Herkuttelupäivä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rime
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Teinpähän nyt tästä aiheen.

Kun eilen tuli juotua pari siideriä, ja mä oon tyhmä ja juon aina silleen että lasken ne kalorit, ja jätän sen verran syömättä. Eli juon syömisen tilalla.
Tuli taas heti huono olo ja mulla oli ihan järkyttävä nälkä.

Söin ihan hulluna karjanpiirakoita munavoilla ja sämpylöitä.

Lihottaako OIKEASTI tollanen yhen päivän täysi överi-herkuttelu?
Varastoituuko ne kalorit johonkin kehoon?
Pitääkö seuraavana päivänä sitten paastota?

Olin sitten heti tänään puolipäivää lenkillä ja oon vetäny syömiset minimiin.

Pelottaa vaan ihan hulluna.
Tästäkin aiheesta löyty niin ristiriitasta tietoa.

Pelkääminen siitä, että söi jotain vähän enemmän, ei kuulosta kovin järkevältä.
Ristiriitaista tietoa minkä kannalta: ai sen lihooko noin vaiko ei?

Sanoisin, että pitkällä aika välillä lihoo, jos jatkaa sellaista syöntiä, että panttaa ja sitten syö paljon ja taas panttaa. Lyhyellä aika välillä ja yhdellä aterialla tai edes päivällä ei ole merkitystä, muuta kuin ehkä henkistä.

Eli OIKEASTI yhdestä syömäkerrasta ei todellakaan liho, toki paino voi nousta kun ruokamassa varastoituu hetkellisesti lihaksiin ja biomassaksi.
Toisekseen ei pidä paastota, miksi pitäisi?

juon aina silleen että lasken ne kalorit, ja jätän sen verran syömättä. Eli juon syömisen tilalla.
Mun mielestä annoitkin itse itsellesi vastauksen tossa, et mitä oikeasti pitäis tehdä. Eli syödä kunnolla ja säännöllisesti, vaikka nyt tuliskin joskus pari siideriä juotua.

Juurikin niin... Epänormaalia on jos ei koskaan anna itselleen sitä iloa että syö jotain pelkäämättä että lihoo. Ite pidin eilen sellasen sikailupäivän et moni teistä pyörtyis, paino tänä aamuna ainoastaan 600g enemmän ku eilen. Siis oikeesti söin paljon. mäkkiateria, pitsa, suklaa, popparit, karkit, karjalanpiirakat jne. Tänään tosin sitte vetässy tosi alhaisilla kaloreilla ja parilla lenkillä. Joskus on vaan annettava kropalle enemmän ravintoa.

Tänään tosin sitte vetässy tosi alhaisilla kaloreilla ja parilla lenkillä. Joskus on vaan annettava kropalle enemmän ravintoa.
No mun mielestä ei ole suoraan sanottuna tervettä tuo kompensoiminenkaan. Enkä oikein ymmärrä sitäkään, että mistä niin monen tarve näille "mätöille" oikein tulee? Kyllä asia on niin, että jos syö kunnolla arkena ja nauttii siitä, ei pitäisi sellaisina pohjaton maha -ilmiöitä tulla.

^ täytyy kyllä sanoa, että vaikka arkena söisikin kunnolla ja nauttii terveellisestä perusruuasta, niin kyllä silti aina joskus tekee mieli vetää jotain todella epäterveellistä. kyllä mun suuhun suklaa ja mäkkiateria aina joskus maistuu ihan perhanan hyvältä vaikka perusruokavaliostani myöskin pidän.

^ täytyy kyllä sanoa, että vaikka arkena söisikin kunnolla ja nauttii terveellisestä perusruuasta, niin kyllä silti aina joskus tekee mieli vetää jotain todella epäterveellistä. kyllä mun suuhun suklaa ja mäkkiateria aina joskus maistuu ihan perhanan hyvältä vaikka perusruokavaliostani myöskin pidän.
En mä nyt tarkoita sitä, ettei "herkkuja" (typerä termi, kuka määrittelee herkun ja miksi sen on oltava jotenkin kiellettyä?) saisi syödä tai himoita. Päinvastoin, mun mielestä rentous ja ei-rajoittaminen ovat varmaan yksi tärkein asia hyvää elämänlaatua tukevassa ruokavaliossa. Viittasin lähinnä siihen, että jos tulee halu mättää, siis vetää valtava määrä herkkuja kerralla, se voi kertoa siitä, että perusruokavaliossa on jotain vialla. Kyllä itseni esimerkiksi useinkin tekee mieli pientä makeaa tai vastaavaa, mutta sellainen pohjaton mieliteko on jotenkin asia erikseen. Omasta taustastani tiedän, että sellainen yleensä viestii liian vähäisestä ja yksipuolisesta syömisestä.

No mun mielestä ei ole suoraan sanottuna tervettä tuo kompensoiminenkaan. Enkä oikein ymmärrä sitäkään, että mistä niin monen tarve näille "mätöille" oikein tulee? Kyllä asia on niin, että jos syö kunnolla arkena ja nauttii siitä, ei pitäisi sellaisina pohjaton maha -ilmiöitä tulla.
Olen samoilla linjoilla. Itsekin huomasin herkkuhimon radikaalisti vähentyneen kun aloin syödä monipuolista, ravinnetiheää ruokaa. Eipä ole tullut tartuttua edes suklaalevyyn kohta kuuteen kuukauteen. Kyse ei ole rajoittamisesta, tai edes ruokavalion siistimisestä: vaan kun mineraali ja hivenainevarastot on täynnä, ei vaan enää tule sitä pohjatonta herkkuhimoa. Ja vaikka jotain herkkua ottaisikin niin sitä ei tule enää vedettyä liikaa.

Rimellekin voisi edelleen suositella tehokasta ravinnetankkausta jolloin herkuttelukin sujuu ns. 'turvallisemmin', eli överivaaraa ei tule. Toki voit herkutella huoletta joka viikko jo nytkin, mutta suosittelen panostamaan etenkin perusruokavalion runkoon, säästelemättä ja paastoamatta. Se mitä syö arkena on kaiken peruspilari.

Reilusti hyviä rasvoja (kookosöljy, avokado, siemet, pähkinät, kala ym.) ja paljon vihreää! Tästä on jo hyvä lähteä.

Ennen sitä eli aina viikon siististi sitä ihanaa herkkupäivää odotellen, mutta oikeasti joka päivä voi olla herkkupäivä! Minusta jo pelkkä banaani, pähkinät, avokado ja kuivatut hedelmät ovat suussasulavaa herkkua :kuola:.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Nyt on kyllä kesällä tullu herkkupäiviä vähän tavallista useammin vietettyä, pientä morkkista toisinaan, mutta kyllä se viimeistään seuraavana aamuna on poissa. Jos nyt kerran viikossa jättää kaloreiden laskemisen pois niin entä sitten, ei se painoonkaan vaikuta loppujen lopuksi juuri mitenkään. Seuraavana päivänä olo voi kyllä olla turvonnu ja vaakakin saattaa muutama sata grammaa näyttää enemmän, mutta jos elintavat ja ruokavalio on muuten viikolla kunnossa niin ei ne mitään pysyviä "läskejä" ole. Huono omatunto on vaan se pahin, mitä ei saisi tulla. Saatan itsekin toisinaan saada poikaystäväni iloksi oikeen kunnon morkkiksia, mutta tiedän niiden olevan aivan turhia. Lähinnä huono omatunto painaa silloin, kun antaa itselleen ja himoilleen liian helposti periksi. Siksi pidänkin paremmalla omalla tunnolla kokonaisia herkkupäiviä.

Jos nyt kerran viikossa jättää kaloreiden laskemisen pois niin entä sitten, ei se painoonkaan vaikuta loppujen lopuksi juuri mitenkään. Seuraavana päivänä olo voi kyllä olla turvonnu ja vaakakin saattaa muutama sata grammaa näyttää enemmän,

Tavallinen ihminen (mukaan lukien perustreenaajat) ei tee kalorilaskurilla EIKÄ vaa'alla yhtään mitään. Miksi emme luota itseemme, maalaisjärkeen ja kaikkeen tietoon, mitä meillä on? Vai emmekö jaksa vain ajatella itse? Eikä pienimuotoiseen (muutaman kilon) dieetinkään pitäisi olla ongelma ilman kalorien laskemista, syö vain vähemmän ja/tai liikkuu enemmän. Olen joskus ennenkin sanonut, ettei tämä mitään rakettitiedettä ole. Eri asia jos on sotkenut aineenvaihduntansa jossain välissä tai se ei jostain muusta syystä toimi, mutta he ovat marginaalijoukkoa. Paitsi ehkä pakkiksella, jossa vähintään joka toisella on joku häiriö, jonka takia kalorilaskurit ja vaa'at ovat monen aivan liian läheisiä ystäviä.

Itse huomasin, että sen jälkeen kun olen alkanut syömään järkevämmin ja laadukasta ruokaa, olen saaut mielenkin jotenkin paremmin balanssiin. Nyt tuli sitten muutama pvä provinssissa vedettyä oikein kaksin käsin sidukkaa(+pitsaa ja muita herkkuja). Olen kyllä nykyään varsinainen nynny juopottelun suhteen, joten tää oli vasta toinen ryyppyreissu tänä vuonna..
Katsoin sitte ihan mielenkiinnosta kuinka paljon paino nousi vkonlopun aikana ja oli tullu kuin 2,5kg lisää. Ennen muinoin olisin heti krapulassa vetänyt morkkikseen vähintään kympin lenkin! Ainut asia miten nyt ajattelin tilanteeseen reagoida on juoda normaalia enemmän vettä. Mulla on ainakin hyvin toiminu turvotuksen poistoon.

Aika paljon saa varmaan syödä, että se konkreettisesti kertyy läskiksi vyötärölle.

Dietillä... Tulee toisinaan parin kk välein tarve vetästä sellanen buustaus.

Lihottaako OIKEASTI tollanen yhen päivän täysi överi-herkuttelu?
Varastoituuko ne kalorit johonkin kehoon?
Pitääkö seuraavana päivänä sitten paastota?

:wtf: huhhuh...epäilen tätä trolliksi, mutta vastaan silti....

Ei lihota. Jotta lihoisit yhden kilon, vaaditaan siihen noin 7000 kalorin liikasaanti.

Ei varastoidu, kun normaalisti varmaan vedät aika tiukkaa linjaa ja sähän paastosit seuraavana päivänä....

Ei pidä, paastoaminen on typerää ja aiheuttaa vaan lisää nälkää ja mielitekoja.

Se, mikä takia ehkä tunsit olosi mässyttelyn jälkeen turpeaksi, on että hiilarit (se sämpylä ja siideri) kerää itteensä nestettä eli jos painossa tapahtui muutoksia on kyse pelkästä nesteestä, ei läskistä. Tämän takia (ja muutenkin yleisen hyvän olon takia) itse syön hiilareita hyvin vähän. Munavoihan on mitä parhainta ravintoa enkä sitä mieltäis edes herkutteluksi!!!

Järki käteen ja lopeta turha kaloreiden laskeminen. Syö vähän hiilareita, kohtuudella proteiinia ja paljon rasvaa (voita, kermaa, öljyjä, pähkinöitä jne). Karppaukseksikin kutsutulla ruokavaliolla (VHH, vähähiilihydraattinen) lähtee makeanhimot etkä tarvitse enää mitään mässypäiviä. Voit syödä hyvällä omalla tunnolla hyvää ja ravinteikasta ruokaa ja painokin putoaa samalla, jos pidät HH tarpeeksi alkhaalla. Helppoa kuin heinänteko! :rock:

^ pakko tähän heittää, että välttämättä ei karppaamallakaan paino putoa kaloreita laskematta. yksilöitä ollaan ;).

tass: Tuossa olet kyllä täysin oikeassa!

Alussa täytyy toki laskeskella, koska karppaamalla kalorit voi helposti nousta huimiin lukuihin, kun käytellään kermaa ja voita yms. Sitten kun on oppinnu miten juttu menee, ei tartte laskeskella. Toki kokonaiskalorinkulutus täytyy pitää kohtuudessa, koska eiköhän se mene yksinkertaisuudessaan niin, että ihmisen tarttee kuitenkin kuluttaa saamansa energia, muuten alkaa paino pikkuhiljaa hiipiä ylöspäin.... -> tähän pakko mainita ne laskelmat, että yksi suklaapatukka päivässä voi lihottaa useita kiloja vuoden aikana (siis ylimääräisenä energiana), vastaavasti pienenkin herkun poisjättäminen laihduttaa vuositasolla paljon, jos ruokavalio muuten säilyy ennallaan.

Karppaaminen on siitä mukavaa, että entisenä herkkuaddiktina voin ylpeästi sanoa, että itselläni on makeanhimo hävinnyt kokonaan samoin ruokahalu pienentynyt. Pienestä tulen täyteen, eikä ole koko ajan nälkä...nälänhallinta on siis parantunut roimasti.

^ tuo, ja sitten just se että kaikilla se luonnollinen nälänsäätely ja ruokahalun pieneneminen eivät pitkänkään karppauksen jälkeen toimi niin, että tulisi automaattisesti syötyä sopiva määrä. valitettavasti. mutta kyllähän se laskemallakin menee ja tuo makeanhimon häipyminen ja harvemmin syöminen ovat isoja plussia, en vaihtaisi pois :)

Järki käteen ja lopeta turha kaloreiden laskeminen. Syö vähän hiilareita, kohtuudella proteiinia ja paljon rasvaa (voita, kermaa, öljyjä, pähkinöitä jne). Karppaukseksikin kutsutulla ruokavaliolla (VHH, vähähiilihydraattinen) lähtee makeanhimot etkä tarvitse enää mitään mässypäiviä. Voit syödä hyvällä omalla tunnolla hyvää ja ravinteikasta ruokaa ja painokin putoaa samalla, jos pidät HH tarpeeksi alkhaalla. Helppoa kuin heinänteko! :rock:
Rimelle tai kenellekään entiselle syömishäiriöiselle en kyllä suosittelisi VHH:ta pitkällä tikullakaan. Kun taustalla on pahimmillaan vuosikausien kehon rasitus ja aliravitsemus, niin uusi rajoittava ruokavalio olisi kuin bensaa liekkeihin. Lisäksi (kuten olen jo toisessakin ketjussa sanonut) niin kova liikunta + matalat hiilarit on pitkällä tähtäimellä aika tuhoisa yhdistelmä.

Matalat hiilihydraatit ja malalaenergiset dieetit lisäävät hyvänolontunnetta joka saattaa peittää alleen rasituksen tuomat todelliset vahingot. Energiantarve voi jäädä täyttämättä näläntunteen hävitessä ja keho rasittuu liikaa. Tästä syntyykin sitten kaikkea kahta kauheampaa vikaa kropan hormonitoimintaan.

VHH sopii vähän liikkuville ja diettaaville. Mutta pitkällä tähtäimellä se ei ole urheilevan tai paljon liikkuvan ihmisen paras valinta.

Lisäksi (kuten olen jo toisessakin ketjussa sanonut) niin kova liikunta + matalat hiilarit on pitkällä tähtäimellä aika tuhoisa yhdistelmä.

VHH sopii vähän liikkuville ja diettaaville. Mutta pitkällä tähtäimellä se ei ole urheilevan tai paljon liikkuvan ihmisen paras valinta.

Perustele toki väitteesi....

Muistathan Sabi, että VHH ei tarkoita automaattisesti Atkinsia/ketoosiin pyrkivää ruokavaliota. Myös 100 g HH päivässä luokitellaan VHH-ruokavalion noudattamiseksi. Siihen mahtuu jo ruisleipää ja vaikkapa kaurapuuroa. Millä ihmeen ilveellä terveellinen ruokavalio, josta on poistettu turhat sokerit, valkeat jauhot, pasta ja peruna olisi tuhoisa yhdistelmä kenelle tahansa ihmiselle?? :wtf:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom