toisomaksimit - mikä on maksimi

Oletteko joskus ottaneet painot käsiin ja veivanneet niitä niin kauan kuin jaksaa.Kymmeniä+ toistoja? Nappasin tuossa ja tein 65kpl hauiskääntöjä.puhtaita ja alle 3 sek oli väliä lopussa. Noin puoleen väliin jaksoi yhtä kyytiä.
Sitten vois vielä kysyä että näkiskö mistään maksimia ja jos jostain vois sen kaivaa niin milloin tulkitaan kestävyys tai voimapainotteisesksi tietty määrä toistoja. veikkaisin maksimin olevan jossain 55kg ja 30lla veivasin noi toistot. Voiko tästä päätellä mitäään että paljonko pitäs mennä toistoja 55kg maksimilla tai paljonko pitäs mennä maksimina tuola määrällä toistoja. tässä vain esim. haiusten kohdalla samoin kiinnostais muissakin liikkeissä.

Oletteko joskus ottaneet painot käsiin ja veivanneet niitä niin kauan kuin jaksaa.Kymmeniä+ toistoja? Nappasin tuossa ja tein 65kpl hauiskääntöjä.puhtaita ja alle 3 sek oli väliä lopussa. Noin puoleen väliin jaksoi yhtä kyytiä.
Sitten vois vielä kysyä että näkiskö mistään maksimia ja jos jostain vois sen kaivaa niin milloin tulkitaan kestävyys tai voimapainotteisesksi tietty määrä toistoja. veikkaisin maksimin olevan jossain 55kg ja 30lla veivasin noi toistot. Voiko tästä päätellä mitäään että paljonko pitäs mennä toistoja 55kg maksimilla tai paljonko pitäs mennä maksimina tuola määrällä toistoja. tässä vain esim. haiusten kohdalla samoin kiinnostais muissakin liikkeissä.

Mulle on nuo 1,2,3,6,maksimit tutumpia 65, max kai jo voimakestävyysalueella? Yksilöllinen lihasrakenne ,hitaat nopeet solut ja niiden harjoittaminen eri tavoin ym. asiat vaikuttanee siihen, jotta toiset saa 1,max hyvinkin paljon suuremmaksi verrattuna eri soluja eritavalla treenanneisiin yksilöihin joilla treenistä johtuen voi 1 ja 3,max olla hyvinkin lähellä toisiaan. tarkoititko 55kg ja 65 kertaa vois mennä
arviolta. Ja olisiko taulukkoa jolla voi arvioida montako saa 60kg painolla jos 30kg menee 65krt?

No, leuoissa omalla painolla (85kg) tuli vedettyä parhaimmillaan 30 toistoa jonka laskisin jo kestävyysurheiluksi, kädetkin meni jo niin hapoille ettei tullut enää mitään.

Kyllähän se niin on että kun treenaa matalalla toistoalueella (6-8 pääosin) niin yllättävän nopeesti tulee seinä vastaan pienilläkin painoilla kun toistot pärähtävät sinne yli 20:n.

Mutta kuullemma sotilaspenkissäkin, jossa toistoalue on n.20-40, treenataan silti niin että maksimiparantuisi ja siitä sitten on helppo lähteä jalostamaan kestävyyspuolelle.

Itselläni toimii liitteen taulukko aika hyvin silloin, kun treeni on ollut enemmän voimapainoitteista. Kyykyssä olen esimerkiksi tehnyt painot 20x120 ja 1x200, sekä väliltä monet muut paino/toistoyhdistelmät, treenien painottuessa toistoihin 1...5 välillä. Punnerruksissa pätee mulla sama homma noissa paino/toistomäärien ennustettavuuksissa.

Nykyään, kun reenailen pidempää sarjaa, ei tuo laskuri mulla toimi. Tai toimii se vaikka sitten niin, että jos testaan ykkösmaksimin, niin voin laskea sillä painon, jolla pystyn tekemään vaikkapa kymppejä, mutta niitä pystyy tekemään sitten useampia kuin yhden tosi tiukan sarjan.

Back
Ylös Bottom