Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli ois nyt ihan lihasmassan kasvatus tarkotuksessa ja rasvaa en enää halua! :) Oon 180cm pitkä ja painan 71,4kg. hyvin on haukka esillä, rintalihakset sekä vatsat alkaa näkyä. Lenkkeilystäki kivasti reidet kasvanu! :D Tiistaina on varattu aika esimmäiseen salitreenin ohjaukseen. Se siis oli tän kysymyksen pointti et jos haluun nyt kasvattaa vaa lihasmassaa salilla ja rupeen käymää siellä 4 kertaa viikossa (kävisin kyllä vaikka 6 koska tässä on sellasta treeniä kotona jo ollut mutta kuulemma aluksi on hyvä käydä vain 3-4 kertaa viikko?!) ni voinko syödä ainankin n. 2000 kcal / päivä ilman muuta liikuntaa kuten lenkkeily etten liho? ja jos nyt sattuu viikonloppuna hivenen lihomaan ni lähteekö se kilo tai kaksi sielä puntilla pois jos vaikka jättää muutaman päivän kalorit puoleen? Olen nimittäin helposti lihova ja kyllä tuo makeakin maistuu! siksi se yksi herkkupäivä viikossa olisi hyvä! :D 2,5kk sitten painoin 83kg ei kyllä on uurastettu! =) ps. käytän way-100 proteiinijauhetta. http://www.***************/5/fi/artiklar/proteiinit/whey-100

Tai no kertoisitteko vaan suoraa faktaa bodauksesta, ruokailusta ja muusta tarvitsevasta liikunnasta jotta ei ala tulla läskiä? mitä saan syödä mitä en? :D Anteeksi sekavuuteni!.. :(

Eli ois nyt ihan lihasmassan kasvatus tarkotuksessa ja rasvaa en enää halua! :) Oon 180cm pitkä ja painan 71,4kg. hyvin on haukka esillä, rintalihakset sekä vatsat alkaa näkyä. Lenkkeilystäki kivasti reidet kasvanu! :D Tiistaina on varattu aika esimmäiseen salitreenin ohjaukseen. Se siis oli tän kysymyksen pointti et jos haluun nyt kasvattaa vaa lihasmassaa salilla ja rupeen käymää siellä 4 kertaa viikossa (kävisin kyllä vaikka 6 koska tässä on sellasta treeniä kotona jo ollut mutta kuulemma aluksi on hyvä käydä vain 3-4 kertaa viikko?!) ni voinko syödä ainankin n. 2000 kcal / päivä ilman muuta liikuntaa kuten lenkkeily etten liho? ja jos nyt sattuu viikonloppuna hivenen lihomaan ni lähteekö se kilo tai kaksi sielä puntilla pois jos vaikka jättää muutaman päivän kalorit puoleen? Olen nimittäin helposti lihova ja kyllä tuo makeakin maistuu! siksi se yksi herkkupäivä viikossa olisi hyvä! :D 2,5kk sitten painoin 83kg ei kyllä on uurastettu! =) ps. käytän way-100 proteiinijauhetta. http://www.***************/5/fi/artiklar/proteiinit/whey-100

A. Olen hyvin skeptinen, että jalkasi olisivat kasvaneet lenkkeilyllä.
B. Treenifrekvenssi muotoutuu täysin treeniohjelmasi mukaan, ei treenihistoriasi, joten siitä en sano mitään.
C. 2000 kcal / päivässä, et liho vaan todennäköisesti laihdut, sillä jo perusaineenvaihduntasi kuluttaa päälle 2000 kcal. Tällöin ei kannata odottaa kovin kummoista lihasmassan kasvua, vaikka teoriassa sekin on mahdollista. Käytännössä lihas tarvitsee kasvaakseen plussakaloreita.
D. Jos muuten ruokavalio on kunnossa niin kaiketi voit pitää yhden herkkupäivän viikossa. Kuitenkin jos tarkoitus on kasvattaa lihasmassaa ja täten olet plussakaloreilla niin yrittäisin välttää niitä.

Eli ois nyt ihan lihasmassan kasvatus tarkotuksessa ja rasvaa en enää halua! :) Oon 180cm pitkä ja painan 71,4kg..

Ensinnäkin, 180/71.4kg niin sinulla ei ole jalkoja eikä haukkaa olemassakaan.
Jalat ei kasva lenkkeilyllä. Katso maratoonareita.

marathoner_sprinter2.jpg

Pistäs Fuhrer nyt joku hieno lista tänne, mitä kaikkea ei voi syödä (tai voi syödä, kummin päin on helpompi). Voidaan sitten kaikki laittaa yhdessä foliohatut päähän ja syödä vain tiettyjä, tarkkaan valittuja ruoka-aineita.

Taidat olla kyllä oikein Body-lehden unelma-asiakas? Ei mitään sietokykyä jos joku sanoo jotain mikä poikkeaa siitä mitä yleensä sanotaan.

Sulle ei ole kuin yksi sanontä, "greater the dogmatism, greater the ignorance"

Otitko noin pahasti nokkiin siitä lenkkeilyväittelystä? Pahoittelen jos herkkä sielusi niin teki.
Ja miks sun kirjotukset vaikuttaa niin katkerilta?

Esim tää ruokahomma, kerros nyt oikeen omin sanoin että miksi on niin vitun vaikeata uskoa jotain mitä ei lue sinun lukemissasi kuntoplus-lehdissä?
E: sama lehti väittää että nykyruoasta saa riittävästi magnesiumia että sitä olisi turha syödä lisäravinteena. :thumbs:

Noista kyykkypainojen putoamisesta vielä. Siis 3 viikossa tippuu painot, jos ei kyykkyä harrasta mutta treenaa kuitenkin jalkoja?
Mitäs sitten ne jotka ovat ollenkaan treenaamatta esim. 1-2 viikkoa, eikä tuloksissa ole tapahtunut juuri mitään muutosta?

Noista kyykkypainojen putoamisesta vielä. Siis 3 viikossa tippuu painot, jos ei kyykkyä harrasta mutta treenaa kuitenkin jalkoja?
Mitäs sitten ne jotka ovat ollenkaan treenaamatta esim. 1-2 viikkoa, eikä tuloksissa ole tapahtunut juuri mitään muutosta?

Kaikkeen vaikuttaa myös superkompensaation määrä.
Jos olet kovin ylitreenattu ja olet viikon, tai jopa kaksi kyykkäämättä niin kyykkyraudat voi nousta koska annat keholle tilaisuuden rakentua.
Itse pidän viittä päivää melko riittävänä lepona.

En jaksa piirtää tai etsiä kuvaa missä olisi superkompensaation, homeostaasin, ja voiman yhteyksiä toisiinsa.

Prässi ja kyykky on molemmat jalkaliikkeitä, mutta omasta mielestä niillä on yhtä suuri ero kuin kapealla penkillä ja yhden käden ojentajataljalla.
Esim kapea penkki auttaa lätkässä, talja ei.
Sama juttu prässissä, kyykyn suorituskyky korreloi esim pikajujoksussa aika paljon, prässi ei.
Lähes jokainen 16v. jannu tönii prässissä 5 lautasta molemmilla puolilla kun taas yhdessäkään tankoliikkeessä samaa ei nähdä.

Syy? Prässi on liian edullinen mekaanisesti, eikä siinä tarvita latseilta tai keskivartalosta juurikaan apua.

Mutta anyway, kyykkyä ja prässiä yhdistää AINOASTAAN se että molemmilla treenataan jalkoja.

Ensinnäkin, 180/71.4kg niin sinulla ei ole jalkoja eikä haukkaa olemassakaan.
Jalat ei kasva lenkkeilyllä. Katso maratoonareita.

marathoner_sprinter2.jpg

Lenkkeilin siksi että poltin rasvan, LÄSKIN! Etkö lukenut että kirjoitin aikasemmin että olen jokapäivä reilu 2kk tehnyt USEASTI päivässä leukoja, kädet yhdessä sekä levällään ja tanko niskaan. teen myös monia vatsasarjoa jokapäivä käyttäen niskan takana 2,5kg painoa ja nostan haukkaa ja ojentajaa 13,5kg käsipainolla. selkää teen ihan normaalisti.

Lenkkeilin siksi että poltin rasvan, LÄSKIN! Etkö lukenut että kirjoitin aikasemmin että olen jokapäivä reilu 2kk tehnyt USEASTI päivässä leukoja, kädet yhdessä sekä levällään ja tanko niskaan. teen myös monia vatsasarjoa jokapäivä käyttäen niskan takana 2,5kg painoa ja nostan haukkaa ja ojentajaa 13,5kg käsipainolla. selkää teen ihan normaalisti.

Laitappa vaikka sitten valokuva siitä _kehityksestä_ minkä olet saanut jalkoihin, käsiin, tai selkään.
Vaikka kuinka moni niin väittää niin lenkkeily ei todellakaan ole hyvä keino vähentää rasvaprosenttia.

Ja toinen, miten voit 13.5kg käsipainoilla toteuttaa progressiivista treeniä koska et voi lisätä kuormaa?

Ja mitä tarkoittaa että selkää teet normaalisti?

Ainiin, tärkein kysymys, kuinka paljon vahvemmaksi olet tullut noin treenaamalla?

Oon aina välillä sattunu kuulemaan puhuttavan kevyemmästä reeniviikosta ja että aina sillontällön tulis vetää kevyemmät reenit. Onko tämä tarpeen ja kuinka usein? Ehkä ylikuntoa estää, mutta mitä muita perusteita sille on? Ite reenaan 4-5 kertaa viikossa ja suht raskaasti, en pahemmin ole kevyempiä reeniviikkoja pidelly, kun satunnaiset paussit on korvannut varmaan ne. Jos näitä pausseja (sairastumisia) ei nyt tule nii onko syytä vetää välil vähä iisimmin?

Olis kaks kysymystä. Eli:

1) Kannattaako tälläsen kohta 16vuotiaan salilla kävijän käyttää tätä tuotetta:

2) Pitääkö/kannattaako normi lenkin jälkeen juoda palautusjuoma?

Edit. En saanut tuota linkkiä muuten toimimaan, joten piti laittaa sen takia noita välilyöntejä. :/

[mod]Et varmaan saanut joo kun täällä on MAINOSTUSKIELTO :Mike[/mod]

Mitä on heraproteiini ja malto, ja miten ne auttaa ja millo niitä syödään??

Heraproteiini on nopeasti imetytyvä proteiini ja maltodekstroosi on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia ja näistä saa nimenomaan tehtyä oivallisen palkkarin treenin jälkeen juotavaksi :)

Laitappa vaikka sitten valokuva siitä _kehityksestä_ minkä olet saanut jalkoihin, käsiin, tai selkään.
Vaikka kuinka moni niin väittää niin lenkkeily ei todellakaan ole hyvä keino vähentää rasvaprosenttia.

Ja toinen, miten voit 13.5kg käsipainoilla toteuttaa progressiivista treeniä koska et voi lisätä kuormaa?

Ja mitä tarkoittaa että selkää teet normaalisti?

Ainiin, tärkein kysymys, kuinka paljon vahvemmaksi olet tullut noin treenaamalla?

LENKKEILY EI TODELLAKAAN OLE HYVÄ KEINO VÄHENTÄÄ RASVAPROSENTTIA?? kerro miten rasva sitten palaa rahaiten??? lukenut olen dietti, lenkki niin johan saa läskit kyytiä tai minulla ovat ainakin saaneet

LENKKEILY EI TODELLAKAAN OLE HYVÄ KEINO VÄHENTÄÄ RASVAPROSENTTIA?? kerro miten rasva sitten palaa rahaiten??? lukenut olen dietti, lenkki niin johan saa läskit kyytiä tai minulla ovat ainakin saaneet

Lenkkeily ei vähennä rasvaprosenttia vaan miinuskalorit, mutta tosin lenkkeilyn avulla saa dieetilläkin sitten syödä enemmän. Ainakin Fuhrerin mielestä myös lihasmassan säilyttämisen kannalta pitkät lenkit ei ole mikään paras vaihtoehto ja näin varmasti onkin.

Lenkkeily ei vähennä rasvaprosenttia vaan miinuskalorit, mutta tosin lenkkeilyn avulla saa dieetilläkin sitten syödä enemmän. Ainakin Fuhrerin mielestä myös lihasmassan säilyttämisen kannalta pitkät lenkit ei ole mikään paras vaihtoehto ja näin varmasti onkin.

Eli siis alotan salin ensiviikolla niin olisiko siihen 4 salikertaa viikossa ohjelmaan hyvä lisätä 2kert 3,5-5km hölkkälenkki, että lihakset eivät kuitenkaan ala sitten surkastumaan ja yleiskunto pysyy ns. hyvänä? ja sitten myös saa syödä hyvinkin jopa 3000kcal / päivä? tai viikolla vähemmin ja vklp enempi?! koska en siis haluisi tulevaisuudessa olla lihavalihaskimppu, vaan että rasvakerros on ohut jottai lihakset näkyvät! :S :S

Taidat olla kyllä oikein Body-lehden unelma-asiakas? Ei mitään sietokykyä jos joku sanoo jotain mikä poikkeaa siitä mitä yleensä sanotaan.

Sulle ei ole kuin yksi sanontä, "greater the dogmatism, greater the ignorance"

Otitko noin pahasti nokkiin siitä lenkkeilyväittelystä? Pahoittelen jos herkkä sielusi niin teki.
Ja miks sun kirjotukset vaikuttaa niin katkerilta?

Esim tää ruokahomma, kerros nyt oikeen omin sanoin että miksi on niin vitun vaikeata uskoa jotain mitä ei lue sinun lukemissasi kuntoplus-lehdissä?
E: sama lehti väittää että nykyruoasta saa riittävästi magnesiumia että sitä olisi turha syödä lisäravinteena. :thumbs:

Ei, en lue body-lehteä, enkä yhtään mitään muutakaan urheiluaiheista lehteä. En myöskään ottanut itseeni mistään lenkkeilyväitteestä. Yleensäkään tässä ei ole kyse mistään henkilökohtaisuuksista. Asiat väittelevät, eivät ihmiset.

Myönnän kyllä, että mulla on aika korkea toleranssi kaikelle naurettavalle hifistelylle. Ja jonkun ruisleivän tai aerobisen liikunnan kieltäminen menee minun kategoriassani naurettavan hifistelyn piikkiin. Ei kukaan jaksa tuollaisista stressata, kun niillä ei ole minkäännäköistä merkitystä perusbodarille.

Voisiko joku kokeneempi kertoa miten alataljassa ja ylätaljassa saisi paremman tuntuman selkään käsien sijasta, kun itellä polte tuntuu enemmän hauiksessa, kuin seljässä....

Back
Ylös Bottom