Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

1. Vetotreeni

Parittomat viikot

Mave 3x5, 4x4, 5x2, 5x1
Ylätalja niskan taakse 3x8
Hauispenkki 3x8
Vasarakäännöt käsipainoilla 2x10

Parilliset viikot

Mave, räjähtävästi 5x5
Ylätalja eteen 3x6
Kulmasoutu 3x8
Hauiskääntö levyntangolla 5x5

2. penkkitreeni

Parittomat viikot

Penkki 5x5
Pystypunnerrus 3x6
Ranskalainen punnerrus 3x8
Vipunostot sivulle 3x8
Olankohautus 3x8

Parilliset viikot

Kapea penkki 3x6, 3x5, 3x3, 4x2
Vipunostot maaten 3x8
Pystypunnerrus 3x8
Pystysoutu 3x8
Olankohautus 3x8

3. Kyykkytreeni

Parittomat viikot

Kyykky räjähtävästi 5x5
Jalkaprässi 3x10
SJMV 3x10
Pohkeet 4x6

Voisko tään toteuttaa 2x / viikko,vai onko liikaa rasitusta?

Kesällä kun tulee treenattua paljon.

Haluaisin vastauksen tähän :david:

Nyt menee hermot koukistus/ojennuslaitteisiin.
Ei läheskään yhtä hyvä tunne kuin esimerkiksi Prässillä/kyykyssä tai SJMV:ssä.
Eli kun mulla on prässi/kyykky x3 ja ojennukset x3 niin voinko samantien vetää esimerkiksi 6 sarjaa kyykkyä/prässiä ja jättää sen hiivatin vemputtimen rauhaan?

Minäkin tuohon. Aattelin vaan, että ei siitä nyt ainakaan haittaa ole, jos jaksaa vetää?

Kerron omani tähän:

Rinnalle 5 sarjaa (penkki x3 + vinopp. x2)
Olkapäille 4 sarjaa (pystäri x2 + viparit x2)
Ojentajille 3 sarjaa (kapea pp./taljassa/ranskis x3)

Plus vielä etureidet 6 sarjaa.
Tollai olen mennyt ja hyvin on mennyt - ainakin tähän asti.

Teet sillä ojentajalla/koukistajalla jos huvittaa. Tärkeämpiä liikkeitä ovat juuri prässi/kyykky/sjmv.

Mielummin vedän sen 6 sarjaa kyykkyä/prässiä tai vastaavasti 5 sarjaa sjmv:tä koska nuo ojennus/koukistus laitteet ovat huonossa kunnossa (vanhat ja valmiiksi raskaat)

Ei tuu mitään, joka paikka on taas kipeä! Olen myös aloittanut karppauksen jonkin aika sitten, voiko tällä olla vaikutusta? Tai magnesiumia lisää? Ylikunto?:(

Nyt menee hermot koukistus/ojennuslaitteisiin.
Ei läheskään yhtä hyvä tunne kuin esimerkiksi Prässillä/kyykyssä tai SJMV:ssä.

No aijaa! :)

Eli kun mulla on prässi/kyykky x3 ja ojennukset x3 niin voinko samantien vetää esimerkiksi 6 sarjaa kyykkyä/prässiä ja jättää sen hiivatin vemputtimen rauhaan?

Voi ja kannattaakin tehdä välillä eri tavalla.

kun ei saa läheskään yhtä hyvää poltetta

En sitte tiedä, pitäiskö koittaa vaan laittaa vähemmän rautaa, kokeilemallahan se selviää.
Tiedä sitte

Hallitut negatiiviset vaiheet + pidot yläasennossa niin johan on kumma jos ei ala tuntumaan. Erityisesti jos takana on vielä muutamat setit prässiä tai kyykkäilyä.

Itse treenaan 3-jakoisella, ja ainakin itse olen tykännyt tosi paljon. Treenaan 2on-1off, eli viikkoon tulee 4-5 treeniä. Mulla on kaksi erilaista treeniä per lihasryhmä joita kierrätän ohjelmassa, tyyliin 1A, 1B, 1C, 2A, 2B, 2C. Näin joka viikko tulee vaihtelua liikkeissä ja toistoissa.

Esimerkkinä 1A rinta/selkäpäivä: Penkki 4x6, kapea ylätalja 4x10, vinopenkki käsipainoilla 3x10, kulmasoutu käsipainoilla 3x10, mave 2x6, vatsat. 2A taas on leuat lisäpainoilla 4x6, vinopenkki tangolla 4x10, selkä alataljassa 3x12, tasapenkki käsipainoilla 3x10, pullover 2x15, vatsat.

Samantyylistä rotaatio on joka lihasryhmässä, ja ainakin itselleni tuo on sopinut tosi hyvin.

Kyllä tuolla tyylillä treeniin saa volyymiä todella hyvin, ja jokainen lihasryhmä treenataan noin viiden päivän välein.

Kiitti vastauksesta! Vielä että mitä tarkottaa 2on-1off? Mitä sanot tälläisestä treeniohjelmasta? http://www.arikokkonen.com/2006/index.php?action=5 Salia tullut vuosi harrastettua erilaisilla ohjelmilla, mutta onkohan tuo hyvä?

Hallitut negatiiviset vaiheet + pidot yläasennossa niin johan on kumma jos ei ala tuntumaan. Erityisesti jos takana on vielä muutamat setit prässiä tai kyykkäilyä.

Nostelen kyllä sitä painoa aika nopeaan tahtiin, voisin seuraavassa reenissä laittaa yhden pykälän vähemmän rautaa ja koittaa tehdä liikkeen hitaammin ja puhtaammin.
Voisi ehkä auttaakkin? Koukistuksissa sama.
Voisi muutenkin seuraavassa kierrossa tehdä liikkeet hitusen hitaammin ja puhtaammin, en tiedä onko hyötyä?

Kiitti vastauksesta! Vielä että mitä tarkottaa 2on-1off? Mitä sanot tälläisestä treeniohjelmasta? http://www.arikokkonen.com/2006/index.php?action=5 Salia tullut vuosi harrastettua erilaisilla ohjelmilla, mutta onkohan tuo hyvä?

Kuten Munakas jo sanoikin, 2on-1off on 2 treeniä ja yksi lepo, ja samaa toistetaan koko ajan. Esimerkkinä oman treeniohjelmani kanssa: Maanantai rinta/selkä, tiistai kädet, keskiviikko lepo, torstai jalat, perjantai rinta/selkä, lauantai lepo, sunnuntai kädet, maanantai jalat, tiistai lepo...jnejne.

Tuo Godzillan ohjelma näytti oleva peräti viisijakoinen, eli aika kaukana kolmijakoisesta mistä itse puhuin. Muutenkin eri liikkeitä tuntui olevan ihan helvetisti, ja jokaista lihasta treenataan suunnilleen kaikista mahdollisista eri kulmista. En missään nimessä kyseenalaista Kokkosen tietotaitoa, joka varmasti on täysin eri luokkaa kuin meikäläisellä, mutta luulisin että suurimmalle osalle tavallinen basic-treeni sopii parhaiten. Ainakin helpompi toteuttaa jos ei muuta =) Tuossa sticky-ketjussa http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ löytyy jo niin paljon hyviä perusohjelmia että valitset vaan jonkun sieltä tai muokkaat itsellesi sopivaksi.

Itse nappasin tuosta ketjusta suoraan yhden nelijakoisen ja treenasin sillä pari ekaa kuukautta ja mielestäni kehityin tosi hyvin. Ainoa muutos mitä tein, oli että lisäsin maven selkäpäivän alkuun.

4-jakoiset ohjelmat

1. Rinta, hauikset, forkut
-Penkkipunnerrus tanko / kp x3
-Vinopenkki kp / tanko x3
-Ristitalja / peck-deck / viparit maaten x2
-Hauis tanko / kp x3
-Hauis scott kp / tanko x2
-Keskitetty hauiskääntö x2
-Rannekääntö x3

2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3-4