Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Unohtakaa nyt hyvät nuoret koko "bulkkaus"-käsite, se on idioottien juttu väkisin syödä niin paljon että kerää läskiä.
Syökää laadukasta ravintoa tarpeeks ja tarpeeks usein niin kyllä se lihas ja voima tulee.

Joo mutta eikös se nyt kuitenkin niin ole, että jos vähänkää sitä lihasta haluaa enemmän niin sitä on vain syötävä yli kulutuksen. Sitä paitsi ennemmin diettaan sit sitä ylimäärästä sen 3 kuukautta, kun junnaan samoissa massoissa vuodesta toiseen.

Mulle vaikuttaa ainakin yöunet helvetisti jaksamiseen.. alle 5 tuntia jos tullu nukuttua, niin ei oikeen tuu reenistä mitään.

Joo mutta eikös se nyt kuitenkin niin ole, että jos vähänkää sitä lihasta haluaa enemmän niin sitä on vain syötävä yli kulutuksen. Sitä paitsi ennemmin diettaan sit sitä ylimäärästä sen 3 kuukautta, kun junnaan samoissa massoissa vuodesta toiseen.

Ei. Lihaskasvu on solujen korjausprosessin ja adaptaation tulos. Proteiinit ovat yksinkertaisesti solujen rakennusainetta. Eihän lapsienkaan ole pakko syödä niin että näyttävät michelin-miehiltä jotta pituuskasvu ei loppuisi.
Sanon tämän about kolmannen sadan kerran jo, unohtakaa kalorien laskeminen, yksikään ihminen maanpäällä ei osaa laskea omaa kulutustaan niin tarkasti että voisit heitellä "+" tai "-" kaloreilla muutaman sadan kalorin tarkkuudella.

En henk.koht ymmärrä miksi se on niin vaikea ymmärtää että aineenvaihdunta ei ole todellakaan mikään yksiselitteinen asia jonka joku netissä oleva kalorilaskuri voisi selventää painon, iän, ja pituuden perusteella.

Aineenvaihduntaan ja näinollen kalorien määrään vaikuttaa niin moni asia päivien ja viikkojen sisällä että on suorastaan turhauttavaa yrittää miettiä sitä.
Jos jotain haluaa laskea niin suosittelisin muutamaa juttua;
-tarpeeksi eläinperäistä proteiinia
-tarpeeksi rasvoja ja kalaöljyä
-tarpeeksi kuitua ja kuitupitoisia kasviksia
-tarpeeksi yöunta

Juttu vain on niin että jos on pakko syödä niin paljon että lihoaa että saa lihasmassaa niin silloin ei osaa syödä eikä treenata oikein.
Sitäpaitsi lihominen todennäköisesti heikentää lihaskasvun potentiaalia, joten se tekee siitä vieläkin tyhmempää.

Mites tärkeää yöunet on? jos tulee valvottua koko yö tai about tunnin nukuttua, voiko päivällä rauhassa mennä salille? :D

Yksinkertaisesti nukut hyvin joka yö sen itsellesi hyvän määrän, muista myös, että lihas kasvaa levossa.

Hemmetti ku pitää ressaa kaikesta.. Vaikuttaako pitemmät kyykyt (toistot 10-12)/pitemmät mavet (6-8) pituuskasvuun? En ole kertaakaan kokeillut liikkeissä maximeja.

Mavea ei kannata ainakaan tehdä päälle 6 sarjoja ja ei vaikuta jos tekniikka on kunnossa.

Loukkaantumisriski kasvaa koska mitä pidempään tehdään niin sitä huonommaksi "korsetti" menee ja täten altistuu loukkaantumiselle.

Olen aina tehnyt vain niin, että jos viimerkerralla meni vaikka 3x6x65, nii seuraavaksi teen 3x8x65, sitten 2.5-5kg lisää painoa.
Olen vetoa niin vähän, niin sen takia. Kyllä sitten aikanaan:)

Eli Jos syödään sen kulutuksen verran, että ei paino ainakaan laskisi, mutta laadukasta ravintoa niin kroppa ohjaa sitä lihaskasvulle? Kun kerran ei tarvitse syödä enemmän kuin kulutus on.

Onko tästä enemmän tietoa jossain? Mielellään lukisin. Vaikea kun tuota väitettä on uskoa kun seuraa vaikkaa cbb, bb kilpailijoita niin kaikki mitä itse olen bongannut niin kyllä ottaa sitä ylimäärästäki päälle offilla jotta saisi sitä lihasmassaa lisää. Ja kai niillä nyt jonkinäkönen käry on ruokailusta ja treenaamisesta...

Ei. Lihaskasvu on solujen korjausprosessin ja adaptaation tulos. Proteiinit ovat yksinkertaisesti solujen rakennusainetta. Eihän lapsienkaan ole pakko syödä niin että näyttävät michelin-miehiltä jotta pituuskasvu ei loppuisi.
Sanon tämän about kolmannen sadan kerran jo, unohtakaa kalorien laskeminen, yksikään ihminen maanpäällä ei osaa laskea omaa kulutustaan niin tarkasti että voisit heitellä "+" tai "-" kaloreilla muutaman sadan kalorin tarkkuudella.

En henk.koht ymmärrä miksi se on niin vaikea ymmärtää että aineenvaihdunta ei ole todellakaan mikään yksiselitteinen asia jonka joku netissä oleva kalorilaskuri voisi selventää painon, iän, ja pituuden perusteella.

Aineenvaihduntaan ja näinollen kalorien määrään vaikuttaa niin moni asia päivien ja viikkojen sisällä että on suorastaan turhauttavaa yrittää miettiä sitä.
Jos jotain haluaa laskea niin suosittelisin muutamaa juttua;
-tarpeeksi eläinperäistä proteiinia
-tarpeeksi rasvoja ja kalaöljyä
-tarpeeksi kuitua ja kuitupitoisia kasviksia
-tarpeeksi yöunta

Juttu vain on niin että jos on pakko syödä niin paljon että lihoaa että saa lihasmassaa niin silloin ei osaa syödä eikä treenata oikein.
Sitäpaitsi lihominen todennäköisesti heikentää lihaskasvun potentiaalia, joten se tekee siitä vieläkin tyhmempää.

Eikö nää olympiassa kisaavat kaverit ymmärrä sit treenaamisen tai syömisen päälle? Kuitenkin osa on aika rasvasessa kunnossa bulkilla.

Olen aina tehnyt vain niin, että jos viimerkerralla meni vaikka 3x6x65, nii seuraavaksi teen 3x8x65, sitten 2.5-5kg lisää painoa.
Olen vetoa niin vähän, niin sen takia. Kyllä sitten aikanaan:)

Omat treenipainoni ovat kutakuinkin samaa luokkaa kanssasi, joten ei musta oikein neuvonantajaksi ole. Itse olen kuitenkin tehnyt 2x5 --> 4x4 --> 5x5 -progressiolla, yhden kierron jälkeen aina se 2,5 kiloa lisää tankoon, ja hyvin on toiminut. Tuo on tietenkin vain yksi ehdotus, jota voi helposti muokata vaikka 3x4 --> 4x5 --> 6x5 -muotoon, mutta joka tapauksessa suosittelisin sarjapituuksien lyhentämistä, kun olet kuitenkin jo useamman kuukauden mavettanut. Ainakin itselläni maven kehitys ponnahti uuteen kehitykseen, kun siirryin lyhyempiin sarjoihin.

Treenaan 1-jakoisella ohjelmalla, joka näyttää seuraavalta:

Treeni 1
Kyykky
Penkkipunnerrus
Kulmasoutu

Treeni 2
Kyykky
Pystypunnerrus
Maastaveto

Treenaan maanantaisin, torstaisin sekä lauantaisin näitä kahta treeniä vuorotellen. Lähes poikkeuksetta maanantain ja torstain treenit joudun tekemään kouluni kuntosalilla aamulajiharjoitusten yhteydessä, lauantain treenin taas kotisalilla. Koulun salilla ei kuitenkaan ole kyykkytelinettä, joten vaikka treeniohjelma perustuu kokolailla kolmesti viikossa kyykkäämiseen, ei koulun salilla voi kyykätä - ongelmallista.

Eli, miten minun tulisi tässä toimia? En haluaisi vaihtaa treeniohjelmaani, sillä ohjelma on toiminut hyvin ja sitä on mukava tehdä. Olisiko aivan idioottimaista yksinkertaisesti tiputtaa kyykky pois maanantain ja torstain aamutreeneistä, ja viettää iltasella ylimääräinen 20-minuuttinen kotisalilla kyykkäillen. Vai tulisiko minun muokata ohjelmaani esimerkiksi 1+2-jakoiseksi? Seuraava sali- ja lajiaamutreeni olisi jo huomenna, joten pikainen apu olisi toivottavaa.

Omat treenipainoni ovat kutakuinkin samaa luokkaa kanssasi, joten ei musta oikein neuvonantajaksi ole. Itse olen kuitenkin tehnyt 2x5 --> 4x4 --> 5x5 -progressiolla, yhden kierron jälkeen aina se 2,5 kiloa lisää tankoon, ja hyvin on toiminut. Tuo on tietenkin vain yksi ehdotus, jota voi helposti muokata vaikka 3x4 --> 4x5 --> 6x5 -muotoon, mutta joka tapauksessa suosittelisin sarjapituuksien lyhentämistä, kun olet kuitenkin jo useamman kuukauden mavettanut. Ainakin itselläni maven kehitys ponnahti uuteen kehitykseen, kun siirryin lyhyempiin sarjoihin.

Selvä, pidetään mielessä. Yleensä teen 3 sarjaa. Eli varmaan joku 3x4-6 olis okei?
En tiedä, että paljon nyt sitten kannattais laittaa rautaa, että vois tehä lyhympää sarjaa että tekniikka kuitenkin pysyis kasassa. Viim. sarjat oli 6x65/8x65/8x65.

Ps. Kesällä tuli taukoja varmaan yhteensä about 4-5vk, eli olen aika alkutaipaleella mavessa. Vetoa olen tehnyt 1/+10 kertaa yhteensä, SJMV:tä välillä.

oon vasta alottanu salilla käymisen ja juteltii tossa kaverinkanssa noista sali ohjelmista hän sanoi että kuukaus on liian pitkä aika tehdä samoilla toistomäärillä että pitäis joka viikko vaihtaa sarjojen pituuksia koska lihas
tottuu muuten liian nopeesti pitääkö paikkaansa? tossa toisessa ketjussa on ainaki että 1kk 12-15 2kk 8-10 3kk 6-8 noi toistomäärät ni en tiedä sitten.. kertokaa te miten on

Treenaan 1-jakoisella ohjelmalla, joka näyttää seuraavalta:

Treeni 1
Kyykky
Penkkipunnerrus
Kulmasoutu

Treeni 2
Kyykky
Pystypunnerrus
Maastaveto

Treenaan maanantaisin, torstaisin sekä lauantaisin näitä kahta treeniä vuorotellen. Lähes poikkeuksetta maanantain ja torstain treenit joudun tekemään kouluni kuntosalilla aamulajiharjoitusten yhteydessä, lauantain treenin taas kotisalilla. Koulun salilla ei kuitenkaan ole kyykkytelinettä, joten vaikka treeniohjelma perustuu kokolailla kolmesti viikossa kyykkäämiseen, ei koulun salilla voi kyykätä - ongelmallista.

Eli, miten minun tulisi tässä toimia? En haluaisi vaihtaa treeniohjelmaani, sillä ohjelma on toiminut hyvin ja sitä on mukava tehdä. Olisiko aivan idioottimaista yksinkertaisesti tiputtaa kyykky pois maanantain ja torstain aamutreeneistä, ja viettää iltasella ylimääräinen 20-minuuttinen kotisalilla kyykkäillen. Vai tulisiko minun muokata ohjelmaani esimerkiksi 1+2-jakoiseksi? Seuraava sali- ja lajiaamutreeni olisi jo huomenna, joten pikainen apu olisi toivottavaa.

Treenaa pelkästään kotisalilla, jos kyykky ei onnistu koulun salilla?

Tää on vähä offtopikki mut onko kellään kokemuksia Espoon Keskuksessa Kaivomestarissa sijaitsevasta uudesta kuntosalista? Esim. minkälainen laitteisto ym. välineet siel on?

Back
Ylös Bottom