Täytyy kyllä sanoa että jotenki tuntuu että omakotirakentajilla toi homma on jotenki uskomattoman vaikeen olosta. Jos itse lähtisin omakotitaloprojektia toteuttamaan niin eka kattelisin sen sopivan talopaketin, siitä kaikki mahdolliset suunnitelmat valmiiks sitte ne kourassa kysyisin jostain rakennusliikkeestä tarjousta koko paskasta.
Sen jälkeen jakaisin sen palasiin ja kysyisin vaikka jostain remonttien kilpailutuspalvelusta tarjouksia eri töistä, kuten maanrakennus&perustus, rungon pystytys + vesikatto, julkisivu, sun muut. Sitten jos näyttäis että laskemalla kilpailutetut hinnat yhteen tekemällä palasina ja johtamalla itse projektia säästää riittävästi lähtisin miettimään sitä omatoimista projektinjohtoa, tän jälkeen palkkaisin mestarin hoitamaan sen töiden koordinoinnin.
Itse tyytyisin silti lähinnä tekemään valintoja että mitä laitetaan minnekkin, tosin nekin valinnat voi arkkitehti/rakennesuunnittelija/sähkösuunnittelija/lvi-suunnittelija tehdä niin ei tarvii kun hyväksyä valinnat.
Tuntuu meinaan että teette monesti aika paljon enemmän kaikkea touhua mitä rakennusliikkeissä touhutaan itse jonkun useamman miljoonan projektin suhteen. Avainsanat siihen onnistuneeseen projektinjohtoon on monesti siinä sopimusvaiheessa että sovitaan tarkasti aikataulu, sanktiot myöhästymisistä, siivousvelvollisuudesta, velvollisuus tehdä itse työnjohto omaa urakkaa koskien, tarvittavat mittaukset myös kuuluu urakkaan yms.