Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Osa salilla kävijöistä tekee kyykyn tai penkin ensin joitakin kertoja pelkällä tangolla. Pitäisikö minunkin? Onko se liikerataan totuttelua, lämmittelyä vai jotain muuta?

Mitä luulet sen olevan? Ei ne varmaan maksimeitakaan kokeile.

Yksi vanha huippupenkkaaja kenen nimeä en saa päähän aloitti penkkitreenin lämmittelyn harjanvarrella.
Ja jos tuntu että ei ole kohillaan niin lähti himaan ja tuli seuraavana päivänä vahvempana takas.

Tässä on sulle esimerkkiohjelma;

Ma/To

Takakyykky 4x8-10/Takareidet maaten 4x6-8 Eli takakyykk,koukistus, takakyykky etc

Maastaveto 5x6-8

Askelkyykky 3x10-12/jalka

Jalannostot roikkuen 4-5x8-10

Ti/Pe

Vinopenkki käsipainoilla 4x6-8/leuat 4x6-8

Pystypunnerrus käsipainoilla 4x6-8/Kulmasoutu käsipainolla 4x6-8

Ranskalainen käsipainoilla 3-4x8-10/hauiskääntö istuen 3-4x8-10

Facepull taljassa/ulkokiertäjät käsipainolla 2-3x10-12

Ja huom. Tämä on vain esimerkki siitä minkänäköinen ohjelma voi olla.
Oma ohjelmani on taas aika eri päässä spektriä. Laitan tähän pari esimerkkipäivää vaikka;

1. Aamu: Etukyykky 6-8x3 Ilta: Tempaus 6-8x2 Clean pull 5-6x3
2.Aamu: Tempaus riipusta 8x2 Päälle pari sarjaa takakyykkyä Ilta: Rinnalleveto ja työntö 8x2
3.Aamu: Tempaus 6-8x1-2 Ilta: Takakyykky 3,2,1,3,2,1,3,2,1 RDL 3-4x5

Ja toistan vielä itseäni, tämäkin on esimerkki.

E: Tänään treenasin aika samannäköisesti kuin tossa ykköstreeni.
Aamulla 6 sarjaa etukyykkyä ja illalla tempasua ja siihen päälle rinnalleveto-otteella korkeita vetoja.

Jos saan kysyä niin mitä tarkoitat tässä tuolla viimeiselle luvulla? esim tässä 4x8-10 tuolla kympillä? tuon 4x8 vielä ymmärrän :D

Nyt kun hiihtokausi on alkanut, käyn hiihtelemässä 3-4 kertaa viikossa. Salilla käymiseen minulle jää kaksi kertaa viikossa aikaa. Olen jo pari kuukautta käynyt salilla kahdella eri ohjelmalla. Ensimmäinen oli starting strenght ja nyt olen melkein kuukauden ajan 2 kertaa viikossa tehnyt sitä hieman muokaten (Kyykky 3*5-15, penkkipunnerrus 3*5-15, pystypunnerrus 3*5-15, maastaveto 1*5-15 ja vatsalihasharjoituksia). Kysymys kuuluukin, kannattaako 2 kertaa viikossa salilla kävijän treenata 1-vai 2-jakoisella? Vai onko sekin vain mielipidekysymys? Olisin kiitollinen vastauksistanne ja mielipiteistänne.. Niin ja treenaan kotonani, eli käytössä käsipainoja, punnerruspenkki, vatsapenkki, itsetehty kyykkyteline..

Nyt kun hiihtokausi on alkanut, käyn hiihtelemässä 3-4 kertaa viikossa. Salilla käymiseen minulle jää kaksi kertaa viikossa aikaa. Olen jo pari kuukautta käynyt salilla kahdella eri ohjelmalla. Ensimmäinen oli starting strenght ja nyt olen melkein kuukauden ajan 2 kertaa viikossa tehnyt sitä hieman muokaten (Kyykky 3*5-15, penkkipunnerrus 3*5-15, pystypunnerrus 3*5-15, maastaveto 1*5-15 ja vatsalihasharjoituksia). Kysymys kuuluukin, kannattaako 2 kertaa viikossa salilla kävijän treenata 1-vai 2-jakoisella? Vai onko sekin vain mielipidekysymys? Olisin kiitollinen vastauksistanne ja mielipiteistänne.. Niin ja treenaan kotonani, eli käytössä käsipainoja, punnerruspenkki, vatsapenkki, itsetehty kyykkyteline..

No itsellä on tullut viikkoja, että salille pääsee 2-3 kertaa viikossa ja 2-jakoisella mennään. Normaalisti koitan käydä sen 3-4 kertaa.

Ensimmäiset 5 päivää tankataan 20-30 grammaa päivässä 2-4 erässä. Tämän jälkeen otetaan ylläpitoannosta 5-10 grammaa päivässä 4-6 viikkoa, jonka jälkeen pidetään 2-4 viikon tauko. Sitten kuuri voidaan aloittaa uudelleen.

Olen harkinnut kreatiinin ostoa, niin onko tuo ihan luotettavaa tietoa?
Eli jos vedän 30g kreatiinia sen ekat 5 pvä 2*15g erissä, sitten sen runsaan kuukauden 5-10g päivässä.

Toinen kyssäri, mikä voi olla tyhmä, mutta onko väliä tekeekö vetoa loppuviikosta vaiko alkuviikosta?
Tiedän, tyhmä kun olen.

Nonnii eli kysyisin joltain joka tietää asiasta jotain.
Miks mun paino tuntuu vaan nousevan aika npeeta esim arkisinkin, vaikka syön aamupalaks yleensä ruisleipä/paahtoleipä 2x. Siihe joku skinka siivu ja juusto. Joskus joku muhi jotai mehua.
Sit siin 12 aikaa joko leivän/lämmin ruoka/jotai rahkaa. Sitten iltapäiväl (15-1600) Lämminruoka ja iha sellanen max 500cal annos. Eli nyt saattas olla yhteensä se 1000 cal tullu.
Illal sit noin 8 aikaa 2x leipää samoin kun aamul. Eli about 200 cal ja siihe jugurtti/rahka ja teetä yleensä. Myös päivällä ja muutenkin syön joitain vihanneksia/hedelmiä.
Eli ei kyllä pitäs tullu jotain kaloreide ylisaantia missää tapauksessa.
Ja sit siitä harrastuksista ja muista aktiviteeteista: käyn juoksemassa 3-4 kertaa viikossa, menee se 30-40min reissu. Nyt talvel vähän hitaampaa ku on sen verra liukasta.
Sit Ma,Ke ja Pe koitan käydä salil. Yleensä siel teen penkki 7-8x3 ylätalja 3x8-10 haba tangolla. Ja sit muutakin.

Nonnii eli kysyisin joltain joka tietää asiasta jotain.
Miks mun paino tuntuu vaan nousevan aika npeeta esim arkisinkin, vaikka syön aamupalaks yleensä ruisleipä/paahtoleipä 2x. Siihe joku skinka siivu ja juusto. Joskus joku muhi jotai mehua.
Sit siin 12 aikaa joko leivän/lämmin ruoka/jotai rahkaa. Sitten iltapäiväl (15-1600) Lämminruoka ja iha sellanen max 500cal annos. Eli nyt saattas olla yhteensä se 1000 cal tullu.
Illal sit noin 8 aikaa 2x leipää samoin kun aamul. Eli about 200 cal ja siihe jugurtti/rahka ja teetä yleensä. Myös päivällä ja muutenkin syön joitain vihanneksia/hedelmiä.
Eli ei kyllä pitäs tullu jotain kaloreide ylisaantia missää tapauksessa.
Ja sit siitä harrastuksista ja muista aktiviteeteista: käyn juoksemassa 3-4 kertaa viikossa, menee se 30-40min reissu. Nyt talvel vähän hitaampaa ku on sen verra liukasta.
Sit Ma,Ke ja Pe koitan käydä salil. Yleensä siel teen penkki 7-8x3 ylätalja 3x8-10 haba tangolla. Ja sit muutakin.

Ei pahal mut.. Oliks tää läppä?

Elikkä tällä ohjelmalla olen nyt treenannut jo kohtuu kauan:

1.treeni
- etukyykky 2-3x6-8
- reidenkoukistajat 2-3x10-12
- pohkeet seisten 3x10-15
- kulmasoutu käsipainoilla 2x8-12
- pystypunnerrus käsipainoilla 2x6-10
- ojentajapunnerrus taljassa 2x6-8

2.treeni
- suorin jaloin mave 2-3x8-12
- jalkaprässi 2x6-10 , 1x15-20
- pohkeet istuen 3x8-12
- leuat 2x6-8
- vinopenkki tangolla 2x6-10
- hauiskääntö tangolla myötäotteella 2x8-12

Nyt on tullut semmonen fiilis että noita leukoja voisi tehdä molemmilla kerroilla. Voisiko tuosta 1. treenistä vaihtaa joku liikee leukoihin, ja olisiko se sitten katastrofi jos molemmilla kerroilla tekisi yhden saman liikkeen?

Nyt on tullut semmonen fiilis että noita leukoja voisi tehdä molemmilla kerroilla. Voisiko tuosta 1. treenistä vaihtaa joku liikee leukoihin, ja olisiko se sitten katastrofi jos molemmilla kerroilla tekisi yhden saman liikkeen?

Sä et sanonut monta kertaa treenaat viikossa. Mutta jos treenaat 2 kertaa, vedä ihmeessä leukoja kummallakin kerralla jos siltä tuntuu. Jos taas treenaat neljä kertaa viikossa, saattaa olla hieman liikaa vetää leukoja joka kerralla. Ei tarvi korvata mitään liikettä 1. treenistä, lisää leuat vaan mukaan.

Aivan. 3x viikossa tulee salilla käytyä.

Sitten varmaan ihan OK lisätä nuo leuat mukaan. Ei tunnu noiden käsipainojen kanssa tulosta syntyvän (saattaa dieetistä johtua), mutta leukojen tekeminen on selvästi helpompaa kuin alussa.

Mihin väliin se olisi parasta lisätä?

Joo lisää jos tuntuu että jaksat tehä kolmesti viikossa. Se on aika monta kertaa että ei kannata välttämättä joka kerralla vetää ihan loppuun asti. Itse lisäisin leuat heti alkuun alkulämmittelyjen jälkeen tai sitten ennen kulmasoutua. Leuanveto on kuitenkin ainakin minulle sen verran raskas liike että jos teen niitä, teen aina treenin alussa.

Hjelpa mej!

Alan tekemään kuukauden plussalla tuolta --> http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ Esimerkki nelijakoista ja sitten lähen miinuksille, onko hyvä? Eli tuonne pitäisi se normi MAVE saada sekaan, eli miten muokkaan ohjelman siilleen sopivaksi?

Ja tossa ohjelmassa ei ole mitään vatsalihasliikkeitä erikseen, joten olisi varmaan hyvä tehdä niitä lisäksi? Tavoitteena ensi kesälle muhkea six pack et naiset ois tyyliin :worship::wtf::pano: Jos tuo ylipäätäänsä noin lyhyellä tähtäimellä ees mahollista ;) Taino, miks ei? Rasvoja kuitenkin varmaan yli 20% joten hommaa on...

Kiitos etukäteen jo!

Alan tekemään kuukauden plussalla tuolta --> http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ Esimerkki nelijakoista ja sitten lähen miinuksille, onko hyvä? Eli tuonne pitäisi se normi MAVE saada sekaan, eli miten muokkaan ohjelman siilleen sopivaksi?

Ja tossa ohjelmassa ei ole mitään vatsalihasliikkeitä erikseen, joten olisi varmaan hyvä tehdä niitä lisäksi? Tavoitteena ensi kesälle muhkea six pack et naiset ois tyyliin :worship::wtf::pano: Jos tuo ylipäätäänsä noin lyhyellä tähtäimellä ees mahollista ;) Taino, miks ei? Rasvoja kuitenkin varmaan yli 20% joten hommaa on...

Kiitos etukäteen jo!

Itellä löytyy mave tuolta selkäpäivän seasta ja vatsat jalkatreenin lopuks.

Aerobinen järkevissä määrin pitää kuulua jokaisen hyvin treenaavan arkeen. Hyvällä peruskunnolla on huomattavasti kivempi treenata salillakin.

Kun puhutaan ihan vatsatreenistä lisäpainoilla niin miten tai millä tehdä, kun ihan perus istumaannousua lattialla tekee? Käsipaino rinnuksilla olen tehnyt, mutta välillä tuntuu, että vatsat voisi paremminkin osumaa ottaa.. Ja se käsipainon pito vie liikaa huomiota itse suoritukselta. Miten te teette? Ehkä ongelmani ratkeaa :D

Back
Ylös Bottom