Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Toi ohjelmas tais olla 2-jakonen, niin tekisin ennemmin alkuviikosta lyhyempää sarjaa (esim 4x5) ja loppuviikosta pidempää (3x10).
Pääliikkeissä siis näin, apuliikkeissä voi vetää hieman pidempää alkuviikostakin.

Eli teenkö siis noin Prässissä/Penkissä/Mavessa?
Entä nuo apuliikkeet (esim. Viparit)? 3x10 koko viikon?

Ja laitan varmaan tilaukseen tollasen Muscel+ netistä, kuulosta ihan hyvältä:)

Eli vielä tähän kertaan:

Ma, Ke 4x5
Pe, La/Su 3x10

Tuli vielä mieleen, että teenkö sen vain noissa kolmessa, vaiko myös esim. Pystypunnerruksessa, mikä on olkapäiden pääliike?

Mun mielestä kannattaa vaihdella noita toistomääriä ihan jokaisessa liikkeessä. Jossain vaiheessa lihas tottuu samankaltaiseen treeniin, eikä siitä saada enää välttämättä yhtä suurta kasvuärsykettä kuin aiemmin. Sama koskee sarjamääriä.
Toivottavasti en puhunut ihan läpiä päähäni. Joku saa tarpeen tullen korjata.

Mun mielestä kannattaa vaihdella noita toistomääriä ihan jokaisessa liikkeessä. Jossain vaiheessa lihas tottuu samankaltaiseen treeniin, eikä siitä saada enää välttämättä yhtä suurta kasvuärsykettä kuin aiemmin. Sama koskee sarjamääriä.

Totta puhuit, vaihtelu tuo paremmin ärsykettä.

Jokasessa liikkeessä?
Eli siis ihan KAIKISSA liikkeissä tuo 4x5?
No okei, Penkki, Prässi, Pystypunnerrus, Vinopenkki KP yms. onnistuu kyllä, ei siinä mitään probleemia.

Kysymys, teenkö nuo liikkeet samoilla raudoilla, mitä olen tähän mennessä tehnyt, sitten kevyellä viikolla vähennän rautaa?
Tarkoitan että teen esim. Prässillä nyt 110kg:lla, niin laitanko rautaa lisää vaiko teen samoilla painoilla ton 4x5?
Jos en, niin mitä sitten teen, helppiä:)

^aina lisää rautaa kun menee

Juu, tottakai, siitä ei ollutkaan kysymys.
Tarkoitin sitä, että pääliikkeissä rauta on täysin sama kun yleensäkkin.
Mutta entä esim. Vinopenkki KP tai Pystypunnerrus missä olen tehnyt 2x10 systeemillä, pitääkö siihen lyödä rautaa lisää, kun teen 4x5 systeemillä sen?

Ei niitä toistomääriä kannata jatkuvasti vaihdella, vaan tekee tietyt sarja- ja toistomäärät sarjapainoja lisäämällä ja vaihtaa vaikka 2kk päästä niitä.

Tyhmä kyssäri jauhoista: eli olenko ostanut oikeanlaista tuotetta itselleni kun ostin tuota etusivulla mainostettavaa tarjoustavaraa UFS Whey1? Kun tarkoitus siis ei TODELLAKAAN ole hankkia lisää massaa (olen läski), vaan voimaa vaan perhanasti lisää. Niin onko tuo ko. pulveri siis sellaista joka saa ukon lihoamaan, vai onko se juurikin sellaista tavaraa että proteiinia saa vaan lisää ja sitä kautta muskelia kunhan painoja nostaa?

Kun nyt painan n. 120 kg, niin silloinhan päivittäinen proteiinin tarpeeni on jo luokkaa 240g, eikö niin? Pitääkö tuo määrä siis saada JOKA päivä, vai ainoastaan treenipäivinä? Täytyy meinaan syödä niin mahdoton määrä ruokaa tuon määrän saavuttamiseksi että pari kolme jauhopirtelöä auttaa ihmeesti...:rock:

Jos palkkarissa vedät pelkästään tuon niin etköhän sä oikeaa jauhetta silloin ole ostanut. Eli dieetillä ei välttämättä kannata malton/dextron kanssa mässäillä.
Ei se jauhe sua ainoastaan lihota, vaan tärkeämpää on se sun päivittäinen energiansaanti, jonka on oltava miinupuolella. Jauheesta saat sitten niitä aminohappoja, joilla turvaat lihasten katoamisen kun paino putoaa.

päivittäinen proteiinin tarpeeni on jo luokkaa 240g, eikö niin? Pitääkö tuo määrä siis saada JOKA päivä, vai ainoastaan treenipäivinä?
Pitää paikkansa. Dieetillä varsinkin, kun energiansaanti on miinuksella, elimistöllä on tapana käyttää proteiinia helpommin suoraan energiaksi sen sijaan, että ne olisivat lihasten rakennusainetta. Ja kyllä, myös lepopäivinä tuo sama määrä, koska kuten tiedät niin levossa se patti kasvaa, ei salilla :)

Paljon kiitoksia valaisevasta vastauksesta. Täsmennetään vielä sen verran, että minä en ole dieetillä (ainakaan vielä), mutta en kyllä tarvitse lisääkään ylimääräistä. Koitan tässä vasta totutella hieman terveellisempään ruokavalioon vuosikausien roskaruoka- ja kaljarallien jälkeen. Otan tuon pirtelön treenipäivänä kahdesti (toisen treenin jälkeen kreatiinin kera) ja lepopäivänä kerran, mutta lienee tarpeen lisätä annostusta jos kerran joka päivä tarvii saada tuon massiivisen 240g.

Onpa muuten aika persanan iso tuo tarvittavan proteiinin määrä :wtf: Kyllä laihoilla on helppoo....:D

Ei niitä toistomääriä kannata jatkuvasti vaihdella, vaan tekee tietyt sarja- ja toistomäärät sarjapainoja lisäämällä ja vaihtaa vaikka 2kk päästä niitä.

Pötyä. Vaihtelua kannattaa harjoittaa koko ajan monella tapaa: toisto- ja sarjamäärissä, palautusajoissa, liikemäärissä, suoritustekniikassa, frekvenssissä jne.

Kun nyt painan n. 120 kg, niin silloinhan päivittäinen proteiinin tarpeeni on jo luokkaa 240g, eikö niin? Pitääkö tuo määrä siis saada JOKA päivä, vai ainoastaan treenipäivinä? Täytyy meinaan syödä niin mahdoton määrä ruokaa tuon määrän saavuttamiseksi että pari kolme jauhopirtelöä auttaa ihmeesti...:rock:

Proteiinintarve lasketaan rasvattomasta massasta.

Piru vie näinhän se meni. Meikäläinen on kuitenkin aina vetänyt sen 2g per painokilo, ei sillä varmaan mettään silti mennä.
Mieluummin liikaa kuin liian vähän :D

edit. niin ja dieetillä voi olla hyväkin vetää enemmän ku se pari grammaa

Siis en nyt kyllä käsitä, selventäkääs.

1-2 Viikkoa: 3x10 kaikki liikkeet
2-4 Viikkoa: 3x6 kaikki liikkeet

Ja kierto alusta, entä näin?
Ja vihkoonhan voisi merkata, että tuo 3x10 on kevyttä treeniä, 3x6 raskaampaa treeniä, eikö?

Nyt olisi tärkeä kysymys miten jatkaa tästä seuraava vuosi eteenpäin. Eli näillä näkymin ensvuoden heinäkuussa pitäis mennä inttiin ja en oikein tiedä miten tämä seuraava vuosi pitäisi treenailla kun tuo palvelusaika lähestyy.. Eli kovin tekisi mieli nyt loppukesästä aloittaa massakausi ja vetää sillä arnoldin kultasella kuusikolla, mutta kannattaako? Pelkään että aerobinen ja kestävyyspuoli heikkenee tuolloin radikaalisti ja sitten on täysi työ saada itseään taas ennen inttiä hyvään kuntoon.. paino nyt 69kg, pituus 170cm ja ikä 18v. Tähän mennessä oon treenannu noin puolivuotta 2 jakoisella Ma,Ti,To ja Pe jalat ja yläkroppa jaolla + 3 juoksulenkkiä viikkoon+ 2 kuntopiiriä viikkoon (leuat,punnerrukset,vatsat, selät) + salilla Ma ja To HIIT kuntopyörällä 15min eli 30min kovaa ja 30min keskikovaa. Jalat on kehittynyt ainakin huomattavasti tuolla puolenvuoden salikokemuksella + leukojakin menee 10. Eli miten te tekisitte ja onko jollain kokemusta tai muuten vaan hyvää vinkkiä? Voiko tuon Arskan ohjelman aikana välipäivinä vetää 7-10km juoksulenkkejä ja kuntopiirejä? Toki silloin täytyy syödä taas enemmän, mutta aerobinen kunto pysyisi yllä?!?

Syöminen ennen/jälkeen

Miten kannattaa syödä treenipäivänä? Hiilaria ennen treeniä ja proteiinia treenin jälkeen vai kuinka?

Entäs ajankohdat; kuinka kauan ennen treeniä tulisi syödä ja kuinka pitkään treenin jälkeen pitäisi odottaa ennen kuin rupeaa taas syömään raskasta ruokaa (palkkarit tietenkin vedetty jo)?
...jos näillä asioilla edes on mitään merkitystä :D

kiitos

Moro!

En uutta ketjua vittsinyt perustaa niin laitoin tänne. Olen aloitteleva saliharrastaja ja olen käynyt salilla nyt noin 1,5 kk ja on tuntunut todella mieluisalta. Ostinkin sitten vähää aikaa sitten sport lifen recovery+ palautusjuoma pussin ja mixerin. Olen kuullut että tuotteet ovat laadukkaita, onko näin? Varsinaninen kysymys on että mitä tuonne kannattaisi heittää sekaan että hyöty reenistä olisi maksimaalinen ja lihasten kasvukin edistyisi, heraa, maltoa yms. ja miten paljon? Olen kyllä käyttänyt hakua ja topikkeja lukenut mutta sellaista vastausta jonka olisin kokenut auttavaksi en ole löytänyt. Toivottavasti joku valaisee aloitteliaa...

Tästä aiheesta varmaan jo topikkeja löytyy, mutta ajattelin, että olisi helpompaa kysäistä täältä suoraan. Elikkä siis kesäksi ois tarkoitus saada joku hyvä ohjelma mitä voisin kotona jyystää. Kotoa löytyy käsipainot, penkki, leuanvetotanko ja dippejä on mahdollisuus tehdä. Hakusessa siis joku ihan perusohjelma millä sais etenkin ylävartaloon voimaa ja ehkä vähän lihasta.

Tästä aiheesta varmaan jo topikkeja löytyy, mutta ajattelin, että olisi helpompaa kysäistä täältä suoraan. Elikkä siis kesäksi ois tarkoitus saada joku hyvä ohjelma mitä voisin kotona jyystää. Kotoa löytyy käsipainot, penkki, leuanvetotanko ja dippejä on mahdollisuus tehdä. Hakusessa siis joku ihan perusohjelma millä sais etenkin ylävartaloon voimaa ja ehkä vähän lihasta.
SS tai arskan golden six tai sit timban kaks jakonen. kai sää pystyt kyykkyä jotenki tekemää?

Back
Ylös Bottom