Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Heh, saas nämä mikä savotta omasta tulee vielä. Syksyllä pitäs saada pohjat ja perustukset, paketille sovittiin alustavasti toimitus helmikuun puolivälin jälkeen. Töissä sovin maaliskuusta eteenpäin 4-5 kk vuorotteluvapaata ja tämän perään kesälomaa. Pitää vielä timpuri sopia pariksi kuukaudeksi avuksi sisähommiin. Tuo syksy voi olla vielä haasteelinen, tulee vähän kiire saada luvat ja perustukset ennen talven tuloa...

Kuinka pienellä todennäköisyydellä varattu tontti vielä vapautuu? Just kerettiin ihastumaan yhteen, niin se olikin jo varattu... prkl...

Täytyy vielä käydä huomenna välittäjätoimistolla kyselemässä varausehtoja, josko vaikka tarjoamalla myyntihintaa varaajan tulisi ostaa se samantien, tai peruttava varaus (ellei tämä sitten olekkaan välittäjän kieroa peliä, ja tontti ei oikeasti olekkaan varattu)

Aikamoinen projekti kyllä talonrakentaminen. En ymmärrä miten joku voi vetää tuollaisen kunnialla läpi, ilman mitään kokemusta projekteista, niiden vetämisistä ja projektisuunnitelmista ja -kirjanpidoista.

Tasklist on kasvanut jo nyt yli äyräiden, vaikka tontilla on vasta sorat. Tehtyjä hommia on lukemattomia ja tekemättömiä äärettömästi. Erilaisia kirjanpitotaulukoita jne tuntuu olevan lukemattomia erilaisine budjettiseurantoineen jne.

Täytyy kyllä sanoa että jotenki tuntuu että omakotirakentajilla toi homma on jotenki uskomattoman vaikeen olosta. Jos itse lähtisin omakotitaloprojektia toteuttamaan niin eka kattelisin sen sopivan talopaketin, siitä kaikki mahdolliset suunnitelmat valmiiks sitte ne kourassa kysyisin jostain rakennusliikkeestä tarjousta koko paskasta.

Sen jälkeen jakaisin sen palasiin ja kysyisin vaikka jostain remonttien kilpailutuspalvelusta tarjouksia eri töistä, kuten maanrakennus&perustus, rungon pystytys + vesikatto, julkisivu, sun muut. Sitten jos näyttäis että laskemalla kilpailutetut hinnat yhteen tekemällä palasina ja johtamalla itse projektia säästää riittävästi lähtisin miettimään sitä omatoimista projektinjohtoa, tän jälkeen palkkaisin mestarin hoitamaan sen töiden koordinoinnin.

Itse tyytyisin silti lähinnä tekemään valintoja että mitä laitetaan minnekkin, tosin nekin valinnat voi arkkitehti/rakennesuunnittelija/sähkösuunnittelija/lvi-suunnittelija tehdä niin ei tarvii kun hyväksyä valinnat.

Tuntuu meinaan että teette monesti aika paljon enemmän kaikkea touhua mitä rakennusliikkeissä touhutaan itse jonkun useamman miljoonan projektin suhteen. Avainsanat siihen onnistuneeseen projektinjohtoon on monesti siinä sopimusvaiheessa että sovitaan tarkasti aikataulu, sanktiot myöhästymisistä, siivousvelvollisuudesta, velvollisuus tehdä itse työnjohto omaa urakkaa koskien, tarvittavat mittaukset myös kuuluu urakkaan yms.

Nyt on rakennuslupa postissa, saa nähdä onko myönnetty sellaisenaan vai onko siinä vielä jotain ehtoja...
Huomenna pitäisi saada kaupungin ukko laittamaan lattiakorko-keppi tontille.
Ensi viikolla pitäisi tasoittaa tontti, laittaa kapillaarisorat päälle ja sitten pääseekin valamaan anturaa.
Perustusten teko alkaisi tuossa elokuun alussa. Pitää yrittää valaa lattiavalukin vielä ennen talopaketin toimitusta (9.9.2010).

Huh, nyt alkaa olla jo hommaa :D

Timberwolf: mä oonkin köyhä ja joudun tekee itte kaiken...

Täytyy kyllä sanoa että jotenki tuntuu että omakotirakentajilla toi homma on jotenki uskomattoman vaikeen olosta. Jos itse lähtisin omakotitaloprojektia toteuttamaan niin eka kattelisin sen sopivan talopaketin, siitä kaikki mahdolliset suunnitelmat valmiiks sitte ne kourassa kysyisin jostain rakennusliikkeestä tarjousta koko paskasta.

Sen jälkeen jakaisin sen palasiin ja kysyisin vaikka jostain remonttien kilpailutuspalvelusta tarjouksia eri töistä, kuten maanrakennus&perustus, rungon pystytys + vesikatto, julkisivu, sun muut. Sitten jos näyttäis että laskemalla kilpailutetut hinnat yhteen tekemällä palasina ja johtamalla itse projektia säästää riittävästi lähtisin miettimään sitä omatoimista projektinjohtoa, tän jälkeen palkkaisin mestarin hoitamaan sen töiden koordinoinnin.

Itse tyytyisin silti lähinnä tekemään valintoja että mitä laitetaan minnekkin, tosin nekin valinnat voi arkkitehti/rakennesuunnittelija/sähkösuunnittelija/lvi-suunnittelija tehdä niin ei tarvii kun hyväksyä valinnat.

Tuntuu meinaan että teette monesti aika paljon enemmän kaikkea touhua mitä rakennusliikkeissä touhutaan itse jonkun useamman miljoonan projektin suhteen. Avainsanat siihen onnistuneeseen projektinjohtoon on monesti siinä sopimusvaiheessa että sovitaan tarkasti aikataulu, sanktiot myöhästymisistä, siivousvelvollisuudesta, velvollisuus tehdä itse työnjohto omaa urakkaa koskien, tarvittavat mittaukset myös kuuluu urakkaan yms.

Näinhän se paperilla menee. Todellisuus monesti täysin muuta. Parhaita kavereita on tontille edes yrittää jos rupeaa jotain sopimuksia käteen etukäteen laittamaan. Isommat firmat erikseen, mutta ne tekee niitä parin miljoonan juttuja. Oikeesti rakennusmaailma on täys viidakko.

Naapuri on rahamiehiä, mutta silti tekee homman itse. Jos haluat tehdä jotain hyvin, niin se pitää tehdä itse.

Kuinka pienellä todennäköisyydellä varattu tontti vielä vapautuu? Just kerettiin ihastumaan yhteen, niin se olikin jo varattu... prkl...

Täytyy vielä käydä huomenna välittäjätoimistolla kyselemässä varausehtoja, josko vaikka tarjoamalla myyntihintaa varaajan tulisi ostaa se samantien, tai peruttava varaus (ellei tämä sitten olekkaan välittäjän kieroa peliä, ja tontti ei oikeasti olekkaan varattu)

Riippuu paljonko tontteja on myynnissä. Jos on monta tonttia myynnissä ja pystyy varaamaan useamman tontin, niin näitä vapautuukin usein. Mutta sitten saattaakin olla jossain varaussijalla 5 ja tällaisen saaminen onkin sitten jo aikalailla arpapeliä.

Eli mahdoton vastata kun ei ole tarkempaa infoa.

Riippuu paljonko tontteja on myynnissä. Jos on monta tonttia myynnissä ja pystyy varaamaan useamman tontin, niin näitä vapautuukin usein. Mutta sitten saattaakin olla jossain varaussijalla 5 ja tällaisen saaminen onkin sitten jo aikalailla arpapeliä.

Eli mahdoton vastata kun ei ole tarkempaa infoa.

Kävin pyörähtämässä välittäjällä, ja kuulemma käytännössä kauppa on valmis, ainoastaan allekirjoitukset puuttuu. Tontti menee rakennuttajalle, joka alkaa väsäämään paikalla näillä näkymin Kastellin Hoviherra 133:sta. Tontin pyyntihinta oli 40k€, ja rakennuttajan pyynti valmiista talosta + autotallista kaikkineen oli 250k€. Olisi melkein kaikki ollut tontilla niinkuin pitääkin, paitsi että olohuonetta ei olisi saanut välttämättä lounaaseen. Iso tontti, lähes 2500m2, ala-aste ja päiväkoti 100m, "haja-asutusalue", kaukolämpö, valokuitu, vesiliittymät, sadevesiviemäri ja sähköt tontin rajalla. Takana joki, tontti ei tosin ylttänyt jokeen asti, koska se oli rauhoitettu liito-oravien takia. Kaupunkiin matkaa 10km, eli about 10min, ja töihin 7km eli about 5min.

Pitää nyt miettiä, josko sitä rupeais tuota neuvottelemaan. Pääsis helpommalla ja olispahan rakennuttajan 10 vuoden takuu, mutta on vain niin perkuleen suolainen hinta, eikä tuo Kastelli hotsita kovin älyttömästi, mutta voishan siihen miettiä jotain muuta.

Liito-oravan paskaa saa tilattua netistä jos tahtoo ettei naapuritontille rakenneta :D

Öö, olisko joku joka on käyttänyt maa-alueita vakuutena asuntolainaan? Lähinnä tuo kiinnityksen hakeminen mietityttää, kun maanmittauslaitoksella höpistiin jotain, että haettava rahasumma pitäisi olla tarpeeksi suuri, koska pankki ei hyväksy sitä kuitenkaan koko osuudelta. Mitä tuo siis oikein tarkoittaa, eikös pankki katso sen riittävyyden metsän arvioinnin perusteella, eikä sen kiinnityshakemuksen?

Öö, olisko joku joka on käyttänyt maa-alueita vakuutena asuntolainaan? Lähinnä tuo kiinnityksen hakeminen mietityttää, kun maanmittauslaitoksella höpistiin jotain, että haettava rahasumma pitäisi olla tarpeeksi suuri, koska pankki ei hyväksy sitä kuitenkaan koko osuudelta. Mitä tuo siis oikein tarkoittaa, eikös pankki katso sen riittävyyden metsän arvioinnin perusteella, eikä sen kiinnityshakemuksen?

Kaikissa _kiinteistöissä_ toimii kiinnitykset samalla tavalla eli:

Voit hakea vaikka kiinnityksiä 1 000 000€ ja niitä voi olla useampia kappaleita jos tarttee jakaa kiinnityksiä useampaan lainaan. Jos tarttet lainaa esimerkiksi 100 000€ niin sinulla pitää olla kiinnityksiä vähintään 100 000€:n arvosta mistä sitten pankki hyväksyy vakuudeksi X % tuosta määrästä.

Näinhän se paperilla menee. Todellisuus monesti täysin muuta. Parhaita kavereita on tontille edes yrittää jos rupeaa jotain sopimuksia käteen etukäteen laittamaan. Isommat firmat erikseen, mutta ne tekee niitä parin miljoonan juttuja. Oikeesti rakennusmaailma on täys viidakko.

Naapuri on rahamiehiä, mutta silti tekee homman itse. Jos haluat tehdä jotain hyvin, niin se pitää tehdä itse.

Harvemmin siellä rakennusliikkeen työmaallakaan mitään kovin hyviä miehiä on hommissa ja melkeen niiden kirjallisten riittävän tiukkojen sopimusten voimin se homma saadaan jotenki pidettyä kasassa ainakin jos on joku ennestään tuntematon aliurakoitsija tekemässä töitä.

Itse en kyllä lähtis minkään sorttista rakennushommaa tekemään ilman että on kirjallinen sopimus mihin kaikki on kirjattu ja riittävät sanktiot määritelty.

Harvemmin siellä rakennusliikkeen työmaallakaan mitään kovin hyviä miehiä on hommissa

Vaikka ei itsellä vielä kovin montaa työvuotta ole takanapäin rakennusalalla niin pakko kommentoida.
Kyllä siellä työmaalla vaan useinmiten on semmosia miehiä jotka osaa tehtävänsä ja on hyviä hommissaan, ei siellä työmaalla muuten mikään pysyisi aikataulussa jos ei olisi semmoisia.
Olen joskus ollut työparina semmoisten kanssa jotka eivät rakentamisesta tiedä/osaa yhtään mitään, ja siinä kyllä pukkaa välillä väkisin sutta jos ei itse vähän niitten perään katsele.

Tänään heru vihdoin se rakennuslupa. Papereita en ole vielä saanut tosin...

Tommonen siitä nyt sitten tulee:

julkisivu_tehdas.jpg

Talo on täysin itse suunniteltu, osin sisustuksen(kin) ehdoilla.

Taloblogi:
http://landetalo.blogspot.com/

Kiinnitykset kannattaa hakea kerralla vähän yli tarpeen. Kiinnistysten haku maksaa, joten turha sitä on monesti tehdä. Mutta eipä tuo auta jos olet miljoonaa hakenua ja kämppäsi on satkun arvoinen. Se kämpän arvo on se mikä sitten on vakuusarvo tai siis 70% siitä ja sillä heruu sitä lainaa.

Vaikka ei itsellä vielä kovin montaa työvuotta ole takanapäin rakennusalalla niin pakko kommentoida.
Kyllä siellä työmaalla vaan useinmiten on semmosia miehiä jotka osaa tehtävänsä ja on hyviä hommissaan, ei siellä työmaalla muuten mikään pysyisi aikataulussa jos ei olisi semmoisia.
Olen joskus ollut työparina semmoisten kanssa jotka eivät rakentamisesta tiedä/osaa yhtään mitään, ja siinä kyllä pukkaa välillä väkisin sutta jos ei itse vähän niitten perään katsele.

No ainakin noissa firmoissa missä nyt ite tullu pyörittyä on ollu tapana ottaa halvimmat aliurakoitsijat hommiin, mikä nyt usein tarkoittanut jotain viron porukkaa tai muuten epämääräistä porukkaa. Kyllä niissä on monesti ollu aika paljon perään katselemista mutta riittävän takapainotteisella maksuerätaulukolla ja valvonnalla niistä on ihan hyvin selvitty. Joskus tietysti on omilla miehillä korjailtu jälkiä, mutta harvemmin nyt mitään ihan katastrofaalista pääsee sattumaan kuitenkaan.

No ainakin noissa firmoissa missä nyt ite tullu pyörittyä on ollu tapana ottaa halvimmat aliurakoitsijat hommiin, mikä nyt usein tarkoittanut jotain viron porukkaa tai muuten epämääräistä porukkaa. Kyllä niissä on monesti ollu aika paljon perään katselemista mutta riittävän takapainotteisella maksuerätaulukolla ja valvonnalla niistä on ihan hyvin selvitty. Joskus tietysti on omilla miehillä korjailtu jälkiä, mutta harvemmin nyt mitään ihan katastrofaalista pääsee sattumaan kuitenkaan.

Valvonnasta tuo lienee kiinni. Meillä duunissa on ollut ensin iso laajennus ja sitten vanhan puolen katto ja lattiaremppa. Varmaan lähes kolmen miljoonan projektit. Urakoitsijana Otava ja aliurakoitsijoita onkin sitten ollut monenlaista. Purkuporukka oli Suomalaisia spurkuja kirjaimellisesti. Tippuili katoltakin pariin kertaan ukot. Käsittääkseni saivat homma tehtyä.

Mutta laajennuspuolella oli Puolan pojat kasaamassa varastokalusteet. Eipä sitä sitten ole hetkeen nähty kovempaa duuninpainamista ja eipä jäljestä ole moitittavaa. Ja nyt tässä katto ja lattiarempassa on Telineramin (eli kaiketi Ramirentin telineporukkaa) Virolaiset kaverit kasaamassa ja purkamassa näitä eli telineitä ja suojauksia. Jätkät painaa hommaa tosissaan, eikä pysty kyllä sanomaan mitään huonoa noista kavereista.

Eli ei se tarkoita että tulee paskaa jos tekijä ei ole Suomalainen.

Ajattelin että nyt kun jalkapallo loppuu ja iltoisin ei muutenkaan ole paljon järkevää tekemistä että alkaisin suunitella sitä omaa taloa. Lähinnä tässä vaiheessa vasta suunittelisin pohjakuvan asunnolle.
Tällähetkellä ei ole muita kriteereitä talolle kun että se on 1-kerroksinen tai 1½ kerroksinen rinnetalo, riippuu ihan siitä että minkälainen tontti sitten tulevaisuudessa löytyy. Neliöitä 100-150 , mitään 300neliön "linnaa" jota saa loppuelämän maksaa niin en rupea suunittelemaan.

Mistä muut ovat aloittaneet suunittelun? jostain tietystä huoneesta, talon ulkomitoista vai mistä?
Minkäslaista piirustus/suunittelu ohjelmaa olette käyttäneet kun olette tuota tehneet, vai oletteko kynällä ja paperilla tehnyt ensimmäiset luonnokset?

Vielä en osaa sanoa että milloin aloitan tämän ison haaveeni todellisen suunittelun, mutta jos ei opiskeluja tule enään eteen niin varmaan 2-5 vuoden sisällä on kaivinkone tontilla. Tietysti sekin voi olla mahdollista että joskus löytyy joku elämänkumppani jolla on muita suunitelmia mutta sen sitten aika näyttää, morsian tai ei niin joskus minä kyllä talon rakennan.

Itte kun oon joskus suunnitellut huvin vuoks niin oon aluks tehny vähän paperille jonkinsortin mallia ja sitten alottanu eteisestä tekee kunnolla paperille.

Ajattelin että nyt kun jalkapallo loppuu ja iltoisin ei muutenkaan ole paljon järkevää tekemistä että alkaisin suunitella sitä omaa taloa. Lähinnä tässä vaiheessa vasta suunittelisin pohjakuvan asunnolle.
Tällähetkellä ei ole muita kriteereitä talolle kun että se on 1-kerroksinen tai 1½ kerroksinen rinnetalo, riippuu ihan siitä että minkälainen tontti sitten tulevaisuudessa löytyy. Neliöitä 100-150 , mitään 300neliön "linnaa" jota saa loppuelämän maksaa niin en rupea suunittelemaan.

Mistä muut ovat aloittaneet suunittelun? jostain tietystä huoneesta, talon ulkomitoista vai mistä?
Minkäslaista piirustus/suunittelu ohjelmaa olette käyttäneet kun olette tuota tehneet, vai oletteko kynällä ja paperilla tehnyt ensimmäiset luonnokset?

Vielä en osaa sanoa että milloin aloitan tämän ison haaveeni todellisen suunittelun, mutta jos ei opiskeluja tule enään eteen niin varmaan 2-5 vuoden sisällä on kaivinkone tontilla. Tietysti sekin voi olla mahdollista että joskus löytyy joku elämänkumppani jolla on muita suunitelmia mutta sen sitten aika näyttää, morsian tai ei niin joskus minä kyllä talon rakennan.

Hyvähän sitä on etukäteen vähän miettiä jos tulevaisuudessa meinaa rakentaa. Tontti kuitenkin hyvin pitkälti sanelee pohjan mallin, ellei jotain 2000+ tonttia , johon saa laittaa mitä lystää. Laita ylös asioita mitä asunnolta haluat:

- Montako huonetta
- Paljonko neliöitä
- Autotalli talossa kiinni vai ei
- Sauna talossa kiinno vai ei
- jne....

Back
Ylös Bottom