siitäkin, että heräät usein unisyklin syvässä vaiheessa. Oletko koskaan huomannut sitä, että herätessäsi 5h unien jälkeen ei väsytä, mutta unia siitä jatkaessa 8h kohdalla on järkyttävän väsynyt olo. Liikaa nukkuminen on myös huono juttu, koska varastoon ei voi nukkua ja pitkää univelkaa ei kuitata yhdessä yössä. Tosin yhden yön valvominen ei välttämättä aiheuta suurempaa univelkaa, jos seuraavana yönä nukkuu pidemmät unet olettaen, ettei univelkaa ole ennestään.

Jos harrastat baarikulttuuria, niin silloin menee rytmit väkisin sekasin. Uni alkoholin alaisena ei ole tehokasta, vaan uni on huonolaatusta.

Myös illalla tietokoneen ääressä ja varsinkin kirkkaassa valaistuksessa oleminen haittaa unen tuloa. Omakohtaisia kokemuksia baarikulttuurin haitoista sekä tietokoneella olemisesta ennen nukkumista. Vinkkinä, kannattaa pyhittää vaikka viimeinen 10min illasta lukemiseen. Mulla se tehoaa siihen, että rupeaa väsyttämään. Ei kannata myöskään syödä hirveesti ennen sänkyyn menemistä, mutta sen varmaankin tiedät.

Väsymys voi johtua ihan siitäkin, että heräät usein unisyklin syvässä vaiheessa. Oletko koskaan huomannut sitä, että herätessäsi 5h unien jälkeen ei väsytä, mutta unia siitä jatkaessa 8h kohdalla on järkyttävän väsynyt olo. Liikaa nukkuminen on myös huono juttu, koska varastoon ei voi nukkua ja pitkää univelkaa ei kuitata yhdessä yössä. Tosin yhden yön valvominen ei välttämättä aiheuta suurempaa univelkaa, jos seuraavana yönä nukkuu pidemmät unet olettaen, ettei univelkaa ole ennestään.

Jos harrastat baarikulttuuria, niin silloin menee rytmit väkisin sekasin. Uni alkoholin alaisena ei ole tehokasta, vaan uni on huonolaatusta.

Myös illalla tietokoneen ääressä ja varsinkin kirkkaassa valaistuksessa oleminen haittaa unen tuloa. Omakohtaisia kokemuksia baarikulttuurin haitoista sekä tietokoneella olemisesta ennen nukkumista. Vinkkinä, kannattaa pyhittää vaikka viimeinen 10min illasta lukemiseen. Mulla se tehoaa siihen, että rupeaa väsyttämään. Ei kannata myöskään syödä hirveesti ennen sänkyyn menemistä, mutta sen varmaankin tiedät.

Kyllä olen tuon huomannut, että jos herään keskellä yötä niin on pirteämpi olo kuin aamulla sen jälkeen kun on kesken herännyt. Baarikulttuuria en harrasta lainkaan joten siitä ei johdu, tosin tietokoneella tulee vietettyä aikaa illalla ja ennen nukkumaanmenoa, kuten myös huoneessa yleensä valot päällä. Olen muutamaan otteeseen kokeillut tuota rauhoittumista ennen nukkumaanmenoa; kuunnellut sängyssä musiikkia / lukenut mutta en ole saanut apua siitä. Iltapalan (desi pähkinää, 250g rahka, pari siivua juustoa, 1rkl oliivi- ja kalanmaksaöljyä) syön n. 30min ennen sänkyyn menoa ja siitä puolisen tuntia otan ZMA kapselit.

Mikä nyt on siihe räjähtävän voiman treenaamisee on se ''oikea/paras'' toistomäärä? Oon käyttäny söörtsiä, olen käyttänyt googlea, olen jopa kahtonu jostai kirjoista, mutta jokapaikasta tuntuu tulevan eri vastaus; 2-4 , 5-8 ja kerran jopa tuli 10-12 ?!?! :wtf: (tosin sen tiedän ainakin vääräksi!!!)
Ja sama nopeusvoimassa, mikä siihen on se ''oikea/paras'' toistomäärä? Entä miten näitä pitäisi jaksottaa, eli siis että kuinka monta viikkoa kerralla räjähtävää entä kui monta viikkoa nopeusvoimaa?

Kiitän jo etukäteen! :worship:

E: ainiijoo ja vielä se, että riittääkö hauiksille ja ojentajille 2 liikettä, joissa 3 sarjaa, vaikka tekee nuo lihasryhmät vain kerran viikossa? :puntti:

Jos sitä alkaisi dieettaamaan, mikä olisi hyvä syke tuohon hölkkäykseen?. Ja mitäs tuosta aamuaerobisesta, jos sillon lähtis tyhjällämahalla lenkkeileen, niin syökö se pahemmin loputkin lihat?

Jos sitä alkaisi dieettaamaan, mikä olisi hyvä syke tuohon hölkkäykseen?. Ja mitäs tuosta aamuaerobisesta, jos sillon lähtis tyhjällämahalla lenkkeileen, niin syökö se pahemmin loputkin lihat?

120-140 sykealueella monet suosittelevat liikkumaan. Mielellään sellaisia +30 min lenkkejä. Aamuaerobisesta sen verran, että monethan nimenomaan suosittelevat juoksemaan tyhjällä mahalla, koska tällöin kroppa käyttää rasvaa tehokkaammin tuottamaan energiaa, kun sitä ei muualta tule. Muistaakseni noin.

Kannattaa myös harkita HIIT-systeemiä rasvan polttamisen apukeinona. Siitä on täällä muistaakseni keskustelukin.

^ Itse olen taas kuullut, että ei tuosta aamulla tehdystä aerobisesta harjoitteesta saa kuin ihan minimaalista hyötyä.

Aamuaerobisesta sen verran, että monethan nimenomaan suosittelevat juoksemaan tyhjällä mahalla, koska tällöin kroppa käyttää rasvaa tehokkaammin tuottamaan energiaa, kun sitä ei muualta tule. Muistaakseni noin.

Ei se glykogeenivarasto nollassa ole aamullakaan.

Mutta tätä tärkeämpänä, jostain se energia on revittävä. Jos se otetaan glykogeenistä, niin sitten seuraava ateria täyttää varastoa sen sijaan että menisi rasvaksi vyötärölle.

Olen käynyt nyt muutaman kerran salilla ilman minkaalaista ohjelmaa. Tätä foorumia kun lukee niin saa kuvan että kuntosali treenaminen on jotain raketti-tiedettä ja kaikki pittää olla viimesen päälle.:dance2: Eikö ne lihakset kasva parhaiten kun menee salille ja treenaa joka laitteella muutaman sarjan sillain että lihaksissa tuntuu ja hiki irtoaa?:puntti: Nyt nousee penkistä 85 kg, niin nostampa 3 kuukauden päästä 110 kg ilman mitään että katsoisin joka kerta mitä laitan suuhun, ilman mitään aerobisia, ilman mitään proteeiini mömmöjä ja muita turhia asioita.:rock:

Varmasti tuo penkin nosto onnistuu noinkin jos sen tekemiseen vain riittää intoa, mutta kerropa paljonko kyykkäät ja mavetat sitten muutaman kuukauden päästä tuolleen fiilispohjalta säätämällä?

Varmasti tuo penkin nosto onnistuu noinkin jos sen tekemiseen vain riittää intoa, mutta kerropa paljonko kyykkäät ja mavetat sitten muutaman kuukauden päästä tuolleen fiilispohjalta säätämällä?

Mulla oli tossa pointtina vaan se että eikö lihaskuntoa(maksimia että kestävyyttä) voi nostaa huomattavasti ilman mitään ihmeellisimpiä ruokavalioita ja vielä erikoisempia treeniohjelmia.

esim. 2-3 kertaa viikossa salilla joka kerralla koko kropalle semmonen 1-2 tunnin treeni ja syö normaalisti ja terveellisesti.

Tietenki se sitte on eriasia jos alkaa bodaamaan ( tossa jossaki oli hyvä ketjun avaus joltain feikki-elvikseltä):D

Mulla oli tossa pointtina vaan se että eikö lihaskuntoa(maksimia että kestävyyttä) voi nostaa huomattavasti ilman mitään ihmeellisimpiä ruokavalioita ja vielä erikoisempia treeniohjelmia.

On se ainakin minulla onnistunut. Tämä riippuu lähtötasosta, mutta kaltaiseni ammattinörtti lähtee niin alhaalta, että ihan mikä tahansa fyysinen rasitus lisää merkittävästi voimaa. Kehitys kuitenkin pysähtyi noin suunnilleen jouluun, ja nyt tunnun edistyvän lähinnä tekemällä samat sarjat nopeammin, ts. vähemmän väliä sekä sarjojen välissä että liikkeestä toiseen mennessä. Palautusjuoman juuri otin käyttöön, ja proteiinia olen nyt tietoisesti yrittänyt lisätä lähinnä maitorahkalla, esim. aamupalan 2 dl puuron sijaan 1 dl puuro ja 250 gr rahka, iltapalan 4 leipää sijaan 2 leipää ja 250 gr rahka. Seuraavaksi olisi kai itse treenin miettiminen.

Olen käynyt nyt muutaman kerran salilla ilman minkaalaista ohjelmaa. Tätä foorumia kun lukee niin saa kuvan että kuntosali treenaminen on jotain raketti-tiedettä ja kaikki pittää olla viimesen päälle.:dance2: Eikö ne lihakset kasva parhaiten kun menee salille ja treenaa joka laitteella muutaman sarjan sillain että lihaksissa tuntuu ja hiki irtoaa?:puntti: Nyt nousee penkistä 85 kg, niin nostampa 3 kuukauden päästä 110 kg ilman mitään että katsoisin joka kerta mitä laitan suuhun, ilman mitään aerobisia, ilman mitään proteeiini mömmöjä ja muita turhia asioita.:rock:

Kyllähän tuommonen johonkin pisteeseen asti kehittää, mutta pitkässä juoksussa saattaa tulla ongelmia.

Melko epämääräinen käsite tuo "treenata joka laitteella". Omaan korvaan se kuulostaa järjettömyydeltä. Jos ei ole mitään käryä lihasryhmien tasapainoisesta treenaamisesta, niin pitkässä juoksussa saattaa tulla siitä johtuvia ongelmia, eli paskoo vaikka olkapäänsä tai vaikkapa selän lihasepätasapainon takia.

Lihakset tarvii kasvaakseen myös energiaa ja riittävästi proteiinia, ja ruokavaliolla on helvetin iso merkitys lihasten kasvatuksessa. Voihan sitä vahingossakin syödä oikein, eikä se oikein syöminen muutenkaan oo vaikeaa. Ihan normaalia ruokaa syömällä pärjää kyllä.

Eli: Varmaan kehityt jonkin aikaa noin, mutta väistämättä jossain vaiheessa tulee se hetki kun joudut jopa miettimään mitä teet. Ja kyllä se kehitys olisi ihan alusta asti parempaa, jos siinä tekemisessä olisi tolkku mukana.

Mikä nyt on siihe räjähtävän voiman treenaamisee on se ''oikea/paras'' toistomäärä? Oon käyttäny söörtsiä, olen käyttänyt googlea, olen jopa kahtonu jostai kirjoista, mutta jokapaikasta tuntuu tulevan eri vastaus; 2-4 , 5-8 ja kerran jopa tuli 10-12 ?!?! :wtf: (tosin sen tiedän ainakin vääräksi!!!)
Ja sama nopeusvoimassa, mikä siihen on se ''oikea/paras'' toistomäärä? Entä miten näitä pitäisi jaksottaa, eli siis että kuinka monta viikkoa kerralla räjähtävää entä kui monta viikkoa nopeusvoimaa?

Kiitän jo etukäteen! :worship:

E: ainiijoo ja vielä se, että riittääkö hauiksille ja ojentajille 2 liikettä, joissa 3 sarjaa, vaikka tekee nuo lihasryhmät vain kerran viikossa? :puntti:

Toistomääristä en tiedä mutta kyllä riittää hauberiin ja ojentajii 2 liikettä joissa 3 sarjaa vaikka teet vain kerran viikkoon...

Eli: Varmaan kehityt jonkin aikaa noin, mutta väistämättä jossain vaiheessa tulee se hetki kun joudut jopa miettimään mitä teet. Ja kyllä se kehitys olisi ihan alusta asti parempaa, jos siinä tekemisessä olisi tolkku mukana.

No oisko tässä tolkkua:

2 kertaa viikossa salilla ja molemilla kerralla kaikkien lihasten treeni eli kokovartalotreeni tai mikä lie. 2 kertaa viikossa salibandya. Normaali ruokavalio ja tuleehan sitä syötyä paljon kun liikkuu.

Kai ne lihakset siitä sitte kasvaa ku lissää pikkuhiljaa painoa vaan tankoihin.

esim. vettää leukoja 10 kpl, joka viikko vettää yhen enemmän niin vuojen päästä nousee 62 leukaa :D

Back
Ylös Bottom