Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moro!

En uutta ketjua vittsinyt perustaa niin laitoin tänne. Olen aloitteleva saliharrastaja ja olen käynyt salilla nyt noin 1,5 kk ja on tuntunut todella mieluisalta. Ostinkin sitten vähää aikaa sitten sport lifen recovery+ palautusjuoma pussin ja mixerin. Olen kuullut että tuotteet ovat laadukkaita, onko näin? Varsinaninen kysymys on että mitä tuonne kannattaisi heittää sekaan että hyöty reenistä olisi maksimaalinen ja lihasten kasvukin edistyisi, heraa, maltoa yms. ja miten paljon? Olen kyllä käyttänyt hakua ja topikkeja lukenut mutta sellaista vastausta jonka olisin kokenut auttavaksi en ole löytänyt. Toivottavasti joku valaisee aloitteliaa...

Oman käsityksen mukaan tuossa on kyllä jo kaikki tarvittava eli ei muuta, kun maidon tai veden kanssa treenin jälkeen.

Tekeekö kukaan teistä ns. perusvoima kautta (esim.5x5), että voimat kasvaisi ja taas bodailisitte jonkun aikaa vaikka treeninne ei olisi voimanosto tyylistä? Vastatkaa kiitos!

Bodauksen aloittaminen

Moro

Eli olisin itse aloittelemassa "bodausta". Olen miettinyt oikeaoppista ruokavaliota, mutta en ole oiken ymmärtänyt miten tulisi syödä :D Olen suht nuori poika (15v), eli onko liian aikaista aloittaa bodaus? Olen suht laiha, ja haluaisin asialle tehdä jotain. Voisikohan massanlisäys lisäravinteet auttaa jotenkin oikean ruokavalion kanssa? Jos joku guru viitsisi auttaa, olisin todella kiitollinen!:D

Massanlisäysravinteet ei tee autuaaks, vaan tarvitaan isoja määriä ihan normaalia safkaa. Ton ikäsenä ei kamalasti kannata stressata, kunhan syö vaan riittävästi ja koittaa syödä tarpeeks proteiinia. Raejuustoo, maitorahkaa, lihaa, kalaa, kanaa jne.

Tekeekö kukaan teistä ns. perusvoima kautta (esim.5x5), että voimat kasvaisi ja taas bodailisitte jonkun aikaa vaikka treeninne ei olisi voimanosto tyylistä? Vastatkaa kiitos!

Mietin tässä itekkin kun olen tehnyt nyt 2-3x6-8 jo muutaman kuukautta että pitäskö tehä joku tämmönen 4x4 tai 5x5 kuuri?

Eli tänään heitin tällästä settiä, vähän raskaampaa:

Jalkaprässi 3x6x115kg
Ojennukset 3x8x30kg
Penkkipunnerrus 3x6x40kg
Vinopenkki Kp 2x8x12kg (yht. 24kg)
Pystypunnerrus 2x8x9kg (yht. 18kg)
Viparit sivuille 2x8x5kg (yht. 10kg)
Kapea penkki 2x8x30kg

Toistojen määrät pidän raskailla viikoilla 2-4x6-8, kevyillä taas 2x4x10-12.

Mikä liike ala-taljan korvaajaksi ? Korvaajaks tartten syystä, kun salilla huono ala-talja melko todennäköisesti, koska toisella salilla missä käyn, niin saan tuntumaan paljon paremmin.

Mikä liike ala-taljan korvaajaksi ? Korvaajaks tartten syystä, kun salilla huono ala-talja melko todennäköisesti, koska toisella salilla missä käyn, niin saan tuntumaan paljon paremmin.

No eikös kulmasoutu korvaa voisi olla alataljan korvike?
Korjatkaa jos meni pieleen.

Eli tänään heitin tällästä settiä, vähän raskaampaa:

Jalkaprässi 3x6x115kg
Ojennukset 3x8x30kg
Penkkipunnerrus 3x6x40kg
Vinopenkki Kp 2x8x12kg (yht. 24kg)
Pystypunnerrus 2x8x9kg (yht. 18kg)
Viparit sivuille 2x8x5kg (yht. 10kg)
Kapea penkki 2x8x30kg

Toistojen määrät pidän raskailla viikoilla 2-4x6-8, kevyillä taas 2x4x10-12.

Vastailkaa tohonkin aika pian, ku tarttes tietää onko toi ok.
Ja jos esim. tein prässin nyt raskaanapäivänä 3x6x115kg, nii teenkö sen kevyelläviikolla 3x10x105kg?

Kaikki soudut tangolla ja käsipainoilla:
t-tankosoutu kapealla / leveellä
kulmasoutu tangolla / käsipainolla
rintatuetut soudut
yhden käden tankosoudut

Kulmasoutu ei ota kovinkaan hyvin latseihin. Ala-talja taas latsiliike.
Ala-talja korvikkeeksi leukoja/ylätaljaa
Mistä lähtien?:D

Lainattua asiaa kulmasoudusta: Liike ei kohdistu vain lapoihin, vaan lähes kaikkiin selän lihaksiin, alaselästä hartioiden takaosiin ja epäkäslihaksiin (Trapetzius) asti. Päätyön tekevät leveät selkälihakset ( Latissimus dorsi ) ja Teres major, mutta erilaisia liikevariaatioita käyttäen rasitus voidaan kohdentaa hieman eri tavoin. Esimerkiksi kulmasoutu suhteellisen leveällä myötäotteella,(olkavarren ja kyynervarren kulma 90 astetta ) kyynerpäät "ulkona", tanko rintaan vedettynä, kohdistaa rasituksen painopisteen voimakkaammin olkapäiden takaosalle, epäkäslihaksen keskiosalle ja lapojen lähentäjille ( rhomboid ).

Tarviin aika pian vastauksen, että onko ok, että teen näin:

1. Viikko 2-4x6-8
2. Viikko 2-4x10-12

Kun tein tänään raskaalla viikolla prässin 3x6x115, niin teenkö kevyellä sen esim. 3x10x105?

Muutama typerähkö kysymys liittyen leuanvetoihin ja ylätaljaan.
Kannattaako ylätaljaa edes tehdä jos kykenee leukoja tekemään? Kehittääkö leuanvedot latseja "paremmin" kuin ylätalja? Voiko ylätaljalla kehittää joitain osa-alueita selästä mitä leuanvedolla ei?
edit. ja eikös leuat varmaan kohdistu paremmin ko. lihakseen, koska huijaaminen ei onnistu niin helposti kuin ylätaljassa.

Muutama typerähkö kysymys liittyen leuanvetoihin ja ylätaljaan.
Kannattaako ylätaljaa edes tehdä jos kykenee leukoja tekemään? Kehittääkö leuanvedot latseja "paremmin" kuin ylätalja? Voiko ylätaljalla kehittää joitain osa-alueita selästä mitä leuanvedolla ei?
edit. ja eikös leuat varmaan kohdistu paremmin ko. lihakseen, koska huijaaminen ei onnistu niin helposti kuin ylätaljassa.

Kyllä leuanveto yleisesti ottaen kehittää latseja paremmin kuin ylätalja. IMO kannattaisi pitää pääpaino leuanvedoilla ja käyttää ylätaljaa vaikka lämmittelynä / "viimeistelynä".

Back
Ylös Bottom