🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Noilla sähkövempaimilla voi lähinnä vatkata kakkutaikinaa.

Perjantaista asti ollut nyt ketoosil ja hiilareita tullut 7-10g päivässä, rasvaa 60-90g ja protskuja 160-220g väliin. Olo alkaa olla jo hyvä, osaatteko arvioida kauanko vie aikaa että kroppa olisi ketoosissa? Ja miltäs muuten nuo lukemat kuullostaa?

Perjantaista asti ollut nyt ketoosil ja hiilareita tullut 7-10g päivässä, rasvaa 60-90g ja protskuja 160-220g väliin. Olo alkaa olla jo hyvä, osaatteko arvioida kauanko vie aikaa että kroppa olisi ketoosissa? Ja miltäs muuten nuo lukemat kuullostaa?

Sori, mutta noilla makroilla et kyllä ketoosiin pääse. Jos ekaa kertaa ketolla, niin suosittelisin ainakin ekat kaksi viikkoa menemään niin, että hiilarit alle 20g, 70% energiasta rasvasta ja loput protskuja. Jos taas ennenkin ketolla ollut, niin tuohon ns. induktioon mennee sen 2-7 päivää. Tämän jälkeen voi sitten alkaa säätämään makroja esim. tuohon sinun tyyliin.

Päätin sittenkin kokeilla ketoosia pari viikkoa. Tänään on toinen päivä ketoruualla, ehkä huomenna sitten pääsisin ketoosiin. Hiilarit alle 20 g, proteiinia alle 100 g ja rasvaa sitten yli 200 g :D

Ei sitä rasvaa ihan hillittömästi tarvitse. Ekalla kerralla toki on hyvä, että majoriteetti kaloreista tulee rasvasta n. viikon. Sitten voi ihan hyvin vähentää rasvankäyttöä, mikäli tavoitteena on kiristyminen. Jos vain elämäntapakarppaa niin sittenhän ei ole niin paljon merkitystä.

Yleensähän tosta pauhataan aika paljon että monella olisi rasvaa liian vähän ja proteiinia liika mutta totuus taitaa olla toinen?

Yleensähän tosta pauhataan aika paljon että monella olisi rasvaa liian vähän ja proteiinia liika mutta totuus taitaa olla toinen?

Keho tekee nopeasti tarvittavat entsyymimuutokset, niiden jälkeen liika rasva vain hidastaa kiristymistä, koska tarkoitushan on polttaa niitä vyötärölle kertyneitä. Rasvaa tottakai tarvitaan runsaammin kuin "normaalisti", mutta ihan turha sen kanssa on hevostella. Edelleenkin se eka viikko ja fiiliksen mukaan toinen on ihan hyvä aloittaa kohtuullisen runsaskalorisesti ja runsasrasvaisesti. Sekin on totta, että mikäli kaikki toimii optimaalisesti, proteiiniakaan ei paljon tarvita. Aminohappojen kanssa on kuitenkin parempi pelata varman päälle.

Hieman edistyneemmät pikadieetit, joissa vedetään esim. pääasiassa pelkkää heraa/kaseiinia perustuvat ihan samalla tavalla ketoosiin ja sitä seuraavaan vapaiden rasvahappojen polttoon.

Onko ketodietin jälkeen mahdollista siirtyä normaaliin ruokavalioon ilman lihoamista? Siis nestettä tietysti kertyy mutta tarkotin oikeaa lihoamista.

Sori, mutta noilla makroilla et kyllä ketoosiin pääse. Jos ekaa kertaa ketolla, niin suosittelisin ainakin ekat kaksi viikkoa menemään niin, että hiilarit alle 20g, 70% energiasta rasvasta ja loput protskuja. Jos taas ennenkin ketolla ollut, niin tuohon ns. induktioon mennee sen 2-7 päivää. Tämän jälkeen voi sitten alkaa säätämään makroja esim. tuohon sinun tyyliin.

Noista rasvoista unohtunut täysin kaikki paistinrasvat, oliiviöljä tulee käytettyä reilusti päivittäin, välillä voita + 2kpl omega3 kalaöljykapselia. Proteiinit vaan kertyy, en niitä yritä saalistaa..

Iltaa,

Oon tässä alkanut ihan rauhassa suunnitteleen tota ketoosidiettiä, kattellu vähän eriruokia yms. Oon näistä keskuteluista huomannut, että on aika ristiriitasia ajatuksia siittä, että kuinka monta grammaa mitäkin nyt pitäis päivässä syödä. Oon ymmärtänyt, että hiilareita alle 20g, mutta kuinka paljon alle? Ja mistä se riippuu? Siittä, että onko ennenkin ollu ketolla? Mites protsku ja rasva? Ja kuinka monta kaloria sitten yhteensä päivässä? Ite oon siis parikymppinen 54kg/162cm nainen, joten ei vissiin siltikään ihan hirveesti. Sekin on jäänyt vähän epäselväks, että saako sitta pattia kasvaan tossa keton aikana ollenkaan?

PNJA: On tosi yksilöllistä kuinka alhasilla hiilareilla pääsee ketoosiin, jotku voi olla ketoosissa paljon korkeammalla hiilarimäärällä ku 20 g/päivä (varsinkin jos treenaa paljon). Mä oon pitäny hiilarit aika lailla tasan 20 g ja sunnuntaina aloitin ja nyt tuntuu siltä että ketoosi on iskeny! Maha jo huomattavasti litteämpi ja yhtäkkiä huomasin etten ollut syönyt mitään yli 6 tuntiin... Ketoosi vie hyvin nälän, ainakin mulla. Ja rasvojen ja proteiinin suhdetta kannattaa myös kokeille, ite oon huomannu että rasva pitää paremmin nälkää ku proteiini ja siksi syön protskua reilusti alle 100 g päivässä ja syön suurimman osan energiasta rasvana (pääasiassa voista ja kermasta). Mut joillekin sopii varmaan paremmin proteiinipainotteinen...

Okei, no sitä pitää sitten testata.

Mites kun mulla joidenkin laskureiden mukaan se peruskulutus on noin 1400kcal + liikunnat (salilla menee min. 350kcal)/päivä, niin kuinka paljon miinuksella mun kannattaa silti vetää? Mä normaalistikin tarkkailen mun painoa ja kaloreita, ja kun syön normaali ruokaa niin edes 1300kcal/päivä ei saa mua laihtuun. Pystynkö ketolla vetään enemmän kaloreita kun ton 1300/päivä?

Mites kun mulla joidenkin laskureiden mukaan se peruskulutus on noin 1400kcal + liikunnat (salilla menee min. 350kcal)/päivä, niin kuinka paljon miinuksella mun kannattaa silti vetää? Mä normaalistikin tarkkailen mun painoa ja kaloreita, ja kun syön normaali ruokaa niin edes 1300kcal/päivä ei saa mua laihtuun. Pystynkö ketolla vetään enemmän kaloreita kun ton 1300/päivä?

Tottakai pystyt, mutta laihdut tasan sen verran mitä vaje on. Viikosta kahteen voi mennä 50-100 kcal ylimääräistä energiaa virtsan mukana. Aloita vaikka 1300-1500kcal viikon ja pudota sitten hitusen.

Hep. Oot Näätä tässäkin ketjussa usein maininnut ketodietin yhteydessä "jotakin lipolyysiä potkivia" aineita. Samoin puhetta on ollut ruokahalua hillitsevistä valmisteista. Onko näiden puhumiesi valmisteiden joukossa mitään sellaisia juttuja, joista voidaan puhua tässä ketjussa, vai meniskö kaikki keskustelu näistä sun tarkoittamista/mainitsemista ainiesta paremminkin tuonne doping / antidoping -puolelle?

Mä en laske mitään, hiilaritkin arvioin vaan. Hyvin toimii silti ja paino on lähtenyt laskuun (vaikken varsinaisesti laihdutakaan). Kaloreita syön varmaan 2000-2500 päivässä. Syön 3 kunnon ateriaa päivässä ja niin paljon että nälkä lähtee.

Hep. Oot Näätä tässäkin ketjussa usein maininnut ketodietin yhteydessä "jotakin lipolyysiä potkivia" aineita. Samoin puhetta on ollut ruokahalua hillitsevistä valmisteista. Onko näiden puhumiesi valmisteiden joukossa mitään sellaisia juttuja, joista voidaan puhua tässä ketjussa, vai meniskö kaikki keskustelu näistä sun tarkoittamista/mainitsemista ainiesta paremminkin tuonne doping / antidoping -puolelle?

Ruokahalua hillitsevä valmiste: rasva :D Tosi rasvasta ja vähähiilihydraattista ruokaa ei hirveen paljo jaksa syödä ku tulee stoppi (ja ketoosissa mulla ainakin se tulee helpommin kuin yleensä)

Mä en laske mitään, hiilaritkin arvioin vaan. Hyvin toimii silti ja paino on lähtenyt laskuun (vaikken varsinaisesti laihdutakaan). Kaloreita syön varmaan 2000-2500 päivässä. Syön 3 kunnon ateriaa päivässä ja niin paljon että nälkä lähtee.

Mutta sulla on sitten kulutuskin vissiin vähän eriluokkaa kun mulla?

Semmoinen huomio on tullut tässä kun olen pitkään ketoillut (kuukausia). Jossain vaiheessa se ruokahalu palaa kummasti takaisin vaikka söisi rasvaa ja protskua. Silloin kannattaa tsekata verensokerit tai testata ALA/R-ALA kapseleita, todella varovaisesti. Pääsääntöisesti kai kaikki verensokeria tasoittavat voisivat auttaa asiaa. Itse kiskaisin kurkumaa vkonloppuna ja nyt on nälkä taas tipotiessään pitkän jakson jälkeen.

Toinen vaihtoehto lienee ottaa tankkauspäivät käyttöön. En tiedä kumpi on fiksumpaa/helpompaa.

Back
Ylös Bottom