Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

^^ Toi on 2-jakonen eikä 4-jakonen enkä muutenkaan lähtis kahta kertaa viikos tekeen maastavetoo

Jos kerran voimaa haet, niin kahdeksanteen toistoon ei ehkä kannata mennä, koska se on jo enemmän bodaamista. 1-5 toistoa, itse sovellan että teen esim penkissä 5x6, jos menee 6 jossakin sarjassa -> lisää painoa vaan ens sarjaan.

aika raaka kahtiajako bodailuun ja voimailuun. ei niistä kaseista varmasti haittaa ole voimanhankinnan kannalta, tarttuu vähän lihaa ja tulee sitä paljon puhuttua vaihteluakin.

Teet jokasta liikettä 1 kovan reenin viikossa ja 1 kevyen. Esim. Ma: kova penkki, ti:kova kyykky ja kevyt mave, to:kevyt penkki ja pe:kova mave ja kevyt kyykky + apuliikkeita oman tunnon mukaa, penkkii on hyvää erilaiset ojentajat liikkeet (taljat säästää kyynärpäitä),pystypunnerrus ja ylätalja/leuat. Kyykkyy ja Maveen taas on hyvii hyvää huomenta,koukistus ja ojennuskoneet + keskivartaloa

"Apuliikkeitä penkkipäivään ainakin pystypunnerrus ja leuanveto"

Tota niin,ei minun mielestä kannata pystypunnerrella jos penkkiin haluaa panostaa.?

3x5 kaikkii ja sit kun tulee vaikka kaikilla 3x6, nii nostat 2,5-5kg painoo

Tämä on ihan hyvä tapa. Tai sitten vaan esim. 4x5 kaikkia ja nostaa painoa sitä mukaa kun voimat kasvaa. Minulla on toiminut hyvin 4x5 niin että ensimmäinen sarja on vähän kevyempi. Nykyisin nostelen vain ja ainoastaan penkin, maven ja kyykyn (tässä järjestyksessä) enkä mitään "apuliikkeitä". Kun keskittyy olennaiseen niin alkaa tuloksiakin tulemaan juuri siinä mihin on keskittynyt eli voiman lisäämisessä.

Lepopäiviä kannattaa pitää muutama, riippuen palautumisesta. Ihan turha mennä salille jos on vetänyt kovan voimatreenin eikä ole vielä palautunut siitä.

"Apuliikkeitä penkkipäivään ainakin pystypunnerrus ja leuanveto"

Tota niin,ei minun mielestä kannata pystypunnerrella jos penkkiin haluaa panostaa.?

Ei ehkä penkkitulosta paranna, mutta itse treenaisin olkapäitä myös, erityisesti jos maksimivoimaa penkkiin hakee. Voi olla, että saattaa muuten paukkua paikat paskaksi mitä enempi rautaa kertyy tankoon.

Niin ja lisättäkööt tähän, että itse sain hyviä tuloksia aikaan penkkipunnerruksessa kun vedin Massaa! Voimaa! kirjan ohjeistamalla voimasyklillä, sillä erotuksella että en penkannut kolmea kertaa viikossa vaan sovelsin tuota kaksijakoiseen siten, että kaksi kertaa viikossa penkkasin. Pääsee maksiminkin testaamaan kerran syklissä. Eli käytännössä näin, jos en väärin muista, palautusaikoja en kuollaksenikaan muistanut, itse palauttelin niin pitkään kun hyvältä tuntui:

Treeni 1 5x5
Treeni 2 5x3
Treeni 3 8x1-3

Ja tuona viimeisenä 8x1-3 päivänä aloitin lämpösarjojen jälkeen aina kokeilemalla uuden sarjaykkösen, taisi jostakin 85kg hujakoilta nousta sinne 100kg rajalle siihen tahtiin, että joka kerta sai sen 2.5kg lisätä ykköseen. Toki varsin vähän hermotusta ja maksimivoimaa yleensäkkään haettu ennen tuota.

ripla; sanoi:
aika raaka kahtiajako bodailuun ja voimailuun. ei niistä kaseista varmasti haittaa ole voimanhankinnan kannalta, tarttuu vähän lihaa ja tulee sitä paljon puhuttua vaihteluakin.

Lihaa en halua. kamppailu-urheilu kilpatasolla on pääpainotus; painoluokat. Mutta kun kesällä ei ole kausi käynissä niin otan vähän voimaa.

Aloin tekemään 4x5 noilla ko. liikkeillä

Muita liikkeitä kuten leukoja ja pystypunnerruksia esim. teen 3x6.

kolmijakoinen ohjelma jossa on 1-2 lepopäivää viikossa.

Maven ja kyykyn teen jalkapäivänä. mave ensiksi.

Onko hyvä? :D:D

Lihaa en halua. kamppailu-urheilu kilpatasolla on pääpainotus; painoluokat. Mutta kun kesällä ei ole kausi käynissä niin otan vähän voimaa.

Aloin tekemään 4x5 noilla ko. liikkeillä

Muita liikkeitä kuten leukoja ja pystypunnerruksia esim. teen 3x6.

kolmijakoinen ohjelma jossa on 1-2 lepopäivää viikossa.

Maven ja kyykyn teen jalkapäivänä. mave ensiksi.

Onko hyvä? :D:D

Itse tekisin kyykyn ennen mavea.

Ei ehkä penkkitulosta paranna, mutta itse treenaisin olkapäitä myös, erityisesti jos maksimivoimaa penkkiin hakee. Voi olla, että saattaa muuten paukkua paikat paskaksi mitä enempi rautaa kertyy tankoon.

Niin ja lisättäkööt tähän, että itse sain hyviä tuloksia aikaan penkkipunnerruksessa kun vedin Massaa! Voimaa! kirjan ohjeistamalla voimasyklillä, sillä erotuksella että en penkannut kolmea kertaa viikossa vaan sovelsin tuota kaksijakoiseen siten, että kaksi kertaa viikossa penkkasin. Pääsee maksiminkin testaamaan kerran syklissä. Eli käytännössä näin, jos en väärin muista, palautusaikoja en kuollaksenikaan muistanut, itse palauttelin niin pitkään kun hyvältä tuntui:

Treeni 1 5x5
Treeni 2 5x3
Treeni 3 8x1-3

millaisia painoja käytit siis noissa sarjoissa?

millaisia painoja käytit siis noissa sarjoissa?

En mitään tarkkoja painoja osaa heittää, mutta oisko ne raudat ollut jotain luokkaa
5x5 75% 1RM
5x3 80% 1RM
8x1-3 102,5-75% 1RM

1RM= 1 rep max eli se maksimi jonka sait edellisella kerralla kertaalleen ylös (esim max 100kg niin nuo olis 75kg, 80kg ja 102,5-75kg). Joka sykliin lisäilin niitä painoja sen mukaan miten kevyeltä tuntui, maksimiin aina sen 2.5kg lisää ja kai nuo muutkin sarjat siinä mukana kasvoi melkein samassa suhteessa? Mutta kannatta tosiaan pitää apuliikkeet kunnossa, eikä varmaan liian pitkää jaksoa kannata ottaa myöskään, itsellä yksi jos toinen paikka oli senverta kipeä sen about 1-2kk jakson jälkeen että viikko pari piti pitää taukoa ennen kun uusiksi uskalsi penkata. Erityisesti varmaan ranteita ja olkapäitä kannattaa treenailla vähän pitemmillä sarjoilla, itse en muistaakseni ottanut mitään muuta rinnalle tuon jakson aikana ja tuo penkkaaminen vie yleensä pitkien taukojen vuoksi melkein puolet treenistä. Ojentajille tein apuliikkeitä, ei välttämättä fiksua koska ainakin mulla oli tuon jakson jäljiltä esim kyynärpäät vittumaisen kipeät, johtuen luultavasti siitä että ojentajat oli kerännyt niin paljon rasitusta että olivat sitten helvetin "kireällä" ja siksi teki ilkeää kaikki penkkailu. Keskivartalolihakset kannattaa myös pitää kunnossa, mutta kun sulla mavea ja kyykkyä tuolta löytyy niin eiköhän paketti pysy kasassa. Kannattaa myös oikea tekniikka opetella (ts jalat ja kunnon kaari selälle, oikea hengitys ja se mihin kohtaan rinnalle lasket tangon) ja jättää pomputtelu pois, itse kun tein niin kontrolloidusti alas ja siitä ylös niin räjähtävästi kun mahdollista.

Kaikki tuo on kumminkin helvetin yksilöllistä, ainakin sarjapainot. Vammojen kanssa en tietentahtoen alkaisi leikkimään, mielummin vedät alussa vähän kevyemmin ilman apuliikkeitä rinnalle ja ojentajille esimerkiksi ja lisäät niitä jos tuntuu liian kevyeltä, ja kannattaa pitää kevyempiäkin viikkoja välissä jos pitemmän voimajakson aiot ottaa.

E: Tarkemmin kun lukasin, niin ethän sä ollutkaan aikaisemmin postannut tähän ketjuun. Eli MaVea ja kyykkyä kannattaa myös tehdä, ei niinkun minä että vedät eka pari vuotta punttia ja sitten mietit että pitäisköhän näitä läskikoipia alkaa treenailemaan kun muukin kroppa alkaa jo erottua edukseen :D . Ja kuten sanottua niin nuo raskaat nostot (mave ja kyykky esim) vaatii paljon myös keskivartalolta, eli nekin lihakset vahvistuu ja kasvaa samalla, mikä sitten laskee loukkaantumisriskiä ja sixpackin voi saada samalla vaikka vahingossa.

Miten saisi treenattua reisiä mahdollisimman tehokkaasti kun selkä ei kestä kyykkyä. (välilevy pullistellut pariin kertaan, enään ei uskalla kyykkyä edes pienllä painoilla)
Prässi toimi ihan hyvin, mutta nyt saatiin salille "uusi ja hieno pakka-prässi" josta loppuu painot jo 8:lla toistolla.
Takareisien kanssa ei ole ongelma (selkä kestää hyvin SJMV:n ja reisikoukistus koneessa hoitaa loput tarpeet)

Mitäs selkä tykkää etukyykystä, se ei ehkä ota selän päälle niin paljoa kuin takakyykky ja painotkin pysyy pienempinä? Muuten en tuolla diagnoosilla sitäkään edes ehdottaisi, mutta jos SJMV onnistuu niin selkä ei ilmeisesti ole kuitenkaan ihan toivottoman totaalipaskana...

Teet prässissä sitten pitkää sarjaa jos et painoja pysty lisäämään. Toistot 15-100 niin johan ottaa reidet osumaa. Toinen on että yhdellä jalalla teet tai hidastat liikettä ja teet siitä itse raskaan. Smithkyykkyä?

Back
Ylös Bottom