Herkuttelupäivä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rime
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mä en ole Sabi ja olen sitä mieltä, että VHH voi olla hyvinkin oiva painonpudotus- ja hyvän olon ruokavalio suhteellisen terveelle ihmiselle.
Kuitenkin kaksi asiaa.

1) Jos pelkää syömistä ja lihomista niin kuin tämän ketjun aloittaja näyttäisi tekevän ja jos syömisen perusasiat on hukassa, ei uusi ja hiukan toisenlainen rajoittava ruokavalio ole ratkaisu, päin vastoin. Ekaksi pitäisi oppia syömään, oppia ymmärtämään, ettei reilummin syömisen jälkeen tarvitse paastota eikä yhdet ruokailut keräänny suoraan rasvana tiettyyn paikkaan.

2) Millä ilveellä ruokavalio, jossa on esimerkiksi perunaa, ei olisi terveellinen? :)

Mä haluaisin nimenomaan noudattaa sellaista hyväolon ruokavaliota, proteiinipainotteista, ja syödä hyviä rasvoja öljyjen ja pähkinöiden muodossa.

Hiilareita tulee tällä hetkellä aamupuuron (ks. mitä söit tänään ketju), maitotuotteiden ja vihannesten muodossa.

Mutta mikä määrä hiilareita on liian vähän, sitä en tiedä.

Kun perunoita, riisiä, pastaa tai leipää en syö.

Mä haluaisin nimenomaan noudattaa sellaista hyväolon ruokavaliota, proteiinipainotteista, ja syödä hyviä rasvoja öljyjen ja pähkinöiden muodossa.

Hiilareita tulee tällä hetkellä aamupuuron (ks. mitä söit tänään ketju), maitotuotteiden ja vihannesten muodossa.

Mutta mikä määrä hiilareita on liian vähän, sitä en tiedä.

Kun perunoita, riisiä, pastaa tai leipää en syö.

Sun ruokavaliohan vaikuttaa ihan järkevältä ja kun oot jo jättäny perunat, pastat, riisit ja leivät pois niin tuohan menee jo VHH:sta ;) Pieninä määrinä ei noistakaan mitään haittaa ole ja varsinkin jos ovat täysjyväisiä. Saat varmasti hiilareita ihan tarpeeksi noista puurosta, vihanneksista ja maitotuotteista. Jos harrastat oikein rajua liikuntaan ja paljon, niin silloin saatat huomata voimattomuutena sen jos olet liian niukilla hiilareilla. En usko sen olevan kuitenkaan ongelma sun ruokavaliolla. Itsekin olen vetänyt pitkiä juoksulenkkejä (2h) 30 g HH päivässä ruokavaliolla ilman ongelmia.

Muista ettei pienet repsuilut silloin tällöin pilaa elämää eikä lihota sua noin vaan naps. Emmäkään vedä itseäni jojoon jos syön jäätelöä. Näillä helteillä sallin itselleni sen :)

Perustele toki väitteesi....

Muistathan Sabi, että VHH ei tarkoita automaattisesti Atkinsia/ketoosiin pyrkivää ruokavaliota. Myös 100 g HH päivässä luokitellaan VHH-ruokavalion noudattamiseksi. Siihen mahtuu jo ruisleipää ja vaikkapa kaurapuuroa. Millä ihmeen ilveellä terveellinen ruokavalio, josta on poistettu turhat sokerit, valkeat jauhot, pasta ja peruna olisi tuhoisa yhdistelmä kenelle tahansa ihmiselle?? :wtf:
Minäkään en syö sokeria, valkojauhoja, pastaa, perunaa enkä edes leipää mutta en silti ole todellakaan vhh:lla. Siinä että kyseiset ruoka-aineet halutessaan jättää pois ei olekaan mitään pahaa, mutta en silti itse lähtisi rajoittamaan hiilihydraatteja (tai kutsuisi itseäni minkään lahkon syöjäksi.)

Se miksi se olisi haitallinen ihmiselle, siitä voit itse lukea vaikka täältä http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=39942&sid=2717e34301caf866c37af7000b1dd177

Keskustelu on aluksi hieman sekavaa, mutta kyse on siis 'adrenal burnoutista' jolloin lisämunuaisen erittämät insuliinit vastahormonit (jotka hajottavat mm. rasvakudosta ja lihasta energiaksi) eivät toimi kunnolla. Tällöin on lähes mahdotonta elää liian matalilla hiilihydraateilla kun ne ovat ainoa energianlähde jota keho käyttää kunnolla (ja ilman niitä seuraa hypoglykemian tuntemuksia huolimatta siitä heilahteleeko verensokeri hiilihydraateista). Adrenal burnoutin voi nimenomaan hankkia yhdistelemällä liian matalaenergistä/matalahiilihydraattista ruokavaliota kovaan liikuntaan. Ja kun lisämunuainen väsähtää -> vaikuttaa se myös kilpirauhaseen koska ne ovat yhteydessä. Tutustu toki aiheeseen enemmän.

Vaikkeivat kaikki tällä foorumilla olisikaan alttiilla menemään näin pahaan terveydentilaan, niin uskon, että juuri täällä kuitenkin moni on altis. Täällä on paljon mimmejä jotka treenaa tosi kovaa ja niitäkin jotka syövät siihen nähden liian vähän. Siksi adrenal burnoutista on hyvä puhua, että sitä voidaan ennaltaehkäistä. Varsinkin syömishäiriötaustaiset (kuten Rime) kuuluvat riskiryhmään ja juuri heille ei pidä suositella vähähiilihydraattista ruokavaliota. Tämä oli edellisenkin viestini boldattu pointti (se ei ollut millään tavalla hiilaritietoisuuden arvostelu vaikka siltä saattoi kuulostaa. VHH-tyylistä löytää ihan hyviäkin ajatuksia).

Ainakin minulle vähähiilihydraattinen ja rasvapainoitteinen ruokavalio on juuri sitä miltä sen annoit kuulostaa. Toisaalta, en ole tuputtamassa kenellekään mitään pasta-linjaa vaan sitä, että niitä hiilareita ja syödä enemmänkin. Lähteet ja laadun saa toki itse valita.

Eikä tarvita edes mitään adrenal burnoutia sen toteamiseen, että syömishäiriö on myös sidoksissa siihen kulttuuriin, jossa eletään. Meidän kulttuurissamme nyt on vain jonkin sortin standardi sisällyttää aterioihin myös tärkkelyksiä. Kyse ei ole siitä, onko tämä välttämättä yksilölle hyvä tai huono juttu sinänsä, vaan siitä, että ajatusmaailma, joka on vääristynyt juuri rajoittamisen suuntaan, ei mitenkään hyödy uusista rajoituksista suhteessa siihen valtakäytäntöön.

Toki, jos on selkeä käsitys esimerkiksi viljojen sopimattomuudesta vatsalle, ei niitä pidä syödä. Tai jos on varma, että hiilihydraatit sotkevat nälänhallinnan, voi jonkin sortin vhh siinäkin olla nimenomaan se paras vaihtoehto. Sabin kirjoitusta pitää korjata sikäli, että puhetta ei ole oikeastaan ollut vhh:n, vaan ketoosin haitallisuudesta. Itse asiassa af:nkaan hoitoon ei suositella mitään 400 gramman mättöhiilareita. Pointti on kuitenkin siinä, että tässä maassa tulee väkisinkin eteen tilanteita, joissa on tarjolla vaikkapa perunaa ja mennään esimerkiksi jäätelökioskille, ja silloin ei todellakaan tee syömishäiriöiselle hyvää alkaa miettiä, että "hei tää ei kuulu mun dieettiin".

Ykkösprioriteetti tuonkaltaisissa ongelmissa on syödä riittävästi ja monipuolisesti sekä päästä eroon jatkuvasta itsensä kontrolloimisesta ja elämää koskevista säännöistä, joita sairauden luonteeseen kuuluu alinomaan luoda. Ja riittävästi syömistä siis tarkoittaa paljon, koska kokemuksesta tiedän, että yleensä sitä luiskahdetaan helposti liian vähäiseen syömiseen ja/tai sitä kautta ahmimiskierteeseen.

Sabin kirjoitusta pitää korjata sikäli, että puhetta ei ole oikeastaan ollut vhh:n, vaan ketoosin haitallisuudesta.

No nyt selkis, mitä se Sabi ajoi takaa....mä kun koko ajan mietin, että mitä helvettiä toi kirjoittaa.Haitallisuus liittyen pitkäaikaiseen ketoosiin voisikin olla totta. Kiitos selvennyksestä Stash...näinhän siinä käy ku toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä (vai miten se nyt meni).

Itse en missään nimessä suosittele alle 20 hh/vrk pidemmällä tähtäimellä, koska se vaatii jo aikas tarkkaa laskeskelua ja miettimistä, että mitä suuhun laittaa, eikä sitä jaksa pidemmän päälle. Mä oon vakiinnuttanu omat hiilarini 20-30...-50 tasolle, erittäin harvoin menee yli 50, mut joskus sallin sen, jos haluan vaikkapa jädeä.

mun mielestä tuo 20-50 on myös ihan liian matala eikä käytännössä eroa 20 alle menevästä mitenkään, jos liikkuu. tällöin kroppa on kuitenkin ketoosissa koko ajan.
suosittelen kans syömishäiriöiselle hyvää perusruokavaliota, jossa ei kielletä mitään, mutta runko pidetään terveellisenä ja kun haluttaa jotain herkutella niin voi, eikä siitä tule morkkista
niin helposti kun sitä ei kiellä, ja taas jos ei koko ajan syö epäterveellisesti niin ei tule niin helposti tunnetta että lähtee käsistä ja paino nousee taas liikaa. se painon nouseminen liian nopeasti on kuitenkin se, mikä laukaisee helposti uudestaan syömishäiriön jos ei ole kerennyt totutella ajatukseen, ja mielestäni pitkän tähtäimen parantuminen on parempi kuin heti paino ylös ja kroppa toimiman. se ei ole niin kestävä jos ei pää ole vielä kunnossa vaikka se elimistölle parempi hetkellisesti olisikin. tämä kuitenkin vain mun mielipide ja näkökanta asiaan koulutuksen ja lähikokemusten perusteella :)

Pointti on kuitenkin siinä, että tässä maassa tulee väkisinkin eteen tilanteita, joissa on tarjolla vaikkapa perunaa ja mennään esimerkiksi jäätelökioskille, ja silloin ei todellakaan tee syömishäiriöiselle hyvää alkaa miettiä, että "hei tää ei kuulu mun dieettiin".

kuuluuko sitten jäätelö ei-vähähiilihydraattiseen terveelliseen ruokavalioon? jäätelössä on sokeria ja runsaasti maitorasvaa (+makuaineita ja lisäaineita jne) - ei mun mielestä ole mitenkään enemmän cheattia mennä sinne jäätelökioskille alakarppina kuin yläkarppina. itse kun en miellä jäätelöä hyväksi perusruoaksi millään ruokavaliolla. ja tuleehan "normaalilla" ruokavaliollakin eteen tilanteita, joissa tarjotaan siihen sopimattomia ruokia. tuskin esimerkiksi pelkän banaanin, leivonnaisen ja karkin syöminen on sen parempi ateria korkeampihiilarisellakaan dieetillä.
tietenkään silloin kun toipuu syömishäiriöstä, ei varmasti ole hyväksi tehdä radikaaleja ja stressiä aiheuttavia muutoksia ruokavalioon (kuten vhh:n aloitus, myöhemmin se kyllä menee omalla painollaan ihan kuten mikä tahansa ruokavalio). mutta en käsitä tätä "alakarpissa on niin hirrrveästi rajoituksia" -juttua.

kuuluuko sitten jäätelö ei-vähähiilihydraattiseen terveelliseen ruokavalioon? jäätelössä on sokeria ja runsaasti maitorasvaa (+makuaineita ja lisäaineita jne) - ei mun mielestä ole mitenkään enemmän cheattia mennä sinne jäätelökioskille alakarppina kuin yläkarppina. itse kun en miellä jäätelöä hyväksi perusruoaksi millään ruokavaliolla. ja tuleehan "normaalilla" ruokavaliollakin eteen tilanteita, joissa tarjotaan siihen sopimattomia ruokia. tuskin esimerkiksi pelkän banaanin, leivonnaisen ja karkin syöminen on sen parempi ateria korkeampihiilarisellakaan dieetillä.
tietenkään silloin kun toipuu syömishäiriöstä, ei varmasti ole hyväksi tehdä radikaaleja ja stressiä aiheuttavia muutoksia ruokavalioon (kuten vhh:n aloitus, myöhemmin se kyllä menee omalla painollaan ihan kuten mikä tahansa ruokavalio). mutta en käsitä tätä "alakarpissa on niin hirrrveästi rajoituksia" -juttua.
Kauppojen ja kioskien jäätelöstä nyt ei saa terveellistä tekemälläkään, joten miksi edes lähteä syömään jätskikiskan jäätelöä jollain terveys/ruokavalio-asenteella? Ei sieltä pakko ole ostaa mitään jos se on niin myrkyllistä. Jäätelö voi kuitenkin olla osa muuten terveellistä ruokavaliota. Jos esim. 80%-90% syömisistä on ihan laadukasta tavaraa, niin kyllä sinne yksi tötterökin mahtuu jos tekee mieli.

Itse teen muuten jäätelöt omalla jätskikoneella. Banaani, pähkinä ja avokadopohjaiset jädet on olleet tosi herkullisia :).

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Tänään sai taas huomata, että silloin kun haluaa makeaa syyä, niin syyään sitten oikeaa karkkia...

Töissä ollessa alkoi tehdä mieli salmiakkia (ja sitä tekee TODELLA harvoin mieli, en oo juurikaan salmiakin ystävä) ostin sitten 34g sokerittomia salmiakkipastilleja. Söin tästä määrästä ehkä 20g ja voi hel....!! Koko loppuillan hirvee turvotus, vatsaa vääntää ja ilmastointi pelaa... :wtf: Koska sitä oikeasti oppisi. Olen oppinut elämään ärtyneen suolen kanssa koko ikäni, mutta koskahan sitä muistaisi (haluaisi muistaa) että makeutusaineet ei meikäläiselle sovi.

Tänään on tullu taas extra-kaloreita 5 pienen homemade sämpylän muodossa ja vielä 2 valtavaa palaa feta-pannukakkua.

Mulla on ollu tänään lämpöö 37,6-37,9. Normilämpö on jotain 36,2-36,5.

Niin, tehostuuko aineenvaihdunta ja kalorienkulutus kuumeessa tai muuten sairaana ollessa?
Googlettamalla törmäsiin pariin tällaiseen keskusteluun ja kiinnostuin.
Että syömällä kunnolla, ehkä jopa yli energiantarpeen, parantuisi nopeammin?
Ja EnergyNetin sivuilla luki että "kuume nostaa perusaineenvaihdunnan nopeutta 12% celciusastetta kohden". Eli miten sen voi laskea?

Tänään piti olla lihaskuntopäivä mutta jätinpähän väliin, huonosta omasta tunnosta huolimatta...

Rime, kipeenä ja yleensäkin kovassa stressitilanteessa kroppa alkaa yleensä huutamaan luonnostaan kunnon hiilarisatsia. toki on niitäkin, joille ei maistu sillon mikään. ja stressitila, oli se mikä vaan, yleensä lisää jonkin verran kulutusta, mutta eiköhän se aika marginaalista sitten loppupelissä ole. kipeenä kun ei voi esim treenata ja esim hormonitoiminta taas ei toimi optimaalisesti stressissä. tutkimuksissa on tosin todettu, että kuumeisena tiettyjen ravintoaineiden, kuten esim c- vitamiinin hyväksikäyttö on huomattavasti tehokkaampaa, kuin terveenä.
muoks. niin ja esim gluteeni, tärkkelys ja sokeri lisäävät tulehdusta kehossa, joten kyllä kipeenä kannattaa vaan syödä mahdollisimman täysiarvosta ruokaa riittävästi ja jättää hötöt ja treenikin väliin;)

Viimeksi muokattu:
Tänään sai taas huomata, että silloin kun haluaa makeaa syyä, niin syyään sitten oikeaa karkkia...

Töissä ollessa alkoi tehdä mieli salmiakkia (ja sitä tekee TODELLA harvoin mieli, en oo juurikaan salmiakin ystävä) ostin sitten 34g sokerittomia salmiakkipastilleja. Söin tästä määrästä ehkä 20g ja voi hel....!! Koko loppuillan hirvee turvotus, vatsaa vääntää ja ilmastointi pelaa... :wtf: Koska sitä oikeasti oppisi. Olen oppinut elämään ärtyneen suolen kanssa koko ikäni, mutta koskahan sitä muistaisi (haluaisi muistaa) että makeutusaineet ei meikäläiselle sovi.

Eiköhän ne kaikkien pakin vedä aika sekaisin. Itse vedän läkeroleja ja purkkaa, vaikka tiiän kivojen vatsakipujen ja tyylikkään turvotuksen odottavan. T: just yksi läkerol aski tuhottu

Ja vielä yksi kysymys.
Oon ihan hämmentynyt nyt.

Viime viikolla lääkärissä katottiin mun paino (iso lääkärin vaaka, se "pitkä") joskus ennen klo 16, ja olin syöny ja juonu tosi paljon ennen sitä. Niin näytti 48kg.
Ja oon 163cm pitkä.

Nyt sitten uskaltauduin eilen kattoon illalla painoni (eli viikko viime punnituksesta lääkärissä), niin se näytti ainakin 5 kiloo enemmän! Ja meillä on semmonen vanha patterivaaka.

Miten se on mahdollista? Voi jeesus... Patteritkin vaihdoin mutta ehei, sama tulos.

Hmm.. Kuinka paljon kiloina voi tulla yhessäkin päivässä nesteturvotusta?

Tajusin meinaan juuri ettei meinannut kengät mennä millään jalkaan ja jalat on muutenkin ihan pökkelöt, ja maha on tietysti ihan ilmapallo.

On kyllä täysin yksilöllistä miten kroppa reagoi ruokailun muutoksiin. Itellä on dieetti käynnissä ja hiilareita on karsittu rajusti. Lämpimät ruoat menee ilman riisiä/perunaa ja tilalla pelkästään kasviksia. Ei tarvitse kuin yhtenä päivänä viikossa korvata "normaali" ateria toisella, niin paino singahtaa ylös. Hyvänä esimerkkinä kun sunnuntaina korvasin normaalin yhden kasvis&kana aterian lihaisalla lasagnella, niin seuraavana päivänä puntari näytti kiloa enemmän. Vasta tänään paino oli stabiloutunut "normaalille" tasolle.

Mulla ainakin esimerkiksi menkat vaikuttaa painoon lisäävästi. Ja kannattaa Rime ottaa jo pelkästään se huomioon, että vaa'at vaan voi olla kalibroituja eri lailla, eli vaan näyttävät eri kilomäärää. Oma vaakani nimittäin ainakin näyttää 2 kiloa eri suuntaan kuin vanhempieni vanha vaaka. Lisäksi muutenkin mielestäni pitäisi painonseurannassa pitäisi käydä samalla vaa'alla ja mielellään aamulla, jotta luvut olisivat vertailukelpoisia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom