Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

^ vastausta kaivataaan. Eikö kukaan osaa sanoa mitään? :(
Mitä nopealla netistä etsimisellä löysin niin, ei se mitään hirveän terveellistä oo eli ite mieluummin ottaisin reenipäivinä vain. Jostakin löysin tämän: "D-vitamiini: säännöllinen, yli 50 mikrogrammaa/pvä -annostus aiheuttaa kalsiumin kertymistä pehmytkudoksiin. D-vitamiinimyrkytyksessä munuaisten toiminta heikentyy, vaarana jopa kuolema.". Mutta toi myrkytys siis tulee vasta kun mennään yli milligramman annoksiin vuorokaudessa. En kyllä oo edes varma että onko tossakaan jutussa mitään tieteellistä perää... Kokeneemmat korjatkoon jos olin väärässä.

Tänään tein kyykkyä, kun sain sarjan tehtyä niin polvitaipeissa jossain jänteessä vihlaisi. Mistäköhän se voisi johtua tein vähän eri asennossa kuin yleensä? (jalat lähempänä toisiaan) Lämmittelyt olivat normaalit. Kipu tuntui, kun olin noin 90 asteen kulmassa menossa istumaan.

1. voinko ottaa D3 vitamiinia (5000 IU, 125µg) päivittäin? vai kannattaisko ottaa reenipäivinä ma,ke,pe? Mitä vaikutuksia on ns. D-vitamiinin "yliannostuksella?"
Iltalehden sivuilta lainattua:

Lapset ja nuoret tarvitsevat D-vitamiinipillereitä ympäri vuoden aina 18-vuotiaaksi asti. Uudessa, aiempaa selkeämmässä suosituksessa vuorokausiannokseksi ohjeistetaan kaikille alle kaksivuotiaille 10 mikrogrammaa ja vanhemmille 7,5 mikrogrammaa.
Liiallinen D-vitamiini voi aiheuttaa esimerkiksi munuaiskiviä ja syöpää. Syöpävaara kasvaa vasta 80-100 mikrogramman ylittyessä, sanoo THL:n pääjohtaja Pekka Puska.

vapailla painoilla treenaaminen?

joo elikkä olis tarkotus alkaa treenaamaa pelkillä vapailla painoilla.. löytyy tasa/vinopenkki ja punnerrus/kyykkyteline, tanko+ painot ja käsipainot tietty.
Tässä vaa miettiny sopivaa ohjelmaa, mutta ei meinannu löytyä oikein ku sellasia ohjelmia missä sitte täytyis tehä noilla pakkalaitteilla sun muilla, ku löytyis joku passeli ja toimiva ohjelma missä pärjäis noilla vehkeillä ni olis jees :)

No ihan perus ohjelmat taitaa olla kaikki vapailla painoilla tehtäviä.. Katteleppa vähän aloittelijoiden osiota.. ja ison Ahnuldin "golden six" onnistuu ainakin ihan pelkästään vapailla painoilla ja leuanvetotangolla..

Iltaa!

Olen 17v. miehenalku, 68 kg/179 cm. Vedin dieettiä noin 1,5kk ja syksy meni muutenkin enemmän juoksua kuin punttisalia treenatessa. Rasvat sain 7% dieetin lopuksi, joka tuntui ihan mukavalta. Vatsapalatkin erottui ihan mukavasti, toki paremminkin olisi voinut erottua sillä sitä pihviä ei oikein vatsalihaksissa vielä ole. Vuosi sitten tammikuussa aloin käymään punttisalilla ja kyllähän siinä aikaa meni että oppi tekniikat ym. Treenattua tuli alussa miinuskaloreilla ja läskiä lähti mukavasti, mutta kyllä sitä lihastakin silti tuli. Olin nuorempana aika pallero, joten olen erittäin ylpeä siitä että olen saanut rasvat alas ja lihastakin vähäsen. Vuoden aikana on tullut tiputettua salitreenin alottamisen jälkeen 12 kiloa painoa ja tuloksia on myös nostettu sekä lihastakin vähän saanut. Myös cooperissa meni syksyllä se 3300m kovan juoksutreenin ansiosta, kun olin ulkomailla vaihdossa ja kuuluin juoksujoukkueeseen.

Nyt ajattelin, että olisi aikaa jättää juoksut hieman vähemmälle ja ruveta kasvattamaan lihasta. Ohjelmana aloin käyttämään perus 2-jakoista ja ajattelin treenata 4-5 kertaa viikossa, jos vain palautuminen sujuu. Olen tottunut treenamaan aika kovaa ja treenit ehkä venyvät turhin pitkiksikin. Palautuminen ei kuitenkaan vielä ole ollut ongelmana.

Dieetillä ollessani söin sen 1500-1700 kaloria päivässä ja siihen päälle tuli vedettyä 2-3 krt viikossa 10 km juoksulenkki ja punttia 3 krt viikossa. Monet sanoisivat heti, että kaloreita oli aivan liian vähän ja ehkä olikin. Mutta mun kroppaa ei vain ole siunattu sellasella aineenvaihdunnalla, että voisi syödä 2500 kcal ja silti läskit lähtisi.

Nyt kun tulin takaisin niin eka viikonloppu tuli sikailtua ihan kunnolla ja otettua kuppia ja heti huomaa että alavatsassa on vähän jo vararengasta ja muutenkaan ei ole enää sellanen "kiree" olo mitä dieetillä. Onko mahdollista että viikonlopussa tota fläsää kertyä jo tohon malliin? Vai johtuuko se siitä, kun on ollut dieetillä ja kroppa sai yhtäkkiä tota energiaa niin paljon, niin se varastoi sitä aluksi, ja nesteetkin ehkä palautuu? Alkaa vaan vituttamaan, jos nyt kun alotan massakauden niin läskiä kertyy tolla vauhdilla sinne vatsaan, mistä sitä on koko viime vuosi polteltu. Ne olemattomat vatsalihaksetkaan ei tunnu enää oikein erottuvan. Voisiko kroppa tästä pikku hiljaa alkaa muotoutua parempaan suuntaan, kun maltillisilla plussakaloreilla treenaa kovaa? Kai se on kuitenkin hyväksyttävä että sitä läskiä vähäsen kertyy. Ottaa vaan päähän kun on niin löysän tuntunen olo.

Onko ketään joilla olisi samankaltasia kokemuksia? Ehdotuksia ja neuvoja otetaan vastaan! Olisiko painoa hyvä nostaa noin 0,5 kg/viikko -vauhtia? Ehkä sitä läskiä kertyy vähemmän kun kroppa tottuu näihin plussakaloreihin.

Dieetillä tuli laskettua kalorit joka päivä päässä, ja siitä tuli vähän pakkomielle jo enkä haluaisi nyt massakaudella niin laskea niitä. Syön kuitenkin edelleen täysjyvätuotteita enkä vaaleata riisiä/pastaa. Myös proteiinia tulee varmaan se 2,5g/painokilo.

Iltaa!

Olen 17v. miehenalku, 68 kg/179 cm. Vedin dieettiä noin 1,5kk ja syksy meni muutenkin enemmän juoksua kuin punttisalia treenatessa. Rasvat sain 7% dieetin lopuksi, joka tuntui ihan mukavalta. Vatsapalatkin erottui ihan mukavasti, toki paremminkin olisi voinut erottua sillä sitä pihviä ei oikein vatsalihaksissa vielä ole. Vuosi sitten tammikuussa aloin käymään punttisalilla ja kyllähän siinä aikaa meni että oppi tekniikat ym. Treenattua tuli alussa miinuskaloreilla ja läskiä lähti mukavasti, mutta kyllä sitä lihastakin silti tuli. Olin nuorempana aika pallero, joten olen erittäin ylpeä siitä että olen saanut rasvat alas ja lihastakin vähäsen. Vuoden aikana on tullut tiputettua salitreenin alottamisen jälkeen 12 kiloa painoa ja tuloksia on myös nostettu sekä lihastakin vähän saanut. Myös cooperissa meni syksyllä se 3300m kovan juoksutreenin ansiosta, kun olin ulkomailla vaihdossa ja kuuluin juoksujoukkueeseen.

Nyt ajattelin, että olisi aikaa jättää juoksut hieman vähemmälle ja ruveta kasvattamaan lihasta. Ohjelmana aloin käyttämään perus 2-jakoista ja ajattelin treenata 4-5 kertaa viikossa, jos vain palautuminen sujuu. Olen tottunut treenamaan aika kovaa ja treenit ehkä venyvät turhin pitkiksikin. Palautuminen ei kuitenkaan vielä ole ollut ongelmana.

Dieetillä ollessani söin sen 1500-1700 kaloria päivässä ja siihen päälle tuli vedettyä 2-3 krt viikossa 10 km juoksulenkki ja punttia 3 krt viikossa. Monet sanoisivat heti, että kaloreita oli aivan liian vähän ja ehkä olikin. Mutta mun kroppaa ei vain ole siunattu sellasella aineenvaihdunnalla, että voisi syödä 2500 kcal ja silti läskit lähtisi.

Nyt kun tulin takaisin niin eka viikonloppu tuli sikailtua ihan kunnolla ja otettua kuppia ja heti huomaa että alavatsassa on vähän jo vararengasta ja muutenkaan ei ole enää sellanen "kiree" olo mitä dieetillä. Onko mahdollista että viikonlopussa tota fläsää kertyä jo tohon malliin? Vai johtuuko se siitä, kun on ollut dieetillä ja kroppa sai yhtäkkiä tota energiaa niin paljon, niin se varastoi sitä aluksi, ja nesteetkin ehkä palautuu? Alkaa vaan vituttamaan, jos nyt kun alotan massakauden niin läskiä kertyy tolla vauhdilla sinne vatsaan, mistä sitä on koko viime vuosi polteltu. Ne olemattomat vatsalihaksetkaan ei tunnu enää oikein erottuvan. Voisiko kroppa tästä pikku hiljaa alkaa muotoutua parempaan suuntaan, kun maltillisilla plussakaloreilla treenaa kovaa? Kai se on kuitenkin hyväksyttävä että sitä läskiä vähäsen kertyy. Ottaa vaan päähän kun on niin löysän tuntunen olo.

Onko ketään joilla olisi samankaltasia kokemuksia? Ehdotuksia ja neuvoja otetaan vastaan! Olisiko painoa hyvä nostaa noin 0,5 kg/viikko -vauhtia? Ehkä sitä läskiä kertyy vähemmän kun kroppa tottuu näihin plussakaloreihin.

Dieetillä tuli laskettua kalorit joka päivä päässä, ja siitä tuli vähän pakkomielle jo enkä haluaisi nyt massakaudella niin laskea niitä. Syön kuitenkin edelleen täysjyvätuotteita enkä vaaleata riisiä/pastaa. Myös proteiinia tulee varmaan se 2,5g/painokilo.

ettei olis vaa morkkis viikonlopusta, ei yhes viikonlopus kauheesti saa fläsää kerättyy. nestepöhö päällä todennäkösesti, nii saattaa turvottaa

ettei olis vaa morkkis viikonlopusta, ei yhes viikonlopus kauheesti saa fläsää kerättyy. nestepöhö päällä todennäkösesti, nii saattaa turvottaa

Ei ole kyllä pelkkää kuvittelua, vaan fläsää on todellakin tullut ihan kivasti jo vähän joka puolelle eikä vatsalihaksetkaan enää näy. Voihan se nestepöhö sitä korostaa. Alavatsassa ehkä näyttää sen takia helposti olevan makkaraa, että mun vatsalihakset on aika onnettomat joten ylävatsa on litteä ja vähän "kuopalla" kun leegoissa ei ole paksuutta. Aion tästää kuitenkin jatkaa plussilla etiäpäin ja katsoa, jos sitä läskiä kertyisi hieman hitaammin ja yrittää sitten vaikka 4kk kasvatella lihasta.

Huomaa muuten mukavasti, miten aineebvaihdunta lähtee käyntiin dieetin jälkeen. Pierettää aivan koko ajan ja paskalla tulee käytyä 1-2 krt päivässä, kun dieetillä sai vääntää vaivalla ja jotain papanoita tuli vaan ulos, vaikka kuitua tuli reippaasti yli 30g päivässä.

Ehkä tää mun aineenvaihdunta ei oo tottunut plussakaloreihin ja sen takia kerää kroppaan fläsää aluksi. Viisaammat voi ehdotella muita syitä.

Yleisohjetta kipuihin, jomotuksiin ja tuntemuksiin, jolla tunnistaa onko jotain isommin vialla?

Vasen polvi on jotenkin hiukan aran oloinen. Ei mitenkään haittaa normaalisti, eikä tätä nyt voi oikein kivuksi sanoa, vaan tuntemukseksi. Mutta näin tuntuu tulevan joka kerta salin jälkeen ja tuntemus säilyy ainakin vuorokauden tai pidempäänkin. Oikeassa polvessa ei ole vastaavaa, eikä missään muussakaan nivelessä. Minusta tuo tuli ensimmäisen kerran kun kyykkäsin jostain syystä vähemmän, ja sitten jaksoin tehdä enemmän reidenojennuskonetta. Tämä oli joskus ennen joulua, jouluna oli parin viikon tauko, mutta samalta se nyt taas tuntuu. Salilla tuota ei huomaa.

Tehdäänkö joku liike yleisesti väärin toispuoleisesti? Tai voiko esim. painolevyjen käsittely vaikuttaa, sitä olen yrittänyt tietoisesti tehdä vasemmalla kädellä joka on heikompi. Muutoin mielestäni treenaan symmetrisesti (eikä jaloille nyt erikseen liikkeitä taida juuri ollakaan), eikä ole mitään vanhoja vammoja tms. selittäviä tekijöitä.

Onko okei jos vedän HIIT-treeniä 3 kertaa viikossa vaikka mulla alkaa Krav magan peruskurssi kolme kertaa viikossa tossa perjantaina. Eli onko vaikutusta jos aamulla teen HIITin ja illalla ois tunnin mittaset treenit?

D-vitamiini testoboosterina?

D-vitamiini lisää testosteronia miehellä. Ja kun puhutaan ns. "testoboostereista" niin miten toi D-vitamiini vaikuttaa testoboosterina salilla käynnissä? Ja pitääkö toi D-vitamiini ottaa ennen salia, että testoboosterin vaikutus on sillon, kun on salilla?

Kiitos vastaajalle etukäteen. :)

Moro!
Olen siis parisen kuukautta treenannut kotona. Mitä mieltä olette tästä ohjelmasta?
Jokainen sarja 10-15 toistolla jokatoinen päivä. Onko mielestänne liian usein?
Tuleeko näistä liikkeistä rasitusta koko ylä vartalolle?

Leuanveto kapealla ja leveällä otteella kumpikin x3
punnerrus leveällä ja kapealla otteella x3
selkälihas liike x3
voimapyörä x3
dippi kapealla ja leveällä otteella x3
hauiskääntö x3
keskitetty hauiskääntö x3
ojentaja punnerrus istuen x3
vipunostot sivuille ja eteen kumpaakin x3
pullover x3
kulmasoutu käsipainoilla x3

Käyttääkö kukaan lämpögeelejä ennen reeniä? Esim polviin ennen kyykkytreenejä. Ja onko edes fiksua käyttää jos ei tee sitä normi lämmittelyn kustannuksella?

En tiedä onko lämpögeeleistä mitään hyötyä. Lähinnä ne lämmittää vain ihon pintaa. Jonkinlaiset lämmittävät polvisuojat lämmittää syvemmältä. Itse en ole vielä tarvinnut.
Aina pitää kuitenkin lämmitellä huolella.

Missä kohtaa kehitystä tulisi alkaa käyttää vyötä?

Alle kolmen toiston sarjoissa vaikka. Ei sitä kannata treenissä muuten käyttää.

Maximitoistoissa vyöstä voidaan saada apua vyön tukiessa keskivartaloa. Jos vyö päällä aina treenataan, jää keskivartalo helposti jälkeen.

Mistä tietää mikä on oma kalorin kulutus? Kalorilaskuri antaa peruskulutukseksi 2270kcal ja energynet 2750, aikamoinen ero jo noissakin :s. Mitat 181/84.

Tarkotus olis lähteä diettailemaan muutaman sadan kalorin vajeella, mutta mistäs tuon kalorimäärän nyt sitten tietää?

Back
Ylös Bottom