Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Noi sun kysymykses on niin päättömiä, ettei ole ihmekään jollei kukaan jaksa vastata. Kannattaisi ehkä toistaiseksi keskittyä enemmän treenaamiseen kuin miettimiseen. Ja jottei ihan OT:ksi menisi, niin kestävyyttä noin pitkät sarjat kehittävät, eivät mitään muuta. Eivät ne lihaksia pienennä, jolleivat kyllä kasvatakaan.

Seleevä. mun kysymykset on kyllä ihan tyhmiä, tiedän, mutta pitäähän niitä tyhmiäkin kysymyksiä kysyä! :D

Semmonen tuli mieleen, että oikea etureiteni näyttäisi olevan vasempaa suurempi. Miten kannattaa lähteä tasoittamaan tätä?

Paljon mahdollista, eikä edes mitenkään erikoista. Mittaa vaikka jalkojen voimatasot yhden raajan liikkeillä ja mittanauhalla. Jos on paljon koko/voimaeroa niin sitten muistilokerot auki että onko menneisyydessä tapahtunut esim joku turma joka on muuttanut tasapainoa.
Do the math.

Mielestäni askelkyykky käsipainoilla sopisi vallan mainiosti. Tuleepahan kummallekin kintulle saman verran työtä.

Eli olet sitä mieltä, että pieni kropan liike ei ole haitaksi?
todellakin olen sitä mieltä

Viparit on myös sellainen liike, joka on erittäin helppo tehdä väärin. Pieni heijari ei haittaa kunhan "pikkurilli johtaa liikettä" -teema säilyy. Helposti liian isoilla painoilla ja heijarilla tehdyissä vipareissa pikkurillijohtoisuus unohtuu ja työ menee pääosin vissiin epäkkäille.
se että liikkeessä rasittuu myös epäkäs voi olla ihan hyvä juttu, jos haluaa että useampi lihasryhmä on mukana liikkeessä. tällöin pitää tietää mitä tekee.

jos tietää mikä on puhdas tekniikka, voi siitä mielestäni tinkiä.

Gill: Tuo pikkurilli juttu olikin uutta, selittäisitkö:D
Ite teen niin että painojen päät pysyvät linjassa eli etteivät ranteet ala vääntymään yhtään.

Vielä tosta soutulaitteesta.

Jos tekee vaikka jotakin 4x500m ja oikein kunnolla kiskoo sitä keppiä niin tuleeko siitä kuinka voimaa? 0nko parempi tehdä salilla normaalia punttitreeniä jos haluaa voimaa ja kestävyyttä?

Vielä tosta soutulaitteesta.

Jos tekee vaikka jotakin 4x500m ja oikein kunnolla kiskoo sitä keppiä niin tuleeko siitä kuinka voimaa? 0nko parempi tehdä salilla normaalia punttitreeniä jos haluaa voimaa ja kestävyyttä?

Voimaa et sillä saa. Kestävyyttä voit kehittää.

se että liikkeessä rasittuu myös epäkäs voi olla ihan hyvä juttu, jos haluaa että useampi lihasryhmä on mukana liikkeessä. tällöin pitää tietää mitä tekee.

jos tietää mikä on puhdas tekniikka, voi siitä mielestäni tinkiä.

Mutta eikös varsinkin vipareiden tarkoituksena ole treenata olkapäitä, epäkkäille nimittäin on monia muita liikkeitä. Silloin kun tekee sellaisella tekniikalla, joka rasittaa epäkkäitä, olkapäiden rasitus pienenee.

Oon nyt tehnyt voimapainotteista salitreeniä ja ensviikolla olis tarkotus kokeilla 100kg penkkimaksimia. Sitku se nousee, alan tekemään 10 toiston sarjoja, jopa 15 toiston sarjoja, jotta ei paikat hajois totaalisesti. Kesäloman siis aattelin tehä pidemmillä toistoilla ja ottaa vähän rennommin. Eli mitä tällänen muutos vaikuttaa mun voimatasoon? Laskeeko toi penkkimaksimi sit taas totaalisesti vai pysyykö se jotenkin tossa 100kg paikkeilla?

Oon nyt tehnyt voimapainotteista salitreeniä ja ensviikolla olis tarkotus kokeilla 100kg penkkimaksimia. Sitku se nousee, alan tekemään 10 toiston sarjoja, jopa 15 toiston sarjoja, jotta ei paikat hajois totaalisesti. Kesäloman siis aattelin tehä pidemmillä toistoilla ja ottaa vähän rennommin. Eli mitä tällänen muutos vaikuttaa mun voimatasoon? Laskeeko toi penkkimaksimi sit taas totaalisesti vai pysyykö se jotenkin tossa 100kg paikkeilla?

En sano mitään tuloksista, mutta kestävyys ainakin paranee.

tarkoitin tolla sitä, että jos ei ole hajuakaan oikeasta tekniikasta niin se kannattaa ensin opetella. vasta kun tietää mikä on oikea tekniikka voi alkaa cheettaamaan.

Mutta eikös varsinkin vipareiden tarkoituksena ole treenata olkapäitä, epäkkäille nimittäin on monia muita liikkeitä. Silloin kun tekee sellaisella tekniikalla, joka rasittaa epäkkäitä, olkapäiden rasitus pienenee.
jos kuorma kasvaa niin se ylimääräinen paino nostetaan epäkkäillä, eli silloin olkapäät tekisivät yhtä paljon työtä. en sitten tiedä oikeasti miten tämä menee.
omasta kokemuksesta voin sanoa että pikku heijjauksella tehdyt viparit ainakin tuntuvat olkapäissä paremmin kuin esim. penkiltä tehdyt.
siinä liikkeessähän yläasento on raskain, joten jos siellä keventää liikettä ja laittaa enemmän painoo niin saa liikkeen rasittamaan tasaisemmin kokoliike radalta. mutua.

Oiskos tämmösessä treeniohjelmassa jotain järkeä millä mennä kesän yli ja jolla olis tarkoitus säilyttää lihasmassaa, pitää tulokset entisellään ja pitää myös tuo aerobinen puoli kondiksessa. Mitat 170/70 18v.

Ma: yläkroppa + HIIT kuntopyörällä 15min
Ti: jalat (kyykky, prässi jne.) alkuun kuntopyörää 10min ja loppuun 10min.
Ke: juoksulenkki 6-9km
To: sama kuin maanantai
Pe: sama kuin tiistai
La: kova kuntopiiri noin 40-45min.
Su: juoksulekki 6-9km

E: Eli siis teen 2-jakoisella ohjelmalla ja oon tuota jo noin 3-4kk tehnykin eli aina salipäivinä yläkroppa tai jalat kokonaisuudessaan. Syksyllä ois tarkotus alottaa massakausi ja vaihtaa ohjelma 1 jakoiseen..

jos kuorma kasvaa niin se ylimääräinen paino nostetaan epäkkäillä, eli silloin olkapäät tekisivät yhtä paljon työtä. en sitten tiedä oikeasti miten tämä menee.
omasta kokemuksesta voin sanoa että pikku heijjauksella tehdyt viparit ainakin tuntuvat olkapäissä paremmin kuin esim. penkiltä tehdyt.
siinä liikkeessähän yläasento on raskain, joten jos siellä keventää liikettä ja laittaa enemmän painoo niin saa liikkeen rasittamaan tasaisemmin kokoliike radalta. mutua.

Kaikinpuolin on melkoista mutua tuo ylläoleva. Jos et saa istuen tehtyjä vipareita tuntumaan olkapäissä, niin kokeilepa pienentää painoja ja pitää olkapäät alhaalla suorituksen ajan. Pitäisi alkaa tuntumaan. Ja niinkuin jo useampaankin kertaan on todettu, pikku heijari on sallittu joskaan ei itsetarkoitus.

Oon ymmärtäny että jotta lihakset kasvais pitäis energian saanti olla suurempi ku kulutus. Nii pitääkö sen saannin olla paljon enemmän vai riittäkö ihan vähä ettei sitä rasvaa hirveesti kertyis kroppaa? Onko sillä väliä että saako ne kalorit rasvasta vai hiilareista vai mistä?

Oon ymmärtäny että jotta lihakset kasvais pitäis energian saanti olla suurempi ku kulutus. Nii pitääkö sen saannin olla paljon enemmän vai riittäkö ihan vähä ettei sitä rasvaa hirveesti kertyis kroppaa? Onko sillä väliä että saako ne kalorit rasvasta vai hiilareista vai mistä?

Tommonen 300-500kcal yli kulutuksen on hyvä. Periaatteessa ei ole väliä, mistä ne kalorit tulevat. Kannattaa kuitenkin pyrkiä saamaan ne kalorit järkevistä safkoista, esim hiilarit tummasta makaronista, perunasta, ruisleivästä yms, rasvat rypsiöljystä, kalasta, ja proteiinit lihasta, raejuustosta, rahkasta, kananmunista, jne.

Alotin salilläkäynnin tossta tammikuussa ja tänään huomasin että mulle on tullut peppuun raskausarpia. Mistä ne johtuu? Voiko ne tulla siitä kun pepun lihas on kasvanut vai onks sinne tullut liikaa rasvaa...? Oon siiis tyttö 17 v :)

Back
Ylös Bottom